TRX-tråden

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Ben Pool skrev:
med risk för att verka helt :kocko
kan någon förklara skillnaden mellan Slipon och Bolton

Tack :)
Ett slip on är ett utbytessystem som sätts på dina befintliga avgasrör, du trär på ljuddämparen på röret, precis som orginaldämparna sitter på en TRX.

På vissa modeller så skruvas ljuddämparen fast i avgasröret och kallas då för bolt on. Suzuki gsxr bla har detta på en del modeller.
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
jag gissade att det var så, men det är ju bättre att fråga och verka :kocko än att inte fråga och förbli :kocko
:)


Har lagt upp nya bilder på hojen här : Mobbad TRX

Bytade ju ganska omgående till Orginalpipor på hojen eftersom de andra är förskräckligt fula plus att de väsnas på tok för mycket. Får se om jag kan snygga till dom och stoppa i lite mer dämpull för orginalpiporna stryper henne ganska kraftigt.....har tappat en hel del i acc :(
Men att byta till 16T framdrev skulle väl avhjälpa det lite, eller har jag fattat helt fel??

Har också flyttat framblinkers lite samt fällt in bakblinkers.
Som synes är där en något ful men i alla fall fungerande "instrumentbräda" med orginal hastighetsmätare (ja, jag slaktade orginalinstrumenten lite)
Ska snart påbörja projektet att bygga en ny "instrumentbräda" med lite moddad varvräknare samt stoppa dit indikatorlamporna och sånt.....men nu är det roligare att köra än att bygga :D


Edit: Glömde säga att ett infällt R1 bakljus är på G. också.......så småningom
 
Last edited:

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Ben Pool,

Är det borrat i original styrkronan för fästena till crosstyret ?

Funderar själv på nån lösning på problemet. Lutar åt att skaffa en gammal crosstyrkrona som passar på gaffeln, o sen kapa bort delen som ska sitta i ramen och bara sätta den över originalkronan för att få fästena till crosstyret utan att förstöra originalkronan.
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Phr33k skrev:
Ben Pool,

Är det borrat i original styrkronan för fästena till crosstyret ?

Funderar själv på nån lösning på problemet. Lutar åt att skaffa en gammal crosstyrkrona som passar på gaffeln, o sen kapa bort delen som ska sitta i ramen och bara sätta den över originalkronan för att få fästena till crosstyret utan att förstöra originalkronan.

Hmm, vet inte riktigt.......styret satt på när jag köpte hojen :va
Men jag ska snacka med killen jag köpte den av senare i veckan, han har fortfarande lite delar som jag ska ha, bla en extra motor (dock med havererad kolv) Kan också ta lite närbilder till dig om du vill
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Nu har jag löst problemet! Det var tändstiftsproblem. Den gick bara på ena cylindern. Men nu är det rengjort och den går mycket bra :)

Tack för alla tips jag fick, och jag ska själv bidra med ett tips till er som ska byta tändstift någon gång. Lossa hela kylaren istället för att bara lossa på de två undre. Det blir ju liksom lite lättare att komma åt då (se bild) och inte alls jobbigt att skruva bort två skruvar extra ;)

Mvh

Henke
Lysande, skönt med så "lätt" avhjälpta fel! (Men jag hoppar gärna över att demontera kåpan när jag byter stift ;), och då hjälper det föga att lossa de övre skruvarna) Lite smolk i glädjebägaren: Hur såg stiften ut? Om de gjort service borde de bytt stift, och då kanske du bara löst problemet temporärt (om det nu inte var ett måndagsex till stift) genom att göra rent. Om stiftet sotat igen på en cylinder på så kort tid, kan det tyda på antingen taskig spole som inte ger bra gnista och bränner rent stiftet, eller att en fugge ger för mycket soppa. Håll lite koll på om den ev. går lite ojämnt, och "när" det inträffar, tomgång, gaspådrag, höga varv, låga varv osv. Vill inte vara djävulens advokat, men men. Kan ju som sagt vara måndagsex på stift, eller att fuggarna så sakta vaknar till liv igen, och då är det inga problem.
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Hej

Har nu meckat på ett 16T framdrev och tillsammans med 47T orginal bak har jag nu fått en lite roligare hoj att köra med, framför allt i stadstrafik, man kan köra på 2.an utan att hojen spottar och fräser... I 100km/h har varvet ökat ifrån 3100 till 3500rpm.

Angående Laser slipon är jag förbaskat nöjd, bättre låg och mellan register mot det andra jag hade tidigare, ungefär samma ljudnivå. Mycket bra! :yoparty

Hoppas att Hans är nöjd med det mitt gamla och att det nu sitter på plats! :tummenupp

Ha d
47 T bak? Då är den säkert jätterolig, powerwheelies mest hela tiden? Har för mig att det ska vara 17/39 original :va Annars håller jag med, 16 fram gör en dj-kla skillnad, rekommenderas!
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Luftburksmod

Gjorde litet experiment i helgen. Jag skar ut en rejäl bit ur luftburken, samt slet bort skumgummit. Tidigare ägare har redan kapat av snorkeln på ovansidan. Provturen var tyvärr med skjuts, och jag fick bannor att jag körde för fort trots att jag tog det riktigt lugnt... Såå länge sen jag körde med skjuts, så det är svårt att säga om det gav något. Inga problem med kallstart eller så, troligen får den fortfarande lite för fett på lågvarv, mellan och hög vet jag inte dock, måste köra ett tag först. Ljudet däremot, låter som bettan vill suga i sig fiskmåsar :lol Asrått!
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
rothless skrev:
Nu har jag löst problemet! Det var tändstiftsproblem. Den gick bara på ena cylindern. Men nu är det rengjort och den går mycket bra :)

Var det dig jag mötte vid Marieberg på motorvägen vid 8-tiden?
Jag tyckte det såg ut som en blå TRX. Själv kom jag från Kumla hållet.

Kul att du fick fart på den till slut

:)Mattias
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke!
Såg att du ska vara med på California Superbike? Finns det mer info nånstans, snabbkollade på SMCs sida, men hittade bara kursen i fortbildningsförteckningen. Måste man vara hyfsat bantränad för att vara med, eller är det OK med blåbär som mig? Har du lite mer info, så posta gärna!
/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Provade lite olika på skivorna. Vad säger ni?
Är själv inne på guldvarianten (med risk för att HansJ kommer å skriker BLING BLING :7peta :D )
En av bilderna är orginal föresten...
 

Bifogat

  • 000guldskiva.jpg
    000guldskiva.jpg
    81.3 KB · Visningar: 87
  • 000orginal.jpg
    000orginal.jpg
    81.2 KB · Visningar: 81
  • 000rödskiva.jpg
    000rödskiva.jpg
    82.1 KB · Visningar: 96
  • 000svartskiva.jpg
    000svartskiva.jpg
    81.6 KB · Visningar: 83

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
TRX-joCCe skrev:
Provade lite olika på skivorna. Vad säger ni?
Är själv inne på guldvarianten (med risk för att HansJ kommer å skriker BLING BLING :7peta :D )
En av bilderna är orginal föresten...

Efter att ha sett bilderna är jag nog böjd att hålla med, guld blir snyggast.

Vad tror ni om min idé med dubbla gaffelkronor ? Läs mitt tidigare inlägg i ämnet.
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Ben Pool skrev:
Edit: Glömde säga att ett infällt R1 bakljus är på G. också.......så småningom

Haru några bilder på nån annan som gjort det ? Originallampan är ju inte snyggast...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
När bromsskivor är uppe på tapetern... Mina är inte helt vibrationsfria efter en inte helt lyckad skivlåsincident förra sommaren, så jag funderar på att byta dem.
Har ni hittat ngr bra skivor? Kedo har rätt schysta waveskivor, men de kostar 289 euro st....

Hans, kan du hjälpa mig med en översättning här: "vorn rechts & links" och "hinten" (gäller bromsskivor om det hjälper)
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Phr33k skrev:
Efter att ha sett bilderna är jag nog böjd att hålla med, guld blir snyggast.

Vad tror ni om min idé med dubbla gaffelkronor ? Läs mitt tidigare inlägg i ämnet.

Knalla in på ngn verstadsskola och kolla om de kan cncfräsa en ny åt dig.
En del lärare tycker såna utmaningar är skitkul.

Förstod inte riktigt hur du menar med dubbla kronor. Ska den ny sitta enbart på den del av gaffelbenen som sticker upp ur den gammla? Känns inte så tryggt, såvida du inte bultar ihop dem.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
När bromsskivor är uppe på tapetern... Mina är inte helt vibrationsfria efter en inte helt lyckad skivlåsincident förra sommaren, så jag funderar på att byta dem.
Har ni hittat ngr bra skivor? Kedo har rätt schysta waveskivor, men de kostar 289 euro st....

Hans, kan du hjälpa mig med en översättning här: "vorn rechts & links" och "hinten" (gäller bromsskivor om det hjälper)
Betyder ungefär så här, "Guld är fetpimp" :D


Njae, tycker nog också guld ser OK ut (du har ju redan bling-ok :7peta). Hur skulle vitt se ut, blir det för framträdande? Tyskan betyder f.ö. "fram, vänster och höger" och "bak".
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ, vad kostar tändspolarna ? Nu har min pärla börjat bråka också.
På väg hem i fredags natt efter en helkväll i gaffelrenoveringens tecken, skyltarna på E6 visar 110+110 och då skulle det gasas. Den orkar inte upp i mer än 190 (cm/tim såklart herr konstapel), det känns precis som soppatorsk så jag vrir om kranen o väntar. Det händer ingenting, den går precis som vanligt upp till ca 140 och sen börjar den blöddra och hosta.
Jag tycker det låter som de problemen du hade i höstas HansJ, skulle vilja ha lite moraliskt stöd och glada tillrop i min förtvivlan.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
HansJ, vad kostar tändspolarna ? Nu har min pärla börjat bråka också.
På väg hem i fredags natt efter en helkväll i gaffelrenoveringens tecken, skyltarna på E6 visar 110+110 och då skulle det gasas. Den orkar inte upp i mer än 190 (cm/tim såklart herr konstapel), det känns precis som soppatorsk så jag vrir om kranen o väntar. Det händer ingenting, den går precis som vanligt upp till ca 140 och sen börjar den blöddra och hosta.
Jag tycker det låter som de problemen du hade i höstas HansJ, skulle vilja ha lite moraliskt stöd och glada tillrop i min förtvivlan.

//Peter
Trist, tryvärr är de så dyra så det är inget man köper och testar. Kikade efter kvittot, men har inte kvar det, har för mig att det var en sådär 700:- stycket. Testa och mät först (om det inte är så j-kligt att det bara är vid vissa temperaturer de ballar ur vid så funkar det). Koppla in multimeter på primärslingan (de två små stiften), ska vara 3,4-4,6 Ohm. Mät också mellan tändkabel och stiftet med röd/svarta kabeln, ska vara mellan 10,4 och 15,6 kOhm.

Att den går normalt till 140 låter ju lite märkligt förstås, låter ju på ett sätt mer som bränsle som inte orkar fram vid högre varv, men underligare saker har ju hänt, typ överslaget börjar först vid vissa varv... Mina problem var en kombo av spole och förgasare, hoppas inte det är det samma för dig.
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tack för svaret. Skall hem o mäta ikväll.
Låter ju inte som att det är läge att köpa på sig ett gäng för att testa :-(.

Finns värdena i Haynesmanualen ? Har inte manualen hemma just nu, verkar som att det är läge att hämta den nu....

Förövrigt var det inte en dag för tidigt att byta gaffeloljan, det jag hällde ut liknade nåt som kommer från ett träsk i Långbortistan..

Är gaffelolja hydrofil som bromsvätska, eller kommer färgförändringen av slitage på komponenter invändigt i gaffelbenen ?

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Är gaffelolja hydrofil som bromsvätska, eller kommer färgförändringen av slitage på komponenter invändigt i gaffelbenen ?
//Peter
Olja, liksom bromsvätska, tar som du säger upp vatten. Det är en del av dess uppgift. Dessutom slits ju faktiskt även interna delar i en gaffel, den som kört en hoj från början av 80-talet med orenoverad gaffel vet hur det känns :3freak

Så det där äckliga du hällde ur var nog mycket riktigt en blandning av olja, skit och vatten :död
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Tack för svaret. Skall hem o mäta ikväll.
Låter ju inte som att det är läge att köpa på sig ett gäng för att testa :-(.

Finns värdena i Haynesmanualen ? Har inte manualen hemma just nu, verkar som att det är läge att hämta den nu....

Förövrigt var det inte en dag för tidigt att byta gaffeloljan, det jag hällde ut liknade nåt som kommer från ett träsk i Långbortistan..

Är gaffelolja hydrofil som bromsvätska, eller kommer färgförändringen av slitage på komponenter invändigt i gaffelbenen ?

//Peter
Värdena har jag från Yamaha's verkstadsmanual. Ska ner till das Vaterland över helgen och svänga förbi Polo (beställt CarbonLorraine SBK3 för att se om jag får upp rumpan lättare). Har du tålamod, och frakten i Sverige inte blir för dyr, så kan jag höra om de har spolar hemma, och vad de kostar. En spole varken väger eller tar plats, så jag behöver ju inte minska spritransonen för den sakens skull ;)

Hydrofil, nu får man lära sig, vad betyder det?
/Hasse
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top