TRX-tråden

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Froven skrev:
Är det verkstadsmanualen "TDM Manual.pdf" på 6790 Kb du har ? Isf är det ju samma motor, ett par skruvar skiljer på ventilkåpan tror jag, och samma grundförgasare antar jag också.

Om det inte är den kan jag skicka den till dig, dra isf ett mail till pfroven@volvocars.com.

//Peter


Det är precis den jag har!
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Verkstadshandbok är bra att ha. Förstår du tyska, i så fall har jag en en PDF som hör till TRX:en. Har för mig det finns en ute på nätet på engelska också. Maila Froven är nästan lika komplicerat som att byta topp :hihi

Hur står du till, ute, garage, har du tillgång till arbetsbänk, kompressor, bra verktyg (så kan vi ge lite bättre tips)

Jag letar om jag hittar den engelska PDF:en, den innehåller ett helt avsnitt om förgasare, med instruktioner och allt.
/Hasse

Jag har motorcykeln i garage. Hyffsade verktyg, ingen bänk eller kompressor.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Maila Froven är nästan lika komplicerat som att byta topp :hihi

/Hasse

Nu var du elak och visade på din egen oförmåga att hantera den elektroniska världens alla välsignelser Hasse. :)

Jag har aldrig hittat varken den engelska eller tyska (kanske aldrig brydde mig om den tyska) manualen till TRX.
TDM och R1 har jag :rolleyes: , så om nån sitter på en länk till TRXen hade det varit kul.

En "färdigmoddad" TRX kräver väl sisådär åtminstonde 3 manualer ??

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Ingen PDF tyvärr, men det är den jag har fast på tyska. Den engelska är dessvärre en JPG per sida, så det är lite pyssligt att ta hem en hel bok och printa...

http://www.zagazig.co.uk/TRXuk/service_manual.asp

Den kände jag igen, den ligger långt ner i gömmorna. Lite svårläst och svåranvänd tyvärr. TDM-manualen är en "riktig" *.pdf-version, det enda som man kan behöva manualen till som inte är samma är väl gaffeln ?

/Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
rothless skrev:
Den där är den jag har som TDM-maual i pdf-format i bättre kvalitet!
Då har du inga bekymmer. :tummenupp Motor och förgasare är i allt väsentligt identiska mellan TRX och TDM årsmod 97-98. Det som skiljer sitter på andra ställen än det du är intresserad av.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Den kände jag igen, den ligger långt ner i gömmorna. Lite svårläst och svåranvänd tyvärr. TDM-manualen är en "riktig" *.pdf-version, det enda som man kan behöva manualen till som inte är samma är väl gaffeln ?

/Peter
Det är den jag har fast på tyska och som en PDF-fil, sitter utskriven i en oljetummad pärm. Funkis för mig.

Skulle tro att TDM manualen är funkis för så gott som allt, ja, gaffel, ram, kablage och slangdragningar, tändbox och lite annan elektricitet. Är man meknovis är det kanske skönt att det står explicit vilka skruvar som ska bort, men har man lite vana så går det alldeles utmärkt att lista ut vilka skillnaderna är. Motorarbeten lär det inte vara någon skillnad på alls.

Froven skrev:
Nu var du elak och visade på din egen oförmåga att hantera den elektroniska världens alla välsignelser Hasse.
Jupp, det är något jag är specialist på, dels visa oförmåga och då som kompensatioon bli elak :hihi
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Om burken är borta, så kan det vara så att det räcker att kia ned i förgasarna, utan att behöva lyfta dem, Froven kan kanske bekräfta/dementera? I så fall sparar du lite jobb.

Titta i så fall in i förgasarna ovanifrån. Vrid på gashandtaget, så öppnas spjällen. På "undersidan" (bakåt i motorcykelns rikting) så ska du se en metallstång i respektive förgasare. De ska vara helt jämna och släta, ser du ett jack i dem, ring Topham och beställ nytt, och gå sen ut i solen och ta en pilsner...

Om det inte går att se, (inte säkert att det är så tydligt), så kommer lite tips hur du fortsätter, sitter med min manual, och lite nyttig info som saknas:


-Se till att soppakranen inte står på PRI
-Ta loss hela paketet enl. första sidan, och se till att ha förberett ett bra ställe att lägga grejorna på, en bit kartong med någon tygbit eller liknande. Dels kommer du att skvimpa ut lite soppa, och dels kommer du att ta bort en del små saker som har en förmåga att rulla bort. De grejor du plockar bort får inte heller bli smutsiga eller repiga.
-Jag skulle börja med att ta bort flottörskålarna, innan du skakat vänt och vridit på fuggarna för mycket. Det är de två lock som sitter bakåt i motorcykelriktningen. Ta bort dem om möjligt så att förgasarpaketet sitter som på hojen, så skvimpar du inte ut någon soppa, berätta hur mycket soppa, vatten och grus det var...
-Nu är fuggarna tömda, sätt gärna tillbaka locken lite löst för att skydda flottörer etc.

-Ovansidan av fuggarna, dvs framåt när de sitter på hojen har ett lock som ska bort.
-Under det sitter gasspjället, dra försiktigt ut det, passa på O-ringen och gummimembran, allt ska vara rent och helt. Voila, du kan kika på hur nålarna ser ut. De ska vara svagt koniska, men helt utan jack eller förslitningar.
- När du konstaterat om de är OK eller ej, sätt tillbaka, och återgå till flottörhuset. Lossa skålarna igen, ta bort flottörerna, tror de siiter medmed en metallstav som kan skjutas åt sidan. När flottören är borta så ser du flottörventilen, den kan du ta bort. Skruva sen försiktigt bort alla mässingsdetaljer, rengör och sätt ihop igen.

EDIT: Mässingsdetaljerna "inne" i flottörhusen..."

/Hasse
 
Last edited:

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Tack så mycket för instruktionerna! Dom är utskrivna tillsammans med TDM-manualen! Alltid lite lättare att sätta igång när någon berättar än att stirra på en manual med sprängskisser!

Ska sätta igång efter lunch, efter jag har varit på ett förmodligen trevligt tandläkarbesök :)

//Henke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Tack så mycket för instruktionerna! Dom är utskrivna tillsammans med TDM-manualen! Alltid lite lättare att sätta igång när någon berättar än att stirra på en manual med sprängskisser!

Ska sätta igång efter lunch, efter jag har varit på ett förmodligen trevligt tandläkarbesök :)

//Henke
Lycka till hos käftis!

Kolla en gång här inne innan du sätter giång, möjligt att något ska korrigeras av vad jag har skrivit, jag har ju inte originalfuggarna, och sen är det alltid bra med en "second opinion".
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Lycka till hos käftis!

Kolla en gång här inne innan du sätter giång, möjligt att något ska korrigeras av vad jag har skrivit, jag har ju inte originalfuggarna, och sen är det alltid bra med en "second opinion".


Det ska jag göra!

//Henke
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Nålarna får vara väldigt slitn om man skall se att de är slitna vid en ren okulärbesiktning på plats. Hade svårt att se slitaget när jag lade den gamla och nya bredvid varandra, men skillnad var det.

När du ändå river ner allt, tycker jag det är en god idé att beställa hem nya nålar och emulsionsrör, det är trots allt ett par timmars jobb att byta dem, vilket du "tjänar" in då förgasarna ändå skall loss om du skall lyfta toppen.

Gött att veta vad man skall göra på semestern. :)

//Peter
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Nu är det strax avfärd

Birgitta med sin BMW 650 och jag med Dino ska strax dra iväg på vår Norgeresa.
Ett intressant projekt att försöka packa Dino med allt jag vill ha med (smakprov: kläder, sovsäck, liggunderlag, smink, verktyg, olja!!, diverse köksprylar och naturligtvis hårfön) men nu står han ute på parkeringen med sin väska och ser rätt nöjd ut. Fjäskade rejält för Dino i veckan och ägnade ett antal timmar åt putsning, hoppas att han nu uppför sig under resan :tungan

Drygt 14 dagar ca 600 mil, tre hojträffar :öl trerikesröset, Lofoten, valsafari, Nordkap, Esrange-rr-banan :banana Aitek-gruvan är lite av det vi ska hinna.

Nu har Jåke hämtat mat så jag säger bara: Hoppas ni får lika skoj som jag tänker ha det.
:squid
Återkommer säkert med rapport om två-tre veckor.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Laila skrev:
Birgitta med sin BMW 650 och jag med Dino ska strax dra iväg på vår Norgeresa.
Ett intressant projekt att försöka packa Dino med allt jag vill ha med (smakprov: kläder, sovsäck, liggunderlag, smink, verktyg, olja!!, diverse köksprylar och naturligtvis hårfön) men nu står han ute på parkeringen med sin väska och ser rätt nöjd ut. Fjäskade rejält för Dino i veckan och ägnade ett antal timmar åt putsning, hoppas att han nu uppför sig under resan :tungan

Drygt 14 dagar ca 600 mil, tre hojträffar :öl trerikesröset, Lofoten, valsafari, Nordkap, Esrange-rr-banan :banana Aitek-gruvan är lite av det vi ska hinna.

Nu har Jåke hämtat mat så jag säger bara: Hoppas ni får lika skoj som jag tänker ha det.
:squid
Återkommer säkert med rapport om två-tre veckor.
Lycka till, ha det kul, håll hjulen på backen, se upp för får, fårspillning, renar och 2 kgs myggen!
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
HansJ skrev:
En instruktör klämde på min gaffel nu på Anderstorp, och han tyckte jag skulle ha tjockare olja än den 10Wt jag har i, men med 140mm (har jag för mig) luftkammare... Började veckla in mig i inställningar, men har dels insett att det inte har så stor betydelse för mig ännu, och det viktigaste, det är väldigt individuellt beroende av körstil, underlag, vikt etc. Svårt att hitta en bra kompromiss för bana, normal högfartskörning, krokiga tjälskadade 70 vägar etc...

30 mm, enl instruktionsboken så mäter man enl. bilden, antar det är så de menar också. Tänk också på at 70 profil faktiskt höjer framändan lite...

tack för svaret, har ju nya däck nu tack och lov, 120/70-17 och 180/55-17, super grepp i både vått och torrt...sen har jag ju tailraiser, ca 30mm bak, så jag tror att alla mina orginalvinklar är skrot.....
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
one4fun skrev:
tack för svaret, har ju nya däck nu tack och lov, 120/70-17 och 180/55-17, super grepp i både vått och torrt...sen har jag ju tailraiser, ca 30mm bak, så jag tror att alla mina orginalvinklar är skrot.....

Klämde du oxå på 180däck på orginalfälgen ? Varför kör jag fortfarande runt på 160däck ? Varför är det så lite effekt i motorn? Vaför har jag inte semester än ? Varför vann jag inte på Triss nu heller ?

Skit i vinklarna. Gasa o blunda, det gör alla andra....

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Laila skrev:
Drygt 14 dagar ca 600 mil, tre hojträffar :öl trerikesröset, Lofoten, valsafari, Nordkap, Esrange-rr-banan :banana Aitek-gruvan är lite av det vi ska hinna.
.

Hoppas ni får kul. Passa er för renar och älgar och mufflonfår. (Vet inte vad ett mufflonfår är, men älgskadeföreningen ersätter kollision med just mufflonfår, dessutom även järv, björn, varg och nån jävla örn....)

Finns det något annat än raksträckor norr om Sundsvall ?

//Peter
 

b.q

Bq
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
TRX 850 1996
Fuggar

Vanligtvis så e' det emulsionsrören som slits på dessa cyklar!! Gör underverk att byta dem!!! Bör bytas i 3000-4000 mils intervaller.
gå in på www.factorypro.com o kolla under "TRX", mycket matnyttigt!!


Froven skrev:
Nålarna får vara väldigt slitn om man skall se att de är slitna vid en ren okulärbesiktning på plats. Hade svårt att se slitaget när jag lade den gamla och nya bredvid varandra, men skillnad var det.

När du ändå river ner allt, tycker jag det är en god idé att beställa hem nya nålar och emulsionsrör, det är trots allt ett par timmars jobb att byta dem, vilket du "tjänar" in då förgasarna ändå skall loss om du skall lyfta toppen.

Gött att veta vad man skall göra på semestern. :)

//Peter
 

Bifogat

  • emulsion-tubes,John%20Bolhuis,111504.jpg
    emulsion-tubes,John%20Bolhuis,111504.jpg
    18.1 KB · Visningar: 69
  • emuwr3.jpg
    emuwr3.jpg
    13.7 KB · Visningar: 161
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top