TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ben Pool skrev:
slängde upp ett par bilder här TRX

Har efter det slängt på orginalpipor eftersom dom som sitter på låter liiiite för mycket. Och som ni ser så behöver jag göra något vid röven på henne, funderar på glasfiberväv, spackel och en omlackning :va


Äh, kom ju på att jag gjort en del andra ändringar sen bilderna togs, får lägga upp nya senare i veckan :)

Du fick väl med framskärm?

Skadan borde gå att fixa med glasfiber på insaidan och spackel på utsidan
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Benpöl, skall du bara fullaga räcker det säkert att smälta lite med en lödkolv på insidan, då det inte verkar "fattas" material i kåpan. Förstår att du bytte bort de dämparna, var nog de mest annorlunda (avskyvärda) jag sett.
Och då kör jag själv med glasfiberlagade Micron (som varit knäckt på mitten bägge 2).

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Rosa TRX

Jag satt och lekte lite i photoshop och jag tänkte att det är säkert någon som någon gång funderat på hur en TRX skulle se ut i rosa :tungan

...här har ni svaret....
 

Bifogat

  • trx_pink.jpg
    trx_pink.jpg
    126.1 KB · Visningar: 96

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Hjälp!

Jag har fått problem med min TRX.

För en vecka sedan körde jag bara några hundra meter med den och då gick den som de ska. (Första gången jag körde den). Bra drag och gick bra på alla växlar.

Nu har det hänt något märkligt. Jag skulle ut och åka igår och märkte att den var väldigt svårstartad. Man fick varva några ggr innan ha gick på tomgång. Nu när jag åker med den är den jätteslö!! Man får gasa ganska mkt och slira som tusan med kopplingen för att komma iväg. Den toppar 140 km/h på 4:an sen är det stopp. Om jag lägger i 5:an så skakar det bara och det låter som att den nästan ska dö. Dessutom får jag ingen temperatur på tempmätaren! (Jag vet iofs inte om den fungerar).

Vad kan ha hänt på en vecka utan att jag har rört den? Mina misstankar går åt bränslehållet... Igensatt någonstans? Den är importerad från Tyskland och jag tänkte att det var tysk gamal bensin med låg kvalitet i, så jag tankade upp med 98 oktan och hällde i injection cleaner (STP).

Har varit ute och åkt två ggr för att se om problemet försvinner men det verkar det inte göra...

Jag är tacksam för alla tips och funderingar!


Jag har kontrollerat:
*Så att inga bränsleslangar är klämda
*Luftfiltret (helt nytt)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Jag har fått problem med min TRX.

För en vecka sedan körde jag bara några hundra meter med den och då gick den som de ska. (Första gången jag körde den). Bra drag och gick bra på alla växlar.

Nu har det hänt något märkligt. Jag skulle ut och åka igår och märkte att den var väldigt svårstartad. Man fick varva några ggr innan ha gick på tomgång. Nu när jag åker med den är den jätteslö!! Man får gasa ganska mkt och slira som tusan med kopplingen för att komma iväg. Den toppar 140 km/h på 4:an sen är det stopp. Om jag lägger i 5:an så skakar det bara och det låter som att den nästan ska dö. Dessutom får jag ingen temperatur på tempmätaren! (Jag vet iofs inte om den fungerar).

Vad kan ha hänt på en vecka utan att jag har rört den? Mina misstankar går åt bränslehållet... Igensatt någonstans? Den är importerad från Tyskland och jag tänkte att det var tysk gamal bensin med låg kvalitet i, så jag tankade upp med 98 oktan och hällde i injection cleaner (STP).

Har varit ute och åkt två ggr för att se om problemet försvinner men det verkar det inte göra...

Jag är tacksam för alla tips och funderingar!


Jag har kontrollerat:
*Så att inga bränsleslangar är klämda
*Luftfiltret (helt nytt)

Tjena!
Nej, rosa har jag inte funtat på, är så nöjd med rött ;)¨

Ang dina problem, första tanken som slår mig är att den bara går på en cylinder. (På tal om slangar, kolla också vacuum slangen som gårt till soppa pumpen, det är ibland svårt att se om den är klämd eller ej, du märker skillnad om du vrider på PRI läget på kranen, går den som den ska då, så är det den slangen som strular. Tempmätaren är inte sååå mycket att bry sig om, den visar bara tempen på vattnet efter kylaren, och den ska bli ordentligt varm för att röra sig. Checka först när du startar, om båda krökarna blir varma lika fort (dvs om teorin stämmer så blir den ena kröken inte varm alls. Ta en blomspruta och spraya lite vatten, så märker du om en cylinder inte går.

Om det nu är en cylinder som inte går, så finns det en massa tänkbara orsaker. Tändstift, tändkabel, tändspole, förgasare. Jag skulle börja testa stift (kolla färg och utseende), testa om du får lika gnista. Får du sämre på en, så testa att skifta stift, från ena sidan till andra. Fortsätt på samma sätt med kablar och spolar. Får du juste gnista på båda, men ett stift är vitare än det andra skulle jag misstänka stopp i en fugge, blir det igensotat blött kan det också vara en fugge (flottör/nål).
Symptomen låter också lite som taskigt ventilspel, men det låter otroligt att det kommer så snabbt... Hur långt har den gått, årsmodell, senaste servicen?
Börja med "krök-kollen" och rapportera tillbaka!
/Hasse
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Tjena!
Nej, rosa har jag inte funtat på, är så nöjd med rött ;)¨

Ang dina problem, första tanken som slår mig är att den bara går på en cylinder. (På tal om slangar, kolla också vacuum slangen som gårt till soppa pumpen, det är ibland svårt att se om den är klämd eller ej, du märker skillnad om du vrider på PRI läget på kranen, går den som den ska då, så är det den slangen som strular. Tempmätaren är inte sååå mycket att bry sig om, den visar bara tempen på vattnet efter kylaren, och den ska bli ordentligt varm för att röra sig. Checka först när du startar, om båda krökarna blir varma lika fort (dvs om teorin stämmer så blir den ena kröken inte varm alls. Ta en blomspruta och spraya lite vatten, så märker du om en cylinder inte går.

Om det nu är en cylinder som inte går, så finns det en massa tänkbara orsaker. Tändstift, tändkabel, tändspole, förgasare. Jag skulle börja testa stift (kolla färg och utseende), testa om du får lika gnista. Får du sämre på en, så testa att skifta stift, från ena sidan till andra. Fortsätt på samma sätt med kablar och spolar. Får du juste gnista på båda, men ett stift är vitare än det andra skulle jag misstänka stopp i en fugge, blir det igensotat blött kan det också vara en fugge (flottör/nål).
Symptomen låter också lite som taskigt ventilspel, men det låter otroligt att det kommer så snabbt... Hur långt har den gått, årsmodell, senaste servicen?
Börja med "krök-kollen" och rapportera tillbaka!
/Hasse


Tack för dina tips!

Min TRX är en 96'a som precis är importerad från Tyskland. Köpt nyservad på MC-firma. Vet iofs inte vad den servicen innebar :/ Den har gått 5200 mil.

Jag ska inleda morgondagen med att kolla stiften och krökkontroll :)

Som outbildad Svensson-mekaniker som försöker lära sig ställer jag en till fråga. Var sitter förgasarna?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Tack för dina tips!

Min TRX är en 96'a som precis är importerad från Tyskland. Köpt nyservad på MC-firma. Vet iofs inte vad den servicen innebar :/ Den har gått 5200 mil.

Jag ska inleda morgondagen med att kolla stiften och krökkontroll :)

Som outbildad Svensson-mekaniker som försöker lära sig ställer jag en till fråga. Var sitter förgasarna?

Kolla vad MC-firman har gjort, dvs ventilspelskoll eller inte... Om det inte är gjort de senaste 5200 milen lär det vara dags nu. Jag håller dock en liten slant på elfel än så länge, så lämna det tills vidare.

Förgasarna sitter under tanken, svåra att se utan att lyfta tanken. Försöker stämma i bäcken lite, om du inte mekat så mycket förut, och med TRX i synnerhet, tändstiften lär göra dig asförb-nnad i början :lol Ett tips som underlättar, lossa de 4 skruvarna som håller lylaren, de nederst helt och de övre bara lite. Nu kan du med milt våld tvinga fram underkanten av kylaren några centimeter, och det blir liiite lättare att komma åt. Ska funka med tändstiftshylsan som kommer med original.

Lycka till, och återkom när du har lite mer att berätta!
/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
rothless skrev:
Tack för dina tips!

Min TRX är en 96'a som precis är importerad från Tyskland. Köpt nyservad på MC-firma. Vet iofs inte vad den servicen innebar :/ Den har gått 5200 mil.

Jag ska inleda morgondagen med att kolla stiften och krökkontroll :)

Som outbildad Svensson-mekaniker som försöker lära sig ställer jag en till fråga. Var sitter förgasarna?

Om du köpt den på firma, borde de inte ha lite garanti (såvida du inte vill mekka själv..)?
Åk in å säg att den går som skit å be dem fixa.
Det är kul att mekka hojj, men just problemletande hatar jag (speciellt när det kan vara upp mot 5-7 olika orsaker).
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
TRX-joCCe skrev:
Om du köpt den på firma, borde de inte ha lite garanti (såvida du inte vill mekka själv..)?
Åk in å säg att den går som skit å be dem fixa.
Det är kul att mekka hojj, men just problemletande hatar jag (speciellt när det kan vara upp mot 5-7 olika orsaker).


Problemet är bara att Mc-firman ligger i Tyskland så det blir en liten bit att åka då :tungan

Men jag ska ut och mecka nu.. Det löser sig säkert!
 

Ola_FZR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Örebro
Hoj
TDM 850
hjälp

Hej om du vill ha hjälp (mest glada tillrop) är ingen hävert mek direkt så kan du höra av dej. Eller om du vill lyssna på en som funkar :D skojade bara


Ola:>
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
16 kuggars

Hej

Har nu meckat på ett 16T framdrev och tillsammans med 47T orginal bak har jag nu fått en lite roligare hoj att köra med, framför allt i stadstrafik, man kan köra på 2.an utan att hojen spottar och fräser... I 100km/h har varvet ökat ifrån 3100 till 3500rpm.

Angående Laser slipon är jag förbaskat nöjd, bättre låg och mellan register mot det andra jag hade tidigare, ungefär samma ljudnivå. Mycket bra! :yoparty

Hoppas att Hans är nöjd med det mitt gamla och att det nu sitter på plats! :tummenupp

Ha d
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Tjena!

Här har ni en ny TRX ägare till!
Trevlig läsning i denhär tråden.

Har en liten undran, är det någon som har ett par originalljuddämpare liggandes som han vill bli av med ?

Kör hårt !
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Färdigmeckat!

Nu har jag löst problemet! Det var tändstiftsproblem. Den gick bara på ena cylindern. Men nu är det rengjort och den går mycket bra :)

Tack för alla tips jag fick, och jag ska själv bidra med ett tips till er som ska byta tändstift någon gång. Lossa hela kylaren istället för att bara lossa på de två undre. Det blir ju liksom lite lättare att komma åt då (se bild) och inte alls jobbigt att skruva bort två skruvar extra ;)

Mvh

Henke
 

Bifogat

  • trx.jpg
    trx.jpg
    107.1 KB · Visningar: 121

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
rothless skrev:
Nu har jag löst problemet! Det var tändstiftsproblem. Den gick bara på ena cylindern. Men nu är det rengjort och den går mycket bra :)

Tack för alla tips jag fick, och jag ska själv bidra med ett tips till er som ska byta tändstift någon gång. Lossa hela kylaren istället för att bara lossa på de två undre. Det blir ju liksom lite lättare att komma åt då (se bild) och inte alls jobbigt att skruva bort två skruvar extra ;)

Mvh

Henke
Gött att det inte var värre :tummenupp

Smakfråga: Vad tror ni om svarta skivor fram till vita fälgar?
Funderar på att göra ngt med dem när de ändå är nedplockade. Eller guld kanske...?
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
TRX-joCCe skrev:
Gött att det inte var värre :tummenupp

Smakfråga: Vad tror ni om svarta skivor fram till vita fälgar?
Funderar på att göra ngt med dem när de ändå är nedplockade. Eller guld kanske...?

Samma färg som hojjen skare va =)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top