Tjena!
Nej, rosa har jag inte funtat på, är så nöjd med rött
¨
Ang dina problem, första tanken som slår mig är att den bara går på en cylinder. (På tal om slangar, kolla också vacuum slangen som gårt till soppa pumpen, det är ibland svårt att se om den är klämd eller ej, du märker skillnad om du vrider på PRI läget på kranen, går den som den ska då, så är det den slangen som strular. Tempmätaren är inte sååå mycket att bry sig om, den visar bara tempen på vattnet efter kylaren, och den ska bli ordentligt varm för att röra sig. Checka först när du startar, om båda krökarna blir varma lika fort (dvs om teorin stämmer så blir den ena kröken inte varm alls. Ta en blomspruta och spraya lite vatten, så märker du om en cylinder inte går.
Om det nu är en cylinder som inte går, så finns det en massa tänkbara orsaker. Tändstift, tändkabel, tändspole, förgasare. Jag skulle börja testa stift (kolla färg och utseende), testa om du får lika gnista. Får du sämre på en, så testa att skifta stift, från ena sidan till andra. Fortsätt på samma sätt med kablar och spolar. Får du juste gnista på båda, men ett stift är vitare än det andra skulle jag misstänka stopp i en fugge, blir det igensotat blött kan det också vara en fugge (flottör/nål).
Symptomen låter också lite som taskigt ventilspel, men det låter otroligt att det kommer så snabbt... Hur långt har den gått, årsmodell, senaste servicen?
Börja med "krök-kollen" och rapportera tillbaka!
/Hasse