Eller så vill man inte skicka varm olja till turbon, som behöver både bra kylning och smörjning? Sen blev allt rosa... Fast det låter rätt rimligt som Jåke säger...Jåke skrev:Ta å tjuvkika lite på en "gammal" gixxer 1100 nästa gång du springer förbi, de har oljekyl och är populära turbo-objekt....
Annars bör det väl helst funka så att oljan går genom motorn, vidare till turbon och sedan genom kylaren innan den går tillbaka till motorn. Turbon har ju potential att bli den varmaste biten, jag tror inte du vill skicka olja som håller 110-120 grader genom motorn utan att kyla den först....
Du bör nog dessutom se till att ha tryck på oljan som ska igenom turbon, jag gissar att den använder oljan för att lagra turbinen och blir den utan olja...
Men det är bara ett resonemang, jag försöker minnas hur det såg ut på min gamla XN85 (med våtsump iofs)
Jag ska funta lite, och försöka dra mig till minnes hur min oljekylda GSX hade oljekylet installerat, men det är ju inte säkert att det är det optimala för turboladdare... Hade inte du en Turbo-SAAB förresten, Jocke?