TRX-tråden

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Grejerna inhandlade.
Har börjat med att ta loss Kamkedjespännaren. Insexen satt inte hårt
och jag förstår varför. Man kommer inte åt ordentligt. Nedersta kommer
jag inte kunna spänna med momentnyckeln heller. I alla fall, KW nämde att
kolla hur mycket som var kvar av "tryckaren". Det går dock inte för den var
redan i yttersta läget. Tror det hände då jag lossade drev och kedja för det
rasslade till där nerifrån då och då har den antagligen gått ut i ytterläget.
Mer blir det nog inte idag för frugan vill ha min attention. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ta bort "triangeln" bakom toppen så kommer du åt om jag kommer ihåg rätt....
Jepp, det var det första jag gjorde, sen kom man åt med smala verktyg. :)
Men med momentnyckelns tjocklek i dess huvud, och insexhylsan på så kommer inte
detta in mellan nedersta insexskruven och motorn. Men det är nog den enda skruven
som får dras godtyckligt. Tror jag kommer åt överallt annars med momentnyckeln.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Frågor, igen

Fick en stund över nyss och lade dit shimsen, "kapsylerna" och så insugskammen.
Då kom jag på vad jag glömt fråga om. Det kanske är helt normalt men
kammen är vriden 45 grader moturs. Det hände i samma veva som kamsträckaren
drog ner kedjan mot insugssidan (moturs) och det rasslade i fjädern.
Hur får jag tillbaka den i "läget" igen?

Jag har fingerspänt kamöverfallen. Vågar dock inte vrida tillbaka kammen
manuellt men är det så man ska göra?

Sen är Haynes beskrivning lite knepig. De vill att man sätter på kamkedje-
skyddet nu innan man fått på drev och kedja. Iofs så får man spänt alla
kamöverfallsskruvar samtidigt men blir knepigt att jobba med drev och kedja
sen. Hjääääälp, är Haynes rätta vägen?

Får läsa igen, säkert läst fel nånstans.


Edit: visst har jag läst fel i Haynes om ordningen. Bara 5:e gången jag läst det
utan att fatta. :huvet
Svarar på mina frågor själv. :) Spänna kamöverfallen som det är nu.
sätta på dreven. Använda en skruvmejsel igenom drevet och vrida
kammen rätt och så på med kedja och skydd o så allt det andra.



Här ser ni att kammen rest sig moturs 45 grader på (drevhållaren visar det bäst)

1337196732_resized.jpg



Kammen mot utblåset som ligger korrekt med drevhållaren i läge.

1337196734_resized.jpg
 
Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Jepp, det var det första jag gjorde, sen kom man åt med smala verktyg. :)
Men med momentnyckelns tjocklek i dess huvud, och insexhylsan på så kommer inte
detta in mellan nedersta insexskruven och motorn. Men det är nog den enda skruven
som får dras godtyckligt. Tror jag kommer åt överallt annars med momentnyckeln.

Vill minnas att jag förra gången hade ett par långa förlängare så att jag fick fritt för momentnyckeln i bakkant på motorn (kan minnas fel).
Har monterat spännaren på min motor idag men nu står den på arbetsbänken så det var väldigt lätt.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Apropå ingenting (det är mycket topp-mek i tråden nu) har jag nog fortfarande en uppsättning nya bultar till överfallen om nån känner att det behövs efter idogt mekande... :rolleyes:
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tappat TDC

Usch, nu är jag verkligen ute på djupt vatten med mina obefintliga kunskaper.
Känns som att simma över Marianergraven. :gråta

Började dagen med att spänna kamöverfallen och sen vrida tillbaka kammen som
vridit sig lite, perfekt. Sen på med drev och kedja, perfekt, allt stämde.
Sen skulle jag spänna dreven, höll emot i mitten på exhaust kammen för jag började
med den, men då rörde sig insugskammen ordentligt medurs. Det jag konstaterade nu var
att insugskammen vridit sig medurs nästan ett halv varv. Dessutom hoppade kedjan så
mitt märke på kedja/drev blev offline en massa kuggar.
Fattade inte riktigt då vad som hänt utan jag lossar kedjan och vrider tillbaka kammen.
Allt i läge igen men nu kollar jag TDC läget i tittgluggen, borta......

:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Hur fasiken går jag vidare med detta?

Jag ser flera frågetecken.
Jag gissar att jag måste snurra nästan 2 varv för att få TDC igen.
Men kedjan kommer att snurra så jag måste ta av dreven och be någon hålla
hålla kedjan sträckt medans jag snurrar.

Men hur fanken gör jag med kammarna, jag har ju vridit tillbaka ena kammen lite.
Insugskammen flyttade sig, den andra höll jag i så den ligger fortfarande i läge, men är
den verkligen i läge eftersom jag rubbat TDCn ur läget?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
2 varv ja för att träffa TDC igen, men har du gjort markeringar på drev osv. så spelar det ingen roll...du får alltid tillbaks utgångsläget. Gör man istället som dumma mig och linar upp allt i efterhand så måste man bända tillbaks insugskammen då den trycker på ventilerna vid rätt läge. Och om man gör som jag måste man hålla den nerbänd ända tills kedjesträckaren är i annars tar den tag i kedjan och drar runt så man missar TDC märket igen. Jo, jag har gjort det den hårda vägen :gnissla
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
2 varv ja för att träffa TDC igen, men har du gjort markeringar på drev osv. så spelar det ingen roll...du får alltid tillbaks utgångsläget. Gör man istället som dumma mig och linar upp allt i efterhand så måste man bända tillbaks insugskammen då den trycker på ventilerna vid rätt läge. Och om man gör som jag måste man hålla den nerbänd ända tills kedjesträckaren är i annars tar den tag i kedjan och drar runt så man missar TDC märket igen. Jo, jag har gjort det den hårda vägen :gnissla
Ok, du tror inte detta var så farligt, phuuii. (andas ut) tack. :Bugar

Följa t.ex Haynes ger ju bara att man gör rätt (om man läser rätt och fattar det rätt). :D
Men misstag som du gjort och jag nu gör hela tiden lär man sig en himla massa av. :)
Men utan tips och råd härifrån så hade jag stått mig slätt. Hade nog inte vågat gå vidare
med risk att göra sallad av motorn. Ja det kanske det blir ändå. :hihi

Jag har försökt fundera nu senaste timmen på vad det här innebär. TDC måste ju tillbaka
och det når jag bara genom 2 revolutioner, ja kanske 1,5. Men jag vill ju inte dra runt
kammarna så då måste kedjan av dreven (som då måste monteras av igen).
Vet inte hur det ser ut längst ner i motorn där kedjan går runt ett drev? men eftersom
Haynes säger att man skall hålla den spänd så kanske det kan trilla av drevet där nere.
Så om jag låter kammarna ligga i lägena de gör nu som är korrekt så påverkas inte
dessa av om jag drar runt motorn till TDC utan kedja, då är jag tillbaka igen där jag var.
Tror det var så att kedjan är lite offset med hänsyn till kammarna, det borde den
väl vara om TDCn flyttat sig. Om den är korrekt jämfört med kammarna så vet jag
inte hur man får den rätt.

Ok, jag får pröva snurra till TDC utan kedjan monterad så får vi se vart vi hamnar.
Sen vetifasiken om jag inte spänner dreven allra sist, dvs först kedjespännaren så det
inte är någon risk att kedjan slackar och drar till TDCn igen. Då kan man ju mothålla i
"TDC skruven" och spänna dreven. :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Bara ett tips är att det ligger en yamaha servvice manual på engelska för nedladdning.
Jag brukade hålla insugskammen med en stor insex i mittenhålet....fast numer inser jag att hittar man en bra mek som inte tar ut yamaha priser är det guld värt!! :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nästa misstag

Jag började vrida på TDC skruven så sakteliga, frugan fick hålla upp kedjan
men ingen av oss (läs mig) tänkte på att man kanske skulle dra i den.
Ett halvt varv kom vi sedan var det stopp, jag tryckte inte på i det läget.
Kedjan har nog vikt sig där nere i sumpen. :hihi

KW, du hade nog rätt från början att man skulle ta av topp för plana/porta
när man ändå höll på. Ja då kan man ju kolla in hur ventiler, kolvar, ringar
osv mår också. :)

Antar att det inte finns någon återvändo i detta läge. Frågan är hur mycket
av motorn som måste rivas för att komma åt kedjeviket?

Blir inte mycket körning i vår med denna hoj.

Edit: går det att skruva TDC skruven medurs? backa med andra ord eller
vad förstör man då?
 
Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
.........................................
Edit: går det att skruva TDC skruven medurs? backa med andra ord eller
vad förstör man då?

Kan inte se att det skall kunna ställa till nåt om man backar lite försiktigt, se till att hålla kedjan sträckt så löser det sig, inget våld utan ta det med känsla. Öppna där nere kan jag inte se nån anledning till.
När man drar runt så kanske insugningskammen skall stå i ett läge så att inte nån ventil står öppen, vet inte om dom kan ta i kolvtoppen annars (?).
Montera kamdreven är ganska lätt, avgas först sen insug, drevet i läge och vrida kammen så att hålen passar och sist kedjesträckaren.
Jag monterade dreven med 1+1 skruv och satte dit dom sista när kedjesträckaren satt på plats och jag kunde dra runt.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kan inte se att det skall kunna ställa till nåt om man backar lite försiktigt, se till att hålla kedjan sträckt så löser det sig, inget våld utan ta det med känsla. Öppna där nere kan jag inte se nån anledning till.
När man drar runt så kanske insugningskammen skall stå i ett läge så att inte nån ventil står öppen, vet inte om dom kan ta i kolvtoppen annars (?).
Montera kamdreven är ganska lätt, avgas först sen insug, drevet i läge och vrida kammen så att hålen passar och sist kedjesträckaren.
Jag monterade dreven med 1+1 skruv och satte dit dom sista när kedjesträckaren satt på plats och jag kunde dra runt.
Jaha, där kom det annan info med kolvar som jag inte fattar. :confused:
Tack för info om backning men nu kom kolvfaktorn in i bilden.

Jag antog att det var kedjan som knökat sig då den verkar lite kortare nu när det tagit stopp.
Haynes förklarar inte varför man endast får snurra moturs så jag vågade inte backa.
Kan ju vara så att min ide att låta kammarna vara kvar i sitt läge och inte vara med i "snurren"
gör att kolvarna slagit i någonstans också. Mina motorkunskaper är ju obefintliga men jag
gissar att det är vevstakarna som rör sig när man drar runt svänghjulet (till TDC läget) för
det är väl svänghjulet vi kikar på i tittgluggen?
Har flera dagar ledigt nu men vet inte hur jag vågar gå vidare med detta.

Jag har inga problem med att utföra grejerna, lite trångt och så på vissa
ställen. Men förståelse för hur motordelarna samverkar hade ju inte skadat.
Beslut hade nog förenklats då. Jaja, jag väntar tills någon kan ge mig råd om/hur
jag kan gå vidare. Bättre vara försiktig. :)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag monterade dreven med 1+1 skruv och satte dit dom sista när kedjesträckaren satt på plats och jag kunde dra runt.
Så var min tanke att jag nog skulle ha gjort från början. Dock med bägge skruvarna i bägge
dreven så de inte ger med sig något.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Om inte kammarna sitter i är alla ventiler stängda, ingen fara att dra runt motorn åt båda håll så länge man håller kedjan sträckt.

Snurra tillbaka den till rätt läge, sträck kedjan och sätt tillbaka kammarna som Tiarex skriver. En skruv räcker, de sitter ju centrerat på kammen...

Nästa gång gör du markering på kedja och drev med spritpenna eller använder buntband för att fästa dreven vid rätt plats på kedjan innan du lossar dem. :)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Om inte kammarna sitter i är alla ventiler stängda, ingen fara att dra runt motorn åt båda håll så länge man håller kedjan sträckt.

Snurra tillbaka den till rätt läge, sträck kedjan och sätt tillbaka kammarna som Tiarex skriver. En skruv räcker, de sitter ju centrerat på kammen...

Nästa gång gör du markering på kedja och drev med spritpenna eller använder buntband för att fästa dreven vid rätt plats på kedjan innan du lossar dem. :)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Men kammarna sitter i........
Så motståndet jag nu känner är alltså kolv som tar emot öppen ventil.

Ok jag provar att backa försiktigt med kammarna på för att komma tillbaka till TDC läget.
Är det ingen fara att gå någotdera håll så länge inget tar emot så är det värt
ett försök.

Jo jag har haft extra märkning hela tiden på dreven/kedjan.
Inga problem att återställa lägena hade jag men som sagt så tappade jag TDC
när jag skulle dra dreven med moment.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Så länge kamkedjan inte sitter på, så kan du vrida vevaxeln/svänghjulet hur du vill, oavsett om kammarna sitter i. Som tidigare sagts, låt kedjan följa med och snurra tillbaka till TDC-läget du hade (lossa ett kamdrev så att inte kammarna snurrar med bara).

När du ska dra fast dreven, så håll emot med nåt som passar i det genomgående hålet i kammen. Om allt rubbas lite när du drar åt, så behöver du absolut inte skita på dig, dra alla dreven, och sen snurrar du veven till nästa TDC läge igen, och då ska allt sitta på plats. När TDC-märket försvinner, så hänger ju kammarna med i och med att kedjan drar runt dem, så förhållandet blir ju lika. Att du ska snurra veven åt rätt håll, är förmodligen för att du ska ha "rätt" sida av kedjan spänd, det får/ska ju vara slack på den icke dragande sidan. (Du behöver ju inte heller dra fast dreven med rätt moment när du linar upp allt, eftersom dreven har fasta positioner i förhållande till kammarna.)Sitter drevet på plats med en "löst" åtdragen skruv, så kan det inte röra sig nåt i förhållande till kammen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
För att förtydliga:
Markeringarna på kamdrev resp TDC, är till för att du inte ska lägga kedjan ett eller flera kugg fel. Gör du det, så kan du få allt från motorras till att den går som en påse skit.

Kommer jag ihåg rätt, så skulle jag dragit fast dreven löst först, lagt på kedjan med alla markeringar i enlighet med handboken, satt dit kedjespännaren, dragit runt motorn till nästa TDC/kamdrevsmarkering för att stämma av, och sen dragit fast allt med moment. (Kan dock vara så att det inte går att lägga på kedjan på dreven om de sitter fastskruvade, här sviker minnet. Ingen fara i så fall, ha ett drev löst och det andra ditskruvat, lägg på kedjan på det fastskruvade drevet. Pilla sen dit det andra drevet och dra det löst. Det är inte farligt om TDC märket försvinner, det viktiga är att det är rätt avstånd (antal länkar) mellan vevaxeldrevet, avgaskam och insugskam, på den "dragande" sidan.Det är det som ser till att ventilerna öppnar sig i rätt läge i förhållande till vevaxel (eg. kolvarnas läge).
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack till alla för input, bockar och :Bugar

Nu är jag precis hemkommen från att ha hämtat nya tunnare shims.
Lite att äta, kaffe och sedan är jag redo igen.

Med både TiaRex och Jåkes input om backningen så vågade jag mig på det,
utan att lossa kammarna som var i rätt läge. Drev och kedja var av.
Gick bra att backa, ungefär 3/4 varv tills TDC märket. Sedan hängde jag på drev
och kedja. Kamspännaren monterades och sedan drog jag runt några varv så allt
fick sätta sig, hörde kedjesträckaren knastra till lite.

Kollade ventilspelet. På utblås sidan så var 3 shims spot on, 0,25. Det fjärde
fick jag inte i riktigt tidigare, vågade inte knacka för hårt men tänkte att det kanske
trycker till sig själv. Det gjorde det inte så jag får testa knacka hårdare på det
så det sätter sig rätt. Tror dock detta blir bra då de andra var spot on.

På insugssidan var det sämre. 3 som bara fick in 0,05, en 0,10, en 0,15 och sista
på 0,20. Här måste det ha varit ett ordentligt tryck på shimsen tidigare.
Jag måttade ut vad jag behöver för nya och ringde skroten om mina köpeshims
hade kommit. Det hade de. Hämtade dem och åkte till Yamaha och bytte till de jag
behöver.

Nu blir det rivning igen då jag har ångan uppe och förhoppningsvis stämmer ventilspelet
bättre nästa gång. :)
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top