TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
:Bugar :Bugar

Nu börjar det se ut, ställer du upp i Superbike nästa år? :hihi

Får man fråga vad du köpt (jo, jag ser att det är trattar med trattvärmare...)? Är det effektsatsen från Kedo?
Jo, det är väl något liknande, men jag köpte trattarna från Topham direkt, och har inte ombestyckat. Filtret har jag fått från Taz i Japan, eftersom RamAir inte verkar gå att få tag på i Europa. Topham hade inga bra tips på filter. Det lär gå att få tag på "pod" filter, men det här skumgummi filtret ger lite större mängd "stilla" luft i och med att det är som en liten luftburk i sig. Renar bättre och flödar bättre än K&N, allt enligt reklamsnacket som jag så gärna köper ;) Jag märkte inga negativa saker, som exempelvis känslighet för vindbyar eller liknande!

Efter kort provtur, lite rappare i mellanregistret, trafiksituationen (Tokholm kl 17...) gjorde att jag inte kunde testa högfart. Känslan är dock att jag måste ha feta till allt utom lågfart nu, jag får "meta" mer med gasen. Om det är värt några extra hästar är svårt att säga innan bestyckningen är riktig, men det låter bra :tummenupp Lär bli någon bänkning till våren...

En större förbättring märkte jag dock på bakdämpar renoveringen. De har dels fastsällt rätt fjäderkonstant (och den som satt i motsvarade visst Öhlins rekommendationstabeller...), men även tagit ur material ur en distans som gett mindre förspänning och på så sätt gett mig lite obelastat häng, något som knappt funnits tidgare. Den största skillnaden måste dock vara att de fixat kompressionen. Något i justeringen var paj, så de gjorde någon ny del själva. Jag har vridit på kompressionen men inte märkt någon större skillnad förut. Uppenbarligen har jag haft max kompression hela tiden. Om kompressionsfunktionen i sig varit påverkad kunde de inte säga. Jag har nu fjädern i lägsta förspänningen, och retur och kompression någonstans i mitten. Nu saknar jag inte njurbältet längre!!! Mycket nöjd efter den lilla turen!!! En bakfjädring som faktiskt fjädrar och sväljer ojämnheter...

Sen tipsade de om att minska luftkammaren i gaffeln, man kan gå ned till 110 mm utan någon större risk. Tjockare olja förordade de också (alltså tvärsemot ZagZig tipsen :va). Returdämpningen är lite väl mesig i "hårdaste" läget enligt dem. Men tjockare olja innebär ju också "trögare" dämpning... Nåja, får jag bara målning av lägenheten klar så skall jag väl hinna labba lite innan snön kommer...

Nja, Superbike blir det inte, jag vill bara vara helt säker på att det inte finns några ursäkter för att bli frånkörd av er banrävar, utan att det bara är vekhet hos mig :hihi Snart landar ett kedjekitt 17/41 alu och 520 "racing" kedja som ska ge ytterligare någon pålle på bakhjulet. Jo, jag är ett lätt offer för den som vet att trycka på rätt knappar...
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Jo, jag är ett lätt offer för den som vet att trycka på rätt knappar...


No kidding.... :)

Vad kostade bakdämparhistorien, landade det på de 2500:- som diskuterades tidigare ?

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
No kidding.... :)

Vad kostade bakdämparhistorien, landade det på de 2500:- som diskuterades tidigare ?

//Peter
Nästan, 2600:- blev det, men det var pga den trasiga ventilen. Nu bytte de inte fjäder heller, det skulle gått på 500:-, och jag kommer inte ihåg om det var med i de 2500:-. Å andra sidan lämnade jag in hela hojen så de monterade bort dämparen också. För mig var det klart värt det, sen är frågan om förbättringen kom sig av renoveringen eller av den utbytta ventilen. Men med tanke på hur oljan såg ut i framgaffeln så skadade det nog inte att renovera bakdämparen också.

Om jag, efter en natts sömn, fattat det hela rätt så var deras åsikter om bakstötdämpare: Så gott som alla som de ser på banorna har för hårt förspända bakfjädringar, vilket ger för lite obelastat häng, och som i sin tur ger bakhjulsfladder i inbromsningarna. Deras recept var då om man upplevde fjädringen som för mjuk, att stoppa in hårdare fjäder och se till att förspänningen minskades. Obelastade hänget var otroligt viktigt enligt dem, de trodde t.o.m. att många av de "oförklarliga" singelolyckorna faktiskt kunde bero på detta, det låter jag vara osagt, men lite tänkvärt. Men det kan ju vara värt att testa att släppa förspänningen bak så att man uppnår det magiska hänget, och se om inbromsningsstabiliteten blir bättre...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Så gott som alla som de ser på banorna har för hårt förspända bakfjädringar, vilket ger för lite obelastat häng, och som i sin tur ger bakhjulsfladder i inbromsningarna.
Om man resonerar lite runt det där skulle det alltså vara så att många kör runt med en bakdämpare som i normalfallet är nästan helt okomprimerad pga för hårt uppsatt fjäder. När man då bromsar och hojen reser sig bak kan inte bakdämparen expandera mer utan hjulet lyfter och studsar.

Med mindre förspänning skulle den bli följsammare, dämparen skulle alltså tillåta hojens bakdel att resa sig mer utan att bakdäcket följer med? Hårdare fjäder och mer kompressionsdämpning skulle dessutom göra att den inte blir mjuk i andra lägen?

Det kan jag köpa. Se bara på hur mycket bakfjädringen jobbar hos grabbarna i MotoGP...

Edit: Det skulle åxå betyda att jag behöver skicka min dämpare till samma behandling som din :död
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Om man resonerar lite runt det där skulle det alltså vara så att många kör runt med en bakdämpare som i normalfallet är nästan helt okomprimerad pga för hårt uppsatt fjäder. När man då bromsar och hojen reser sig bak kan inte bakdämparen expandera mer utan hjulet lyfter och studsar.

Med mindre förspänning skulle den bli följsammare, dämparen skulle alltså tillåta hojens bakdel att resa sig mer utan att bakdäcket följer med? Hårdare fjäder och mer kompressionsdämpning skulle dessutom göra att den inte blir mjuk i andra lägen?

Det kan jag köpa. Se bara på hur mycket bakfjädringen jobbar hos grabbarna i MotoGP...

Edit: Det skulle åxå betyda att jag behöver skicka min dämpare till samma behandling som din :död

Tycker också att det låter åtminstonde teoretiskt korrekt. Min orginaldämpare står på nånstans mellan 4-6 kommer inte ihåg exakt. Hur långt ner vågar man gå med orginalkomponenterna tror ni ? Väger väl en 85 kg med skinnkomdom etc på.

Men att singelolyckorna skulle bero på detta har jag svårt att ta till mig, ens teoretiskt. Visst, det studsar o slingrar sig bak, men det händer ju inget oväntat för det. Inte på min cykel iaf. Förvisso kanske jag omedvetet eller lite medvetet låter cykeln "sätta" sig lite mellan panikbromsningen (som egentligen inte var någon panikbromsning när jag väl kommit fram till kurvan, VARJE gång) och den faktiska svängmanövern.

Jaja, hem o skruva...

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Min orginaldämpare står på nånstans mellan 4-6 kommer inte ihåg exakt.
Jag har förspänningen på 5 för tillfället. Kan kanske gå ner ett steg till men har egentligen inga problem med studs trots fältstudie med hård inbromsning i nerförsbacke på Midlanda. När jag övertog hojen stog den på högsta läget och det var alldeles för hårt. Den rörde sig rätt lite där... :gnissla
Ratten på sidan har jag nog på 13 eller 14 klick (retur?) och den andra i underkant av dämparen har jag ingen aning....

Väger säkert närmare 87-88 kg med utrustning.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Den springande punkten här är väl NÄR man har problem ?

Är det när det "jazzar" lite bak vid inbromsning, eller är det när cykeln försöker kasta av en vid inbromsningar ?

Jag har aldrig upplevt några problem vid inbromsningarna, men det hade ju varit bra för förtroendet om den var "rock solid".

Som jag tolkar HansJ så hade han i princip ingen stötdämpning alls, och knappt någon fjädring heller. Inte bra det förstår jag med efter att ha kört 2 vintrar med en BMW 325ix med vatten istället för olja i stötdämparna fram :huvet .
Jocce var vad jag förstod mer nöjd med bytet av bakdämparen (iofs wilbers coooolegrejor) än med gaffelbytet. Nu vet jag inte vilket skick hans orginaldämpare var i, och feg som jag är avböjde jag erbjudandet att testa hans hoj på Atorp.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Den springande punkten här är väl NÄR man har problem?
Helt klart. Hade liknande fenomen med brist på funktion som Hans haft när jag körde ZXR, men de var ungefär såna redan som nya. :död

Intressant är ju att många hellre lägger pengar på nya avgassystem (ja, jag vet...) och annat men struntar helt i fjädringsbiten även på äldre hojar. Om fler gjorde som den överintresserade TRX-ägaren i gemen skulle troligen fler hojar gå bättre, både på bana och i trafiken. För det är ganska mycket ombyggnad och utbyte av fjädringskomponenter i det här gänget :tummenupp
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur man INTE ska göra för att få exotiska reservdelar

Kan man kalla det en sedelärande historia? Eller är det bara babbel... :tomten

I mitten på juli knallade jag in på lokala hojbutiken och beställde ett rör till mitt "bling-bling" Akrapovic-system. Stora ord om att TDM-systemet passade på en TRX skulle infrias inom en snar framtid. Trodde jag...

Egna studier hade ju gjort gällande att krökarna var desamma och att burken definitivt var lika visste jag redan. OK, ungefär 2 veckors leverans är beskedet. Inga konstigheter tänker jag, med lite tur hinner jag få det innan Gelleråsen. Coolt :tummenupp
För säkerhets skull kontaktar jag en tysk firma och frågar samma sak, efter någon dag ger de besked att de kan plocka fram grejerna på 5 dagar, om jag ville ha dem? Har redan beställt så jag avvaktar.

Naturligtvis får jag inget rör och väl på plats i Karlskoga (2/8) kontaktar jag butiken. Importören har semester, leverans tidigast 25:e augusti är beskedet. Vad f-n? Nåväl, de skulle ligga på lite och jag höra av mig igen när jag kom hem...

Jag drar dit och snackar lite skit när jag väl kommit hem. De ringer medan jag är kvar. Jodå, definitivt tidigast 25:e augusti :huvet

25:e är en fredag, ingenting har kommit trots att importören påstått sig ha en leverans inkommande från Akrapovic tidigare den veckan. Nu börjar jag få nog av läget och kontaktar handlaren återigen (som nu börjat tröttna på mig).

Idag 9/9 efter 7 veckor är ärendet avslutat. Fick idag besked att importören fortfarande inte kan ge nåt leveransbesked varvid jag och handlaren var rörande överens om att det skulle avbeställas.

Sensmoralen i denna historia är: beställ aldrig reservdelar till TRX av svensk/finska generalagenter utan ty dig till de tyska. De har oftast delarna på hyllan eller också fixar de fram dem!

Har nu idag sänt en ny förfrågan om röret till den tyska firma där jag köpte systemet, börjar dock misströsta och om det inte funkar finns det ett helsystem i rostfritt/titan till salu om nån vill piffa upp en TDM850...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Om man resonerar lite runt det där skulle det alltså vara så att många kör runt med en bakdämpare som i normalfallet är nästan helt okomprimerad pga för hårt uppsatt fjäder.
...
Edit: Det skulle åxå betyda att jag behöver skicka min dämpare till samma behandling som din :död
Korrekt. Men jag är inte säker på att du måste göra samma sak med dämparen, jag vet ju inte om min fjäder var original t.ex. Det "viktiga" (om det nu är så viktigt, min polare håller hyfsat jämna steg med mig på sin gamla GSX1100E...) är nog att se till att man har ett obelastat häng... Och det oavsett vad manualen säger om fjäderförspänning. Belastat häng som jag trodde var viktigt var tydligen inte såå viktigt, huvudsaken verkar vara att man har fjädringsväg åt båda håll, dvs framför allt inte bottnar...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
...
Sensmoralen i denna historia är: beställ aldrig reservdelar till TRX av svensk/finska generalagenter utan ty dig till de tyska. De har oftast delarna på hyllan eller också fixar de fram dem!
...
Kan bara hålla med, jag har i princip beställt allt av tyska firmor... Kedjekittet fanns det ingen som kunde fixa (Edit: I Sverige) av de jag frågade. Beställde det hos www.klaesgoerz.de, var lite trassel iom att jag var tvungen att överföra pengar till deras konto, och jag har inte fått prylarna ännu men paketet borde ha kommit idag... Ska föreslå PayPal till honom, det borde underlätta. Han var en trevlig prick dock, som t.o.m. erbjöd sig att skicka prylarna med en kompis som jobbade i staden (Edit: I Tyskland då...) där mina svärföräldrar bor. De tyska TRX-åkarna verkar också ha bra erfarenheter av honom. Sidan visar inte så mycket TRX prylar, men han verkar kunna fixa det mesta...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Följetongen fortsätter

Misär :huvet

Det jag inte fick reda på ens efter 7 veckor klarade Kedo av att ta reda på och meddela mig inom 1 dygn. Nämligen att Akrapovic av någon anledning inte säljer mellanröret separat! Åtminstone gör tydligen varken svenska eller tyska importören det :kocko

Jag måste köpa både krökar och mellanrör hävdar de med bestämdhet, trots att det faktiskt nu är bekräftat att krökarna är desamma TRX/TDM. Kan inte vara kul att vurpa med sitt Akra och behöva reservdelar.... :4skrika

Så... nån som kan tipsa om någon med kunnande om att kröka och svetsa rostfritt som skulle kunna ta sig an min hoj samt ett Akrasystem och måtta in ett nytt mellanrör för en billig slant? :gnissla
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Misär :huvet

Det jag inte fick reda på ens efter 7 veckor klarade Kedo av att ta reda på och meddela mig inom 1 dygn. Nämligen att Akrapovic av någon anledning inte säljer mellanröret separat! Åtminstone gör tydligen varken svenska eller tyska importören det :kocko

Jag måste köpa både krökar och mellanrör hävdar de med bestämdhet, trots att det faktiskt nu är bekräftat att krökarna är desamma TRX/TDM. Kan inte vara kul att vurpa med sitt Akra och behöva reservdelar.... :4skrika

Så... nån som kan tipsa om någon med kunnande om att kröka och svetsa rostfritt som skulle kunna ta sig an min hoj samt ett Akrasystem och måtta in ett nytt mellanrör för en billig slant? :gnissla
Kolla om det finns ngn i din närhet som håller på med dragracing eller liknande. De borde ha kunnandet.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jåke skrev:
Så... nån som kan tipsa om någon med kunnande om att kröka och svetsa rostfritt som skulle kunna ta sig an min hoj samt ett Akrasystem och måtta in ett nytt mellanrör för en billig slant? :gnissla

Prova närmsta AMU verkstad eller Lernia som det heter numera. Lycka till.

Micke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killarna i Turbo och Dragracing tråden har väl koll, de måste väl ofta ha specialprylar tillverkade?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
No kidding.... :)

Vad kostade bakdämparhistorien, landade det på de 2500:- som diskuterades tidigare ?

//Peter
Rensade lite gamla mail och snubblade över prisuppgifterna igen;

>Rep. 1.800 kr
>Fjäder 750 kr
>
>Total Summa 2,550 kr

gäller lös dämpare, de tog 500:- för demonteringen.
 

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha XSR700 2018
När ska man kolla oljan?

Innan man kör när hojen stått ett tag!
Eller när man varmkört!
Eller efter man dragit en lagom lång repa!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top