TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
1'a riktiga turen

Var ute i torsdags med större delen av "gänget" och pressade hojjen lite.
Fick lite hjälp med att ställa in komp/retur/förspänningen på gaffeln (har aldrig gjort ngt sånt innan). Och det blev rätt bra. Framhjulet kasar en hel del när man provocerar riktigt hårt, men det avhjälps nog med rennsporten som ska på i veckan.
Den hade en tendens att studsa lite när den hasade. Är det returen man ska släppa lite då?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Var ute i torsdags med större delen av "gänget" och pressade hojjen lite.
Fick lite hjälp med att ställa in komp/retur/förspänningen på gaffeln (har aldrig gjort ngt sånt innan). Och det blev rätt bra. Framhjulet kasar en hel del när man provocerar riktigt hårt, men det avhjälps nog med rennsporten som ska på i veckan.
Den hade en tendens att studsa lite när den hasade. Är det returen man ska släppa lite då?
Ojojoj, det är inga lätta grejor. Har bara börjat botanisera i fjädringsinställningarnas underbara värld. Tycker att varje förändring är en förbättring... Kör inte heller så framhjulet börjar kasa ;), för lite man för det :hihi. Här är en bra start att börja läsa, dels finns ett inlägg som beskriver grundinställningarna, sen finns det länkar i ett annat inlägg, till andra sidor med mer teori.
http://trx850.myfreebb.com/viewtopic.php?t=246&postdays=0&postorder=asc&start=15
/Hasse
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-joCCe skrev:
Den hade en tendens att studsa lite när den hasade. Är det returen man ska släppa lite då?
Nja, snarare öka lite. Det är väl returdämpningen du justerar? Om du ökat förspänningen bör du även öka returdämpningen så den inte slår ut för hårt. Att det studsar pekar antingen åt det hållet eller åxå att du dragit åt med för mycket komp- resp returdämpning så gaffeln "packar ihop".

Kom ihåg att bara skruva på en inställning i taget, så du inte skruvar bort dig i inställningarnas förlovade land... :hihi
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
hmm, sånt där studsande........min studsar lite i nedlägg och känns allmänt instabil. Och jag kör som en kärring så det är varken för att jag pressar eller lägger ner så attans mycket :3freak
Återkommer med bättre förklaring när jag kört lite mer imorgon så får vi se om någon vänlig själ kan hjälpa mig med att rätta till det

En annan sak, jag såg precis en bild på en TRX med R6 röv
Ganska snyggt :tummenupp , och som några ev er kanske läst så har jag ett par rejäla sprickor i min kåpa bak och ska så småningom byta...........men till vad?
R6:ans passar tydligen utan större modifieringar men är det någon som har exempel på andra som man kan peta dit?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ben Pool skrev:
hmm, sånt där studsande........min studsar lite i nedlägg och känns allmänt instabil. Och jag kör som en kärring så det är varken för att jag pressar eller lägger ner så attans mycket :3freak
Återkommer med bättre förklaring när jag kört lite mer imorgon så får vi se om någon vänlig själ kan hjälpa mig med att rätta till det

En annan sak, jag såg precis en bild på en TRX med R6 röv
Ganska snyggt :tummenupp , och som några ev er kanske läst så har jag ett par rejäla sprickor i min kåpa bak och ska så småningom byta...........men till vad?
R6:ans passar tydligen utan större modifieringar men är det någon som har exempel på andra som man kan peta dit?

Njaa, du får nog kapa i bakramen om R6-baken ska sitta snyggt. Den är ju mycket mer slimmad, så de undre rören kommer att "hänga" under.

CBR900R häcken är ju mer "mullig", men det ser nog rätt knepigt ut med den...
Ska se om jag kan leka fram ngt i ps.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Nja, snarare öka lite. Det är väl returdämpningen du justerar? Om du ökat förspänningen bör du även öka returdämpningen så den inte slår ut för hårt. Att det studsar pekar antingen åt det hållet eller åxå att du dragit åt med för mycket komp- resp returdämpning så gaffeln "packar ihop".

Kom ihåg att bara skruva på en inställning i taget, så du inte skruvar bort dig i inställningarnas förlovade land... :hihi

:brinnerup Hmpfrr... Vi skruvade ett par sträck på en mojäng, ngr klick på en annan och slutligen en massa klick på den tredje... :kocko Så mycket för en grej i taget... Men gaffeln blev bättre :tummenupp
Innan det milda.. ingreppet, så säckade den i hop vid inbromsning.

HansJ skrev:
Ojojoj, det är inga lätta grejor. Har bara börjat botanisera i fjädringsinställningarnas underbara värld. Tycker att varje förändring är en förbättring... Kör inte heller så framhjulet börjar kasa , för lite man för det . Här är en bra start att börja läsa, dels finns ett inlägg som beskriver grundinställningarna, sen finns det länkar i ett annat inlägg, till andra sidor med mer teori.
http://trx850.myfreebb.com/viewtopi...er=asc&start=15
/Hasse
Bra text :tummenupp Är alldeles för sällan på det forumet.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ben Pool skrev:
hmm, sånt där studsande........min studsar lite i nedlägg och känns allmänt instabil. Och jag kör som en kärring så det är varken för att jag pressar eller lägger ner så attans mycket :3freak
Återkommer med bättre förklaring när jag kört lite mer imorgon så får vi se om någon vänlig själ kan hjälpa mig med att rätta till det

En annan sak, jag såg precis en bild på en TRX med R6 röv
Ganska snyggt :tummenupp , och som några ev er kanske läst så har jag ett par rejäla sprickor i min kåpa bak och ska så småningom byta...........men till vad?
R6:ans passar tydligen utan större modifieringar men är det någon som har exempel på andra som man kan peta dit?

Ok, här kommer ett vagt försök med CBR-häck.
Svårt som fan med proportioner. Måste undersökas i verkligheten hur det ser ut, så i väg med dig till en mc-skrot och undersök :tummenupp
 

Bifogat

  • trx-cbr.jpg
    trx-cbr.jpg
    132.1 KB · Visningar: 122
Last edited:

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
TRX-joCCe skrev:
Njaa, du får nog kapa i bakramen om R6-baken ska sitta snyggt. Den är ju mycket mer slimmad, så de undre rören kommer att "hänga" under.

CBR900R häcken är ju mer "mullig", men det ser nog rätt knepigt ut med den...
Ska se om jag kan leka fram ngt i ps.

Japp, du har rätt.....det var jag som inte läste ordentligt igår
Och kapa i ramen vill jag helst slippa, fast snyggt är det
TRX + R6 röv
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
TRX-joCCe skrev:
Jag är åxå ute efter en, fast den hos pferrer. Kolla nån sida bakåt i denna tråden så finns det bild på den.
Samköp kanske?
Den var kanon, ja, samköp skall vi kanske göra. var det 83 euro om jag förstod rätt.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ripnilpor skrev:
Den var kanon, ja, samköp skall vi kanske göra. var det 83 euro om jag förstod rätt.

Tyvär, så kostar den 165 euro. Utan fästanordingar. Väntar fortfarande på svar från goodstuff för han beställde en för nåt år sen.

MEN! jag har hittat allternativ! http://www.poly26.com/produits/photos/225.jpg från poly26 (100 euro)

och en från http://www.rofi-poly.com/ (70 euro) Har ingen bild på den sista, men jag har mailat dem om det.
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Ok, jag är på. men en bild och fästen är inte tråkigt, och gärna en grundfärg på så att jag kan lacka själv eller svart om det går att beställa.
850 TRX
SABOT COUPE 70,00 €
GARDE - BOUE AV 45,00 €
jag vet inte vad ovanstående betyder men det kan vara 70+45 Garde = fästen??
någon som vet??
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ripnilpor skrev:
Ok, jag är på. men en bild och fästen är inte tråkigt, och gärna en grundfärg på så att jag kan lacka själv eller svart om det går att beställa.
850 TRX
SABOT COUPE 70,00 €
GARDE - BOUE AV 45,00 €
jag vet inte vad ovanstående betyder men det kan vara 70+45 Garde = fästen??
någon som vet??

GARDE - BOUE AV 45,00 € är framskärm (garde = skydd, boue = lera)
 

Tobbe. P

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
Bajen Hill
Hoj
TRX850 98 Grottis topp, mm
Snart Snart!!!

Jahaja, då har man fått kolvar, borrade cyllar å svetsad topp me nya ventiler :banana

Å så va man 15 000kr fattigare :(

Men men, här vilar inga ledsamheter :) Börjar med å mäta klämspalten,
hum tidum lala lala, ååå va kul skruva skruva.....

Men va i he..... :confused: de fattas ju 3st brickor till topp bultarna :va

Leta leta leta, men nä nä dom e väck :gnissla

Bara å lägga ner å beställa nya. Som enligt Yamaha kommer på Fredag!!! :huvet De e ju jätte långt till Fredag :( suck.

Tog några bilder i alla fall. Stålkuledissad orginal kolv Vs JE, portade toppen
å så. Hoppas de går å se nått, bilderna e väll si så där.
MVH // Tobbe. P
 

Bifogat

  • DSCN1354.JPG
    DSCN1354.JPG
    80.8 KB · Visningar: 98
  • DSCN1351Copy.JPG
    DSCN1351Copy.JPG
    43.8 KB · Visningar: 88
  • DSCN1356.JPG
    DSCN1356.JPG
    94.2 KB · Visningar: 90

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-joCCe skrev:
Om man kollar bilderna på Jåkes sambos hoj, så ser de inte likadana ut. Och deras är köpt på s-racing.
Stämmer. Laila's är från Powerbronze...inte samma låga och långa profil på den.
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
slängde upp ett par bilder här TRX

Har efter det slängt på orginalpipor eftersom dom som sitter på låter liiiite för mycket. Och som ni ser så behöver jag göra något vid röven på henne, funderar på glasfiberväv, spackel och en omlackning :va


Äh, kom ju på att jag gjort en del andra ändringar sen bilderna togs, får lägga upp nya senare i veckan :)
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top