TRX-tråden

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
http://www.ohlins.eu/de/motorcycle/dealer/ Nu är jag inte helt säker på vad du menar, förklara gärna.

Mina ambitioner sträcker sig (hitintills, kommer säkert spåra ur) till bolt on-prylar som i huvudsak kommer att vara från begagnathyllan. Läste någonstans att det skall finnas en 14 mm bromspump som passar fint med blå/guld-oken, stämmer detta?

Utväxlingen på 1:an ja... Det var mig en djääävel till att vara lång. Vilka drev föreslås oftast för en något trevligare karaktär? Hög toppfart är ointressant för mig, bra driv är däremot viktigt. Tack så länge!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
http://www.ohlins.eu/de/motorcycle/dealer/ Nu är jag inte helt säker på vad du menar, förklara gärna.

Mina ambitioner sträcker sig (hitintills, kommer säkert spåra ur) till bolt on-prylar som i huvudsak kommer att vara från begagnathyllan. Läste någonstans att det skall finnas en 14 mm bromspump som passar fint med blå/guld-oken, stämmer detta?

Utväxlingen på 1:an ja... Det var mig en djääävel till att vara lång. Vilka drev föreslås oftast för en något trevligare karaktär? Hög toppfart är ointressant för mig, bra driv är däremot viktigt. Tack så länge!

Öhlins har speciellt avtal med länder så jag i Sverige får inte köpa deras grejjer i tex UK. Om det har ändrats så är det den sista tiden, var så när jag skulle köpa fjädrar.

Gammelretta har 14 master, ser dock ingen tydlig uppgraderingseffekt i jämförelse med original. TRX skulle tom passa mig bättre som inte vill ha en "vass" känsla i handtaget.

17/42 verkar vara generell konsensus på en original TRX. Fast allt detta är ju egentligen repetition då allt står både här och på UK forumet...
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
robolito. Ring Kumlins motor i Sala om hårdare gaffelfjädrar.

Sen lite tjockare gaffelolja och eller aningen mer olja i gaffelbenen så är det bättre.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
@Robolito, grattis till hojen. :)

Jag körde med bluespots och TRXens bromspump ett litet tag medans
jag väntade på det stålomspunna. Bytte samtidigt till R1ans 14mm och
upplevde detta som natt och dag i skillnad. Gillar bettet som 14mm ger
mycket bättre. Det stålomspunna spelade säkert liten roll också.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Bromsok från R1 = pump från R1. Stålomspunna slangar 2-2 för TRX funkar.

Mer olja i gaffeln möjligen, inte högre viskositet om du inte väger mycket över 85 kg. Beror på om du vill ha långsammare rörelse eller bättre dämpning i slutet.

Kumlins är grymma på fjädring. En renovering med fjäderbyte går troligen på under 4000. Fram OCH bak.

Uppstick på framgaffeln 35 mm istf originalets 18 skadar inte heller, tillsammans med drevningen KW rekommenderar.
 
Last edited:

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Hallå alla! Funnit delar jag vill ha på "Fleabay", både bluedots (spots, någon?) samt 14 mm pump. Stålspunna också. Grejorna ser nya ut och är från 2004. Intressanta tips, tack för dem! Det finns många höjningssatser där ute - men jag kanske skall börja lära mig hojen och sedan skjuta upp gaffelbenen en bit? Jag är 186 cm och väger ca 90 kg. Öhlins har en gaffelfjäder som heter 08608-85 som går att köpa för 99 EUR i Tyskland. Har siffrorna efter bindestrecket något att göra med belastningen kanske? (Förarens vikt.) Kollar också en del på tyska Ebay efter bakstöt från R6 ´06-> och blir förvånad över prisläget. Från ca 80 EUR? En adapter från Kayla på det så är det ju kirrat. Här hemma skulle ett sådat fjäderben gå på 2500 (med mängdrabatt) om jag köpte ok samtidigt. Kommentarer välkomnas varmt. Skön söndag på er.
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Har varit i kontakt med Bengt Kumlin i Sala. Trevlig gubbe! Han rekommenderar en fjäder som heter "100" och som inte är progressiv. Han rekommenderar dessutom INTE att flytta upp gaffelbenen alls. Oljan skall vara std (var det 10W?) med ett mått på 130 mm som jag inte riktigt begrep som noob. Vad motsvarar dessa 130 mm i cc då? Ha det fint där ute i kylan!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Har varit i kontakt med Bengt Kumlin i Sala. Trevlig gubbe! Han rekommenderar en fjäder som heter "100" och som inte är progressiv. Han rekommenderar dessutom INTE att flytta upp gaffelbenen alls. Oljan skall vara std (var det 10W?) med ett mått på 130 mm som jag inte riktigt begrep som noob. Vad motsvarar dessa 130 mm i cc då? Ha det fint där ute i kylan!

Mängd är ointressant, du vet aldrig hur mycket som finns kvar. Därför mäter man nivå från toppen av benen till ytan på oljan.
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Kumlin igen: (citat) "När ni monterar fjädrarna kollar ni nivån i gaffeln och 130 mm är luftspalten mellan ytterrör och oljenivån när gaffeln är fullt hoptryckt utan fjäder i." Framstår ju nu som helt solklart. Tack för förklaringen Jåke!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Säljes:
Hel & halvkåpa från Diopa med vindruta, lackade med R1 2009 matt svart. Har sågat ut ett jack i vänster nedre del så måste plastas.
Ge bud, inte skambud :)
2012-03-14-007.jpg
TRX_100423_2.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Borde inte du ställa upp i Golden Era 88-98 med din hoj KW? Långt ifrån värst men borde vara klart udda och inte sämre än otrimmade Mille... :D
 

Robolito

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Partille
Hoj
TRX 850 -97
Sådär, då är våren här då. Eller nåt. Var ute och brummade lite idag då temperaturen låg runt nollan. Min tempmätare rörde sig aldrig över 60 grader. Körde ca 3 mil med mycket låg belastning, max 4000 varv.

Är detta fullt normalt? Lite input om motortemp vore fint i kallt väder. Glad pjåsk på Er!
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top