Dags att dela med sig lite visdomsord, tror jag...
Så här ska det nog inte se ut under tanken, eller?
Var på Gelleråsen i måndags och körde. Kom fram sent, missade förarmötet, och var lite allmänt småstressad. När jag lastat av, så skulle jag köra ned hojen till besiktningen. Lite smågrinig har den varit på sistone, förmodligen pga ett kaosköpt Biltema-batteri för ett par år sen. Stod ett tag och försökte få igång den, när det smäller till ordentligt. Detta följs av en icke försumbar rökpelare. Rökpelaren tilltar, så också min oro. Sliter bort sadeln för att se om nån kabel överhettat under startförsöken, men icke. När jag böjer mig ned och kikar under tanken, så slår det upp lågor...
Har ju Mikuni-flattisar, med skumgummifilter. Detta väl inoljade filter har tagit eld, och brinner nu för fullt, under bensintanken fylld med soppa. Jag vann racet "springa 200 meter med brinnande TRX" i måndags. Ville först och främst få bort det potentiella terrorvapnet från oskyldiga, men ville hemskt gärna hitta en brandsläckare också. Ingen, åter igen, ingen, kunde fixa fram en brandsläckare! När jag ger upp kommer det fram en kille och undrar vad jag stojar om, så svarar jag lite blasé: "Inget särskilt, hojen brinner bara..."
Turligt nog har elden självslocknat under min löptur med hojen. Förmodligen en kombination av att ett skumgummifilter möjligen är mer eldbefängt än en björkklabbe, men det består av betydligt mindre brännbart material.
Efter en grov rengöring, så startar hojen till sist, och jag kunde stappla ut på banan för ett par rätt yxiga pass.
Lärdom 1: Ha med en brandsläckare i depån.
Lärdom 2: Acceptera inte bara ett ändrat beteende på hojen, utan fastställ vad det beror på. I det här fallet var det förmodligen så att den blivit svårstartad pga att ventilspelet gått ihop på insugssidan, och att jag fick baktändning när jag snapsade med acc-pumpen. Ventilspelsteorin bekräftades igår natt kl 0200, då den startade på första försöket, som den normalt alltid gjort. (Ingen ventil på insugssidan hade något som helst spel, jag fick gå ned mellan 0,25 och 0,3 på alla insugsshimsen...)
I onsdags fick jag f.ö. 3 punkteringar på cykeln på hemvägen, hissen till lägenheten stod still, och tröstölen jag hällde upp var avslagen, direkt ur flaskan.
Snart packar jag bilen för att fira det hela med 2 dagar på Mantorp i helgen! Håll tummarna!