TRX-joCCe skrev:
Hur skulle ni kopplat en oljekylare på trx? Och hur mycket tryck behövs för att få i genom oljan? Funderar på om man ska ta oljan från toppen, vehuset eller från pumpen vid torrsumpen och låta den rinna tillbaks till oljepåfyllningen. Måste ju även ha oljeförsörjning till turbon. Hmm...
Är ju inte så j-la haj på motorer, så lite input upskattas.
Ta å tjuvkika lite på en "gammal" gixxer 1100 nästa gång du springer förbi, de har oljekyl och är populära turbo-objekt....
Annars bör det väl helst funka så att oljan går genom motorn, vidare till turbon och sedan genom kylaren innan den går tillbaka till motorn. Turbon har ju potential att bli den varmaste biten, jag tror inte du vill skicka olja som håller 110-120 grader genom motorn utan att kyla den först....
Du bör nog dessutom se till att ha tryck på oljan som ska igenom turbon, jag gissar att den använder oljan för att lagra turbinen och blir den utan olja...
Men det är bara ett resonemang, jag försöker minnas hur det såg ut på min gamla XN85 (med våtsump iofs)