Ben Pool
Kärring
Gratulerar till köpet och välkommen till TRX träsket
one4fun skrev:Hmm, bara för att det skall bli rätt....Falken är det Falkenberg ni menar??? I så fall är det ju nära för oss Skåningar....
TRX-joCCe skrev:Jepp! Det är falkenberg. De har onsdagskörningar mellan 17.00-20.00
one4fun skrev:Hej, någon som använt sig av denna inställning, och isåfall blev det bra eller bättre??
Upgraded // Standard
Oil Weight 5wt // 10wt
Oil Level 513ml // 483ml
Preload 3 grooves // 6 grooves
Damping 2 clicks // 2 clicks
Triple Clamps 30mm from top
Static Sag 7mm/24mm with/without rider
Total Fork Travel 90mm // 110mm
Tripleclamps, innebär det att uppsticket över , övre gaffelkronan skall vara 3cm??
Mycke med det tekniska nu....
one4fun skrev:Tripleclamps, innebär det att uppsticket över , övre gaffelkronan skall vara 3cm??
Mycke med det tekniska nu....
Då skulle jag vilja säga emot den instruktören. En tjockare olja har svårare att flöda genom kanalerna och kommer till viss del att göra gaffeln mer okänslig samtidigt som den naturligtvis blir hårdare (vilket var tanken). Det betyder att den på landsväg kan få en tendens att "packa ihop sig" över en rad med gupp, typ normal svensk väg.HansJ skrev:En instruktör klämde på min gaffel nu på Anderstorp, och han tyckte jag skulle ha tjockare olja än den 10Wt jag har i, men med 140mm (har jag för mig) luftkammare...
one4fun skrev:Har du kostnaden oxå??? Kan vara bra att veta innan man drömmer sig allt för långt bort...
TRX-joCCe skrev:På tal om fjädrar. Är orignalfjädrarna progresiva eller linjära? I gaffeln alltså.
Och är det lika dant i R1 gaffeln?
one4fun skrev:Hej, någon som använt sig av denna inställning, och isåfall blev det bra eller bättre???
Jo, bytte till Wilbers fjädrar och en vätska som inte alls såg ut som den som fanns innan i gaffelnFroven skrev:Orginalen är linjära i både TRX och R1gaffeln.
Jag hade 30mm på min, och dessutom 30mm höjd bak. Det svänger BÄTTRE
Dock kan du komma att uppleva den som "nervösare", den är en fråga om tycke och smak.
HansJ, har du bytt olja i din gaffel ? Antar att du har tuffare fjädrar i din, så lite fräsch olja brukar göra susen...
//Peter
rothless skrev:Nu har jag tömt ut kylarvätskan och jag bifogar även ett par bilder på hur den ser ut.
Jag har iaf konstaterat att det inte är den mängd som det ska vara i. I instruktionsboken står det att det ska vara 1,7 liter och det är det ju absolut inte med tanke på att det är en 2 liters coca cola flaska på bilden. Så anledningen till att den har gått för varm borde ju vara att det har varit för lite kylarvätska i. Men det är väldigt märkligt då nivån har legat mellan low and full när jag har kollat, och likaså innan jag tömde.
En annan sak är jag inte riktigt förstår mig på att det ska gå att fylla i kylarvätska igen? Bifogar en bild för att förklara vad jag menar. Antingen är jag ute och yrar på något konstigt spår eller så kan någon förklara för mig hur man ska kunna fylla på i expansionskärlet när vätskan ska gå genom en väldigt smal slang upp till kylarlocket, och dessutom uppåt!!? Eller är jag ute och cyklar och har fel angående var man ska fylla på kylarvätskan?
På bilden är expansionskärlet borttaget för rengörning.
EDIT: Den mesta av skiten i vätskan kom när jag hällde ur det sista från expansionskärlet och den sista ur kylaren!
rothless skrev:Hej igen!
Mina tankar har ramlat över ganska mycket åt topplocket. Kan det kanske vara en trasig packning som är boven och gör min trx svårstartad och själ mitt kylarvatten.
Nu till min fråga:
Är det svårt att lyfta av toppen och kontrollera packningen? Är det något jag bör tänka på, något som måste bytas ut?
Vad tror ni? Ska jag försöka ge mig på förgasarna eller kontrollera packningen?
Om du vet att kylarvätskan minskar i mängd och den som du säger ryker lite vitt i början då är det åtminstone inte enbart förgasarna.rothless skrev:En kompis hjälpte till att knuffa och den gick igång efter några minuters svettandes. Den rök då lite vitt i början.
HansJ skrev:Håller med både Jåke och Froven, dvs försvinner det vatten så är nog risken stor att det är något i toppen, MEN, det är så mycket enklare att kolla fuggarna innan du ger dig på att lyfta toppen. Gör det först, så har vi åtminstone uteslutit det. (Det kan vara dags att byta nålar i vilket fall som helst.)
Gissad tidsåtgång för mig, som är relativt van husbehovsmek:
-Fuggar, komplett rivning i beståndsdelar och rengöring av alla munstycken etc, ca 1,5 timmar
-Lyfta toppen, byta packning, min. 8 timmar.
För det senare måste du ha lite specialgrejor hemma, speciellt lagerfett för kammarna, momentnyckel för att dra toppen, diverse packningar (både såna som du tänker byta ut, men också sånt som kan gå sönder...). Gör du fel med kamkedjan vid hopmontering, så blir det dyrt.
Inget är omöjligt, om du är intresserad, har en bra bok, och är hyfsat teknisk/logisk, så går det, men det är bra mycket mer komplext än att kolla nålarna och göra ren fuggarna.
Testet utan luftburk var intressant, (behöver inte entydigt innebära att det inte var fuggarna, hade det varit någon skillnad däremot).
Har du en mekhandbok? Annars kan vi nog hjälpa till med en snabb manual hur du lyfter bort fuggarna och pillar ut nålar osv.
/Hasse
rothless skrev:Jag har inte någon mekhandbok. Jag har dock laddat ner en manual med sprängskisser till en Yamaha TDM.
//Henke
Verkstadshandbok är bra att ha. Förstår du tyska, i så fall har jag en en PDF som hör till TRX:en. Har för mig det finns en ute på nätet på engelska också. Maila Froven är nästan lika komplicerat som att byta topprothless skrev:Jag har inte någon mekhandbok. Jag har dock laddat ner en manual med sprängskisser till en Yamaha TDM.
Just nu är luftburken bortplockad så det är dags att börja! Så några små hintar och tips var jag ska skruva är varmt välkomna!
//Henke
Fiffiga touringprylar
Det tyska företaget Wunderl... |
|
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |