TRX-tråden

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Gasvajer: Kommer inte ihåg, men i all rimlighet borde det inte vara några problem förutom att du får en länge vajer. Vilket kanske inte är optimalt eller ens får plats på ett bra sätt. Ingen kunskap dock :)

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Ok, jag tackar för svar. :tummenupp
Går ju åt streetfighter looken så de kändes lite väl korta när jag provade med nya styret igår.
Jag chansar nog på TDM vajrarna. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
En fråga till

Jag får det till att bakstötdämparen är 340mm original, samma som
YZF750 och Thunderace. Dessutom verkar det vara samma fäste på dessa 3.
Någon som kan konfirmera?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Sök lite på engelska, har för mig det är avhandlat där. Kan dock intyga att nedre infästningen är samma YZF/TRX iaf :)
Ok, will do that. :)
Läst nånstans att någon monterat en Öhlinare från en SP nämligen. Verkade inte vara
modd för att den skulle passa. Är så fallet så finns det några kwakasaki som kan funka
till TRXen. Jag har en ZX6R 2007a på min Thunderace. Bara kolla så toppen på den går
under likriktaren.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Måttade mina dogbones på SPn och fick dem till runt 182mm. Dvs samma som på TRXen.
Efter lite undersökningar på YZF750 modellerna så är detta originallängd. :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Måttade mina dogbones på SPn och fick dem till runt 182mm. Dvs samma som på TRXen.
Efter lite undersökningar på YZF750 modellerna så är detta originallängd. :)

Kolla på engelska, en mängd som använt YZF ben för att höja rövva...så något luktar skumt! :)
Förresten, har du köpt original TRX ben? Det var ju 180 däck på din så ben kanske bytts ut!? Hur var det med fälgen förresten? Var det 5 eller 5,5"?
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kolla på engelska, en mängd som använt YZF ben för att höja rövva...så något luktar skumt! :)
Förresten, har du köpt original TRX ben? Det var ju 180 däck på din så ben kanske bytts ut!? Hur var det med fälgen förresten? Var det 5 eller 5,5"?
Det var någon här i denna tråd som hade tagit från YZF750, 176mms. :va
Så jag trodde det satt sådana på min SP också, men de var 180-182mm, som sagt, svårt
att mäta exakt där under. Enligt en post på YZF750 forumet är runt 180-182mm original.
Vad jag förstod det från inlägg i denna tråd så har jag original hundben på TRXen, 182mm.
Det löser sig. Jag har annat att experimentera med så länge. :)

Däcket är 180mm och fälgen är original 5 tum. Jag byter ner till Sportsmart 160/60
snart för jag vet inte hur gamla däcken är. Inte så mycket mönsterdjup kvar heller.
Men till vintern så hade jag tänkt byta till Thunderace, 180/55 och 5,5 tum fälg.
Går nog nedfräsningshållet då istället för offset framdrev.

Edit: äntligen har jag plöjt igenom alla sidor i denna tråd. Nu skall bara dokumentationen
renskrivas. Yes, jag kopierade det matnyttiga. :)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Vad gör ni, har ni ett liv eller? :D
Ute och drar rullen, grillar, drar några bira.

Har jag den äldsta TRXen här på forumet (i 4UN-serien då)?
Nummer 766 på ramen. :)

BTW, hur gör ni rent gafflarna innan påfyllning av ny olja?
Jag köpte något som heter "oljesanering" på Biltema, gör den jobbet?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Bräkleen is da shit.

Vill minnas att 180 däck funkade finfint på orginalfälgen, även om det är mer "rätt" med 5,5" bak.
//P
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Bräkleen is da shit.

Vill minnas att 180 däck funkade finfint på orginalfälgen, även om det är mer "rätt" med 5,5" bak.
//P
Vart köper man bräket?

Nu kan jag ju inte jämföra då jag inte kört med 160mms men jag tycker hojen svänger rätt
sjysst med 180na. Blir en rundare profil på 5 tummaren om inte annat. :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Som allt annat på biltema. Går under namnet bromsrengöring i deras sortiment.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Som allt annat på biltema. Går under namnet bromsrengöring i deras sortiment.
Bromsrengöring, ok. :tummenupp

Samlar grejer just nu till fronten så när allt är hemma kör jag hela modden och
oljebytet i gafflarna + nya koniska styrlager.

Edit: upptäckte igår att insugsgummina hade massor av sprickor.
Nya är beställda.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ni som har experimenterat med gaffelvinkeln (försprånget).

1338365066_resized.gif


Vad är det ultimata försprånget på en TRX?
Ute efter att få så bra kurvtagning som möjligt men inte det nervösa uppförandet.

Läste att det original är 97mm (om det är med 18,5mm sänkning eller ej vet jag inte).
Mätte upp det en gång på R1an jag hade, där var det 80mm.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det enda jag gjort, är att sänka gaffelkronan. Hade ett tag kortare dog-bones, men det blev väl lättstyrt för min smak. Vad det blir för försprång med den sänkningen vet jag inte på rak arm. Jag har testat lite olika höjder för att komma fram till en bra känsla. Olika däcksdimensioner påverkar ju också geometrin. Har själv Marvic 5,5" fälg bak, med 180/55 och fram kör jag 120/70.

Bakdämpen som jag har, är en Öhlinare från en en SP, så det bör funka. Har också sett uppgifter om att någon Kawa-modell har samma dimensioner, så det stämmer nog.

Har varit utomrikes, och mellanlandar bara en dag, för vidare avfärd till kalk-ön, så jag ska passa på att mäta mothållet för gaffelbenen (om jag hinner/kommer ihåg i all stressen...)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det enda jag gjort, är att sänka gaffelkronan. Hade ett tag kortare dog-bones, men det blev väl lättstyrt för min smak. Vad det blir för försprång med den sänkningen vet jag inte på rak arm. Jag har testat lite olika höjder för att komma fram till en bra känsla. Olika däcksdimensioner påverkar ju också geometrin. Har själv Marvic 5,5" fälg bak, med 180/55 och fram kör jag 120/70.

Bakdämpen som jag har, är en Öhlinare från en en SP, så det bör funka. Har också sett uppgifter om att någon Kawa-modell har samma dimensioner, så det stämmer nog.

Har varit utomrikes, och mellanlandar bara en dag, för vidare avfärd till kalk-ön, så jag ska passa på att mäta mothållet för gaffelbenen (om jag hinner/kommer ihåg i all stressen...)
Jag är den typen som brukar köra med standard setup på alla fjädringsinställningar.
Så man har inte byggt upp erfarenheten på den fronten heller. Antagligen duger
TRXens inställningar för mig och min typ av körningar. Men hade tänkt göra ett
undantag denna gång, för att lära sig lite. KNIX banan jag varit på tidigare är skitkul.
Mycket svänga ju. :) Knutstorp är väl inte helt fel heller men kanske aningen för snabbt
för mig. Så har du vad du tycker är optimalt och känner för att måtta så tar jag gärna emot
uppgifterna, du är ju gammal ban-räv har jag förstått. :)

Jo några Kawa dämpare skall funka.

Så du skall till GR nu då och köra skiten ur TRXen. :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Om du med banräv menar nån som är snabb och kan allt om fjädringsinställningar, så har du fel :D

Mätte lite nu, gaffelrören sticker upp 30 mm. Gaffelmothållet har en 30 och en 26 mm hylsstorlek, men jag kommer inte ihåg vilken som passar i gaffeln :va

Står nu och lastar för fulla muggar, har köpt ett obromsat mcsläp. Skitsmidigt, väger 60 kg, och välter jag det på sidan kan jag bära in det i garaget, och väl där tar det ingen plats alls!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Om du med banräv menar nån som är snabb och kan allt om fjädringsinställningar, så har du fel :D

Mätte lite nu, gaffelrören sticker upp 30 mm. Gaffelmothållet har en 30 och en 26 mm hylsstorlek, men jag kommer inte ihåg vilken som passar i gaffeln :va

Står nu och lastar för fulla muggar, har köpt ett obromsat mcsläp. Skitsmidigt, väger 60 kg, och välter jag det på sidan kan jag bära in det i garaget, och väl där tar det ingen plats alls!
Njaa, jämfört med mig så är du rena experten. :lol
Inte vem som helst heller som köper renodlat mc-släp. ;)

Jag har ett eu-släp sedan 11 år, 110kg tungt, obromsat och får köras i 80 knyck.
Kan slänga på 640 kg lagligt på det. Tar stora gipsskivorna. Tjänade lätt in kostnaden
för det på de första åren, tyckte man hämtade byggmaterial varenda dag.

Måste vara en skruv som heter duga där nere i gaffeln. :eek:

30mm uppstick, uppfattat. Kompenserat för 120/70 däcket förstår jag.
Du har samma däck som mig så det blir lätt att måtta försprång på det. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Upptäckte ju för nån vecka sedan att insugsgummina var på bommen.
Massor av sprickor i dem som börjat äta sig innåt.

Fick nya insugsgummina i fredags från nån Ebayarfirma i Tyskland.
Drygt 200:- inkl. frakt för dem bägge. Bytte dem igår utan att ta av förgasaren.
Passade som handsken och hojen startade snällt därefter. :)
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Idag kom jag över en motor i totalt okänt skick. :D
En mycket särskild känsla att ha den i verkstaden och undra vad som är fel med den. :va
Kunde givetvis inte hålla mig så där jättelänge utan pillade bort locket till svänghjulskåpan.
Drog den moturs vilket kändes precis som det gjorde med min andra TRX, inga konstiga
ljud heller. Ja med det, så fick det vara bra med undersökningar för idag.
Får ju dra ut på spänningen lite. :hihi

Imorgon blir det (förhoppningsvis) första riktigt långa turen med TRXen. Nationaldagstouring
kallas det den här gången, en nätt liten runda på 40 mil utlovas. :)
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Nationaldagstouringen blev inte så lång för min del. Dels körde Reisleitern lite fel
vilket kortade turen en bit och dels så upptäckte jag synlig cord på bakdäcket med
4 mil fågelvägen kvar hem. Bara att köra försiktigt hemåt. Blev i alla fall nästan
30 mil och hojen funkar kanonbra.

Motorn jag kom över tog jag av kamskyddslocket på igår. Såg mycket bra ut därinne.
En del silikon dock som de försökt täta med som fanns på toppens ovankanter och på
lockets gummitätning. Ett troligt läckage därifrån att vänta kanske?

Gjorde sedan en ventilkontroll och den var nära nog perfekt. Fick in 0,20 bladet på
exhaust sidan med lätthet, men 0,25 gick inte in, så det ligger perfekt mellan 0,20
och 0,25. Samma på insugssidan, 0,10 gick in på samtliga utan det där lilla klämmet,
men 0,15 gick inte in. Så långt allt väl. Kammarna skall av så överfallen och kamsätena
kan kollas.
 
Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Top