TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Yupp, spillt var det nog.

Helgen var dedikerad till motormek/modd. Tanten är internerad med ena vovven på jaktkurs.
Hundvakt och greja med hojar, det är livet det. :)

Vädret är lysande men jag har inte haft det riktigt så lysande som jag tänkt idag.
R1 bromscylindern jag monterade på till R1 oken fick jag inte att fungera. Ville inte
släppa igenom olja överhuvudtaget. Fick sätta på original TRX istället. Lite större
diameter i den dock så bromsarna blir inte optimala. Är det någon som kör med
den kombon?

Sen hittade jag ett R1 stöd i gömmorna som var så jäkla lik TRXens stöd att jag först
trodde det bara var att swappa dem. R1 stödet är 2-3 cm längre och eftersom TRXen
lutar så förbaskat så satte jag igång med bytet. Dock så får man ta det lilla alu-blocket
från TRXen så stöd-kontakten går att fästa, ja eller hitta längre skruvar som fästs med
muttrikar. Men jag bytte alut och så tog jag TRX fjädern också. Blev skitbra.
Rekommenderas. :)

Då kan du räkna med att du har kortare hundben bak, ökad bakre rideheight. Jag har +35mm och R1 stödet fungerar precis....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Då kan du räkna med att du har kortare hundben bak, ökad bakre rideheight. Jag har +35mm och R1 stödet fungerar precis....
Mina hundben är cirka 18,2-18,4 cm nånstans. Svårt att mäta exakt när de sitter på.
Men det har jag läst här i tråden tror jag, att det är original längd.

Nu har jag precis varit ute en 10-mila runda på kurviga söderåsen vägar, hundvakten
är över. :) O sen, vilket väder vi har, 27 grader visade vår termometer på.
Hojen går bra i motorn, bromsarna känns inte bättre än original just nu, men det är
väl i brist på matchande bromscylinder.
Den läcker aningen mer kylarvatten nu så packningarna har nog snart gett upp,
hoppas verkligen det räcker med att byta dem.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Den läcker aningen mer kylarvatten nu så packningarna har nog snart gett upp,
hoppas verkligen det räcker med att byta dem.
Kolla så att det inte bara är o-ringen vid genomföringen i ventilkåpan. Det är en klassiker att inte få den tät även om man byter ringen varje gång. Det som läcker där rinner bl a ut genom dräneringen på sidan...
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kolla så att det inte bara är o-ringen vid genomföringen i ventilkåpan. Det är en klassiker att inte få den tät även om man byter ringen varje gång. Det som läcker där rinner bl a ut genom dräneringen på sidan...
Ok, den lilla o-ringen antar jag att du menar då.
Så det är svårtätat där, eller går det att få den på sniskan så det läcker när man monterar?
Ser ut som om det är just där det läcker, svårt att se inunder men man ser en blå droppe
på något som ser ut som om det är just undersidan på genomföringen.

Har ju inte läckt tidigare, vad jag märkt i alla fall och jag har ju inte skruvat där
så det bör ju vara packningen som blivit kass.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ok, den lilla o-ringen antar jag att du menar då.
Så det är svårtätat där, eller går det att få den på sniskan så det läcker när man monterar?
Ser ut som om det är just där det läcker, svårt att se inunder men man ser en blå droppe
på något som ser ut som om det är just undersidan på genomföringen.

Har ju inte läckt tidigare, vad jag märkt i alla fall och jag har ju inte skruvat där
så det bör ju vara packningen som blivit kass.
Nja, det är o-ringen som sitter runt det svängda röret för kylarvätska som går ner genom ventilkåpan. Den brukar kunna hamna lite på sniskan eller helt enkelt inte komma ner i position. Jag brukade alltid byta när jag rev den biten, det underlättade att få rätt när allt skulle tillbaka. Misstänker att de som rivit oftare inte bryr sig om det :)

Har du justerat ventilerna och varit av med kammarna har du definitivt varit där och skruvat eftersom det röret måste bort för att få av ventilkåpan.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
ökad bakre rideheight. Jag har +35mm
Intressant, vilken längd har dina hundben?

Jag har räknat att jag har en total sänkning på 9,5mm nu.
Då utgår jag från sänkningen på gafflarna på 18,5mm. Sen räknar jag av skillnaden mellan
120/60 och 120/70, som lyfter 12mm. Då har vi 6,5mm sänkning. Sen lyfter bakdäcket 3mm.
Det är skillanden mellan 160/60 och mina 180/55.
Kunde gott vara lite högre bak. Når precis ner med hela fotsulorna som det är nu men är
van att inte nå ner med hälarna. Så 20-30mm skulle jag kunna lyfta baken med via hundben.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag har 120/70 180/55 och kortare hundben och det är PRECIS att det går att använda R1 stödet, måste helst stå i lite backe...och min röv är som sagt höjd. Nu har jag R1 gaffel men när vi mätte mot TRX så skiljde det bara ~5mm fram. Nu skall det ju nämnas att det är ett R1 -98 stöd....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag har 120/70 180/55 och kortare hundben och det är PRECIS att det går att använda R1 stödet, måste helst stå i lite backe...och min röv är som sagt höjd. Nu har jag R1 gaffel men när vi mätte mot TRX så skiljde det bara ~5mm fram. Nu skall det ju nämnas att det är ett R1 -98 stöd....

Du har inte exakta måtten på hundbenen?
Eller någon annan som har kolla på vad de ska vara för att höja 20-30mm?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Redan gjort :)
Kolla här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1511758

iPhone: Promoting computer illiteracy since 2007
Det man blir blind på först är ögonen. Jag har ju läst detta innan. :va
Tack, precis vad jag skall ha. :tummenupp

Sen måste R1 oken ändå vara lite effektivare på. Jag hade satt på ett buntband,
det ligger nu strax under undre styrkronan. Blev lite inspirerad körning igår. :D

Nån som ligger på ett par wilbersfjädrar eller liknande, för sisådär 75-80 kg dödvikt?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tyckte jag också - för 45 år sen! :D
Min hojcykel.
---------------
För 45 år sedan fick jag min första cykel.
För 40 år sedan moddade jag cyklar.
För 35 år sedan gick jag mopedmekarkurs. :)
För 27 år sedan lade jag hojar på hyllan.
För 6 år sedan fick jag ett återfall, det varar fortfarande. :D

Hur ser era hojcyklar ut?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Rapport från slabbiga dagen.
Hämta o-ring från YC på lunchen, de hade bara mellanstorleken hemma dessutom.
Den runt axeln. Kom på att det fanns totalt 3 när jag hade öppnat. På vägen hem
hämtade jag upp en begagnad R1 14mm bromscylinder. Sen började jag med
bromsarna. Första var att hitta lämpligt handtag och fila ner klacken. Har nu ett litet
spel på 0,05mm mellan klack och bromskolven. Sen blev det montering och luftning.
Luftningen var inte att leka med idag. Luften ville inte ut frivillgt. Höll på i minst en
timme innan det blev bett i grejerna, men nice blev det. :)
Jag förstår nu vad ni menar med att gafflarna känns mjuka. :lol
Give me some wilbers. Ja det blir väl nästa grej, nya fjädrar och oljebyte.

Sen var det vattenpumpens tur. Ingen mekvänlig lösning att sätta den som dom gjort. :gnissla
Men jag fick av skiten och rengjorde allt ordentligt. Smörjde upp de andra o-ringarna
och masserade dem lite. På med det igen vilket också var småknepigt att få in splinesen.
Provkörde och parkerade. Kollade efter en stund och inget läckage. Hoppas det håller i sig.

Hojen går igång så jäkla vackert varenda gång nu, kall som varm. :)

Så sammanfattningsvis, ni som har en TRX som har taskig tomgång efter uppstart, man
måste stå och ge den gas tills den är varm. Är den dessutom svårstartad kall, så kan det
vara ventilspelet som behövs fixas. :)
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Har inte varit på tråden på några veckor och har nu suttit i en timme och tokläst!!!
Grymt kul läsning!!!!!!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har inte varit på tråden på några veckor och har nu suttit i en timme och tokläst!!!
Grymt kul läsning!!!!!!
:)



@Alla, sett i tråden, nåt år tillbaka att det säljs beggade wilbers. Är det någon
som har några kvar så PMa.

@Jåke, du har ju haft både TDM och TRX. Jag har köpt kopplingsvajer från TDM 96-99
som passar till TRXen. Har du någon aning om gasvajrarna passar?

@HansJ, har sett bild på din mothållare för gaffelbyte. Kan du ge mått på stången
och exakt vad som svetsats dit i ändarna. Antar att det är en mutter i änden som
är utanför gaffeln för att kunna hålla emot med. Men vad är det i andra änden som
skall hålla fast inne i gaffeln?


Jag har nu först tänkt byta gaffelolja för att se om det blir någon skillnad.
Sen blir det däck, 120/70 fram och sedan tillbaka till original 160/60 där bak.
Eventuellt då wilbersfjädrar och så nytt drivpaket i mitten på säsongen, 17/42.
Ja och så kortare hundben. Kanske en beg dämpare från någon modern sporthoj om
jag hittar en med samma längd och fäste.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Var det 180 däck på 5" orginalfälg när du köpte den?
Yes. Upptäckte först igår att det var originalfälg trots allt. Fick inte ihop att båda
mina Thunderace och SP fälgar var 6 tum. När jag sedan måttade på min R1 fälg
(utan däck på) så fattade jag, undersidan ger tum måttet. :rodnar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Gasvajer: Kommer inte ihåg, men i all rimlighet borde det inte vara några problem förutom att du får en länge vajer. Vilket kanske inte är optimalt eller ens får plats på ett bra sätt. Ingen kunskap dock :)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top