Micrometer inhandlad.Mät alla spel innan då handlar, ofta kan man arrangera om shimsen lite. MEN, fixa en bra mikrometer då texten på shimsen ibland är borta. Tror jag har en låda med massa shims här någonstans...hojta när du vet vad du behöver
Ok , skall bli riktigt spännande.Är nålarna slitna, så ser du det, garanterat. Har förre ägaren "Dynojettat", så är nog risken stor att de är slitna. Men ventilspel ska du nog kolla i vilket fall som helst...
Digitalt mått ger dessa shims färdigmåttade.Gå tillbaks med den och kolla om lidl fortfarande har kvar sina billiga digitala skjutmått kanske kunde vara en idé då?
Bara du fixar måtten så skall jag rota och kolla om jag har shims till dig, för fraktkostnad
Det var lite kryptiskt för mig.Jag skulle lagt mig precis där det skall vara.
Aha, det förklarade saken, tack.Vad jag menade var att jag hade "rundat av" så lite som möjligt, 0,05 är ju %-uellt en del på dessa mått
Ja så jävla korkad man kan vara, trodde jag köpt nåt engelsk med deras mått.På bilden visar mikrometern 1,88 mm. Vågräta skalans streck är 0,5 mm. Ett varv på skruven motsvarar ett streck, dvs 0,5 mm. Du ser 3 streck => 3*50=150, plus de 38 på skruven=>1,88.
Ok, jag ser ju i Haynes att den skall av helt. Sedan slacka och så på medKedjespännaren ska bara kunna gå åt ett håll, så när den har spänt sig, så får du inte tillbaka den. Du måste alltså plocka av den, och slacka den, innan du skruvar dit den igen. När du nu skruvar tillbaka kamlageröverfallen 8bitarna som håller kammarna på plats. Dra de skruvarna med moment, och absolut inte mer än vad som anges i manualen heller. Har du möjlighet, så kolla att kammarna snurrar fritt med åtdragna överfall, utan kedja. Använd Loctite till skruvarna när du sätter ihop allt för sista gången. Förresten, hur ser lagerbanorna ut i toppen?
Man tror man är ensam om att göra fel men alla är vi barn i början.En liten lurig sak är insugskammen (men du har ju gjort markeringar så det borde bli rätt) som trycker ner ventilerna vid rätt inställning vilket gör att man måste bända ner den när man lägger på kedjan vid TDC....och tappar man kammen då så säger det "ratsch" som du nämner ovan.
Och som Hasse lärde mig efter måååååånga försök är att en utsträckt kamkedja kan lura en till att försöka i dagar att få rätt timing
Kamkedjesträckaren - kolla gärna hur många klick du har kvar på den när du tar ut den, hade bara 2 kvar då jag insåg att min kamkedja var slut...och låt den trycka ut plastföraren innan du släpper på allt. Då minimerar man chansen att den kan kugga över och man får börja om. (jo, mycket trail/error här....och mycket hjälp från Hasse!!)
Ni är fantastiska som giter svara, tack för alla svar.Kamkedjan spänns automatiskt. Sträckaren består av ett "hus" och en "kolv". Kolven är fjäderbelastad. Kolven kan bara gå åt ett håll, den har en tandad del, som spärras hindrar den från att slackas. Om kedjan är sliten, så har den förlängts, och sträckarkolven har då klickat framåt, så att säga. Är den mycket sliten finns det bara några få klick kvar, som KW skriver. Jag tror du förstått det rätt, det viktiga är att du trycker tillbaka "kolven" så att den är i det minst spända läget innan du skruvar fast huset. När du sen skruvar i fjädern, så sköter den uppspänningen automagiskt...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |