TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Jo, d är honkens trx. Ett skitsnyggt bygge, med undantag för kåpan.

Vad är det hos oss ägare som gör att vi inte kan hålla fingrarna i styr? Vi lovordar trx'en för dess chassie och uppförande, men lik förbannat byggs nästan alla om :7peta :)

Hans. Tycker du ska slå till! Då blir din den mest speziale trx'en i svea :tummenupp

Undrar hur det gick för frovén? Han bettade ju på en gaffel på ebay. Fick han den?

Ska snart till garaget och färdigställa min, men man får ju inte missa ngr motoGP-sändningar...
Nja, har nog bestämt mig för att försöka lära mig att köra oxå innan jag lägger mer stålar. Skulle svida att bygga för mycket, och sen klota på första bankörningen... (skulle vara en Wilbers bakdämpare då, den kan man ju alltid montera av om man skrotar ;))

PM:ade faktiskt Froven, just med tanke på att han jagade gaffel.

Förklaringen till ombyggnaderna är väl att vi är dumma i huvudet helt enkelt. Köper en gammal relik, som baseras på en ännu äldre off-road motor, uppgraderar för att den ska bli något så när modern, och blir frånåkta... Och ändå, leendet innanför min hjälm en solig söndagsmorgon, vetskapen att man inte åker en dussinhoj, vibrationerna och mullret ;) Som Stenmark sade: "De' e int' lätt å förklar nå, för de som int' begrip' nå'"

/Hasse
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......

Bifogat

  • trxful1.jpg
    trxful1.jpg
    50.3 KB · Visningar: 95
  • trxful2.jpg
    trxful2.jpg
    57.8 KB · Visningar: 111
  • trxful3.jpg
    trxful3.jpg
    54.1 KB · Visningar: 102
  • trxful4.jpg
    trxful4.jpg
    50.1 KB · Visningar: 98
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag fick inte gaffeln jag bjöd på sist. Den ramlade iväg över 250€. Sedan så har väl den ekonomiska verkligheten börjat visa sitt fula tryne även för mig.
Tack för tipset HansJ.
Kul att du uppskattade bytet av bromspump.

Joccee, har du börjat närma dig en ekonomisk sammanställning av bytet till R1gaffeln än ?

Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
moog skrev:
Trevlig tråd, intressant läsning! Var nära att bli TRX-ägare härom veckan. Men tyvärr är jag för lång med mina 192 cm.
Sådärja....köpte nästan en jag med i höstas. Men min sambo som har en sa att jag såg för löjlig ut på den så jag fick ta en TDM istället.

Samma sak fast för människor i full storlek :hihi Huserar i denna tråden endast som störande element :rofl

Om du vill fler TDM-folk å tjata med kan jag tipsa om http://www.carpe-tdm.net/tdmforum/index.php

Förresten, om det är nån som fortfarande inte bytt bromsok finns det två par billiga på g på eBay just nu. Även pump.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7964296492&ssPageName=STRK:MEWA:IT
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7964295971&ssPageName=STRK:MEWA:IT
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=7966934371&ssPageName=STRK:MEWA:IT
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Jag fick inte gaffeln jag bjöd på sist. Den ramlade iväg över 250€. Sedan så har väl den ekonomiska verkligheten börjat visa sitt fula tryne även för mig.
Tack för tipset HansJ.
Kul att du uppskattade bytet av bromspump.

Joccee, har du börjat närma dig en ekonomisk sammanställning av bytet till R1gaffeln än ?

Peter

4200kr har jag lagt ut. Sen tillkommer framskärmen med 1300.

Rådet jag har att ge om ngn ska byta gaffel: köp en så komplett som möjligt.
Det blir dyrt att jaga lösa delar.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Lycka!!!

1'a provturen JIHAA

Den beter sig normalt känns det som. Var inte klädd för att provocera den + att det var kallt som fan, så det får bli en annan gång.
Gissa om det var ett brett flin under hjälmen :)
 

Bifogat

  • 001monterad.jpg
    001monterad.jpg
    95.8 KB · Visningar: 146
  • 001provturen.jpg
    001provturen.jpg
    114.9 KB · Visningar: 118
  • 001mer-monterad.jpg
    001mer-monterad.jpg
    130 KB · Visningar: 147

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
1'a provturen JIHAA

Den beter sig normalt känns det som. Var inte klädd för att provocera den + att det var kallt som fan, så det får bli en annan gång.
Gissa om det var ett brett flin under hjälmen :)
Grattis! Så j-kla skön känsla, när man märker att allt håller ihop och funkar, eller? Hojen ser skitfin ut! Är det bara inbillning, eller är fronten lägre med nya gafflarna?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Grattis! Så j-kla skön känsla, när man märker att allt håller ihop och funkar, eller? Hojen ser skitfin ut! Är det bara inbillning, eller är fronten lägre med nya gafflarna?

Tack! :)
Den blir lite lägre, men man luras nog lite av att min är höjd 3cm bak + att styrhalvorna sitter under gaffelkronan isf över. Händerna snuddar kåpan vid stora styrutslag.
 

Fjordmannen

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Finspång
Hoj
CBR600RR 05
Tickande ljud

Tjena!
Köpte en TDM 97:a i vintras som ju har princip likadan motor som TRX:n Nu när jag har kört några veckor så har jag uppmärksammat en tickande metalliskt ljud som ökar proportionellt till gaspådraget.
körde iväg till verkstan där dom lyssnade på motorn men var osäkra på vad det var. De trodde inte att var ventilerna ev kamkedjesträckaren eller nåt lager.
Har ni några tips om vad det kan vara så blir jag glad :) .
Om nån haft problem med kamkedjesträckaren(som jag skall kolla imorgon och kan ev byta ut den, hoppas)
hur märkte ni det?
Vågar inte köra några längre sträckor om det skulle vara något allvarligare.
Verkstan kan ej ta emot förän i slutet av april om det skulle behövas.
Har anmält mig till B och K kurs samt banåkning i början av maj så den måste vara "fit for fight" tills dess. HJÄLP! :Bugar
/Olle
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Fjordmannen skrev:
Har ni några tips om vad det kan vara så blir jag glad :)
Det finns en hel del avhandlat om TDM om du surfar in på Carpe TDM: http://www.carpe-tdm.net/tdmforum/index.php

Min -98 låter väldigt mycket den med, men jag hittade inget speciellt förutom knepiga slitmärken i ytan på kamloberna när jag kollade ventilerna för några veckor sedan. Baksidan av dem dock, så det var knappast det heller...

Några problem med kamkedjesträckaren har jag inte hört, däremot är det några på CT som renoverat veven på sina då de själva eller tidigare ägare inte haft koll på oljenivån. Det yttrar sig främst som ett knackande på avslag efter varvning tydligen.

Jag tror inte vi är de enda som har en 850 med mycket ljud i däremot...fler i tråden har påtalat liknande spörsmål.

Eftersom jag inte hittat nåt uppenbart på min kör jag med filosofin att inte bry mig så länge den går som den ska och inte börjar vibrera obehagligt i takt med ljudet :3freak
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Det finns en hel del avhandlat om TDM om du surfar in på Carpe TDM: http://www.carpe-tdm.net/tdmforum/index.php

Min -98 låter väldigt mycket den med, men jag hittade inget speciellt förutom knepiga slitmärken i ytan på kamloberna när jag kollade ventilerna för några veckor sedan. Baksidan av dem dock, så det var knappast det heller...

Några problem med kamkedjesträckaren har jag inte hört, däremot är det några på CT som renoverat veven på sina då de själva eller tidigare ägare inte haft koll på oljenivån. Det yttrar sig främst som ett knackande på avslag efter varvning tydligen.

Jag tror inte vi är de enda som har en 850 med mycket ljud i däremot...fler i tråden har påtalat liknande spörsmål.

Eftersom jag inte hittat nåt uppenbart på min kör jag med filosofin att inte bry mig så länge den går som den ska och inte börjar vibrera obehagligt i takt med ljudet :3freak

Och sen är det ju så, att våra hojjar låter så jävla gött. Och då sätter vi på slip-ons som låter ännu mer. Slutsats: våra motorer rasslar högt för att över huvud taget höras alls.... :fyllisar
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001

Bifogat

  • tyke03.jpg
    tyke03.jpg
    23.4 KB · Visningar: 90
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
t-rex skrev:
Delar TRX bromspedal med ngn annan modell?
På Yahoo's lista fanns faktiskt info att YZF:ens fotpinnar ska passa, förutom växellänkaget även om det gick att modifiera. Om det stämmer vet jag inte, meddelandet var från April 2002 nån gång...
/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
mitt j-vla nöt!

Kanske om man verkligen anstränger sig, kan man känna sig lika dum som jag just nu...

Fick min nya coolfiberframskärm på posten i dag. Glag som bara den rusar jag ner till utlämningskontoret och kvitterar ut ett stort paket som knappt väger ngt alls. Kilar sen snabbt hem för att slänga in skinnställ och annat nödvändigt i bilen. Kör jättelagligt :rolleyes: till garaget för att montera dit stänkan och ta den 1'a riktiga turen för året med den smått moddade favoriten. Jag sitter på huk framför hojjen och sakta för stänkan till sitt rätta läge. Tycker att fästpunkterna sitter väldigt konstigt. Då börjar det sakta, men säkert går upp för mig.... nej nej NEEEEJ!!!
DET ÄR INTE SANT!!!
Jag har satt gaffelbenen fel. Högerben på vänster sida osv. :huvet :huvet
Ja, ja. Bara att skruva ner och skifta. Trodde jag... Det börjar med att en insexskruv rundas bortom kännedom = omöjligt att få bort gaffel öht. Ett antal offrade bits och mycket ångest senare sitter gaffelbenen där de ska. Då kommer nästa problem.
Hjulet sitter en cm förskjutet. Alla distanser och bussningar får göras om. Men bara OM det går att VÄNDA fälgen! Om jag nu inte kan det (ska fråga ngn sakkunnig), så måste jag byta fälg. Tycker det hela är så dumt att jag flinar åt det... Det har väl slagit över på mig :tomten

Det enda jag kan skylla på, är att benen satt så här i kronorna när jag fick den. Borde ändå kollat upp det innan jag satte igång.

Det blev iaf satans snyggt med den skärmen på. Det blev ett jätte lyft för hojjen.
Nu ska jag leta upp nanefilten och gråta mig till sömns med en back öl.
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
TRX-joCCe skrev:
Kanske om man verkligen anstränger sig, kan man känna sig lika dum som jag just nu...

Fick min nya coolfiberframskärm på posten i dag. Glag som bara den rusar jag ner till utlämningskontoret och kvitterar ut ett stort paket som knappt väger ngt alls. Kilar sen snabbt hem för att slänga in skinnställ och annat nödvändigt i bilen. Kör jättelagligt :rolleyes: till garaget för att montera dit stänkan och ta den 1'a riktiga turen för året med den smått moddade favoriten. Jag sitter på huk framför hojjen och sakta för stänkan till sitt rätta läge. Tycker att fästpunkterna sitter väldigt konstigt. Då börjar det sakta, men säkert går upp för mig.... nej nej NEEEEJ!!!
DET ÄR INTE SANT!!!
Jag har satt gaffelbenen fel. Högerben på vänster sida osv. :huvet :huvet
Ja, ja. Bara att skruva ner och skifta. Trodde jag... Det börjar med att en insexskruv rundas bortom kännedom = omöjligt att få bort gaffel öht. Ett antal offrade bits och mycket ångest senare sitter gaffelbenen där de ska. Då kommer nästa problem.
Hjulet sitter en cm förskjutet. Alla distanser och bussningar får göras om. Men bara OM det går att VÄNDA fälgen! Om jag nu inte kan det (ska fråga ngn sakkunnig), så måste jag byta fälg. Tycker det hela är så dumt att jag flinar åt det... Det har väl slagit över på mig :tomten

Det enda jag kan skylla på, är att benen satt så här i kronorna när jag fick den. Borde ändå kollat upp det innan jag satte igång.

Det blev iaf satans snyggt med den skärmen på. Det blev ett jätte lyft för hojjen.
Nu ska jag leta upp nanefilten och gråta mig till sömns med en back öl.
Ujj,,,sånt här svider.
Själv har jag (ännu) inte lyckats med ngt riktigt tokmek med MC men med bilar har jag lyckats med att skruva på en krängningshämmare upp och ned på en vw golf samt stått en hel dag och kämpat med att byta kopplingslamell på en Saab 900 innan jag kommer på att jämföra den gamla och nya lammellen, och då visar det sig att jag fått fel del på Micro!
Så jag vet hur det känns.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top