TRX-tråden

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Wellcraft skrev:
Är det någon som vill ha dekalerna till bakdelen? Har ett komplett kitt som ligger och skäpar... om någon vill ha dem för några tior så är det bara att svänga förbi på söder annars slänger jag dem...
E de dom här silvriga bågarna?? för i så fall e ja intresserad :)

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Ben Pool skrev:
Skrev precis kvitto på hojen som nu alltså är såld

Kille som körde härifrån med henne hade ett leende från ena örat till det andra

Får väl se vad det blir nästa säsong, för ny hoj blir det alldeles säkert :)
Då kanske det ahr släppt lite i skallen plus att armen fått läka (vad det nu är som är trasigt vet jag inte, men köra hoj med den armen kan jag inte :näsblod )

Gillade du TRXen så kan jag helt klart rekomendera VTRen, lite åt samma håll men MER av allt det goda.

Japp dekalerna är 2xsilver bågar och 2xröd/svart dekal.

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Wellcraft skrev:
Gillade du TRXen så kan jag helt klart rekomendera VTRen, lite åt samma håll men MER av allt det goda.

Japp dekalerna är 2xsilver bågar och 2xröd/svart dekal.
Hur mycket vill du ha för dom??

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Fick lite mekhjälp idag och skulle byta framdrevet!!
Döm om min förvåning när TDM900 framdrevet inte passade! :huvet

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
CALLAHAN skrev:
Fick lite mekhjälp idag och skulle byta framdrevet!!
Döm om min förvåning när TDM900 framdrevet inte passade! :huvet
Om jag inte minns fel diskuterade vi tidigare vad som passade och kom fram till att TDM900 bakdrev och TDM850 framdrev passar... :gnissla

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Jåke skrev:
Om jag inte minns fel diskuterade vi tidigare vad som passade och kom fram till att TDM900 bakdrev och TDM850 framdrev passar... :gnissla

Nope, jag köpte ett komplett drivpaket till TDM900 när jag bytade till 16/42 på trixie

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
Min TRX gick sönder
Ben Pool skrev:
Kan nu meddela att både fram (det visste vi redan) och bakdrev till TDM900 passar som fisken i handsken på TRX:en :)

Citerar mig själv lite :tomten

@jåke, det verkar som om tidigare disk kommit fram till precis tvärtom. TDM900 bakdrev var det vi var osäkra på...

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Ben Pool skrev:
Skrev precis kvitto på hojen som nu alltså är såld

Kille som körde härifrån med henne hade ett leende från ena örat till det andra

Får väl se vad det blir nästa säsong, för ny hoj blir det alldeles säkert :)
Då kanske det ahr släppt lite i skallen plus att armen fått läka (vad det nu är som är trasigt vet jag inte, men köra hoj med den armen kan jag inte :näsblod )
Öhh öhh, har den äran... Eller vad man ska säga! Lycka till i alla fall!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
robban b skrev:
:huvet Tjena ni som kör trx,, tänkte fråga har ni fladder i styret..min vobblar rätt bra mellan 80 till hundra om man släpper styret lite..lite störande ,har hört att det e lite typiskt trx..har kolla balans o nytt pilotssport sitter på.
Enda jag hört om är slitna framhjul, men det har du ju uppenbarligen inte. Jag PM:ar mobilnummer.

Någon annan som har samma fenomen, som inte beror på framhjulsslitage? :va

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Ben Pool skrev:
Nope, jag köpte ett komplett drivpaket till TDM900 när jag bytade till 16/42 på trixie
Jag har beställt drivpaket, och på beställningsordern stod det att framdrevet var till "GSX-R 600/750/1000, R6, FZR1000". Iofs 520 drev, men ändå? Om det passar vet jag inte än, för jag har inte fått det. Om informationen på beställningsbekräftelsen stämmer vet jag inte heller, det beror ju lite på vad de skriver in i sina system, men det kan ju vara värt att undersöka om det är problem att beställa till TRX:en...
/Hasse

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
@Ben Pool: Att jag minns fel är inget ovanligt :3freak

@robban b: Har inte hört talas om att fenomenet skulle vara "typiskt TRX", några saker jag kan tänka mig är:
- Lufttrycket? Både fram och bak...
- Sitter däcket jämnt på fälgen? Hade problem med styrfrossa på TDM efter däcksbyte (A-torp för de som var med). Det löste sig efter ett par hundra mil när däcket hade satt sig.
- Styrlager. En uiilad hoj kan ha fått spår i lagret mitt på som ger pendling.
- Skicket på framgaffeln? Riktigt dålig olja och/eller fel inställningar kan ge udda fenomen.
- Framhjulslagren, är de OK? De behöver inte glappa, om hjulet går tungt kan de ha skurit ändå.
- Skivorna? Pulserar frambromsen? Om oken är tröga så beläggen ligger emot kanske det kan orsaka obalans i en viss fart?
- Hur ser bakdäcket ut?

Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Enda jag hört om är slitna framhjul, men det har du ju uppenbarligen inte. Jag PM:ar mobilnummer.

Någon annan som har samma fenomen, som inte beror på framhjulsslitage? :va

I vanlig ordning har diskussionerna gått höga om detta fenomen på www.trx850.myfreebb.com Har inte sett någon konkret lösning på problemet dock.

Snabbaste hjälpen borde väl vara att dra åt styrlagret en aning, funkar inte det så tryck ner gafflarna en bit i kronan.

Sen tror jag inte att man skall utesluta däcken iaf. Bakdäcket spelar in mer än jag trodde iaf. Mina problem med vobbel över 7000rpm på 5:an försvann helt med en "ny" uppsättning Metzler Racetech 120/70-180/55. Jag hade så mycket fladder i styret i de farterna att jag inte vågade göra nånting annat än att släppa gasen och låta den sakta ner själv.

Sista körningen på den uppsättningen däck på Kinnekulle började det jävlas redan på höga varv på 3:ans växel, och nånstans innan 160km/h fick jag slå av.

Tror att en bidragande orsak till detta kan vara att TRXen inte "käkar" bakdäck vid landsvägskörning, därmed blir de gamla och "platta".

//Peter

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Froven skrev:
I vanlig ordning har diskussionerna gått höga om detta fenomen på www.trx850.myfreebb.com Har inte sett någon konkret lösning på problemet dock.

Snabbaste hjälpen borde väl vara att dra åt styrlagret en aning, funkar inte det så tryck ner gafflarna en bit i kronan.

Sen tror jag inte att man skall utesluta däcken iaf. Bakdäcket spelar in mer än jag trodde iaf. Mina problem med vobbel över 7000rpm på 5:an försvann helt med en "ny" uppsättning Metzler Racetech 120/70-180/55. Jag hade så mycket fladder i styret i de farterna att jag inte vågade göra nånting annat än att släppa gasen och låta den sakta ner själv.

Sista körningen på den uppsättningen däck på Kinnekulle började det jävlas redan på höga varv på 3:ans växel, och nånstans innan 160km/h fick jag slå av.

Tror att en bidragande orsak till detta kan vara att TRXen inte "käkar" bakdäck vid landsvägskörning, därmed blir de gamla och "platta".

//Peter
tack för informationen ska pröva mera grejer.det e ju nya däck tycker det e konstigt.yamahacenter hitta inte felet..men kanske löser sig när man byter framdäck.men känns lite onödigt nu,har ju kört 200 mil med det bara ca..hansj o jag ska kolla på det oxå nån dag..

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Och vad kom brevbäraren med i dag då?

Kan dess värre inte tesat, hojen är inne för bakstötdämparrenovering. Tydligen var kompressionsventilen helt paj, så de har gjort en ny. Nu finns det en förklaring till varför alla andra TRXåkare kört ifrån mig på bankörningarna! Eller så beror det på något heeelt annat...

Bifogat

• DSCN5631.JPG
    DSCN5631.JPG
    104.2 KB · Visningar: 83

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
HansJ skrev:

Kan dess värre inte tesat, hojen är inne för bakstötdämparrenovering. Tydligen var kompressionsventilen helt paj, så de har gjort en ny. Nu finns det en förklaring till varför alla andra TRXåkare kört ifrån mig på bankörningarna! Eller så beror det på något heeelt annat...

Det berodde ju helt uppenbart på att du inte hade de cooooooola insugningstrattarna med tillhörande skumgummirepskydd/luftfilter monterade.

Nu kommer den gå nästan jämt med en R1 på långa rakan på Atorp :tungan

//Peter

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Eller att jag blir frånkörd i kurvorna för att jag är gammal och rädd, men som sagt, på rakorna får literfyrorna se upp, där vågar jag gasa...

DEEMON

?
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Flera men bara Hondor
robban b skrev:
tack för informationen ska pröva mera grejer.det e ju nya däck tycker det e konstigt.yamahacenter hitta inte felet..men kanske löser sig när man byter framdäck.men känns lite onödigt nu,har ju kört 200 mil med det bara ca..hansj o jag ska kolla på det oxå nån dag..

Byt framdäcket :banana
har R6ans framdäck kvar testa med det....lite slitet men vibrerar inte

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
HansJ skrev:
:Bugar :Bugar

Nu börjar det se ut, ställer du upp i Superbike nästa år? :hihi

Får man fråga vad du köpt (jo, jag ser att det är trattar med trattvärmare...)? Är det effektsatsen från Kedo?

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring