TRX-tråden

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Äntligen! :banana
Efter två års stillestånd efter lagerhaveriet går TRXen igen!
Tyvärr har skruvandet gått trögt, delvis beroende på att jag haft annat att åka med.
Uppstarten var spännande men inte helt problemfri, det läckte vatten vid röret som går ner i toppen, av med frontkåpan - ur med vattnet - bort med kylaren, då visade det sig att jag glömt att dra åt slangklamman på grova slngen, enkelt att fixa men onödigt jobb egentligen.
Blir besiktning på onsdag.
Facit: Ca 12 000 kr i delar och vevaxelslipning (bara packningar och o-ringar kostar multum) plus eget arbete, hade jag haft koll på det i förväg så hade jag nog skrotat, hoppas att allt är frid och fröjd så att den puttrar på framöver utan otrevligheter.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Äntligen! :banana
Efter två års stillestånd efter lagerhaveriet går TRXen igen!
Tyvärr har skruvandet gått trögt, delvis beroende på att jag haft annat att åka med.
Uppstarten var spännande men inte helt problemfri, det läckte vatten vid röret som går ner i toppen, av med frontkåpan - ur med vattnet - bort med kylaren, då visade det sig att jag glömt att dra åt slangklamman på grova slngen, enkelt att fixa men onödigt jobb egentligen.
Blir besiktning på onsdag.
Facit: Ca 12 000 kr i delar och vevaxelslipning (bara packningar och o-ringar kostar multum) plus eget arbete, hade jag haft koll på det i förväg så hade jag nog skrotat, hoppas att allt är frid och fröjd så att den puttrar på framöver utan otrevligheter.
Då är det :yoparty
Mänskligt att glömma, vet ju själv. Skönt det löste sig till slut.
Nu har du väl en motor i skick som ny.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
@TiaRex:
Grattis! Se det så här, de 12 lapparna har du sparat in på värdeminskning om du köpt en nyare hoj, som dessutom kan ha haft kommande renoverings/reparationsbehov => okända dolda kostander. Nu har du en hoj som du vet är sjyst i motorn!

@Yami:Silikontätning, låter som den förre ägaren fulmekat lite, håller tummarna för att det inte är nåt otrevligt som väntar. Dock lysande att ha en reservdelsmotor att plocka delar från. Jag har en som står sedan några år, men vet inget om skicket. Skulle vara "slut" enligt säljaren, och det kan ju betyda allt från skuren vev till växellådsproblem. Säljaren sa att den inte ens gick runt, men det löste jag genom att lägga i friläget :D. Har inte plockat isär den mer än tagit av kamöverfallen, och det såg skapligt ut i alla fall.

@alla:
Två helger på Gotland Ring avverkade nu. sällan har det åkts så lite under inalles 6 dagar. Första helgen blev det väl totalt 7 pass, och andra helgen blev det väl 14 eller nåt. Första var lördagen helt kass, styv kuling med uppemot stormstyrka i byarna, regn och 6 grader, andra helgen var det undertecknad som var kass på lördagen. Kass är jag väl för övrigt också. Snabbast på fredagen andra helgen, trodde jag skulle kapa mina tider på söndagen, men icke. Bekvämlighetszonen är mjuk och skön...

Om någon ska köpa depåstöd för styrstammen, kolla innan om det funkar. Jag fick låna en monstersåg, och kapade bort en del av underdelen på framkåpan för att få plats... Bättre kylning?:gnissla Tapparna som följde med passade inte heller rakt av, men det funkade till slut.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
@Yami:Silikontätning, låter som den förre ägaren fulmekat lite, håller tummarna för att det inte är nåt otrevligt som väntar. Dock lysande att ha en reservdelsmotor att plocka delar från. Jag har en som står sedan några år, men vet inget om skicket. Skulle vara "slut" enligt säljaren, och det kan ju betyda allt från skuren vev till växellådsproblem. Säljaren sa att den inte ens gick runt, men det löste jag genom att lägga i friläget :D. Har inte plockat isär den mer än tagit av kamöverfallen, och det såg skapligt ut i alla fall.

@alla:
Om någon ska köpa depåstöd för styrstammen, kolla innan om det funkar. Jag fick låna en monstersåg, och kapade bort en del av underdelen på framkåpan för att få plats... Bättre kylning?:gnissla Tapparna som följde med passade inte heller rakt av, men det funkade till slut.
Jodå, reservdelsmotorn är ett litet läroprojekt. Har inte kommit längre för jag har haft annat
att göra. Blev att hämta en gammal V40 i helgen som jag gått igenom.
Nu har jag rivit TRXen igen, dags för naket för alla grejer har kommit.

Så du har grejat med framgafflarna på Gotland?
Låter som om du närmar dig naket du också nu när du kapat bort lite. :D

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Inte direkt. Spontanshoppade däckvärmare, och då uppstod behovet av frontstöd... Värmarnaa fick jag direkt, men fronstödet leverades andra helgen i form av vuxenLEGO.

Nja, är ingen nakenfantast, i alla fall inte när det gäller hojar. Peders är iofs riktigt läcker, men annars tycker jag bättre om originalutseendet. Smaken är som baken!

TiaReX

Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Premiärturen avklarad - besiktningen t.o.r.
Kändes j.....t bra!
Kanske skapades en kommande TRX-ägare - besiktningskillen! :) Han tyckte att det var den skönaste hojen han kört i år, själv har han en Suzuki GS nånting, lite för mycket motor för att han skulle ha nytta av tyckte han, min hoj tilltalade honom definitivt, han undrade bl.a. om jag gjort nåt åt bromsarna, dom kändes jättefina, men jag har ju mina original Brembo.
Enda smolket i bägaren just nu är att det kommer nån droppe olja under svänghjulskåpan, konstigt för det är ju dragit efter alla konstens regler med momentnyckel, får hem ny packning i morron eller på fredag (men då är det i senaste laget).
Drar till Molanda 3-dagars i morron, med TDM 900 på släpet - det går det också - men kunde ha varit ändå skojigare.

Last edited:

TiaReX

Gick med
28 Aug 2008
Hoj
TDM=skrot.
Skinnställ, hjälm och handskar=sopor.
Foten i gipspaket kommande 6 veckor.
Vad hjälper det då TRX-en är klar?
Men det kunde varit värre!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
TDM=skrot.
Skinnställ, hjälm och handskar=sopor.
Foten i gipspaket kommande 6 veckor.
Vad hjälper det då TRX-en är klar?
Men det kunde varit värre!

Var det motorcykeln som kastade sig i backen eller marken som gav sig på hojen?
Inte lätt att som förare vara den som ska medla.

TiaReX

Gick med
28 Aug 2008
Hoj
photo.jpg
Kom för snävt, innanför bankanten, drog på gas och trodde först att det klarade sig - men icke, märkte att jag seglade men minns inget förrän jag låg stilla. Påstås att man ligger en bit över 100 på det stället så förstå att jag är lycklig med hur det avlöpte.
Imponerad av hur funktionärerna kollade upp en innan man fick röra sig, fanns till och med en ortopedläkare bland deltagarna som ställde rätt disgnos, röntgen bilderna visade två smärre frakturer.
En smärre tröst är att kursledaren varit på väg i samma spår ett par gånger, men rett upp det.
Jag tror nog att jag är nöjdast av alla efter kursen, inte kul att klanta sig, stor lycka att vara relativt helskinnad!
Får se om man kan köra igen på Mittsverige i höst.
Kör med förstånd!!

Bifogat

• photo.jpg
    photo.jpg
    243.7 KB · Visningar: 51
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Hoppas du läker ihop ordentligt.
När jag tittar på bilden, tänker jag sålunda; Någonstans mellan grusspåret och funtionärerna,som ser ut att vara ganska långt borta(perspektivförändring pga kameran?) gick du i backen. Tänkbart att att du gled riktigt långt på asfalten eftersom skinnstället blev sopor och då vid en fart som inte är ovanlig även ute på vägarna. Textilställ? Nej tack för min del.

TiaReX

Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Visst är det väl lite perspektivförvrängning, men det var förvånansvärt långt till punkten där man hamnade, tror att det var tur att jag hängde ut ordentligt så att maskinen och jag skildes åt på ett bra sätt.

PS
Min dotter tycker att pensionärer skall ägna sig åt boule istället för att köra motorcykel - vi är inte riktigt ense om det.

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
PS
Min dotter tycker att pensionärer skall ägna sig åt boule istället för att köra motorcykel - vi är inte riktigt ense om det.
Jag håller nog med dig där, med eftertryck! Tragiskt med TDM:en, fint dock att du landade "mjukt" :)

Själv sitter man nu 6 år senare åter på en hoj som i storlek påminner en del om gamla Humlan, även om inte mycket annat gör det :rolleyes:

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Passande då V4:an ser ut som ett bi med den frontkåpan :)
Vad kosta hojen? Bilsport & MC? Premie i U-sala?
Film? :yoparty
Kollat lite på IF´s märkesförsäkringar, Honda CBR 900 rr 1999=strax under 17k - BMWs1000rr 2011=lite drygt 17k
Hur sjukt är inte det? BMW mååååste ju sponsra en hel del av försäkringen till IF!!

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Passande då V4:an ser ut som ett bi med den frontkåpan :)
Vad kosta hojen? Bilsport & MC? Premie i U-sala?
Film? :yoparty
Kollat lite på IF´s märkesförsäkringar, Honda CBR 900 rr 1999=strax under 17k - BMWs1000rr 2011=lite drygt 17k
Hur sjukt är inte det? BMW mååååste ju sponsra en hel del av försäkringen till IF!!
Ja, eller hur :)

Med inbyte strax över hundringen. Svedea har märkesförsäkring så för hel/hel med extra tillägg ger jag 7400,-/år på 167 pållar... Ganska precis två st TRX :D

Filmat blir det så fort jag kommer ut, premiären igår med 0 mil på mätaren var inte så mycket att filma...

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Kanonpris på den försäkringen!! Dubbelgrattis :)
Så här såg det ut för mig på "säkrast"

Trafikförsäkring 2 426
Halvförsäkring 7 893
Helförsäkring 10 288
Helförsäkring XL 10 549

Märks att man bor mitt i GBG!! :)

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Svedea har märkesförsäkring så för hel/hel med extra tillägg ger jag 7400,-/år på 167 pållar...
Måste nog revidera det där, jag hade fått den vanliga premien. Märkes på ny hoj ligger på ca 4500,- :yoparty

Det är nog ungefär vad jag gav för Humlan :hihi

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Har bägge mina hojar helförsäkrade i Folksam (helårs).
Total årskostnad för bägge, 4375:-.
Har några andra försäkringar där också så det blir lite rabatt på hojarna.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati