TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tebax till Grottekvarnen :(

Mör i kroppen efter en suverän dag på Gelleråsen. Blev nästan 70 mil inklusive bankörning igår, men det var det värt. Den banan är skitkul! Tur med vädret, bra organiserat, även om det muttrades lite om ledkörning efter instruktör under förmiddagen. Själv tycker jag det är bra, det håller ner farten lite, och man hinner med att tänka och finslipa tekniken lite. Under eftermiddagen var det fri körning inom grupperna, men omkörningar förbjöds i kurvorna och ingångarna i vår grupp (långsam/medel) efter en del håriga incidenter. Trots det gick det att köra ifrån en del, bara man planerade lite...

BTW, jag frågade runt om den famösa CDI-modden på de andra forumen, men har inte fått något bra svar (det "saknas" två kablar ut från min CDI för att det ska stämma med kopplingsschemat). Jag fick tipset att ställa upp TPS:en i maxläge i stället, för att simulera fullgas. Nu var inte det så lätt, så jag kopplade ur TPS:en i stället. Då ska CDI:n automatiskt ställa om tändningen till max förtändning. Jag inbillar mig att det känns som jag får mer stuns i mellan och botten registret, har dock inte gjort några regelrätta mätningar. Nackdelen är att varvräknaren kommer att bete sig som en tok, pendlar mellan tre lägen, 0 varv, 3000 varv och akutellt varv med några sekunders intervall. Enkelt sätt att testa om det ger något i varje fall, och då kan man ju fundera på hur man löser det med TPS:en. På TRX850.myfreebb.com verkar de som har flatslides vara mest nöjda med modden, men det hade varit intressant att höra om någon annan testar med originalfuggar också. Vet inte om man ska testa annan soppa än 95, jag fyllde på 98 i varje fall, även om jag inte märkte några spikningar på lågvarv.

Modden räcker dock inte för att köra ifrån R6:eek:r på rakorna... T-rex, du nämnde en CB1000RR som gick fort på rakorna, var den svart?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Just det, igår skulle jag göra ett litet test. I vetenskapens namn satte jag en pulsmätare på mig, för att se hur pass bra träning det är att köra bana (så att man kan sänka en eller ett par pilsner på kvällen med gott samvete :hihi.

Tyvärr sjabblade jag, först under näst sista passet kom jag ihåg pulsmätaren. Jag monterade klockan på styret (nejdå, tänkte inte mäta några varvtider alls...) och testade att den fick signal. efter passet skulle jag kolla, men då hade ingenting registrerats. Visade sig att när motorn drog igång så störde den tydligen siganlerna... Sista passet så tryckte jag igång klockan igen och slängde den i bröstfickan. Fumlade dessvärre, och tryckte på fel knapp. Väl tillbaka i depån så fick jag igång den, men då var ju passet slut. Pulsen var då, någon minut efter passet, uppe i 140! Det är vad min motionscykel på gymet tycker jag ska ha för att bränna fett. 6 * 20 min = 2 timmars fettbränning, det blir faktiskt lite pilsner :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
BTW, jag frågade runt om den famösa CDI-modden på de andra forumen, men har inte fått något bra svar (det "saknas" två kablar ut från min CDI för att det ska stämma med kopplingsschemat). Jag fick tipset att ställa upp TPS:en i maxläge i stället, för att simulera fullgas. Nu var inte

Helt baserat på hörsägen, men TPSen skall INTE pillas på. Tydligen ett rent elände att ställa tillbaka den så att allt funkar riktigt igen. Däremot att koppla ur den som du gjort funkar ju bra.
HansJ skrev:
Modden räcker dock inte för att köra ifrån R6:eek:r på rakorna... T-rex, du nämnde en CB1000RR som gick fort på rakorna, var den svart?

Trodde alla CBR10000000000000 RRRRRRRRRRRRRR gick fort. Som du vet är ju den snabbaste färgen röd, men den T-rex syftade på var vit och kördes av en äldre norrman.

Egentligen lite lustigt det där, hur alla YZFGSXRCBRRR i långsamma/mellan-gruppen är svåra att köra i kurvor med. Det ser nämligen inte alls svårt ut i licens/snabb grupp......... Kanske är olika årsmodeller........

Det går inte ens att dra en 748 (gul iofs) på rakorna fastän man kört om hojen i kurvan och har bättre utgångshastighet.....

All heder (eller kanske inte :rolleyes: ) åt Goodstuff som faktiskt tävlade i R1000 med Traktorn. Vilken besvikelse han måste känt varje gång han lyckades köra om någon för att bli omkörd så fort det inte svänger..

//Peter

//Peter
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
...men det hade varit intressant att höra om någon annan testar med originalfuggar också.
Hmm... man kanske skulle ta en kväll i garaget nästa vecka å testa då'rå. Om du jordar enligt schemat som cirkulerar (och som jag inte kan hitta just nu) slipper du varvräknarknaset åxå ju :)

Edit: Lr åxå en panikmeck i morsans garage ikväll så man får testa på bana :tomten
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
När frågan ändå kom upp, 95 vs 98 oktan.

Våra engelskspråkiga vänner har ju haft långa diskussioner om VILKEN bensin (dvs OK, Shell, JET etc) som är bäst.
Är det någon som har en uppfattning om detta ?

Har lite egna upplevelser som jag väntar att dela med mig, vill inte skapa för mycket upprörda känslor direkt.

Vet att min TRX gjorde 10km/h extra med Shell´s V-power(100 oktan) förra sommaren.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Helt baserat på hörsägen, men TPSen skall INTE pillas på. Tydligen ett rent elände att ställa tillbaka den så att allt funkar riktigt igen. Däremot att koppla ur den som du gjort funkar ju bra.
...
Hörsägen är bra, här kommer lite till...

Jag pillade på min förra sommaren, och det är inte alls så svårt, bara man inte pillar sönder den rent fysiskt, som jag gjorde. Ska man testa att justera, så är det bara att lossa de två skruvarna, sen finns det en testmode som beskrivs i manualen, som visar på varvräknaren när TPS:en är rätt justerad. Vill någon så kan jag beskriva lite närmre hur det går till.

Jåke skrev:
Hmm... man kanske skulle ta en kväll i garaget nästa vecka å testa då'rå. Om du jordar enligt schemat som cirkulerar (och som jag inte kan hitta just nu) slipper du varvräknarknaset åxå ju

Edit: Lr åxå en panikmeck i morsans garage ikväll så man får testa på bana
Det var just det, enligt schemat ska det finnas två kablar till, som inte finns på min CDI, och det ser ut som det "ska" vara så, dvs inget tidigare fulmek som tagit bort kablarna. Möjligt att schemat beskriver Japanversionen, och att man kan fixa det utan de två kablarna, men "friskt kopplat hälften brunnet" är dyrköpt erfarenhet. Prova gärna och berätta hur det gick :)

Froven skrev:
När frågan ändå kom upp, 95 vs 98 oktan.
...
95 ska ju hålla högre energimängd jmf m 98, men återigen, svårt att säga. Det är så mycket annat som spelar roll, luftfuktighet, temp, jag är då inte karl nog att säga bu eller bä. Kör därför på 95 i vanliga fall, eftersom det är billigare.

Vilket bolag det blir spelar inte så stor roll för mig heller, det blir de som ligger närmast efter att jag dagit reserven...

Har du erfarenheter eller idéer så testar jag gärna!

"Da Mythbuster"
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Med risk att starta lika upprörda känslor som när vi diskuterade däck häromsistens så kommer lite helt ogrundade observationer :

JET har i ett flertal av mina fordon upplevts ge sämre pulver, eller rättare sagt upplevelsen har varit "fan vad det går nu" när jag tankat annat.

På Anderstorp i söndags hade jag tankat Hydro(95) i Gislaved innan vi började körningen, och på den soppan varvade TRXen 8500 på rakan. I halvlek fick jag fylla på i Anderstorp på Qstar (95) och efter det varvade den aldrig över 8200 rpm.

Hörsägen igen 1: Det finns bara 2 bensinraff i sverige, Shell och Preem i Gbg. Därmed borde det inte kunna skilja annat än mellan teoretiskt mellan Shell och alla andra ?

Hörsägen igen 2: Enl en stödhjulsraceputte på jobbet brukar folk i historisk racing köra på nån special racingsoppa på 101 oktan. Många har gått över till V-power för den funkar lika bra. Dessa bilar gick inget vidare på 98oktan.

Hörsägen igen 3: V-power är 99 oktan i sverige och 100oktan i das Vaterland.

Som sagt, jag brukar hålla mig till fakta :hihi

//Peter
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Är på väg att svika Er, reserverat en VTR1000F -97 på bevik och får lägga 7lax emellen.... 30hk mer är ju aldrig fel även om jag gillar min T-rex.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Wellcraft skrev:
Är på väg att svika Er, reserverat en VTR1000F -97 på bevik och får lägga 7lax emellen.... 30hk mer är ju aldrig fel även om jag gillar min T-rex.
:gråta

Stackars oss... :rolleyes:
Mer effekt är (nästan) aldrig fel, personligen skulle jag dock aldrig byta TRX:en mot en Honda med 16-liters tank och härjande bränsletörst. :rofl

Vi ser däremot fram emot ett gästspel i tråden där vi får ett utlåtande om skillnaderna mellan hojarna :tummenupp
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Jåke skrev:
:gråta

Stackars oss... :rolleyes:
Mer effekt är (nästan) aldrig fel, personligen skulle jag dock aldrig byta TRX:en mot en Honda med 16-liters tank och härjande bränsletörst. :rofl

Vi ser däremot fram emot ett gästspel i tråden där vi får ett utlåtande om skillnaderna mellan hojarna :tummenupp

Gillar trx:en som fan och visst är den snål, men tidigare har jag kört zx9:a och 80hk känns lite klent. Stort + med hondan var att den är nästan lika billig att försäkra trots 110hk, jag får betala 6600:- helår. :) En nackdel med trx:en är att min sambo vägrar åka med bakpå...

Lovar att jag återkommer med utlåtande.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Wellcraft skrev:
Gillar trx:en som fan och visst är den snål, men tidigare har jag kört zx9:a och 80hk känns lite klent. Stort + med hondan var att den är nästan lika billig att försäkra trots 110hk, jag får betala 6600:- helår. :) En nackdel med trx:en är att min sambo vägrar åka med bakpå...

Lovar att jag återkommer med utlåtande.
Jag har en bättre idé, lägg 7 papp på portning, borrning, spara soppa och försäkringspengar, du kan behålla din unika hoj, nu med VTR-piskarprestanda, du och jag åker TRX och våra sambos får sitta och dricka vin och äta räkor, eller vad de nu gör när tjejer träffas (min åker inte heller gärna med bakpå, fattar inte riktigt, måste hojen ha sminkspegel eller? :rolleyes:)

Eller så köper du en VTR istället...
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
HansJ skrev:
Jag har en bättre idé, lägg 7 papp på portning, borrning, spara soppa och försäkringspengar, du kan behålla din unika hoj, nu med VTR-piskarprestanda, du och jag åker TRX och våra sambos får sitta och dricka vin och äta räkor, eller vad de nu gör när tjejer träffas (min åker inte heller gärna med bakpå, fattar inte riktigt, måste hojen ha sminkspegel eller? :rolleyes:)

Eller så köper du en VTR istället...

Hahaha... riktigt bra förslag!
Ska sova på saken, rapport imorn så får ni höra vad jag kom fram till.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Misstänker att min Trix är kittad med ett dynojet kit.
Och nu undrar jag om man kan ta bort detta utan att sabba förknasarna?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CALLAHAN skrev:
Misstänker att min Trix är kittad med ett dynojet kit.
Och nu undrar jag om man kan ta bort detta utan att sabba förknasarna?
Klart det går att ta bort, men du måste ersätta delarna med andra fast inte DynoJets grejor då. Ska jag vara ärlig förstår jag inte riktigt frågan? Vad vill du åstadkomma?
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Froven skrev:
Ebay.de, ebay.co.uk eller ebay.com. Brukar finnas mycket godis där...

//Peter

Hmm, kollade med 28 st (bildelsbasen hade ca 23 st)skrotar idag och
ingen hade inne en cuts till TRX:en (tror Spinnin Wheel hade vanliga sadeln).

Ebay verkar heller inte ha något... Blir väl att punga ut med 1037 kr för en ny... :gnissla
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
När frågan ändå kom upp, 95 vs 98 oktan.

Våra engelskspråkiga vänner har ju haft långa diskussioner om VILKEN bensin (dvs OK, Shell, JET etc) som är bäst.
Är det någon som har en uppfattning om detta ?

Har lite egna upplevelser som jag väntar att dela med mig, vill inte skapa för mycket upprörda känslor direkt.

Vet att min TRX gjorde 10km/h extra med Shell´s V-power(100 oktan) förra sommaren.

//Peter
Jag kör på allt möjligt skit. Bara det flyter och luktar gott!
Kör inte på ngt specielt märke. 95 oktan bara. Tankade åxå Shell's V-paowaa i tyskland, men märkte ingen skillnad.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Det jag vill göra är att få ner bränsleförbrukningen på TRXen den ligger mellan 0,68 - 1,00 per mil.
Tycker detta är lite väl mycket för denna hoj.
Tänkte ta bort kittet och byta till större huvudmunstycke istället.
Eller är jag ute och seglar?
Kan det var emolutionsrören som e slut eller vad det nu heter?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
CALLAHAN skrev:
Det jag vill göra är att få ner bränsleförbrukningen på TRXen den ligger mellan 0,68 - 1,00 per mil.
Tycker detta är lite väl mycket för denna hoj.
Tänkte ta bort kittet och byta till större huvudmunstycke istället.
Eller är jag ute och seglar?
Kan det var emolutionsrören som e slut eller vad det nu heter?

0,68 - 1,00 per mil. Allvarligt ? På landsväg ?

Jag snittar 0,7 vid landsvägskörning, 0,55 när jag touringkör. Under 0,5 när brorsan övningskört.. 1l/mil på bana.

Håller man på en heldag o tränar på att uuuiiiiiilllla så kan jag tänka mig att förbrukningssiffrorna blir lustiga iom framhjulet inte rullar lika långt som bakhjulet...

Allmäna uppfattningen är väl att man kommer mellan 22-26mil innan det är dags att vrida om kranen. Själv brukar jag komma ~24mil.

//Peter
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top