TRX-tråden

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Ljudkrav

Jag tycker som så många andra att de nya ljudkraven gör val av blås väldigt snävt.

Finns det något tips från forumet på bra eftermarknadsblås som klarar ljudkraven OCH ger bättre effekt i hela registret?

Mina nuvarande är väl "rakt ut" med ljudet. Jag ska prova med ett par generic db-killers för att se vad det kan ge men är fundersam om det kanske bromsar avgaserna för mycket.

Tips och tankar från er övriga?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag tycker som så många andra att de nya ljudkraven gör val av blås väldigt snävt.

Finns det något tips från forumet på bra eftermarknadsblås som klarar ljudkraven OCH ger bättre effekt i hela registret?

Mina nuvarande är väl "rakt ut" med ljudet. Jag ska prova med ett par generic db-killers för att se vad det kan ge men är fundersam om det kanske bromsar avgaserna för mycket.

Tips och tankar från er övriga?

Sist på Falken skulle dom visat av mig utan originaldämparna for sure, på Kullen var det duccar med raka blås som gick igenom...märkligt det där. Måste dock säga att jag bara märker av effektbortfall med originalburkar på topp...och då har jag akra 2-1 i vanliga fall.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns det något tips från forumet på bra eftermarknadsblås som klarar ljudkraven OCH ger bättre effekt i hela registret?
Ett helsystem med väldämpade burkar är nog det som gäller. Du får större genomsläpp istället för de sugrörsmala originalkrökarna och då spelar slutburkarna mindre roll. Bara ett par tysta slipon ger ingen större skillnad i effekt, möjligen tjänar du vikt. Leta reda på ett par lättare originalburkar från en större 4:a...

KW har rätt i sin analys, jag hade likadant 2-1 system... Ett 2-1-2/2-2 ger dock totalt bättre genomströmning med samma dämpning vilket är att föredra.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ett helsystem med väldämpade burkar är nog det som gäller. Du får större genomsläpp istället för de sugrörsmala originalkrökarna och då spelar slutburkarna mindre roll. Bara ett par tysta slipon ger ingen större skillnad i effekt, möjligen tjänar du vikt. Leta reda på ett par lättare originalburkar från en större 4:a...

KW har rätt i sin analys, jag hade likadant 2-1 system... Ett 2-1-2/2-2 ger dock totalt bättre genomströmning med samma dämpning vilket är att föredra.

Skum grej med Akra dock, är 32mm vid gasportarna mot 38mm original & 42mm MAB. Är inget geni på på detta men det KAN ju inte främja gasflödet på mina gött portade blås....? :va
...lite OT....
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Sent svar men nu är jag hemma igen!

Okej. Jag trodde att öppnare slutburkar öppnade upp systemet men största begränsning sitter alltså i krökarna?

Någon som har tips på ett street legal helsystem som funkar på bana också?

Beggat är ingen nackdel =)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Skum grej med Akra dock, är 32mm vid gasportarna mot 38mm original & 42mm MAB. Är inget geni på på detta men det KAN ju inte främja gasflödet på mina gött portade blås....? :va
...lite OT....
Spelar inte så stor roll så länge anslutningen inte är mindre än porten i cylindern så det blir en kant. Utvidgningen senare hjälper till att öka farten lite. Tror jag... :rolleyes:

Men jag kan inte komma ihåg att det var så, men jag kommer å andra sidan sällan ihåg så mycket :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det här med blås är rätt luddigt. SBP har en synpunkt, bandagsarrangörer/banägare en annan. På Sviestad sas det att man enbart accepterade originalsystem, för att slippa diskussioner. Andra banor mäter ljud. Har faktiskt inte sett någon som blivit avplockad pga ljud, någonstans.

Själv har jag ett helsystem från tyska MAB, och det är minst sagt högljutt. Numer har jag ett par ganska restriktiva dB-killers i, som jag bänkjusterat förgasarna med, allt för att hålla ned ljudnivån. Inte helt tysta fortfarande dock... Har kört utan dB-killers på Gelleråsen där det utförs konstanta ljudmätningar, utan att få tillsägelse.

Har alltid med mig originalsystemet, om utifall att ngn arrangör plötsligt får för sig att följa regelverket benhårt. Anledningarna till att jag kör med helsystemet är effekt, viktbesparingen, ljud. Originalsystemet är f.ö. riktigt bra på att leverera effekt i förhållande till ljud-nivå. Har ngt gammalt tyskt test där alla dåtida slip-ons testades, och om jag kommer ihåg rätt, så var det inget slip-on som "slog" originalsystemet. Jag skulle inte må skitdåligt av att vara tvingad att ha originalsystem på, om alternativet är att banor stängs/jag inte får köra.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det här med blås är rätt luddigt. Originalsystemet är f.ö. riktigt bra på att leverera effekt i förhållande till ljud-nivå. Har ngt gammalt tyskt test där alla dåtida slip-ons testades, och om jag kommer ihåg rätt, så var det inget slip-on som "slog" originalsystemet.

Skriver under på det.

Brorsan och jag hade varsin TRX, hans betydligt friskare än min skulle det visa sig.:mad: Vi tyckte båda att de gick bättre med originaldämparna ffa på lägre varv då hackandet blev värre med öppnare. Det är ju så smalt effektregister på de där så det är välkommet att kunna köra även under 5000 rpm... Det man kan hålla emot dem är väl vikten. Är ens fotpinne/avgas -fästena dimensionerade för sådan påfrestning?
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
skyltbelysning är det något som sitter på en trx normalt? (det är snart dags för besiktning) F.d ägare bytte ut orginallyset mot ett annat av kosmetiska skäl. Gick iofs igenom sist men man vet ju aldrig, jag kanske får en nitisk bilprovare. (tänkte prova carspect p.g.a 300m från vinterförvaringen)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har inte varit i garaget på ett bra tag nu, men har definitivt för mig att bakljusglaset är genomskinligt på undersidan,så att det lyser ned på skylten? Du får väl ta med lite fikabröd... ;)
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Jag har kvar ett orginalsystem i fint skick om någon är intresserad. Hade ju på bullerburkarna när jag klotade med TRX:en och den blev inlöst...

Vad sägs om 1000kr+frakt?
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Intresserad, mina agerade kraschpuckar också!

Dina gamla trumpeter fick både agera krashpuck och äta gräs ;)
Om du var intresserad att köpa mina orginalburkar kan du ju PM:a mig.
 

Bifogat

  • grastrumpet.jpg
    grastrumpet.jpg
    178.6 KB · Visningar: 45

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
någon snäll människa som kan hjälpa mig å kolla ventilspelet...jag ringde till yamaha center dom vill ha 7000 för det...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
någon snäll människa som kan hjälpa mig å kolla ventilspelet...jag ringde till yamaha center dom vill ha 7000 för det...
Det är möjligt att det går att lösa... Fast jag är i Uppsala förståss.
Tror inte jag har shims kvar men en ventilkoll går att göra på några timmar, om jag kommer ihåg hur man gjorde med den motorn ;)
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Det är möjligt att det går att lösa... Fast jag är i Uppsala förståss.
Tror inte jag har shims kvar men en ventilkoll går att göra på några timmar, om jag kommer ihåg hur man gjorde med den motorn ;)

Om det går åt många shims kan det bli dyrt, köpte shims för ungefär halva priset på en crossbutik.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
någon snäll människa som kan hjälpa mig å kolla ventilspelet...jag ringde till yamaha center dom vill ha 7000 för det...

Nog måste ni ha andra firmor där uppe också? Yamaha i GBG är också utan verklighetsförankring. Men tex. RN Mc service låg på under halva priset...och redovisade även två priser...ventilKOLL och ventilJUSTERING. (Om jag nu kommer ihåg rätt då det var polaren som kolla)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top