TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
one4fun skrev:
Hmm, bara för att det skall bli rätt....Falken är det Falkenberg ni menar??? I så fall är det ju nära för oss Skåningar.... :crash

Jepp! Det är falkenberg. De har onsdagskörningar mellan 17.00-20.00
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
TRX-joCCe skrev:
Jepp! Det är falkenberg. De har onsdagskörningar mellan 17.00-20.00

Har du kostnaden oxå??? :confused: Kan vara bra att veta innan man drömmer sig allt för långt bort...
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Framgaffel inställning

Hej, någon som använt sig av denna inställning, och isåfall blev det bra eller bättre??

Upgraded // Standard
Oil Weight 5wt // 10wt
Oil Level 513ml // 483ml
Preload 3 grooves // 6 grooves
Damping 2 clicks // 2 clicks
Triple Clamps 30mm from top
Static Sag 7mm/24mm with/without rider
Total Fork Travel 90mm // 110mm


Tripleclamps, innebär det att uppsticket över , övre gaffelkronan skall vara 3cm?? :3freak

Mycke med det tekniska nu....
 
Last edited:

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
one4fun skrev:
Hej, någon som använt sig av denna inställning, och isåfall blev det bra eller bättre??

Upgraded // Standard
Oil Weight 5wt // 10wt
Oil Level 513ml // 483ml
Preload 3 grooves // 6 grooves
Damping 2 clicks // 2 clicks
Triple Clamps 30mm from top
Static Sag 7mm/24mm with/without rider
Total Fork Travel 90mm // 110mm


Tripleclamps, innebär det att uppsticket över , övre gaffelkronan skall vara 3cm?? :3freak

Mycke med det tekniska nu....

Jag kör med den, framänden är snudd på för hård för mig (64 kg) men mycket bättre än originalinställingen.

Testa får du känna :nicka
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Tripleclamps, innebär det att uppsticket över , övre gaffelkronan skall vara 3cm?? :3freak

Mycke med det tekniska nu....

En instruktör klämde på min gaffel nu på Anderstorp, och han tyckte jag skulle ha tjockare olja än den 10Wt jag har i, men med 140mm (har jag för mig) luftkammare... Började veckla in mig i inställningar, men har dels insett att det inte har så stor betydelse för mig ännu, och det viktigaste, det är väldigt individuellt beroende av körstil, underlag, vikt etc. Svårt att hitta en bra kompromiss för bana, normal högfartskörning, krokiga tjälskadade 70 vägar etc...

30 mm, enl instruktionsboken så mäter man enl. bilden, antar det är så de menar också. Tänk också på at 70 profil faktiskt höjer framändan lite...
 

Bifogat

  • fork.JPG
    fork.JPG
    9.9 KB · Visningar: 102

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
En instruktör klämde på min gaffel nu på Anderstorp, och han tyckte jag skulle ha tjockare olja än den 10Wt jag har i, men med 140mm (har jag för mig) luftkammare...
Då skulle jag vilja säga emot den instruktören. En tjockare olja har svårare att flöda genom kanalerna och kommer till viss del att göra gaffeln mer okänslig samtidigt som den naturligtvis blir hårdare (vilket var tanken). Det betyder att den på landsväg kan få en tendens att "packa ihop sig" över en rad med gupp, typ normal svensk väg.

Så är iaf teorin och enligt en stor auktoritet på området som provat stämmer den rätt bra, om än kanske inte alltid.

Om man bara kör bana spelar det förmodligen mindre roll, men ute på det svenska vägnätet vill iaf jag ha en mer känslig gaffel.
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
På tal om fjädrar. Är orignalfjädrarna progresiva eller linjära? I gaffeln alltså.
Och är det lika dant i R1 gaffeln?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
På tal om fjädrar. Är orignalfjädrarna progresiva eller linjära? I gaffeln alltså.
Och är det lika dant i R1 gaffeln?

Orginalen är linjära i både TRX och R1gaffeln.

one4fun skrev:
Hej, någon som använt sig av denna inställning, och isåfall blev det bra eller bättre???

Jag hade 30mm på min, och dessutom 30mm höjd bak. Det svänger BÄTTRE :fakta
Dock kan du komma att uppleva den som "nervösare", den är en fråga om tycke och smak.

HansJ, har du bytt olja i din gaffel ? Antar att du har tuffare fjädrar i din, så lite fräsch olja brukar göra susen...

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Orginalen är linjära i både TRX och R1gaffeln.



Jag hade 30mm på min, och dessutom 30mm höjd bak. Det svänger BÄTTRE :fakta
Dock kan du komma att uppleva den som "nervösare", den är en fråga om tycke och smak.

HansJ, har du bytt olja i din gaffel ? Antar att du har tuffare fjädrar i din, så lite fräsch olja brukar göra susen...

//Peter
Jo, bytte till Wilbers fjädrar och en vätska som inte alls såg ut som den som fanns innan i gaffeln
@Jåke: Jo, jag tycker det låter rimligt, hans erfarenhet bygger förmodligen på bankörning, och då är det ju inte så guppigt, snarare viktigt att ha rätt egenskaper under bromsning, förmodar jag?
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Hej igen!

Jag citerar mig själv för att jag ska slippa berätta vad jag gjorde senast och för att ni ska slippa bläddra bland sidorna.

Som ni kan läsa nedan tömde jag ju ut kylarvattnet. Jag uppmärksammade som sagt att det var alldeles för lite kylarvätska i.

Mina tankar har ramlat över ganska mycket åt topplocket. Kan det kanske vara en trasig packning som är boven och gör min trx svårstartad och själ mitt kylarvatten.

Fast det förklarar kanske inte varför den inte går att starta när man har kört med den 10-15 min och stänger av och försöker starta igen efter 3-5 minuter... eller? Då låter det väl kanske troligare att det rinner ner soppa på något sätt så att den blir sur... eller?

Eftersom jag har kört med den innan och då har den inte blivit för varm så borde det ju rimligen har funnits tillräckligt med kylarvätska, men succesivt har det minskat och den går varmare och varmare eftersom den inte kyler som den ska pga minskad vätska.

Nu till min fråga:

Är det svårt att lyfta av toppen och kontrollera packningen? Är det något jag bör tänka på, något som måste bytas ut?

Jag har ännu inte kontrollerat förgasarna. Dels på grund av tidsbrist och dels på grund av att jag inte riktigt förstår vad jag ska titta efter och var det jag ska titta efter sitter... Jag har tagit bort luftburken och försökt starta utan den men det gick inte lättare. En kompis hjälpte till att knuffa och den gick igång efter några minuters svettandes. Den rök då lite vitt i början.

Vad tror ni? Ska jag försöka ge mig på förgasarna eller kontrollera packningen?



rothless skrev:
Nu har jag tömt ut kylarvätskan och jag bifogar även ett par bilder på hur den ser ut.

Jag har iaf konstaterat att det inte är den mängd som det ska vara i. I instruktionsboken står det att det ska vara 1,7 liter och det är det ju absolut inte med tanke på att det är en 2 liters coca cola flaska på bilden. Så anledningen till att den har gått för varm borde ju vara att det har varit för lite kylarvätska i. Men det är väldigt märkligt då nivån har legat mellan low and full när jag har kollat, och likaså innan jag tömde.

En annan sak är jag inte riktigt förstår mig på att det ska gå att fylla i kylarvätska igen? Bifogar en bild för att förklara vad jag menar. Antingen är jag ute och yrar på något konstigt spår eller så kan någon förklara för mig hur man ska kunna fylla på i expansionskärlet när vätskan ska gå genom en väldigt smal slang upp till kylarlocket, och dessutom uppåt!!? Eller är jag ute och cyklar och har fel angående var man ska fylla på kylarvätskan?

På bilden är expansionskärlet borttaget för rengörning.

EDIT: Den mesta av skiten i vätskan kom när jag hällde ur det sista från expansionskärlet och den sista ur kylaren!
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
Hej igen!
Mina tankar har ramlat över ganska mycket åt topplocket. Kan det kanske vara en trasig packning som är boven och gör min trx svårstartad och själ mitt kylarvatten.
Nu till min fråga:

Är det svårt att lyfta av toppen och kontrollera packningen? Är det något jag bör tänka på, något som måste bytas ut?

Vad tror ni? Ska jag försöka ge mig på förgasarna eller kontrollera packningen?

Att kontrollera förgasarna är det naturliga förstasteget om inte alla tecken tyder på att topplockspackningen har gått.

Hur svårt det är att lyfta toppen vet jag inte, men om du har skruvat loss stiften så har du nog fått en uppfattning om hur ont om plats det är...

När du lyft toppen MÅSTE du byta topplockspackning, vare sig den gamla var bra eller dålig.
Jag har aldrig sett en MC-topplockspackning, men ett antal bil-diton. Det är sällan stora hål, sprickor eller revor, utan man brukar kunna se färgskillnader (ofta svartare partier) där avgaserna trängt ut.

Om ventilerna var justerade nyss, så uteslut förgasarna först. Skall ventilerna ändå justeras är det nog inte SÅÅÅÅ mycket mer jobb att rycka toppen när man ändå är där.

Komplett sats för att renovera fuggarna: 500 sek från topham.de
Arbetsinsats komplett nybörjare: 3 timmar

Packningssats /topp o ventilkåpa): 1000 ?sek från ? (Yamaha kanske)
Arbetsinsats komplett nybörjare: :va Fler än 3 timmar

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
rothless skrev:
En kompis hjälpte till att knuffa och den gick igång efter några minuters svettandes. Den rök då lite vitt i början.
Om du vet att kylarvätskan minskar i mängd och den som du säger ryker lite vitt i början då är det åtminstone inte enbart förgasarna.

Nu är det rätt varmt ute på nätterna åxå så jag utesluter att det som ryker i starten inte bara är kondens från avgassystemet som dunstar? Då bör det vara kylvätska.

Att lyfta toppen ska du inte ge dig på själv om du inte har någon mek-vana sedan tidigare. Det är egentligen inte speciellt svårt men det är lätt att tappa ner saker i blocket :död Har man justerat ventilerna och varit av med kammarna en gång förut är det inte någon större affär och med en Haynes eller originalhandbok klarar man rätt mycket som nybörjare :)
Det är dock ett par moment att komma ihåg och göra i rätt ordning...

Vill du ha en uppfattning om hur det ser ut kan du kolla här:http://www.r2d2.se/coppermine/thumbnails.php?album=7

När jag var isär med Laila's hoj kostade ventiltätningar, cylinderfot- och topp-packning cirkus 1500,-

Tidsåtgång om du har alla prylar behöver inte vara mer än en helg. En van mek gör det över dagen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Håller med både Jåke och Froven, dvs försvinner det vatten så är nog risken stor att det är något i toppen, MEN, det är så mycket enklare att kolla fuggarna innan du ger dig på att lyfta toppen. Gör det först, så har vi åtminstone uteslutit det. (Det kan vara dags att byta nålar i vilket fall som helst.)

Gissad tidsåtgång för mig, som är relativt van husbehovsmek:
-Fuggar, komplett rivning i beståndsdelar och rengöring av alla munstycken etc, ca 1,5 timmar
-Lyfta toppen, byta packning, min. 8 timmar.

För det senare måste du ha lite specialgrejor hemma, speciellt lagerfett för kammarna, momentnyckel för att dra toppen, diverse packningar (både såna som du tänker byta ut, men också sånt som kan gå sönder...). Gör du fel med kamkedjan vid hopmontering, så blir det dyrt.

Inget är omöjligt, om du är intresserad, har en bra bok, och är hyfsat teknisk/logisk, så går det, men det är bra mycket mer komplext än att kolla nålarna och göra ren fuggarna.

Testet utan luftburk var intressant, (behöver inte entydigt innebära att det inte var fuggarna, hade det varit någon skillnad däremot).

Har du en mekhandbok? Annars kan vi nog hjälpa till med en snabb manual hur du lyfter bort fuggarna och pillar ut nålar osv.
/Hasse
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Jag har inte någon mekhandbok. Jag har dock laddat ner en manual med sprängskisser till en Yamaha TDM.

Just nu är luftburken bortplockad så det är dags att börja! Så några små hintar och tips var jag ska skruva är varmt välkomna!

//Henke

HansJ skrev:
Håller med både Jåke och Froven, dvs försvinner det vatten så är nog risken stor att det är något i toppen, MEN, det är så mycket enklare att kolla fuggarna innan du ger dig på att lyfta toppen. Gör det först, så har vi åtminstone uteslutit det. (Det kan vara dags att byta nålar i vilket fall som helst.)

Gissad tidsåtgång för mig, som är relativt van husbehovsmek:
-Fuggar, komplett rivning i beståndsdelar och rengöring av alla munstycken etc, ca 1,5 timmar
-Lyfta toppen, byta packning, min. 8 timmar.

För det senare måste du ha lite specialgrejor hemma, speciellt lagerfett för kammarna, momentnyckel för att dra toppen, diverse packningar (både såna som du tänker byta ut, men också sånt som kan gå sönder...). Gör du fel med kamkedjan vid hopmontering, så blir det dyrt.

Inget är omöjligt, om du är intresserad, har en bra bok, och är hyfsat teknisk/logisk, så går det, men det är bra mycket mer komplext än att kolla nålarna och göra ren fuggarna.

Testet utan luftburk var intressant, (behöver inte entydigt innebära att det inte var fuggarna, hade det varit någon skillnad däremot).

Har du en mekhandbok? Annars kan vi nog hjälpa till med en snabb manual hur du lyfter bort fuggarna och pillar ut nålar osv.
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
Jag har inte någon mekhandbok. Jag har dock laddat ner en manual med sprängskisser till en Yamaha TDM.
//Henke

Är det verkstadsmanualen "TDM Manual.pdf" på 6790 Kb du har ? Isf är det ju samma motor, ett par skruvar skiljer på ventilkåpan tror jag, och samma grundförgasare antar jag också.

Om det inte är den kan jag skicka den till dig, dra isf ett mail till pfroven@volvocars.com.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Jag har inte någon mekhandbok. Jag har dock laddat ner en manual med sprängskisser till en Yamaha TDM.

Just nu är luftburken bortplockad så det är dags att börja! Så några små hintar och tips var jag ska skruva är varmt välkomna!

//Henke
Verkstadshandbok är bra att ha. Förstår du tyska, i så fall har jag en en PDF som hör till TRX:en. Har för mig det finns en ute på nätet på engelska också. Maila Froven är nästan lika komplicerat som att byta topp :hihi

Hur står du till, ute, garage, har du tillgång till arbetsbänk, kompressor, bra verktyg (så kan vi ge lite bättre tips)

Jag letar om jag hittar den engelska PDF:en, den innehåller ett helt avsnitt om förgasare, med instruktioner och allt.
/Hasse
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top