TRX-tråden

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Sådär, då är våren här då. Eller nåt. Var ute och brummade lite idag då temperaturen låg runt nollan. Min tempmätare rörde sig aldrig över 60 grader. Körde ca 3 mil med mycket låg belastning, max 4000 varv.

Är detta fullt normalt? Lite input om motortemp vore fint i kallt väder. Glad pjåsk på Er!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ganska normalt, speciellt om du inte varvar nånting. 850-motorn har en lite lustig placering av termostaten så om inte motorn belastas ganska rejält och det är kallt ute får du ingen temp att tala om.

Inte ens min V4 som är ganska slösaktig orkade över 75 för ett par veckor sedan. Normalt vid stadskörning på den är uppåt 90 eller mer...
 
Last edited:

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Tackar för det, Jåke! En annan dag (måndag alltså) åker blåspottarna på, inkl. 14 mm bromspump, stålspunna och lite annat nytt. Originalen är inget att ha tycker jag.

Jag väger f.ö. 88 kg och när jag kör över djupt liggande brunslockshelveten så känns det inte roligt i framänden. Tips på fjädringsinställning? Ska nog köpa ett par Kumlins "100" snart... :tummenupp
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Moi!
Är det någon som har koll på om det är någon skillnad på måtten på Blå,Silver eller guld färgade broms oken????
Blå & guld verkar måtten vara identiska men är det samma silver????
Mvh .............................:confused:
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Så då. Hur mycket i deciliter motsvarar MIN och MAX på oljefönstret? Nu ser det rätt fullt ut men hojen går precis som innan, d.v.s. grymt bra. (Bakgrund: Fyllde på ca 3 dl när det var i MINsta laget och sedan lite till efter kanske 30 mil. Förmodligen ca en dl för mycket... Hur farligt kan det vara? För övrigt har jag nog aldrig haft skönare bromsar, nu återstår gaffeln så småningom. Kör förståndigt vänner!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Att skicka upp gaffelbenen gör att hojen svänger som den borde gjort från början. Dessutom har jag sett flera TRX med gafflarna i flush (jämns med) styrhalvorna, dessa torde vara lika svängvilliga som hojen Peter Fonda sitter på i Easy Rider.
//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Så då. Hur mycket i deciliter motsvarar MIN och MAX på oljefönstret? Nu ser det rätt fullt ut men hojen går precis som innan, d.v.s. grymt bra. (Bakgrund: Fyllde på ca 3 dl när det var i MINsta laget och sedan lite till efter kanske 30 mil. Förmodligen ca en dl för mycket... Hur farligt kan det vara? För övrigt har jag nog aldrig haft skönare bromsar, nu återstår gaffeln så småningom. Kör förståndigt vänner!

Ca: 4dl, när polarn köpte sin hade snubben fyllt hojen kall så vi hällde av 0,5L.....inget hände innan dess.
Klart att hade man varvat ur hade trycket vart....lite högt :)
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Att skicka upp gaffelbenen gör att hojen svänger som den borde gjort från början. Dessutom har jag sett flera TRX med gafflarna i flush (jämns med) styrhalvorna, dessa torde vara lika svängvilliga som hojen Peter Fonda sitter på i Easy Rider.
//P

Så var min när jag köpte den (jäms med), gick rakt fram som tåget, drog upp 30 mm (18 std) - vilken skillnad! :)
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Efter ca 70 mils högfartstouring den gångna helgen kan jag konstatera: Den understyr. Utväxlingen suger feta ballen. Den är riktigt bränslesnål. Det var kallt på kvällarna. Öronproppar är bra grejor.

Åtgärder: Beställt 16-drev. Ställa in fjädringen och eventuellt justera uppsticket. Tips mottages på kedjespray som inte flyger av så in utav. Blev besviken på den jag fått gratis. Inte alltid så gott alltså.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kedjevax. Av nån sort. Sprayas på varm kedja efter körning.
Framgaffel uppstick 35 mm. 16 fram klokt drag, alternativt 42 bak.
Rekommenderar nya hundben för att höja baken.
Justera hänget i fjädringen, för gatbruk 30-35 mm fram och 25-30 mm bak belastat. Sen se över komp ev renovera.
 
Last edited:

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Tips på hundben mottages! Finns en modell som har flera lägen också. Åker till Borås (vårmönstring, Almenäs) på lördag. Kanske fler dyker upp? Välkomna i så fall. :hej
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Liten update: 16-drev på, ny hoj att köra. Fattar inte att jag väntade så länge! Nu är den mer som den borde. Kollat hänget lite Jåke, och ökade på förspänningen något. Svårt att sia om någon egentlig skillnad med årets tjälskadade vägar. Asså fy fan vad vissa sträckor ser ut runt GBG. Tog några klick fram då jag tycker den dyker väldigt vid inbromsning numera, efter blåpunktarna. Ingen större skillnad tyckte jag.

Nu till dagens fundering: Driftstemperatur. Jag får inte upp den :tungan, och misstänker termostatfel. Mätaren har aldrig rört sig över 70 grader trots utomhustemp på ca 15 grader. Termostaten öppnar väl vid runt 85-90 grader eller? Det lär ju inte vara för bra att köra omkring med en för kall puffra. Vad brukar tempmätaren visa på era hojar när ni kör inspirerad landsvägskörning? Ha det fint där ute och var rädda om er!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Liten update: 16-drev på, ny hoj att köra. Fattar inte att jag väntade så länge! Nu är den mer som den borde. Kollat hänget lite Jåke, och ökade på förspänningen något. Svårt att sia om någon egentlig skillnad med årets tjälskadade vägar. Asså fy fan vad vissa sträckor ser ut runt GBG. Tog några klick fram då jag tycker den dyker väldigt vid inbromsning numera, efter blåpunktarna. Ingen större skillnad tyckte jag.

Nu till dagens fundering: Driftstemperatur. Jag får inte upp den :tungan, och misstänker termostatfel. Mätaren har aldrig rört sig över 70 grader trots utomhustemp på ca 15 grader. Termostaten öppnar väl vid runt 85-90 grader eller? Det lär ju inte vara för bra att köra omkring med en för kall puffra. Vad brukar tempmätaren visa på era hojar när ni kör inspirerad landsvägskörning? Ha det fint där ute och var rädda om er!

Dykandet vid bromsning kan du bara fixa med hårdare fjädrar/ökad förspänning eller öka kompressionsdämpningen. Klicken påverkar bara returdämpningen har jag för mig. Börja med att fixa fjädrar så att du får rätt förhållande mellan statiskt/belastat häng. Tjockare olja ger mer dämpning, både kompression och retur. Klicken är bara fyra steg, och skillnaden är rätt liten, och som sagt, bara returdämpning.

Tempen kommer du inte ifrån. Så längde du inte trimmar, kommer du att behöva stå still på tomgång länge innan den går över 70 grader. (Min stiger över 95 vid stadskörning nästan oavsett utetemperatur. Rullar jag runt i 50 eller mer, så går den dock ned direkt till runt 70). Jag nojade en del i början efter ffa borrningen, och kollade oljetempen titt som tätt, men kunde bara konstatera att den höll sig rimlig även vid bankörning och höga yttertemperaturer.
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
I lördags var det skapligt varmt ute. Körde Åsa - Lindome på "ganska hög" belastning. Övre kylarslangen var riktigt varm men den undre bara lätt ljummen. Tempmätaren låg nu närmare 80 grader. Hur ska man tolka detta? Kan det vara idé att täcka för kylaren lite och prova sig fram?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Låt det bara vara, polarns går ytterst sällan över 70...tänk på att TRX mäter temp efter kylet.
Vad du kan göra är att låta den gå över 100 grader vid tillfälle. Fläkten skall gå igång vid 104-107 grader DET är viktigt :)
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Tack Killerwhale! Tänkte faktiskt prova, men sen kom en hagelstorm av sällan skådat slag. Borde funka att låta den gå på tomgång ett bra tag gissar jag?
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top