TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Ta å tjuvkika lite på en "gammal" gixxer 1100 nästa gång du springer förbi, de har oljekyl och är populära turbo-objekt.... :rolleyes:

Annars bör det väl helst funka så att oljan går genom motorn, vidare till turbon och sedan genom kylaren innan den går tillbaka till motorn. Turbon har ju potential att bli den varmaste biten, jag tror inte du vill skicka olja som håller 110-120 grader genom motorn utan att kyla den först.... :brinnerup

Du bör nog dessutom se till att ha tryck på oljan som ska igenom turbon, jag gissar att den använder oljan för att lagra turbinen och blir den utan olja... :död

Men det är bara ett resonemang, jag försöker minnas hur det såg ut på min gamla XN85 (med våtsump iofs) :gnissla
Eller så vill man inte skicka varm olja till turbon, som behöver både bra kylning och smörjning? Sen blev allt rosa... :va Fast det låter rätt rimligt som Jåke säger...

Jag ska funta lite, och försöka dra mig till minnes hur min oljekylda GSX hade oljekylet installerat, men det är ju inte säkert att det är det optimala för turboladdare... Hade inte du en Turbo-SAAB förresten, Jocke?
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
HansJ skrev:
Hade inte du en Turbo-SAAB förresten, Jocke?

Titta inte för mycket på den konstruktionen, dom är känsliga när det gäller olja. Min motor skar i somras :tomten
(Dock med ca 250 hästar som alla användes flitigt alltid :) )
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Vet inte om jag ska sätta kylen efter turbon. Turbons flöde på olja är ju bara 1liter / minut lite drygt. Sen kommer det inte vara ngt tryck på oljan efter turbon heller, så den oljan återgår via självfall. Vill helst inte lägga pengar på en dyr elpump om jag absolut inte behöver.
Oljan till turbon ska få tryck. Frågan är bara var man bäst tar oljan från.

HansJ skrev:
Eller så vill man inte skicka varm olja till turbon, som behöver både bra kylning och smörjning? Sen blev allt rosa... :va Fast det låter rätt rimligt som Jåke säger...

Jag ska funta lite, och försöka dra mig till minnes hur min oljekylda GSX hade oljekylet installerat, men det är ju inte säkert att det är det optimala för turboladdare... Hade inte du en Turbo-SAAB förresten, Jocke?
det är nog ingen fara. Oljan ska bara smörja.

Ben Pool skrev:
Titta inte för mycket på den konstruktionen, dom är känsliga när det gäller olja. Min motor skar i somras :tomten
(Dock med ca 250 hästar som alla användes flitigt alltid :) )
Det var nog den illa beryktade vevhus ventilationen som busade med dig. Skurna motorer är inte kul. Specielt när reperationen kostar 50% av bilens värde...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-joCCe skrev:
Vet inte om jag ska sätta kylen efter turbon.
Hittade efter lite letande en bild på smörjsystemet på den "fabriksturbo" jag hade ett tag. Vet inte om det kan vara till nån hjälp i dina våndor... :hihi
 

Bifogat

  • page_18.gif
    page_18.gif
    102.4 KB · Visningar: 93

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX:ens smörjsystem är lite klurigt... Jag har läst igenom manualen lite, och försöker förstå:
Dels har vi två pumpar, en som pumpar upp olja till behållaren, det är det kromade röret som kommer upp på ovan/högersidan. Den oljan sugs som det verkar upp från sumpen/silen. Sen finns det en pump som ser till att oljan från behållaren, som mer eller mindre "rinner" ned från behållaren till pump nr 2, får rätt tryck innan den går ut till motorn.
Den oljan går som det ser ut till tre kanaler, dels till vevaxeln,dels till växellådan och dels till balansaxeln. Från balansaxeln går den sedan till toppen, det är det röret som går upp bakom cylindrarna.

Om man, som jag, funtat på oljetrycksmätare, och inte vill göra för stora ingrepp, så skulle jag satt den på röret som går bakom cylindrarna. Visst, trycket har säkert sjunkit efter att smörjningen av balansaxeln är klar, men jag gissar att det inte har så stor betydelse. M.a.o. så en lekmans gissning är att det är här du ska ansluta smörjningen av turbon också. Men vore jag du, så skulle jag "get a second opinion"...

Oljekylare, jag vet inte om jag skulle montera en utan att veta att den behövs, och i så fall skulle jag nog kopplat in den på väg från pump 1 till oljebehållaren, dvs det kromade röret. Att fundera på är ju om du ska ha termostatstyrd oljekylning, det vore ju för trist om du inte får upp arbetstemp på motorn... Återigen lekmans gissning, vänta med kyl tills du vet om oljan går för varm. Oljebehållaren funkar ju lite grann som kylare också, det kanske funkar att förbättra kylningen på den, dvs lite flänsar, eller vattenburet självcirkulerande?

det var lite spekulationer, gå nu och fråga nån som vet, inte bara lita på såna som gillar att fnula och spekulera...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Alla funderingar och hjälp uppskattas. Allt kommer ju och ge sig när jag får hem alla prylar. Dumt bara att köpa på sig saker som inte funkar eller behövs.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Second thoughts, vet inte hur bra idén med att ta smörjning från stigledningen till toppen är, med tanke på att det just är den smörjningen som det sägs är lite klen på TRX:en?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
... med tanke på Hasse's klargörande om den något märkliga konstruktionen kanske man skulle ta olja till turbon mellan "pump 1" och behållaren, den anslutningen sitter ju åxå lämpligt till. Från turbon leder man sedan oljan genom en oljekyl (jo, jag tror att den behövs) innan den går till behållaren som den skulle från början?

Ledningsdragningen borde kunna hållas till ett minimum åxå på det sättet.

:va
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
... med tanke på Hasse's klargörande om den något märkliga konstruktionen kanske man skulle ta olja till turbon mellan "pump 1" och behållaren, den anslutningen sitter ju åxå lämpligt till. Från turbon leder man sedan oljan genom en oljekyl (jo, jag tror att den behövs) innan den går till behållaren som den skulle från början?

Ledningsdragningen borde kunna hållas till ett minimum åxå på det sättet.

:va
Borde nog funka, frågan är bara vilket tryck den pumpen presterar?

Har ni sett, Gelleråsen på tisdag, kanonväder förutspått...
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=97575&page=1&pp=20
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Olja...

Jag har en fråga ang. "Q8 SBK Racing SAE 15-50" olja till våra hojar.
är denna olja ok, den har ett brett register.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
:lol

Du har ju både helsystemet och förgasarna, vi bygger racehoj av din... :rofl

Jag kan slänga in en gaffel till teamet oxå. Och en uppsättning kraschkåpor...

Börja najja Hasse.

//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
:lol

Du har ju både helsystemet och förgasarna, vi bygger racehoj av din... :rofl
Frovens gaffel, Jocces turbo och bakdämpare, f-n vi har ju allt :hihi Vi saknar buss och depåmoppe dock...

Å andra sidan, körde 17 mil på Gåsen igår i halvtaskigt tempo, och hela kroppen ömmar. Max körde 33 mil i snabbt tempo under racet på Mine Circuit... Man kanske måste börja träna nåt fysiskt oxå, då faller det hela lite...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Frovens gaffel, Jocces turbo och bakdämpare, f-n vi har ju allt :hihi Vi saknar buss och depåmoppe dock...

Å andra sidan, körde 17 mil på Gåsen igår i halvtaskigt tempo, och hela kroppen ömmar. Max körde 33 mil i snabbt tempo under racet på Mine Circuit... Man kanske måste börja träna nåt fysiskt oxå, då faller det hela lite...

Om du tar första passet och kraschar lite lätt, så kan du halta runt i depån och se viktig ut, medans vi andra harvar runt på banan ???
På så sätt får du ta del av stämningen men slipper den ansträngande biten...
Dessutom tycker brudar det är sexigt med ärr... :3freak

//Peter
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top