TRX-tråden

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
ni ser ut att haft en kul/trevlig dag!! :tummenupp

Hur är TRXen på bana?
Har bara kört bana med CBR 600 -97 och det var en trevlig upplevelse!

Var på Bikepoint i Borås och kikade på deras TRX men det blev inget köp för han prutade för lite. :(
Dom har haft den stående sen 27:e juni -02 :kocko

Dock hittade jag en fin hjäm som jag blev sugen på!
En Marushin är dom något att satsa på!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
CALLAHAN skrev:
ni ser ut att haft en kul/trevlig dag!! :tummenupp

Hur är TRXen på bana?
Har bara kört bana med CBR 600 -97 och det var en trevlig upplevelse!
Utomordentligt långsam på rakorna, i kurvorna lika snabba som R1, CBR1000 och Kwak ZX10. Väldigt trist att ligga och bromsa för en R1 i kurvorna, dyka under den i utgången, komma upp jämsides bara för att höra ett vråååål och se den försvinna i horisonten, ikapp i nästa kurva och så börjar det om....

TRX är lättsvängd och relativt moderat effekt (ingen överdrift direkt !!) vilket gör att man kan gå på gas tidigt i kurvorna.

Anderstorp var trevligt.

//Peter
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Fan knappt avundsjuk över er som varit på Atorp!!! Kul med bilderna!
Hoppas att alla kom hem helskinnade.

Monterar nya däck på onsdag, Fram Michelin Power 120/70-17 och bak Michelin Road 180/55-17, Pris 2820 svenska pissetassar, monterat och klart!! B B B billigt! :tummenupp Lär väl få släng huggern åt h.....e. Vore väl fan om inte greppet skulle räcka nu, skönt att bli av med d andra bakelitpuckarna...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tack för trevlig helg! Jättekul att träffas och få ett nylle till avataren! Bilder kommer så småningom, måste sortera lite. Jag måste tydligen förkovra mig i fotograferingens ädla konst, inte enbart åkning (eller byta upp mig till GSX1000 så jag kan åka ifrån er på rakorna...) Jåke, du kunde Photoshoppa va? Kan du inte fixa till bilderna på mig, det syns ju t.o.m. att det går långsamt... Vaknade idag öm i hela kroppen, 110 mil varav nästan 25 på bana sätter sina spår. Kör på ynglingar, när ni blir gamla koommer det att kosta ;)

Reseberättelse: (av hänsyn till inblandade så försöker jag raljera över mig själv enbart, därav vissa luckor ;)) Edit: sorry, det blev långt...

Sammanfattning

-Ducatikartan suger
-Gräs är gott
-California SuperbikeSchools instruktörer kommer att bli glada
-Jag har förbrukat två av mina liv
-SM i roadracing gick på Sviestad, inte Mantorp Park

Nedresan, premiär för körning med packning, tankväska har jag haft tidigare, men packrulle har jag inte testat. Fult som stryk, (ljusblått skumgummi är inte en accesoar som rekommenderas till en röd hoj. Åkte förbi lokala skinnsömmaren, som skulle ha monterat kardborre (sic!) på mina byxor.
-"Måste vara klart senast fredag eftermiddag!"
-"OK, inga problem"
-"Ring om det inte funkar"
-"Lugnt len, det fixar vi!"
Fredag eftermiddag:
-"Skinnbyxorna? Kan du hämta dem strax innan 18?"
-"Nope, hit med dem ditt oprofessionella skräddarmähä" (fast så sa jag inte, jag kan vara trevlig... Och såhär i efterhand så var det ju ingen riktig katastrof heller :hihi)
Hade jag kommit 30 minuter senare, så hade han hunnit sprätta upp sömmarna, och då hade jag varit tvungen att vänta till han var klar...
Nåväl, iväg, ordentlig åskskur strax efter att jag lämnade Hufvudstaden, fint, det här blir kul. Det visade sig sedan vara den blötan jag skulle se på ett tag. Torra vägar, men mest tråkiga vägar. När jag kom till Jönköping, konsulterade jag Duccekartan med "Utmärkta vägar" som den heter, för att få lite kul på slutet. Började rätt skapligt mot Angeredshestra (låter som det ligger på västkusten...), men sen... Grusväg i 8 km, följt av dåligt lappad oljegrusväg med decimeterdjupa stalpar. Där rök en halvtimme, och därför hade Jåke och Laila redan hunnit hämta nyckel till stugan, och satt tillsammans med två "quislingar" och pimplade pilsner när jag kom fram.

Lördag morgon, ingen frukost, ingen soppa, inga kontanter. Gislaved var stängt när vi kom dit. Efter lite irrande hittade vi en bankomat, en besninstation med konto/sedel, och lycka, ett kondis som öppnade kl 0800. 0755 satt vi med frukost och en ångande kopp kaffe, skönt med icke principfasta människor! Väl framme på Anderstorp klarades besiktning och betalning snabbt av, och vi kunde sammanstråla med T-rex, TRX-Jocce och Froven. Efter en del racepreppande (en del hävdar att tejpa glas, ta bort backspeglar osv har samma effekt som att ta med ett paraply om man är orolig för regn, och så här i efterhand kanske det kan ligga något i det...)

Jag var ju lite fundersam vilken grupp jag skulle åka i, efter att ha deltagit i en broms och kurvkurs på Sviestad och kört tre gånger på Rörkens Gocart bana. Det verkar vara lite annan standard på både hojar och förare på en "riktig" bankörning... Jag tog dock det mogna beslutet att börja lugnt och anmälde mig till den långsamma gruppen. I efterhand kanske jag t.o.m. skulle önskat mig en snigelgrupp :hihi. På förargenomgången bestämdes att det bara skulle bli två grupper, en långsam och en snabb. Nåväl, ut på banan i lugnt tempo, för att lära lite om spårval, depåstopp etc. Efter två eller tre varv har farten trissats upp lite, och då händer det: I slutet av vad nu kurvan heter, så har de inte gjort utgången tillräckligt bred, utan jag dammar av i gräset... Klassiskt misstag, tittar åt fel håll, spänner mig, och vips så tror både jag och hojen att det här kommer aldrig att gå, och det gjorde det naturligtvis inte heller... Som tur är hinner jag räta upp ekipaget, och det blir enbart en kort "de-tour" där TRX:ens off-road egenskaper prövas. Jag kan i lugn och ro kasta en blick över axeln, och fortfarande med skaplig fart rulla in på banan igen. Tur i oturen att det gick bra, och att det hände innan man fått upp tempot ytterligare, men det var lite hämmande, speciellt den där kurvan (som har ett käckt namn som man inte kan komma ihåg...) kändes kymig nästan resten av dagen.

Nästa pass körde jag med instruktör, och fick tips om spårval, tekniker etc, ni som gjort det vet att det är bra, men ni som inte kört på bana tidigare, våga fråga, de finns där för att hjälpa till. (Men det känns psykiskt jobbigt att se hur de vänder sig om i kurvan med en hand på styret för att se hur det går, och man själv kämpar och kämpar för att komma igenom i samma fart.)

Så sakteliga får jag upp lite tempo, även om jag konstant blir omkörd, både av resten av TRX gänget och de övriga skrevraketerna. Rätt intressant faktiskt, j-kligt go "live race" känsla att komma ur sista kurvan innan den lååånga rakan, dra fullt och det bara svischar förbi hojar både till höger och vänster. Jag njöt faktiskt lite av det... Och, jag lyckades hitta en hoj, som jag faktiskt körde snabbare än i kurvorna! Men på varje raksträcka så stod denna på för fullt, och med hänsyn till att jag agerade rundningsmärke, så ville jag inte ge mig på några taskiga omkörningar och sabba för de andra, så jag fick vänta ett bra tag innan det gavs ett bra tillfälle. När jag segat mig om i en ytterkurva, insåg jag att jag kanske gjorde de andra en tjänst, genom att köra så långsamt fick alla möjlighet att göra lite coola omkörningar! Instruktörerna på CSS kommer att bli stormförtjusta över att få en elev med så stor utvecklingspotential!

Efter lunch och systembolagsbesök, var det dags för nytt förarmöte, och det bestämdes att vi skulla ha s.k. "öppen depå", dvs inga gruppindelningar, ut och kör så mycket man vill. Jag och Jocce fick lite hjälp med fjädringsinställningar ("glöm det där med häng...", precis när man trott ha lärt sig något om fjädringsinställning...) Det blev bättre... Mycket körande blev det, så pass att jag var så slut i hjärnan att jag glömde bort att jag bestämt mig för att gå i depå, missade två gånger och fick köra två extravarv...

Detta lade någon märke till, och lade in en regnpaus under em. Jag passade på att åka och tanka (ehrmmm, jag har inte sagt något...) och lite fika. Ingen ville ut och köra, men jag tänkte jag kunde ut och dra upp ett torrt spår till de andra, och någon mer av oss hängde på, har glömt vem. Det visade sig att den blöta start och målrakan, var i princip den enda blöta delen på banan, resten var snustorrt. Martin Ljung travesti: "Det är skönt med egen bana"!!! Resten av dagen gick på i samma mönster, depåstoppen blev längre och längre, och antalet varv färre och färre. Runt 17 rycket betsämde jag, Laila och Jåke att det var dags att ta Mats ur skolan, och rullade mot stugan. Första pilsnern öppnades ca 1730, och den var en av de godare jag druckit på länge... Jocce kom ut senare på kvällen, och vi avnjöt en underbar supé bestående av potatissallad och Mamma Scans grillkorvar. Runt 1130 tror jag stöp vi i säng, jag öppnade min bok, läste 7 bokstäver, och sen var det morgon.

Söndag ägnades åt långsam hemfärd. Trots visst tvivel lät jag Duccekartan bestämma lite rutter på hemvägen, men troligen har VV haft riktigt dålig ekonomi sen den trycktes. Oljegruss, lappningar, olagade tjälskott etc gjorde att det inte blev fullt så underbart som jag hoppades. Tur var nog det... I sådär 70 blås studsar jag fram på en av de dåliga vägarna, och på högersidan så ligger två hus, nästan ända ute vid vägen. Mittemellan husen finns en liten grusvägsutfart, och jag ligger i mitten av vägen. När jag har ca 20 meter kvar, hinner jag se fronten på en Volvo 740 sticka fram, och han visar inga som helst tendenser att stanna. Jag hinner väja och lägga fingrarna på bromsen, men inget mer. Han missade mig med någon meter. Jag stannar mitt i vägen, arg som ett bi, och ser honom stå ca 20 meter bakom mig. Först där hade han fått stopp. Jag fäller upp visiret, och han rullar faktiskt fram sakta till mig och vevar ned rutan. Min ödmjukare sida tar då överhanden, och jag ber honom ta det lite lugnare framöver och ffa se sig för lite bättre. Han stammar då fram ett "Jag vet, förlåt det var fel av mig". Hade jag kommit en hav sekund senare hade jag smällt, hade inte haft en chans att bromsa. Han lärde sig något i alla fall...

Hastade seden vidare mot Mantorp Park för att kika på SM i RR. Glider in, ingen entré? Kanske så sent att de släpper in all a nu tänkte jag. Rullar in och tar mig upp på en läktare. Inte en kotte! Visst, RR är inte stort i Sverige, men så här illa? Inte en serveringen var öppen! Satt i varje fall och såg diverse goa hojar blåsa runt banan, men såg också minst ett alter ego, dvs rundningsmärke. Började ana oråd, och gick mot depån. Bara danska skyltar på dpåebussarna :va Inser då att SM:et går på Sviestad... Jag hinner i alla fall dit, för att se både 250 och 1000 finalen. Miinin körde skjortan av de andra, impregnerande, minst sagt!

PÅ hemvägen så håller ytterligare en Volvo på att torpedera mig, i en sån där liten fuskrondell som finns i småstäder som inte har råd med riktiga rondeller (dvs en f.d. fyrvägskorsning mitt i Nyköping, som man ställer en blomkruka mitt i, tar bort trafikljusen och sätter upp blå skyltar med pilar på i). Jag följer en annan bil, ganska nära, in i rondellen, väl inne så kommer Volvon i full kareta in i rondellen från höger, jag hör bara däckstjut, och för andra gången under dagen står jag still och tittar bakåt på en bil som står stilla mitt i vägbanan och ser dum ut. Jag var inte lika ödmjuk denna gången, och det märkte bilföraren som försökte "smita" iväg. Jag hann följa efter honom i ca 200 meter innan jag lugnat ner mig och vände kosan hemåt.

Stöp i säng, har nu ca 100 bilder som jag ska försöka lägga ut någon stans (om jag kommer på ett smart sätt att spara om filerna i vettig storlek och upplösning), ett styck TRX som saknar helsystemet, mer olja, kedjesmörjning, luftfilterrengöring och lite annat ompysslande.

Tack åter för trevlig helg, ni som inte var med missade något, och låt er inte avskräckas, man kan vara både långsam och gammal, och ändå ha skitkul! (Det var en äldre dam med, enligt ryktena strax under pensionsålder, som körde, tufft gjort!)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Photshop Elements hjälp

Jag har massvis med bilder, och vill få ned dem i visningsbar storlek (både bredd och höjd, och filstorlek) Någon som har bra tips hur stort och hur man fixar många så snabbt som möjligt i Elements?

Bilderna är i original 3264 x 2448, 300 dpi och 5-7 Mb.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Tack, ska testa det. Hur gick hojen på hemvägen, verkade i alla fall som du kom hem skapligt?
/Hasse

Börjar faktiskt tro det som alla andra redan vet, att jag har vissa felkopplingar i huvudet. Tror bekymret beror på soppatillförsel, fast i normalläget när man behöver sätta på reserven ligger man inte på fullgas länge..
Gör man det så tömmer man fuggarna fullständigt och den börjar inte hosta o spotta utan bara stendör. Vi åkte och tankade direkt och jag fick i genant mycket bensin. Vem kunde ana att den kan dra så mycket soppa ??
Min och Hasses lilla "upptorkningssejour" blev nog många fler varv än jag hade koll på själv. Som nån sade, en tom bana är vad man behöver.

Grymt nöjd med dagen, öppen depå var inte lika otrevligt som jag befarade.

Och hem kom vi oskadda, även om det regnade lite på oss.

HansJ: PM:a om du vill ha bilder på dig i orginalstorlek

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Börjar faktiskt tro det som alla andra redan vet, att jag har vissa felkopplingar i huvudet. Tror bekymret beror på soppatillförsel, fast i normalläget när man behöver sätta på reserven ligger man inte på fullgas länge..
Gör man det så tömmer man fuggarna fullständigt och den börjar inte hosta o spotta utan bara stendör. Vi åkte och tankade direkt och jag fick i genant mycket bensin. Vem kunde ana att den kan dra så mycket soppa ??
Min och Hasses lilla "upptorkningssejour" blev nog många fler varv än jag hade koll på själv. Som nån sade, en tom bana är vad man behöver.

Grymt nöjd med dagen, öppen depå var inte lika otrevligt som jag befarade.

Och hem kom vi oskadda, även om det regnade lite på oss.

HansJ: PM:a om du vill ha bilder på dig i orginalstorlek

//Peter
Tar gärna emot bilder, så länge de antingen är;
a, tagna i depån
b, grymt photoshoppade
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
TRX-joCCe skrev:
fiina bilder!

Hur gick resan hem då?


Hemfärden gick som hejsan. Vi hann med ett antal mat- och tankstopp (någon, säger inte vem, har tydligen lärt sig något... :lol .....).

Ikväll är det dags att sätta tillbaka ixildämparna, byta den :mad: kedjan och börja fundera på packlistan till Nordkap.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Du märke det du med alltså.... :rolleyes:

Jepp :pangihuve

När det hände sist var det likadant, fullgas på 5:an och helt plötsligt :död stendöd.

Jag har ju redan värmehandtag så en touringtank och bränslemätare blir ju inte för illa på min skrothög...

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX relaterade bilder

Ska jag ta bort någon så säg till, mailar eller bränner CD om någon vill ha. Original filerna ligger på ca 5-7 Mb, så det går att beskära och förstora en del och fortfarande få skaplig upplösning. Första fotograferingen av "sport" motiv, det är lite inlärningskurva på den nya kameran, de är tyvärr inte knivskarpa, måste uppenbarligen ha kortare slutartider... Blir förhoppningsvis bättre nästa gång, för det blir väl en nästa gång?
 

Bifogat

  • DSCN5184.JPG
    DSCN5184.JPG
    64.4 KB · Visningar: 60
  • DSCN5185.JPG
    DSCN5185.JPG
    133.7 KB · Visningar: 85
  • DSCN5186.JPG
    DSCN5186.JPG
    133.2 KB · Visningar: 64
  • DSCN5187.JPG
    DSCN5187.JPG
    117.3 KB · Visningar: 70
  • DSCN5188.JPG
    DSCN5188.JPG
    125.8 KB · Visningar: 67
  • DSCN5191.JPG
    DSCN5191.JPG
    88.2 KB · Visningar: 80

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Och lite fler...
 

Bifogat

  • DSCN5203.JPG
    DSCN5203.JPG
    87.4 KB · Visningar: 72
  • DSCN5193.JPG
    DSCN5193.JPG
    114.9 KB · Visningar: 59
  • DSCN5192.JPG
    DSCN5192.JPG
    77.5 KB · Visningar: 60
  • DSCN5211.JPG
    DSCN5211.JPG
    75.3 KB · Visningar: 49
  • DSCN5219.JPG
    DSCN5219.JPG
    77.8 KB · Visningar: 68
  • DSCN5220.JPG
    DSCN5220.JPG
    86.2 KB · Visningar: 87

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
osv...
 

Bifogat

  • DSCN5226.JPG
    DSCN5226.JPG
    80.7 KB · Visningar: 55
  • DSCN5227.JPG
    DSCN5227.JPG
    80.8 KB · Visningar: 52
  • DSCN5238.JPG
    DSCN5238.JPG
    72.4 KB · Visningar: 49
  • DSCN5244.JPG
    DSCN5244.JPG
    79.3 KB · Visningar: 51
  • DSCN5240.JPG
    DSCN5240.JPG
    66.4 KB · Visningar: 49
  • DSCN5240.JPG
    DSCN5240.JPG
    66.4 KB · Visningar: 49

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
etc...
 

Bifogat

  • DSCN5245.JPG
    DSCN5245.JPG
    77.2 KB · Visningar: 49
  • DSCN5246.JPG
    DSCN5246.JPG
    59.8 KB · Visningar: 91
  • DSCN5248.JPG
    DSCN5248.JPG
    63.9 KB · Visningar: 56
  • DSCN5276.JPG
    DSCN5276.JPG
    73.6 KB · Visningar: 67
  • DSCN5253.JPG
    DSCN5253.JPG
    112.8 KB · Visningar: 75
  • DSCN5252.JPG
    DSCN5252.JPG
    52.8 KB · Visningar: 53

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
och de sista... Tyvärr har jag missat både Laila och T-rex in action, jag har någon på dig T-rex, men jag tyckte den blev för suddig, jag fipplade med slutartider och fokusering ett tag :kocko. Du kan så klart få den om du vill!
 

Bifogat

  • DSCN5277.JPG
    DSCN5277.JPG
    54.2 KB · Visningar: 71
  • DSCN5278.JPG
    DSCN5278.JPG
    100.8 KB · Visningar: 83
  • DSCN5281.JPG
    DSCN5281.JPG
    77.5 KB · Visningar: 72
  • DSCN5279.JPG
    DSCN5279.JPG
    83.4 KB · Visningar: 80
  • DSCN5280.JPG
    DSCN5280.JPG
    83.5 KB · Visningar: 65
  • DSCN5282.JPG
    DSCN5282.JPG
    78.2 KB · Visningar: 79

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
För oss som inte var med (pga havererad hoj och bil, samt tummen mitt i näven ibland) vem är vem på gruppbilden?
Laila, kan jag ju räkna ut :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top