TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kul att du kommit på hjul igen!
Strålkastararrangemanget såg intressant ut, var får man tag i sånt och ungefär hur många pengar rör det sig om?

FZR400RR lampa, kommer upp på ebay lite då o då...har FÖR mig jag betalade runt 40£. Jock414 har en FZR1000 lampa med H3 zenon i.

...att tänka på vad gäller mitt ljus är att det är speciallampor som förmodligen inte kommer att gå att få tag på framöver....och dom är DYRA!
Med det sagt så var det någon engelsman som gjorde om dessa till 2st xenon...så det går att fippla lite....
 

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Visby
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Kan inte de som bytt ut orginal saker på hojen slänga upp lite bilder? Typ andra baklysen/framlysen kåpor mm mm. Ev oxå skriva från vilken annan hoj sakerna komer ifrån och om det passar rakt på mm
Mvh Rauken
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
  • Kagizumi wave discs
  • R1 03 gaffel
  • Kolfiber stänka
  • Diopa kåpa
  • SV 650 speglar
  • LSL tour match clipons
  • MAB helsystem med G&G burkar
  • Anehall puckar
  • Stompgrips
  • Gimbel Duc 916 bak
  • ...med LED ljus/inbyggda blinkers
  • Öhlins stötdämpare
  • YZF sving
  • R1 Bluespots fram & bak (kaustiksodade)
  • Keihin FCR 41´or
  • JE 878cc
  • Boost3 portad topp

Det var väl det mesta, har gjort allt själv förutom borra cylindrar och portning.
Gaffeln köptes klar till TRX och använder standard framhjul...Har ett Matris Cartridge kit som skall i snarast.
...och jag är bättre på databaser än med verktygen....

...just det, YZF hjul och hugger så klart...
 

Bifogat

  • Trxes.jpg
    Trxes.jpg
    168.5 KB · Visningar: 72

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Anekdot från Yamaha center idag...gratis bänkning.

- Din hoj är änna kass, går inte att dra fullt på rullen från 2000 varv...

Jag: Men det är ju flatslides på den, du kan ju inte bara gasa fullt direkt?

(fågelholk face)

- Njae, jag tror det är förgasarna som är kass.

Ja vad fanken säger man.....:gnissla
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Anekdot från Yamaha center idag...gratis bänkning.

- Din hoj är änna kass, går inte att dra fullt på rullen från 2000 varv...

Jag: Men det är ju flatslides på den, du kan ju inte bara gasa fullt direkt?

(fågelholk face)

- Njae, jag tror det är förgasarna som är kass.

Ja vad fanken säger man.....:gnissla

Går det inte att dra på fullt från 2000 varv? Brukar det vara så på flatslides?:confused:
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Går det inte att dra på fullt från 2000 varv? Brukar det vara så på flatslides?:confused:

Flatslides har ingen trottel vilket gör att du öppnar ett 41mm hål rätt in om du öppnar fullt direkt, tror A/F stod på 18 på pappret jag fick :D

Öppnar du fullt på spjällen på vacuumgasarna åker trotteln uppåt mer o mer....lite av/på.
FCR ger mer gaskontroll...enligt mig...
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Killerwhale; skrev:
Flatslides har ingen trottel vilket gör att du öppnar ett 41mm hål rätt in om du öppnar fullt direkt, tror A/F stod på 18 på pappret jag fick :D

Öppnar du fullt på spjällen på vacuumgasarna åker trotteln uppåt mer o mer....lite av/på.
FCR ger mer gaskontroll...enligt mig...

Men lugn i havet. Skillnad på cv och flatslides är att trotteln i orginal cvförgasare styrs av vakum och trotteln i en flatslide styrs mekaniskt.
Om nu inte sliden är en trottel, vad är den då?
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Haha, klassiskt! Samma för mig på MC-varuhuset, fast de avhöll sig från korkade kommentarer...

Men till det roliga, blev det nåt kul resultat, typ 112 kusar fast du inte ändrat nåt (alltid kul m anekdoter om glädjebänkar...).

Sen skulle jag nog vilja ansluta mig till Spooeds terminologi, men det är mer av akademisk art. Flatslides kräver en klart mer känslig gashand, det har KW helt riktigt förklarat.

Måste bara göra lite reklam. Beställde Racetech fjädrar från PDQ i Englan i tisdags kl 16. På torsdag em hämtade jag dem hos min ICA-handlare!

Inom kort kommer jag att ha två framfjäderset t salu, ett m Wilbers progressiva, och ett Öhlins-set. Det senare är helt nytt, bara monterat och 15 mił, Wilbers har suttit i langre. Wilbers är kalas för gatan, Öhlinarna för bana (och lite tyngre förare...). Pris vet jag inte annu, buda eller avvakta.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Haha, klassiskt! Samma för mig på MC-varuhuset, fast de avhöll sig från korkade kommentarer...

Men till det roliga, blev det nåt kul resultat, typ 112 kusar fast du inte ändrat nåt (alltid kul m anekdoter om glädjebänkar...).

Inom kort kommer jag att ha två framfjäderset t salu, ett m Wilbers progressiva, och ett Öhlins-set. Det senare är helt nytt, bara monterat och 15 mił, Wilbers har suttit i langre. Wilbers är kalas för gatan, Öhlinarna för bana (och lite tyngre förare...). Pris vet jag inte annu, buda eller avvakta.

Tja! Iom att han öppnade fullt startar A/F kurvan på 18 (kommer iofs uppifrån så säkert mer!) Ser på kurvan att den inte har varken HK eller Nm och sedan kämpar den hela vägen till 88Hk. Till saken hör att vi fick inte vara med där inne men jag hörde från en ventil hur den kämpade...stackarn! :näsblod

Jock414 kunde nog vara spekulant på lite fjädrar :)

Måste bara göra lite reklam. Beställde Racetech fjädrar från PDQ i Englan i tisdags kl 16. På torsdag em hämtade jag dem hos min ICA-handlare!

Mina Matris kom också fort TROTS att dom skulle från fabrik i Italien först! :tummenupp
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
88? och hur såg a/f ut då? du hade väl bra mkt mer innan. klart det ser annorlunda ut när acc-pumparna är klara. lurigt med acc-pumpar, kurva på papper kan vara väsensskilt från körupplevelse, inte bara pga känsla, utan hur man i praktiken kör, dvs man ligger ju kanske redan på 4000 när man drar på. Då får man ju bränsletillskottet pa ett annat ställe
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
88? och hur såg a/f ut då? du hade väl bra mkt mer innan. klart det ser annorlunda ut när acc-pumparna är klara. lurigt med acc-pumpar, kurva på papper kan vara väsensskilt från körupplevelse, inte bara pga känsla, utan hur man i praktiken kör, dvs man ligger ju kanske redan på 4000 när man drar på. Då får man ju bränsletillskottet pa ett annat ställe

A/F var kanon precis på topp (då jag misstänker den hade hämtat sig) allt annat var galna siffror långt över 13. Man skulle kunna misstänka att något hänt då jag blev påkörd men med dessa siffror borde det kännas och det gör det inte...går som ett skållat! :tummenupp
95,4/93,9 Hk/Nm hade jag vid senaste bänken.

Denna länk är faktiskt mycket intressant vad gäller dynojet bänkar...

http://www.mazdas247.com/forum/showthread.php?t=123629978
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
A/F var kanon precis på topp (då jag misstänker den hade hämtat sig) allt annat var galna siffror långt över 13. Man skulle kunna misstänka att något hänt då jag blev påkörd men med dessa siffror borde det kännas och det gör det inte...går som ett skållat! :tummenupp
95,4/93,9 Hk/Nm hade jag vid senaste bänken.

Denna länk är faktiskt mycket intressant vad gäller dynojet bänkar...

http://www.mazdas247.com/forum/showthread.php?t=123629978

så sant, så sant. Precis det jag menade, att det "test" man gör på en bänk, oftast inte motsvarar verkliga livet. Just det här med acc-pump blir ju lurigt, då det extra tillskottet pågår under en fast tid, medans varvtalsökningen är olika lång beroende på vilken växel man ligger. Ergo, svårt att justera för optimala förhållanden. Ax på ettan, då kanske det droppar ur röret för länge, på femman kanske för kort tid.
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
så sant, så sant. Precis det jag menade, att det "test" man gör på en bänk, oftast inte motsvarar verkliga livet. Just det här med acc-pump blir ju lurigt, då det extra tillskottet pågår under en fast tid, medans varvtalsökningen är olika lång beroende på vilken växel man ligger. Ergo, svårt att justera för optimala förhållanden. Ax på ettan, då kanske det droppar ur röret för länge, på femman kanske för kort tid.

Som du kanske kommer ihåg har jag stripat axeln på acc pumpen så allt kommer med en gång, tycker detta funkar bättre än att den går på fjädertrycket. Man skulle ju kunna trycka dit powerjets som man kan ställa in på topp och leakjets optimerat för låga växlar....men det är nog lite väl analt. :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Gaffelfjädrar till salu

Så, nu sitter Racetech fjädrarna på plats. Fick 12/24 i obelastat/belastat häng, och med justeringsmöjligheter åt båda hållen kvar. Dessvärre började det regna när jag var klar för provtur... Nåja, då det verkar funka, så säljer jag mina gamla fjädrar

1. Wilbers progressiva, kostar nya hos Kedo ca 100 Euro, förslag 400:- + frakt? Funkar utmärkt på gata!

2. Öhlins linjära, hårdaste (0.85), inköpta för några veckor sen, har bara suttit i under en bandag. Funkade inte pga att de monteras utan spacer, och i och med att Racetech ventilerna tar upp lite plats, så fick jag för mycket förspänning och för lite häng. Nypris 1264:-, förslag 900:- frakt?
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
avställning

Nu är det dags p.g.a att det är svinkallt och den åker in i ett ouppvärmt garage i brist på bättre.

Vad brukar ni göra när ni ställer av. bara in i garaget och ploca ur batteriet eller har ni en massa andra trix för er?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nu är det dags p.g.a att det är svinkallt och den åker in i ett ouppvärmt garage i brist på bättre.

Vad brukar ni göra när ni ställer av. bara in i garaget och ploca ur batteriet eller har ni en massa andra trix för er?

Byter olja och filter, ev. spraya lite 5-56 över utsatta ställen om man är rädd för oxidation/rost. Packboxarna på framgaffeln brukar må bra av lite olja, finns en liten risk att de torkar under vintern, och att de pajar första gången på våren. Nåt år hade jag en "konserverings-spray", men det var innan jag började trilla på banor...

Fick en fråga från NLX ang. avgassystem. Har tidigare sett en sammanställning över slip-on och hel-system på den tyska siten. Den är från 2002, innehåller delvis lite kommentarer (bl.a. från nåt test som gjorts av den tyska tidningen MO). Har nån nytta av den, så finns den här nu!
 

Bifogat

  • Auspuff-TRX850.pdf
    43 KB · Visningar: 1,717
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
demolitiondave; skrev:
någon som har IXIL burkar på?

Jo jag har IXILslipon,kolfiber, till min. Effektmässigt är det inte någon brutal skillnad mot original bibliotekarieljuddämpare. Någon eller några pållar till högre upp i registret. Känns som det blir jämnare mos i mellanregistret med original. IXIL kolfiber är klart mer bullrig och lättare.Det finns dock smuttare och lättare burkar än de här men kvalitén är det inga fel på!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top