TRX-tråden

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
BOTTENPLUGGARNA! (det lät som du bara öppnade ena!?)
Jag felformulerade säkert som vanligt. :rodnar
Storplugg, lill(lång)plugg och så filterhuset.
Mysko är det men jag kan också måttat fel och tagit betydligt mer än 3,6.
Hade varit lätt att kontrollera om jag hade tagit ur en dunk. Nu blev det ur ett antal
öppnade flaskor och dunkar. Jaja, virrig i pannlocket blev jag i alla fall idag. :D
Tack för hjälpen med bryderiet.:)

Vi får se om ett par dagar om det stämmer med att den inte går att starta med för
mycket olja i motorn.

1336334619_resized.jpg
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Polarn köpte sin TRX med olja fyllt upp till översta strecket kall....säkert en halvliter för mycket och den gick som fan när jag provade den! Så för mycket olja är det knappast.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Polarn köpte sin TRX med olja fyllt upp till översta strecket kall....säkert en halvliter för mycket och den gick som fan när jag provade den! Så för mycket olja är det knappast.

Nä, tror inte jag heller. Överskottet hamnar ju bara i tanken så länge det inte rör sig om litervis..

iPhone: Promoting computer illiteracy since 2007
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ni har rätt. Hojen går inte att starta. :huvet
Oljan hade alltså inget med det att göra.

Full choke på och startmotorn drar runt. Ibland låter det som om den skall komma
igång men den fixar det inte ändå.

Säg att jag har gjort 4 kallstarter sedan köpet. Den blev tjurigare och tjurigare
för varje gång för att nu inte starta alls.
När den väl var varmkörd så drog den igång direkt varje gång.
Någon som kan tänkas ha en ide´vad problemet kan vara?

Jag själv är ganska grön på problemlösning för motorer.

Om det har med saken att göra vet jag inte men jag noterade en lös slang liggande under
bensinkranen. Den är framdragen dit från vänstra insuget (delen mellan förgasare och cylinder).
Ingen ledig tapp finns att fästa den i där den slutar men man ser märken på änden att det
suttit klämma tidigare. Motsvarande slang, som går från det högra insuget går direkt till
bränslepumpen. Hittar inget i Haynes om det.

Stiften kollade jag igår och de ser bra ut och har bra avstånd, cirka 0,85mm.
Kanske bör jag byta till nya för att utesluta dem.
Luftfiltret är nytt.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag svarade precis på engelska men tar det här också, den slangen öppnar kranen för flöde. Sätts fast på baksidan av kranen. Om den inte öppnar kranen måste man köra på "prime"....men sätt tillbaks så går det nog fin fint.

Tips, om du lyfter eller tar av tanken så ta loss den själv innan....den är inte tillräckligt lång för tanklyft vilket gör att den dras av.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag svarade precis på engelska men tar det här också, den slangen öppnar kranen för flöde. Sätts fast på baksidan av kranen. Om den inte öppnar kranen måste man köra på "prime"....men sätt tillbaks så går det nog fin fint.

Tips, om du lyfter eller tar av tanken så ta loss den själv innan....den är inte tillräckligt lång för tanklyft vilket gör att den dras av.
Har den den funktionen så är det inte så konstigt.
Jag har kört på RES-läget.
Men inget var borttaget häromdagen efter oljebytet när den inte gick igång.
Hur fanken kan jag missa att det sitter en tapp till på bensinkranen. :gnissla
Nä, det får jag banne mig gå ut och kolla på igen.

Edit:
Nu skäms jag ögonen ur mig. :rodnar Kanske dags för nya glasögon.....
Den satt väldigt undangömt. Vågar fan inte testa starta nu :huvet
Tack för hjälpen. Jag kanske testar starta imorgon, om jag återhämtat mig. :D
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fick ett erbjudande på en TRX motor i okänt skick.
Inga förgasare medföljer och kanske annat som fattas också.
Vad uppskattar ni värdet på en sån?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
De där slangarna har ställt till det för de flesta som har lyft på tanken. Antingen märker man inte som du, att den glider av, eller så glömmer man den, eller så viker sig den rackaren... Inget att skämmas för! Jag har lärt mig att slå på PRI så fort den börjar bluddra, för att se om det hjälper. Konstigt dock att den blev svårstartad direkt, jag brukar hinna iväg en bit innan det händer, soppan i förgasarna räcker längre än man kan tro...

Beggad motor, ja du... Är den tvärslut, så kan man ju plocka en del delar från den, typ sidokåpor o sånt, men då är den ju inte värd så mycket. Är den däremot i skapligt skick så skulle jag lätt ge ett par tusenlappar! Får du inspektera, så lyft ventilkåpan, och lossa kamlageröverfallet på insugskammen, det som sitter närmast drevet. Ser det bra ut (inga grader på lagerbanan i topplocket, inga grova spår i kammen), så slå till. Bara veven kostar ny runt 8-10 lakan, och det brukar vara den som går åt när motorn rasar...
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
De där slangarna har ställt till det för de flesta som har lyft på tanken. Antingen märker man inte som du, att den glider av, eller så glömmer man den, eller så viker sig den rackaren... Inget att skämmas för! Jag har lärt mig att slå på PRI så fort den börjar bluddra, för att se om det hjälper. Konstigt dock att den blev svårstartad direkt, jag brukar hinna iväg en bit innan det händer, soppan i förgasarna räcker längre än man kan tro...

Beggad motor, ja du... Är den tvärslut, så kan man ju plocka en del delar från den, typ sidokåpor o sånt, men då är den ju inte värd så mycket. Är den däremot i skapligt skick så skulle jag lätt ge ett par tusenlappar! Får du inspektera, så lyft ventilkåpan, och lossa kamlageröverfallet på insugskammen, det som sitter närmast drevet. Ser det bra ut (inga grader på lagerbanan i topplocket, inga grova spår i kammen), så slå till. Bara veven kostar ny runt 8-10 lakan, och det brukar vara den som går åt när motorn rasar...
Blev lite hysteriskt med allt skrivande här så det var mer i denna ordning.
Bytte oljan, hojen gick inte igång. Trodde då detta berodde på för mycket olja i motorn.
Fortsatte med servicen, av med tank osv. På med grejerna igen och den går fortfarande inte igång.
KW tipsar om slangen som jag inte såg. Köpt nya stift idag så de byts sedan blir det provstart.
Funkar den dåligt med kallstart sedan så hittade jag att ventilspelet kan spela roll vid kallstarter.
När den är varm så "försvinner" detta problem. Låter som mitt problem men vi får se vad stiften kan göra.

Ja motorn blir ett vågspel om man inte plockar isönder den. Tror inte säljaren vill vänta så det blir
kanske ett lägre bud, chansar helt enkelt. Risken är stor att den är kass ganska rejält men men.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Får väl berätta hur det gick med de nya stiften. Var faktiskt lite nervös
när jag skulle starta. Yeeeeessssssss, den drog igång på startmotorns 3:e varv.
Kallstart med choke så det är godkänt. Den håller dock inte tomgången själv förrän den
är varm. Det märkte jag dock tidigare. Men det kanske är så på dessa hojar.
Nä, nu går jag ut och monterar på resterande.
Tiden får utvisa om det finns ett underliggande fel att stiften gått.
Tack för input.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Hade frågan uppe en gång i världen om min varvräknare som lever sitt eget liv i förhållande till motorvarvtalet. :mad:
Den verkar fungera rätt så bra vid kallstart men ju längre man kör så ju lägre varvtal visar den. :va
Fick inget tips förra gången, nån som har nån erfarenhet att dela med sig nu?? :confused:
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Signalen kommer väl direkt från CDI´n, jag skulle börjat där.
...fast jag såg det var en japs import, dom har någon typ av restrictor...kanske har fekkat ur!?
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lyckan var kortvarig. :( Den har samma tendenser med kallstarterna igen.
Närapå att jag inte kom hem från jobb idag. Stiften ser fina ut (som förra
gången). Troligen får jag inte igång den nästa gång utan att byta stiften igen
men så kan man ju inte hålla på. Har frågor om tips ute lite varstans för det
borde ju inte vara ett unikt fel på min hoj. Så teorier om varför pluggarna
går sönder tages tacksamt emot. :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag skulle illa kvick ringt förra ägaren, detta har ju troligen inte bara kommit upp nu. Säger inte du köpt ett lik...men man undrar ju?
Och det finns SÅ många möjliga anledningar till fel (spekulera för oss andra är svårt) så du tjänar tid på att plugga Haynes och skruva, eller kasta tillbaks den PÅ förra ägarn :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hur ser förgasarnålarna ut? Emulsionsrör och nålar kan vara slitna. Kanske fetar det till blandningen o stiften beckar ihop?

Det, eller ventilspelet, är mina gissningar. Batteriet kan också vara schletet, och ger inte tillräcklig kräm?
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Någon som har ventilshims som ligger och dräller?
Tänkte jag skulle fråga innan jag beställer (oavsiktligt rim).
Har behov av: 155, 165, 165, 170, 180, alltså 5 st.
Skicka i så fall ett PM med vad ni har och vad ni vill ha för dem.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag skulle illa kvick ringt förra ägaren, detta har ju troligen inte bara kommit upp nu. Säger inte du köpt ett lik...men man undrar ju?
Och det finns SÅ många möjliga anledningar till fel (spekulera för oss andra är svårt) så du tjänar tid på att plugga Haynes och skruva, eller kasta tillbaks den PÅ förra ägarn :)


Felet kan ju uppkommit nu men visst, det ligger nära till hands att den varit så ett tag.
Förra ägaren sade han köpt den själv för 2 månader sedan för han skulle ta mc-kort.
Påbörjade privat övningskörning med handledare några ggr sedan fick han ett nytt jobb som
gjorde att han inte hade tid med kortet utan skulle satsa mycket tid framöver att komma
in i jobbet, hmmm.
Man kan ju inte reklamera på samma sätt som hos ett företag men försöka vara lite ilsken kanske.



Hur ser förgasarnålarna ut? Emulsionsrör och nålar kan vara slitna. Kanske fetar det till blandningen o stiften beckar ihop?

Det, eller ventilspelet, är mina gissningar. Batteriet kan också vara schletet, och ger inte tillräcklig kräm?

Ja du, jag skulle antagligen inte kunna se själv på rör eller nålar om de var kassa.
En engelsman nämde också något om att den kanske fetar för mycket och frågade om sotet.

Jämförde med min Thunderace och det var samma tunna lager i sliponen där som på TRXen men med
skillnaden att sotet i TRXen kändes aningen fet. Jag reagerade inte på det då TRXen sägs gå fetare
än andra hojar. Stiften har inte något sot att tala om. Här är bild på de gamla. De nya jag satte in
häromdagen ser exakt likadana ut.

1336586066_resized.jpg



Batteriet verkar ok då jag kan stå rätt länge och försöka starta. Kör dock inte tomt på det
utan laddar upp med CTEKen mellan varven. Hade det varit slut så tror jag det inte orkat så
pass mycket det gör. Har råkat ut för sånt på andra hojar.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Felet kan ju .............................

Jag håller med HansJ om att det kanske skulle vara ide att kolla ventilspelet.
Min var ordentligt hårdstartad när den var riktigt kall, kollade och det var 0-spel på några ventiler, blev mer lättstartad med rätt spel, men det var den cykeln, det innebär ju inte med automatik att det är likadant för dig.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jag håller med HansJ om att det kanske skulle vara ide att kolla ventilspelet.
Min var ordentligt hårdstartad när den var riktigt kall, kollade och det var 0-spel på några ventiler, blev mer lättstartad med rätt spel, men det var den cykeln, det innebär ju inte med automatik att det är likadant för dig.
Ventilspelet är en bra gissning som både du och Hans säger. Jag läste nånstans att
om ventilspelet är i botten så blir den riktigt svårstartad kall. När den är varm så är det
inga problem alls för då skulle visst spelet öka av värmen. Så långt stämmer allt med min hoj.

Det som jag däremot inte riktigt får grepp om är att nya stift får igång den direkt.
Men jag kanske inte skall haka upp mig på stiften just nu utan göra en ventilkoll
som en första åtgärd. Läste om att handla shims tidigare i tråden men kommer inte
ihåg vad som sades. Går Yamahas shims att lösa för pengar?
Slår kanske en signal till säljaren imorgon också efter att ha kollat upp lite priser.
Tack för all stöttning. :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Mät alla spel innan då handlar, ofta kan man arrangera om shimsen lite. MEN, fixa en bra mikrometer då texten på shimsen ibland är borta. Tror jag har en låda med massa shims här någonstans...hojta när du vet vad du behöver
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top