TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
CALLAHAN skrev:
När ska man kolla oljan?
1. Kör en sväng med hojen så den blir genomvarm, ca 10 minuter.
2. När du stannar låter du den gå på tomgång 20-30 sek för att jämna ut oljetrycket (här kan du göra en förhandskoll).
3. Stäng av motorn och kolla oljan ganska omgående.

Om nivån är i underkant av glaset får du i ungefär 4 dl olja. När du fyllt på och ska kolla av måste du starta motorn igen, börja om på steg 2.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
S-tan då...

Skulle slänga på nya drivpaketet samt byta packboxen på utgående axeln. Allt gick lysande tills jag insåg att: fasen, bakdrevet passar inte :död Bultmönstret är rätt, men hålen i drevet är för små... Kom då att tänka på att jag har YZF750 fälgen, men det lustiga är att jag har redan monterat ett kit, och jag tror inte jag beställde YZF drevet då :va Innan jag skäller på handlaren, skulle någon vänlig själ kunna kika på vad det är för diameter på bultarna? Mina är 10 mm tjocka.

Eftersom jag inte skulle få ihop hojen i kväll, nöjde jag mig med att förbereda för packboxbytet. Såg ut att vara blött av olja, så det är möjligt att oljeförbrukningen kommer att minska, det påstås ju att original packboxen är "felkonstruerad", men att reservdelen man köper ska vara rätt gjord. Vet någon f.ö. om det står olja bakom packboxen? Borde nästan vara så...

Om worse comes to worse, hur är det, tror ni det funkar att borra upp hålen i drevet, det är ett aluminiumdrev, påverkas hållfastheten tro?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Gissa vad?

Har ändrat mig igen... Ovanligt va? :rolleyes:

Kommer att behålla trx'en en sässong till.

Nu till saken. Har ngn i världen turbokonventerat en trx? Vill inte vara först med det, utan rida på ngn annans kunskap och misstag.

En kille här på forumet som satt en snurra på sin triumph bonniville (som är paralelltwin), så det måste gå ju.

Det som oroar en, är ju hur gången på motorn blir. Inte kul med en hoj som ger en massa mos vid ett visst varvtal och hajjsajdar mig över och förbi lecahavet...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Har ändrat mig igen... Ovanligt va? :rolleyes:

Kommer att behålla trx'en en sässong till.

Nu till saken. Har ngn i världen turbokonventerat en trx? Vill inte vara först med det, utan rida på ngn annans kunskap och misstag.

En kille här på forumet som satt en snurra på sin triumph bonniville (som är paralelltwin), så det måste gå ju.

Det som oroar en, är ju hur gången på motorn blir. Inte kul med en hoj som ger en massa mos vid ett visst varvtal och hajjsajdar mig över och förbi lecahavet...
:hihi
Så j-vla rått... Helt klart ett vansinningt och tokdyrt projekt i förhållande till resultatet, men såå coolt!!!

Klart det går, men om ingen annan gjort det så blir det nog en hel del pysslande för att hitta rätt storlek på fläktar, tryck, blandning osv. Låter som ett skitkul projekt, skulle gärna haft möjligheterna att göra något liknande. Har inte sett eller hört något, men jag har ju mest kikat på just TRX, TDM och SuperTeneré motorerna har ju funnits med ett tag också, så det kanske finns någon sådan med turbo. Sen kan man ju spekulera i om kompressor skulle vara bättre än turbo, eller om det är skit samma? Jag ska forska lite...

Bakhjulsbultarna är 10 mm, det går att borra aludrev, packboxbytet är enkelt och billigt. Svårt att säga om den drar mindre olja, det verkar bero lite på dagsformen, men jag tycker nog det. Min drar mest olja på längre motorvägsetapper, och det verkar ha minskat, även om den fortfarande sörplar i sig en del. Har nog kört för kort sträcka för att kategoriskt uttala mig.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Min drar mest olja på längre motorvägsetapper...
Du, det där har jag haft ett intryck av åxå. Längre etapper i jämn fart gör av med mer olja än t.ex en bankörning med mycket växlande tempo. Trodde det bara var inbillning :va

TRX-joCCe skrev:
Har ändrat mig igen... Ovanligt va? :rolleyes:

Kommer att behålla trx'en en sässong till.

Nu till saken. Har ngn i världen turbokonventerat en trx? Vill inte vara först med det, utan rida på ngn annans kunskap och misstag.

En kille här på forumet som satt en snurra på sin triumph bonniville (som är paralelltwin), så det måste gå ju.

Det som oroar en, är ju hur gången på motorn blir. Inte kul med en hoj som ger en massa mos vid ett visst varvtal och hajjsajdar mig över och förbi lecahavet...
Har inte hittat nån TRX med turbo trots idogt letande efter TRX på nätet. Däremot har jag sett diskussionen tidigare, där hävdade man att motorn är närmast idealisk att turbo-trimma (näst efter en Triumph 3-cyl) tack vare veven på 270 grader.

Om jag förstått det rätt ger den bra med tryck redan på låga varv tack vare att avgaspulserna kommer som de gör. Det borde betyda ett fett och jämnt register åxå. :yoparty Har fantiserat i de banorna själv men inser att kostnaden sätter käppar i hjulen för mig redan på ett tidigt stadium :4skrika

Men tänk dig en TRX med 140 bakhjulshästar och ett vrid som MT-01 från 4000 rpm... :tuttar
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
De frågor som kommer upp är:
Funkar org fuggarna?
Behöver man xtra stort plenum pga de ojämna avgaspulserna?
Hur mycket pallar motor/kåppling/växellåda?
Behöver man sänka kompet med låga laddtryck osv...

Kompressor laddar lite konstigt för mc (har jag läst bara, när jag gick igenom turboforumet).

Detta kommer bli lågbudget. Hoppas på under 7000.

Håller motorn för 1bar, så borde det bli närmare 160 på hjulet... :)

Men det viktigaste är hur effekten levereras. Det ska ju gå att vålda den på bana
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-joCCe skrev:
Håller motorn för 1bar, så borde det bli närmare 160 på hjulet... :)

Men det viktigaste är hur effekten levereras. Det ska ju gå att vålda den på bana
Har inget svar på de andra frågorna (det fixar väl grabbarna i turbotråden?), men effekten ska väl inte vara några problem att hantera. Det finns ju ett antal hojar med de effekterna som framförs på bana numera. Det är ju inte så att man krämar ur 260 hkr ur en TRX direkt. Lite mindre laddtryck ger ju dessutom bättre register, så med ställbart laddtryck... :brynad

Men 7000,- :va Aggregat från SAAB:en, rör från jobbet och gör allt själv?
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Har inget svar på de andra frågorna (det fixar väl grabbarna i turbotråden?), men effekten ska väl inte vara några problem att hantera. Det finns ju ett antal hojar med de effekterna som framförs på bana numera. Det är ju inte så att man krämar ur 260 hkr ur en TRX direkt. Lite mindre laddtryck ger ju dessutom bättre register, så med ställbart laddtryck... :brynad

Men 7000,- :va Aggregat från SAAB:en, rör från jobbet och gör allt själv?
Jepp. göra allt själv. Kanske lite optimistisk när det gäller priset på turbon...
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Tuuurrrbo

Kul projekt med turbo på en TRX, kommer att följa detta med stor nyfikenhet, borde ju inte vara omöjligt, MC express?? satte ju en stressfläkt på en XR 650, tror den landa in på 120 hk på bakhjulet! Provkörd i Bike av PG med mycket gott betyg. Lycka till!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Lite kul, köpte oktober numret av brittiska Bike. De hade en artikel om hojar som man kunde köpa för en billig penning och trasha med på banan, som alternativ till sin flångnya gullegris. En av hojarna som rekommenderades var TRX:en :banana Smickrande på ett sätt, men inte alls på ett annat... Ska scanna in artikeln när jag fått igång alla pryttlar på nya datorn.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
De verkar ju begära runt 1500 pund för TRXerna där, fast då är de ju anpassade för vänstertrafik såklart :)

För de pengarna är den väl ett rätt bra köp att leka med på banan.

Tog en sväng (sista för året??) i måndags med min, det ÄR inget kul att köra på vägen längre. Tror det kommer komma upp en röd TRX-96 med R1framända (TRXens medföljer), slipon (orginal medföljer i fint skick), höjd bak, extra kåpsett & tank i behov av TLC på annonsdelen snart.

Det smids planer på en ren banhoj till nästa säsong....

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Froven skrev:
De verkar ju begära runt 1500 pund för TRXerna där, fast då är de ju anpassade för vänstertrafik såklart :)

För de pengarna är den väl ett rätt bra köp att leka med på banan.

Tog en sväng (sista för året??) i måndags med min, det ÄR inget kul att köra på vägen längre. Tror det kommer komma upp en röd TRX-96 med R1framända (TRXens medföljer), slipon (orginal medföljer i fint skick), höjd bak, extra kåpsett & tank i behov av TLC på annonsdelen snart.

Det smids planer på en ren banhoj till nästa säsong....

//Peter
Har du redan monterat gaffeln? annars så har jag funderat på att byta min till en R1 gaffel.
Jag är fortfarande riktigt nöjd med min Rex. Nästintill meckfri och går som en klocka och den hänger med bra på bana, saknar visserligen typ 10kusar till men det är bara på rakorna, i kurvorna är den kanon.
Det är "syndigt" att ha dem till "testhojar"
Kanske en turbo hade gett mig det jag behöver på rakorna:) Mmmm, nej.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
De verkar ju begära runt 1500 pund för TRXerna där, fast då är de ju anpassade för vänstertrafik såklart :)

För de pengarna är den väl ett rätt bra köp att leka med på banan.

Tog en sväng (sista för året??) i måndags med min, det ÄR inget kul att köra på vägen längre. Tror det kommer komma upp en röd TRX-96 med R1framända (TRXens medföljer), slipon (orginal medföljer i fint skick), höjd bak, extra kåpsett & tank i behov av TLC på annonsdelen snart.

Det smids planer på en ren banhoj till nästa säsong....

//Peter
TLC :va

Håller till viss del med, bana är roligast, MEN... Var själv iväg på Sviestad för ett tag sen, sista onsdagskörningen för säsongen. Skitskön körning med massvis med flyt och go känsla. Under hemresan i kyla och mörker så funderades det, kul var det inte. Men, sen var jag ut på en improviserad kortsväng efter jobbet i förra veckan, suveränt väder, inget grus. Kom på mig själv med att njuta oerhört, och tempot var inte alls uppskruvat, snarare lugnt men jämnt. Tycker det går upp och ned med känslan...

Här är den utlovade inscanningen av artikeln från brittiska Bike. En del stämmer väldigt bra, andra saker mindre bra ("motors have been known to die" låter ju fruktansvärt illa...) Sen får man intrycket att TRX:en kom som ett svar på de andra 1000 kubiks V-twinnarna, men var inte TRX:en först ut av stora twinnar från Japan?
 

Bifogat

  • img001 copy 6.jpg
    img001 copy 6.jpg
    104.6 KB · Visningar: 94

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:

Tender love(ing) & care !!

Edit: Har vi inte mer än 72hk, eller är det nån begränsning på de engelska hojarna?

"Typical seller knows everything about the TRX, and is ready for a bigger 1000cc twin, maybe a TL1000s or a VTR"

Hade allvarliga funderingar på en TL1000s förra hösten, då jag insåg att man fick +40hk för ungefär samma inköpspris och försäkring. Sicken besvikelse det var när jag provkörde. Kan iofs ha varit just det exet, men den var totalt ovillig att svänga och de spänt emotsedda powerwheelisarna uteblev. Gillade den inte alls. Falcon är däremot ett alternativ om man vill ha twin till vettiga pengar. Grymma bromsar på dem.

Nån som vet vilka packningar man behöver köpa på sig när man skall till att justera ventilerna ? Räcker det med ventilkåpspackningen, eller kan man tom rädda den?

//Peter
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Nån som vet vilka packningar man behöver köpa på sig när man skall till att justera ventilerna ? Räcker det med ventilkåpspackningen, eller kan man tom rädda den?

//Peter
Den är i gummi och alltså gjord för återandvändning. Kolla bara att den inte har nåra torrsprickor så ska det vara lugnt att sätta tillbaka den. Detsamma gäller packningarna runt stiften, de är av samma typ.

Det enda du egentligen behöver byta är o-ringen vid genomföringen för kylvätskan (24 mm) :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Tender love(ing) & care !!

Edit: Har vi inte mer än 72hk, eller är det nån begränsning på de engelska hojarna?

"Typical seller knows everything about the TRX, and is ready for a bigger 1000cc twin, maybe a TL1000s or a VTR"

Hade allvarliga funderingar på en TL1000s förra hösten, då jag insåg att man fick +40hk för ungefär samma inköpspris och försäkring. Sicken besvikelse det var när jag provkörde. Kan iofs ha varit just det exet, men den var totalt ovillig att svänga och de spänt emotsedda powerwheelisarna uteblev. Gillade den inte alls. Falcon är däremot ett alternativ om man vill ha twin till vettiga pengar. Grymma bromsar på dem.

Nån som vet vilka packningar man behöver köpa på sig när man skall till att justera ventilerna ? Räcker det med ventilkåpspackningen, eller kan man tom rädda den?

//Peter
Jag grejade att kolla mina ventiler utan att byta packning, men jag hade kanske tur.

Vet inte vad BHP anges i för norm, SV650 anger de 69 BHP, 900RR -96 anger de 122 BHP...

Som liten koppling till större twinnar, de har även med VTR, och där säger de om säljaren "Wants a Honda VFR or Triumph SprintST". :hihi

Falcon är helt klart en ulv i fårakläder, allround och sportig till förhållandevis bra pris!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Som liten koppling till större twinnar, de har även med VTR, och där säger de om säljaren "Wants a Honda VFR or Triumph SprintST". :hihi

:rofl :rofl

Tackar för tipsen om packningarna. :Bugar

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Som liten koppling till större twinnar, de har även med VTR, och där säger de om säljaren "Wants a Honda VFR or Triumph SprintST". :hihi

Falcon är helt klart en ulv i fårakläder, allround och sportig till förhållandevis bra pris!
Mycket vill alltid ha mer, eller hur var det :va

Håller med om Falco'n. Den har ju fördelen att det är lätt att trimma, alla motorprylar från Mille'n passar rakt av. Synd att den är så erbarmligt ful :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Mer Autobahn och mindre kurvor, eller hur menar du?
Ungefär så. Den som har en TRX vill ha en VTR, och den som har en VTR vill ha en Trajja. Måste vara engelsmän, från smidig hoj för kurviga vägar till klumpigare tourer för raka transporter :kocko

:D
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top