TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Gott. Kudos för att du ger dig på det hela, utan förkunskaper. Så svårt är det ju inte egentligen, om man bara tar det lugnt, är noggrann, och frågar om man är osäker! Lycka till nu!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ni blir väl inte trötta på mig?
Håller igång tråden om inte annat. :)

Har slitit med inställningarna som jag inte riktigt vet vad jag ska tro om längre. :va

Först, kedjan är åt helvete rent ut sagt. Fick ändra om ett antal gånger genom att
montera bort drev och kedja, sätta kammarna i exakt läge och så på med grejerna igen.
Sen verkar kedjespännaren vara en liten bov. För när den knastrar till så ändrar
sig inställningarna en aning och mina märken på kedja och drev kommer i otakt än mer.
Nu är mitt märke FEM kuggar bort, dock 5 kuggar på varje drev så det samma otakt på
båda sidor. Dessutom så ändrar sig kammarna.

Jag har mina aningar varför detta sker med kedjespännaren. Ni vet ju att man sätter
på drevet på insugssidan sist, för där finns en justermån. Denna finns på andra
sidan nu. Går alltså inte att montera insugsdrevet sist, då får jag inte på drevet
på axeln. Frågan är hur justermånen har kunnat flytta sig till andra sidan?

Ok, vi fortsätter. Monterar drevet på utblåssidan sist, får på kedjan, allt ser kanon
ut. Sätter på kedjespännaren (som är ett smärre helvete) och så knastrar det till
och kammarna dras bakåt (mot kedjespännarhållet). Den justerar men ingen justermån
finns (inget kedjeslack) på den sidan så den drar kammarna istället.
Prövade 3 ggr och försökte hålla emot men den drog obönhörligt kammarna bakåt.

Övrigt så står TDCn korrekt hela tiden, den påverkas inte när spännaren drar kammarna
bakåt. Mäter jag ventilspelet som det ser ut på bilderna nedan så har jag korrekta mått.

Vet inte vad detta innebär eller om man kan få rätt på det.
Jag behöver få tillbaka kedjeslacket på insugssidan om det skall står rätt så
mycket begriper jag. Men är detta fel i sig att grejerna flyttat sig, dvs får motorn
problem sedan?
Vad är era funderingar på kedjan/justermånen/kedjespännaren.

Innan jag sätter in kedjespännaren så är inställningarna "by the book".
Efter den knastrat lite så ser det ut så här.

1337350041_resized.jpg



Och så här ser loberna ut på 1:ans cylindrar, insugsloben aningen nedåt, utblåsloben
aningen resta. Dvs de är dragna aningen bakåt.

1337350044_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nåt helt annat.

Ni som har reggat er på Ebay och säljer grejer, vad tar de i provision för privatpersoner?
Vilken har ni reggat er på, .de, .com, co.uk eller det internationella?
Hur funkar det med portona till de olika länderna?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Om TDC-märket på svänghjulet står rätt, och avgaskammen står rätt (ser så ut, men bilden är inte riktigt i nivå med kanten, men jag antar att det är rätt), så är nästa steg att få insugskammen rätt. Lossa kedjespännaren (kom ihåg att om den "löst ut", så måste du slacka den, det räcker inte att skruva ut fjädern...). Se till att veven(svänghjulet) och avgaskammen inte rör sig, kedjan ska ligga kvar. Lyft kedjan från insugskammen, vrid insugskammen 2 kuggar medurs (ser ut att vara ungefär så mycket ungefär?), lägg på kedjan. Dra nåt runt genom drevhål över kedja så att kedjan inte hoppar, om du tycker det blir enklare.

Edit:
Om jag särskådar bilden så ser det ut som att avgaskammen står en kugge fel, du ska ha strecket vid E i nivå, nu har du bara bokstaven i nivå. Dvs, lyft kamkedjan och lägg på den en länk "tidigare", dvs bibehållen TDC/vevposition, men kammen ska en kugg medurs


OM du har fått rätt antal länkar mellan vevaxeldrevet och avgaskammen, och mellan avgaskam och insugskam, så ska du ha slack på nedvägen från insugskammen, dvs bakre sidan. Du behöver som sagt inte skita på dig om märkena inte står exakt under själva monteringen, SÅ LÄNGE ANTALET LÄNKAR MELLAN DREV är korrekt på den drivande/dragande sidan. Du ska ändå kolla att allt står rätt efter monteringen, så då ser du markeringarna. TDC är inget magiskt läge, det är bara ett hjälpmedel för att se till att du får rätt antal kedjelänkar mellan dreven på den dragande sidan. Inget händer med motorn om TDC försvinner ur inspektionsluckan, så länge kedjan inte hoppar på dreven.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
........................................ Sätter på kedjespännaren (som är ett smärre helvete) och ................./QUOTE]

När jag sätter dit "hatten", över fjädern på kedjespännaren, använder jag en spärringnyckel, då kan man trycka på med fingret och samtidigt dra, kan vara pillrigt annars.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Om jag särskådar bilden så ser det ut som att avgaskammen står en kugge fel, du ska ha strecket vid E i nivå, nu har du bara bokstaven i nivå. Dvs, lyft kamkedjan och lägg på den en länk "tidigare", dvs bibehållen TDC/vevposition, men kammen ska en kugg medurs
Bägge kammarna och TDC var i nivå innan kedjespännaren kopplades på, allt enligt Haynes
eller Servicemanualen. Slacket finns alltså inte på insugssidan längre så kedjespännaren drar
bägge kammarna + hoppar på kuggarna nere i sumpen så det blir som ovan.

Funderat lite nu medans jag fått av grenrören och rengjort den skiten.
Var ganska koncentrerad på att få mina märken på kuggarna rätt så därför hamnar slacket
på utblåssidan. Gör ett försök imorgon och skiter i mina märken initialt så jag får slacket på
insugssidan igen. Sen när jag har allt rätt så får jag försöka räkna att jag har mina märken på
samma antal kuggar på bägge sidor om drevet, om det nu blir 5 eller 10 spelar mindre roll.
För det som måste ha hänt för mig är att kedjespännaren hittintills dragit kedjan de 5 kuggarna
offset över drevet nere i sumpen, så att säga förskjutit kedjan och mina egna märken.
Det är mer kraft än vad man tror i de smala fjädrarna.

Bara på:et igen. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
........................................ Sätter på kedjespännaren (som är ett smärre helvete) och ................./QUOTE]

När jag sätter dit "hatten", över fjädern på kedjespännaren, använder jag en spärringnyckel, då kan man trycka på med fingret och samtidigt dra, kan vara pillrigt annars.
Får inte in en spärrhylsa där.
Men jag kom på en teknik de sista 2 gångerna, med en plastbit trycker jag in skruven och sedan
för jag in en fast nyckel och kan dra knappt 1/4 varv åt gången. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Inte spärrhylsa utan spärringnyckel!!
Aha, var nog för trött igår. Är det en sån där ny, har väl funnits ett tag men funkar
som en spärrnyckel men med ringar?
Såna borde man kanske investera i om det skall bli mer motormeck framöver. :)

Sket i mina egna märken på kedjan så gick allt som smort.
Har börjat återmonteringen och blir väl klar senare ikväll. Provstart.....
Sen får vi se om allt sitter som det skall. :D

Kedjespännaren var ju bara ett problem så länge slacket satt på fel sida.
Men att mina märken försköts varje gång jag monterat av och på allt igen
berodde på kedjan. Den är ju ganska lång och när man satt på allt så snurrar
man ju svänghjulet några gånger för att allt skall sätta sig innan man mäter
ventilspelet. När kedjan då kommer upp med märkena igen så har de ändrats.
Haynes gav ju tipset om att göra egna märken i drev och kedja men de hade kunnat
nämna att de inte stämmer om man snurrar några ggr.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tänkte på en sak i går när jag läste, tar du av dreven hela tiden? Har aldrig tagit av dreven förutom då jag bytte kammar... Och du har sett att det är markeringar på högersidan (sett framifrån) på kammarna också som skall lina upp med streck på överfallen? Sista jag tänkte på, om du liksom jag har en slapp kamkedja är det faktiskt värt att byta för att vara safe. Tipset där är att ta det JÄVLIGT lugnt med skruvarna som håller oljepumparna...dom är gjorda av smör!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tänkte på en sak i går när jag läste, tar du av dreven hela tiden? Har aldrig tagit av dreven förutom då jag bytte kammar... Och du har sett att det är markeringar på högersidan (sett framifrån) på kammarna också som skall lina upp med streck på överfallen? Sista jag tänkte på, om du liksom jag har en slapp kamkedja är det faktiskt värt att byta för att vara safe. Tipset där är att ta det JÄVLIGT lugnt med skruvarna som håller oljepumparna...dom är gjorda av smör!
Kamkedjespännaren går knappt ut halvvägs så den är inte "slut" riktigt än.

Oljepumparna, vart sitter de?


Ojojojoj vad nära en tabbe till. Fyllde på glykol och så tänkte jag att det var lika bra att
gå igenom alla steg i Haynes. Gissa vad jag kom på............................dreven. :skrämd
Hade inte spänt kamdreven mer än med fingrarna. :huvet
Av med allt igen, sicken följetong va.

Nu är dock allt ihopasatt, provstartade och direkt.............vrooom. Fy fan vad gött
att höra den mullra igen. :banana

Satte i nya stift men skillnaden mot innan var att den håller tomgången nu själv.
Körde en runda också, vem kan motstå. Funkar bra så in i bomben.
Ja, nu får vi se angående kallstarterna framöver om detta löst problemet.
Tack alla ni som bidragit med input. :Bugar

Imorgon sätter jag igång med första modden, R1 ok och stålompunnet fram. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fy för katten vad aluflänsarna satt fast. Tog mig nog en timme och en
massa WD40 för att få av dem från bultarna igår. Skitit värre var det också.

1337442684_resized.jpg



Gjorde ett försök att polera upp rören men det gick inget vidare.

1337442687_resized.jpg



Rent blev det i vart fall och så borrade jag upp flänsarna lite så det går lättare nästa
gång de skall av.

1337442690_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Märklig grej ikväll. Flyttade hojen inne i garaget ett tag efter jag kört och då såg
jag i ögonvrån att det kom en skvätt kylarvatten från sidan på motorn. Inget mer
vad jag än gjorde med hojen. Det var aningen blött på undersida (höger/främre) motor.
Sen ställde jag hojen på stödet och för en stund sedan gick jag ut och kollade om det läckt mer.
Nope, men sen tog jag hojen från stödet till upprätt och då kom det en skvätt till.
Jag lokaliserade det från undersida vattenpump.

Jag kan ha fyllt på för mycket kylarvatten så frågan är om det finns en dräneringsfunktion där?


:fyllisar
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Känns som om jag tillfälligt kapat den här tråden senaste tiden. :D

Läste på om vattenpumpen igår och var beredd på köpa ny o-ring och packning.
Men idag var det inget läckage alls. :va
Måste ha spillt och det tagit tid att samlas upp. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kapa på bara, inget liv alls annars! :krama
Du har väl spillt ner på motorn och det låg kvar när du hade moppen på stödet....flytt och så skvätte det lite!?
Yupp, spillt var det nog.

Helgen var dedikerad till motormek/modd. Tanten är internerad med ena vovven på jaktkurs.
Hundvakt och greja med hojar, det är livet det. :)

Vädret är lysande men jag har inte haft det riktigt så lysande som jag tänkt idag.
R1 bromscylindern jag monterade på till R1 oken fick jag inte att fungera. Ville inte
släppa igenom olja överhuvudtaget. Fick sätta på original TRX istället. Lite större
diameter i den dock så bromsarna blir inte optimala. Är det någon som kör med
den kombon?

Sen hittade jag ett R1 stöd i gömmorna som var så jäkla lik TRXens stöd att jag först
trodde det bara var att swappa dem. R1 stödet är 2-3 cm längre och eftersom TRXen
lutar så förbaskat så satte jag igång med bytet. Dock så får man ta det lilla alu-blocket
från TRXen så stöd-kontakten går att fästa, ja eller hitta längre skruvar som fästs med
muttrikar. Men jag bytte alut och så tog jag TRX fjädern också. Blev skitbra.
Rekommenderas. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kapa på bara, inget liv alls annars! :krama
Du har väl spillt ner på motorn och det låg kvar när du hade moppen på stödet....flytt och så skvätte det lite!?
Nope, nu kom det några skvättar igen. Verkar vara efter jag kört lite. :confused:
Tror det får beställas nya packningar, hoppas det räcker.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Känns som om jag tillfälligt kapat den här tråden senaste tiden................. :)

Håller med KW om att det varit några intressanta dagar på tråden. Kul att följa någons ansträngningar. :)
Själv har jag haft hela motorn i "molekyler", återstår att dra fast svänghjulet, på med kåpan och dit med startmotorn, sen skall den i ramen!
Jobbet har gått segt, nåt ryck då och då, hade gått snabbare om jag inte haft fler hojjar att åka med.
Hade jag vetat från början vad prislappen totalt hade blivit (plus arbete), då hade jag skrotat maskinen och köpt nåt som var färdigt att åka med.
Nu är det som det är och jag ser framemot den dagen jag kan starta den (förhoppningsvis går det). :tummenupp
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Håller med KW om att det varit några intressanta dagar på tråden. Kul att följa någons ansträngningar. :)
Själv har jag haft hela motorn i "molekyler", återstår att dra fast svänghjulet, på med kåpan och dit med startmotorn, sen skall den i ramen!
Jobbet har gott segt, nåt ryck då och då, hade gått snabbare om jag inte haft fler hojjar att åka med.
Hade jag vetat från början vad prislappen totalt hade blivit (plus arbete), då hade jag skrotat maskinen och köpt nåt som var färdigt att åka med.
Nu är det som det är och jag ser framemot den dagen jag kan starta den (förhoppningsvis går det). :tummenupp
Kul att du tycker det är intressant. :tummenupp
Jag tycker också det är intressant att läsa igenom tråden och höra om andras prestationer,
bra som dåliga. Är på sidan 205 nu. Tar sin lilla tid. :)

En dag så har jag väl som du monterat ned motorn i molekyler av någon anledning.
Kul att meka och lära sig nytt, minst lika kul som att köra. Hobbyer får lov att kosta
lite, men orimliga summor vet i sören. Synd det är så svårt att få tag i utbytesmotorer.
Hade velat ha en sådan att greja med sidan om.

Jag har också annan hoj men just nu blir det knappt ingen åka alls. Lycka till med din
montering. :)
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top