TRX-tråden

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
sist kom jag bara 17 mil innan det var dags!
Dock bara stadskörning den tanken!
har bara kommit 22mil en gång och det var när vi hämtade den!

Jag och polaren drog en liten fin repa på 42 mil för nån vecka sen och då kom jag första gången 19,5 mil på 12 liter i lungt landsvägs tempo typ 110-120.
När vi sen åkte från Göteborg till Falköping via Borås och Floby så låg vi i typ 190 hela vägen mellan götet och Borås på motorvägen.
Då tankade vi efter 18mil i Falköping och då fick jag också i 12liter. :va

Polarens SV tankade 8lit vid första stoppet och 12lit precis som jag vid andra stoppet.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
CALLAHAN skrev:
sist kom jag bara 17 mil innan det var dags!
Dock bara stadskörning den tanken!
har bara kommit 22mil en gång och det var när vi hämtade den!

Jag och polaren drog en liten fin repa på 42 mil för nån vecka sen och då kom jag första gången 19,5 mil på 12 liter i lungt landsvägs tempo typ 110-120.
När vi sen åkte från Göteborg till Falköping via Borås och Floby så låg vi i typ 190 hela vägen mellan götet och Borås på motorvägen.
Då tankade vi efter 18mil i Falköping och då fick jag också i 12liter. :va

Polarens SV tankade 8lit vid första stoppet och 12lit precis som jag vid andra stoppet.

Då drar den ju bara 0,6. Hur får du upp den i 1 l/mil ?

Mycket fullgas = mycket bensin = hög förbrukning.
Ta kontakt med dessa om du vill ha nålar och rör till bra priser:

http://www.mikuni-topham.de/DEUTSCHSITE/KATALOG/Kataloge_Startseite.html

/Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
0,65, lite styvt 0,7 med bankörning. Skulle kunna vara slitna emulsionsrör/nålar. www.topham.de, Mikuni prylar för bästa priset (tänk inte ens tanken att fråga Yamaha....) Han snackar engelska som har det.

Jåke kommer snart att föreslå FactoryPro, funkar säkert också bra, typ som DynoJet, men håller bättre!
/Hasse

Edit: det är inte DynoJet kittet i sig som gör att förbrukningen rasar i höjden, det är bara det att deras "kit" slits mer. Fuggarna är lite tokigt konstruerade, så nålen tillåts vippa fram och tillbaka. Det ska kunna avhjälpas om man tillverkar små halvmåneformade brickor som sätts under nålen. Finns ritningar någonstans på nätet, jag kan leta fram dem om någon är intresserad
 
Last edited:

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
CALLAHAN skrev:
Det jag vill göra är att få ner bränsleförbrukningen på TRXen den ligger mellan 0,68 - 1,00 per mil.
Tycker detta är lite väl mycket för denna hoj.
Tänkte ta bort kittet och byta till större huvudmunstycke istället.
Eller är jag ute och seglar?
Kan det var emolutionsrören som e slut eller vad det nu heter?

Nu ska "mäster-meken" lägga sig i *hostar en ironisk Laila*

När jag köpte Dino drog han 0,55 oavsett. Efterhand som Dyno-skiten blev sliten och förgasarna inte längre var synkade drog han uppemot 0,75-0,8.

När Dino började bli törstig synka vi. Resultat blev att bensinförbrukningen gick ned och nästa fel uppdagades....rör slut.... :huvet

Numera kan jag inte få Dino att dra mer än 0,6 (varken vid tokgas eller bana). I Norge drog han i snitt 0,42 men normalt vid blandad körning är 0,48.

Mitt tips: börja med att synka förgasarna. :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Laila skrev:
Nu ska "mäster-meken" lägga sig i *hostar en ironisk Laila*

När jag köpte Dino drog han 0,55 oavsett. Efterhand som Dyno-skiten blev sliten och förgasarna inte längre var synkade drog han uppemot 0,75-0,8.

När Dino började bli törstig synka vi. Resultat blev att bensinförbrukningen gick ned och nästa fel uppdagades....rör slut.... :huvet

Numera kan jag inte få Dino att dra mer än 0,6 (varken vid tokgas eller bana). I Norge drog han i snitt 0,42 men normalt vid blandad körning är 0,48.

Mitt tips: börja med att synka förgasarna. :tummenupp
Bra tips från "mästermeken"! :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Nu är ju inte jag någon Rossi(TM), men nog f*n skall en TRX dra mer än 0,6 vid bankörning om man gasar lite ??
Min gör det iaf, och det med osynkade förgasare men med nya nålar och rör.

Hur synkar man förgasare ? behöver man investera i en sån där härva av slangar och klockor, eller är det billigare att lämna in ?

//P
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Froven skrev:
Nu är ju inte jag någon Rossi(TM), men nog f*n skall en TRX dra mer än 0,6 vid bankörning om man gasar lite ??
Min gör det iaf, och det med osynkade förgasare men med nya nålar och rör.

Hur synkar man förgasare ? behöver man investera i en sån där härva av slangar och klockor, eller är det billigare att lämna in ?

//P

:7peta du har ju sett mig på bana, jag är INTE snabb :tungan

Allvarligt talat så skiljer det mycket i bensinförbrukning mellan Jåkes och min hoj. Startar vi fulltankade och håller samma tempo så drar hans betydligt mer.

Vi har valt trasselsudden. Första gången vi skulle testa prylen trodde jag att vi skulle hamna på Säters fasta paviljong men övning ger färdighet så nu är det relativt snabbt avklarat. Det ÄR klurigt att få till slangar och bensintillförsel för att inte tala om den :huvet ställskruven men det är billigare än att lämna in :)
 
Last edited:

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Nu har jag bytt till VTR.
Första intrycken är att det är betydligt bättre drag, går att slanga på 1:an helt utan koppling och accar förtfarande bra vid 220. Körställningen är betydligt bättre och högfartsstabiliteten är väldigt mycket bättre. Motorn går mycket mjukare och lugnare. Vad som inte är lika positivt är att den drar MYCKET mer soppa skulle tippa på 0,85 jämfört med 0,55 för trxen sen är den inte lika lättsvängd.... Sammanfattningsvis kan jag säga att jag gillar båda hojarna, VTRen känns lite modernare mer touring, men saknar lite av trxens charm. Känns som jag gjort rätt, alltid kul att testa att ha en ny hoj och 7lax emellan för 30hk mer är ju överkomligt...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Wellcraft skrev:
Nu har jag bytt till VTR.
Första intrycken är att det är betydligt bättre drag, går att slanga på 1:an helt utan koppling och accar förtfarande bra vid 220. Körställningen är betydligt bättre och högfartsstabiliteten är väldigt mycket bättre. Motorn går mycket mjukare och lugnare. Vad som inte är lika positivt är att den drar MYCKET mer soppa skulle tippa på 0,85 jämfört med 0,55 för trxen sen är den inte lika lättsvängd.... Sammanfattningsvis kan jag säga att jag gillar båda hojarna, VTRen känns lite modernare mer touring, men saknar lite av trxens charm. Känns som jag gjort rätt, alltid kul att testa att ha en ny hoj och 7lax emellan för 30hk mer är ju överkomligt...
Lycka till med nya hojen, det är säkert en bra hoj. Lustigt nog får det du skriver mig bara att känna mig mer övertygad om att TRX:en är rätt för mig :hihi Märkligt med högfartsstabiliteten, jag har inte märkt några problem öht? Vi syns kanske på någon Twinträff i höst?
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CALLAHAN skrev:
Vad kostar det om man lämnar in?
Har inte mekat så mycket hoj sen -96!
Byta nålar/tuber, gör det själv, det är pruttlätt, tar i runda slängar två timmar. En verkstad debiterar gissningsvis 1-2 timmar? Material tillkommer, och lämnar du på verkstad lär du få pynta Yamaha priser, kommer inte ihåg skillnaden mellan topham och Yamaha, med det var nog ett par hundralappar åtminstone. Sök på Topham så hittar du säkert Frovens inlägg med priser. Jag lämnade in min för bänkkörning och justering, det inbegriper då bestyckning (dvs byta div. munstycken, precis som du vill få gjort), det kostade 2500:- fast pris.

Synkning är ännu lättare i och med att du inte behöver ta bort fuggarna, men kan vara lite pyssligt att verkligen få synk, så det kan i sig ta lite mer tid. Behöver du assistans så finns det många här som säkert kan hjälpa till!
/Hasse
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Angående bensinförbrukning i en TRX:

Min åsikt i ämnet är att runt 0,55-0,65 är en ganska "normal" förbrukning. Laila har med hjälp av lite mekande fått ner sin en hel del. Vid landsvägskörning drar den som hon tidigare skrev runt 0,5 om inte mindre. Men då talar vi om hastigheter under 140 km/h....

Vid samma typ av körning drar min ganska precis 0,6. Det härrör jag delvis till min större vikt och mitt större luftmotstånd då jag är en bit längre.... :rolleyes: Sen är inte min hoj direkt nyjusterad varken i ventiler eller förgasare vilket gör en del. :gnissla

Nyligen hemkommen från bankörning på Mittsverigebanan kan jag dock konstatera att när jag kör så gott jag kan drar min 15 lit på drygt 16 mil, alltså närmare 1 liter. Men då talar vi om öppet spjäll så fort bakdäcket tillåter. Om det kan vara nån slags fartjämförelse betyder det styvt 180 på min mätare innan bromsningen längst ner på långa rakan, samma ställe med en Blade i min grupp gav cirkus 213 km/h...

Att köra TRX med bakhjulssläpp funkar f.ö. utmärkt på den banan då jag upplevde den som ganska hal... :crash

Innan man börjar snacka byte av emulsionsrör och annat mekande tycker jag man ska ta den lätta vägen och se till att stift och luftfilter är fräscht. Gör även en synkning av fuggarna då de kan hamna ur fas en del på så kort som 500 mil, även det en relativt enkelt och framför allt billig operation. Alltid finns det nån i bekantskapen som har en kvicksilverstapel eller synk-klockor.... :)

Den åtgärden kan spara en dec eller två. Har man fortfarande problem med dåligt/skitdåligt gensvar, bludder på låg/mellanvarv och att hojen ryker svart vid pådrag från låga varv kan man ge sig in och riva förgasarna. Bara för att slitna förgasare är nånting som drabbar flertalet med denna motor behöver det dock inte vara det första man kollar.... :fakta

Sen är ju min personliga åsikt som Hasse så påpassligt förvarnat att FactoryPro gör bättre och hållbarare grejor till TRX/TDM än vad DynoJet gör, OM man inte köper originalprylar från Topham :tummenupp
Det är dock inget jag testat utan nåt jag läst mig till :tomten
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Wellcraft skrev:
Körställningen är betydligt bättre och högfartsstabiliteten är väldigt mycket bättre. Motorn går mycket mjukare och lugnare.....
Sammanfattningsvis kan jag säga att jag gillar båda hojarna, VTRen känns lite modernare mer touring, men saknar lite av trxens charm. Känns som jag gjort rätt, alltid kul att testa att ha en ny hoj och 7lax emellan för 30hk mer är ju överkomligt...
Hmmm, har inte haft några problem med högfartsstabiliteten på TRX trots läckande returdämpning fram, men det kan lika gärna bero på att den inte går så fort :rolleyes:
En polare påstod däremot att VTR:en inte direkt var ett under av stabilitet, men han är å andra sidan van att köra flångnya Aprilior...

Nöjda hojägare är bra hojägare, och 30 hkr för 7 papp är ju riktigt billigt :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Träffade förresten en annan TRX-ägare uppe i norr. Av en händelse körde han en likadan som mig, grön alltså. BOS-slipon med moderat ljudnivå och skaplig fart under hjulen. Föraren var en medelålders herre och helt plötsligt hade man en dussinhoj :rofl
 

Bifogat

  • P8270120.jpg
    P8270120.jpg
    88.5 KB · Visningar: 92
Last edited:

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Jag tackar för tippsen!!
Nån som bor i närheten som kan hjälpa mig att synka fuggarna?
Ska köpa nya stift och filter nästa vecka!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Träffade förresten en annan TRX-ägare uppe i norr. Av en händelse körde han en likadan som mig, grön alltså. BOS-slipon med moderat ljudnivå och skaplig fart under hjulen. Föraren var en medelålders herre och helt plötsligt hade man en dussinhoj :rofl
Möjligtvis en pratglad östgöte med Ringen dekal på vänster bakkåpa? Har kört på Sviestad med honom, och han var på Gelleråsen sist också! Han skulle åka till Midlanda tillsammans med sonen på en CBR600.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Möjligtvis en pratglad östgöte med Ringen dekal på vänster bakkåpa? Har kört på Sviestad med honom, och han var på Gelleråsen sist också! Han skulle åka till Midlanda tillsammans med sonen på en CBR600.
Stämmer bra :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Rapport angående Shell's nya V-Power

Har nu tankat 3 ggr med nya "soppan", så här kommer en fullständigt subjektiv och på intet sätt vetenskaplig rapport angående dess användning tillsammans med TRX :rofl

Efter första tankningen ökade tomgången ett par hundra varv som jag skrev tidigare. Det har gått tillbaka nu, så det kan lika gärna ha varit ett sammanträffande.
Kvarstående skillnad så här långt är att hojen går lite mjukare runt 2-2500 varv. Jag vibrerar inte sönder om jag använder 3:an i 50 km/h även om man fortfarande inte ska bjuda fullt från de varven :gnissla

Bränsleförbrukningen har inte sjunkit väsentligt, den drar fortfarande runt 0,6 vid normal landsvägskörning (har tankat både 0,58 och 0,67).

Toppfart har jag inte märkt nån skillnad utom möjligen till det sämre. Detta kan dock bero på tilltagande behov av serviceåtgärder. Bättre blev det iaf inte av att tanka på Shell. Jag fick samma effekt av vanlig 98-oktan som dessutom är billigare.... :rolleyes:

Hur motorn ser ut inuti och om den är renare kan jag inte uttala mig om då jag vägrar att riva den innan snön lagt sig :tomten

För min del kan de i dagsläget behålla sin bensin, jag betalar inte extra för den. Nästa test kommer att behandla inblandning av E85 i bensinen...

Stay tuned for the next episode :hihi
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top