TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Lord Melchet skrev:
Hej

Det är väl vad jag vet 2 grejor som man kan kolla lite extra, förutom det vamliga som gäller alla hojar.

Pga av förgasarna nästan helt lodrätta placering så slits vissa komponenter i dem ( emulsionsrör mm) vilket inte är så dyrt eller svårt att fixa. Man märker det på att dem vid lättförslitning bara går fett, men om det blir illa slitet så går de ganska illa och ryker mörkt, som om man glömt choken ute. Inte en så stor grej egentligen.

Det andra är det som ofta tas upp, och det är det här med det mjuka ventilsätena.
...
Kan addera lite, ändrar inget i sak direkt. Det verkar vara ventilerna, inte sätena, som är dåliga, fram t.o.m. ett visst ramnummer '96. Personlig reflektion: det enda det innebär i praktiken är att man måste kolla ventilspelet oftare. Så länge det finns tillräckligt tunna shims så är det ingen fara. Först när shimsen tar slut börjar det bli jobbigt.

Har själv precis köpt nya ventiler, hade egentligen inte behövts, men eftersom toppen ändå var isärplockad, och ventilerna ändå skulle bearbetas, så tyckte jag det var lika bra. Ventilerna är inte så dyra, ca 200:- stycket. Min är en 96:a, och har gått mer än 4000 mil.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
2ono skrev:
Några saker till, som är värda att nämna.

En TRX/TDM motor låter mer sk "mekaniskt biljud" än många andra " moderna" vattenkylda motorer, bli inte avskräkt av lite oljud.

En TRX får dra olja utan att det betyder så mycket, min drar ca i liter på 400 mil, men jag vet motorer som drar betydligt mer utan att vara slut.

/ Jonas

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
tackar för svaret, helgen är räddad med mer hojstrul.....håller på med elsystemet till XR.n och det strular redan en del....

Har för mig att alla kontroll lampor slocknade också.....får hopas på säkring eller kontakt!

Per

Lord Melchet skrev:
Hej

"alla" säkringar ( 4 st) sitter i en liten låda strax vid batteriet ( förutom den till startmotorn som sitter på densamma ).
denna låda är passande märkt " Fuse"
Där skall det finas två 15 A till belysning och övrig kommunikation och två 7,5 A till tändning och fläkten.
Att börja med att kolla dessa låter väl klokt.

Om det inte är ngt fel på dessa eller korrosion i säkringsfästet skulle jag kolla den stora kontakten där all el går upp till instumenten.
Det sitter alltså en stor kontakt mellan instrumenten och kabelstammen som leder vidare" in i hojen"med en massa poler i, denna sitter på min strax under styrhuvudet.
Har det blivit kondens i denna med korrosion eller har den rent av åkt isär?

Fungerar all annan el ?
Sannolikheten att både Tempmätare/givare och varavräknare skulle ha lagt av prick samtidigt är ju rätt låg så jag tror du hittar lösningen i säkringsdosan eller i kontakten till instrumentet.

Hör av dig när du kollat.

/ Jonas

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jaha, då har man klarat av mässans första dag. Har redan baksmälla.... :fyllisar

Träffade två bekanta nyllen precis när vi var påväg till utställarminglet kl 20, ni skulle kommit lite tidigare så hade vi hunnit snacka lite. Nu blev det aningen stressigt :fatta!

:D

Nu är det iaf klart att det kommer att finnas bankörning i Dalarna i sommar, förmodligen rätt billigt åxå. Vad säger ni om en TRX-helg i Älvdalen nångång i juli?

Det är nog inte alls omöjligt att boka in i så fall, jag har precis fått visitkorten levererade till uthyraren :tummenupp
Kommer att lägga upp en webbsida så snart jag kommer hem från mässan. Det är iaf närmare till Älvdalen än Mo i Rana eller Mittsverigebanan :hihi

@2ono: TRX? Såg jag inte dig på en Tuono på CSS/mckursen.nu vid Gelleråsen i somras?

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jåke skrev:
Nu är det iaf klart att det kommer att finnas bankörning i Dalarna i sommar, förmodligen rätt billigt åxå. Vad säger ni om en TRX-helg i Älvdalen nångång i juli?
QUOTE]
Låter kul, men vilken bana ligger i Dalarna?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jåke skrev:
...

Träffade två bekanta nyllen precis när vi var påväg till utställarminglet kl 20, ni skulle kommit lite tidigare så hade vi hunnit snacka lite. Nu blev det aningen stressigt :fatta!

...

Flåt :(

Jag återkommer på lördag, för att slåss med pöbeln.

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
MC mässan...

Var på mässan under fredagen, kan bara säga att man ser fram emot provkörningshelgerna!.....Dregglade nog mest i KTM monter, super duke, supermoto, enduro R...... :drool

Ha d

per

Mylleman

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
TDM850
Elfel

Totalt dött när man vrider på nyckeln, trots kraft i batteriet. :(
Inget lyse, inget belysning i instrumenten, ingenting någonstans !!!!?

Har kopplat batt laddare till jord och direkt på pluskabeln under sadeln, men kretsen bryts när jag vrider till on på tändningslåset. Ska det vara så?
Någon som har några tips? Säkringarna är hela.

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mylleman skrev:
Totalt dött när man vrider på nyckeln, trots kraft i batteriet. :(
Inget lyse, inget belysning i instrumenten, ingenting någonstans !!!!?

Har kopplat batt laddare till jord och direkt på pluskabeln under sadeln, men kretsen bryts när jag vrider till on på tändningslåset. Ska det vara så?
Någon som har några tips? Säkringarna är hela.
Menar du att laddarens automatsäkring löser ut då du slår på tändningen?
Kan vara kortslutning i själva tändningslåset i så fall.
Prova annars att posta denna tråden på Mekforumet.
Finns många el-kunniga där.
/ Jonas

Mylleman

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
TDM850
Lord Melchet skrev:
Menar du att laddarens automatsäkring löser ut då du slår på tändningen?
Kan vara kortslutning i själva tändningslåset i så fall.
Prova annars att posta denna tråden på Mekforumet.
Finns många el-kunniga där.
/ Jonas

Inte automatsäkringen. Det blir inte kortis utan tvärt om. Laddlampan slocknar, precis som om jag kopplat bort någon av polerna.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
HansJ skrev:
Hmm, ska se, tandborste, tandkräm, sovsäck, kedjespray... Jorå, så att...

Juli är kanske inte bästa månaden för mig, annars låter det bra. Finns det skisser/beskrivningar av banan?
Allt verkar vara med :tummenupp

Gjorde bara en intressekoll, om intresset är för litet är jag inte säker på att jag tänker försöka få till en speciell TRX-dag så datumet är än så länge flexibelt. Med tanke på priset tror jag ändå att det räcker med 10 pers för att det ska gå runt och ändå vara billigare än de flesta, iaf 1 dag :D

Banskiss och mer info kommer på www.r2d2.se/monzta så fort jag hinner med, har inte hämtat mig från 3 dar på mässan ännu :3freak

Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Så mycket propaganda o drömmar och inte en endaste liten bild på själva banlayouten.

Enda gången jag var i Älvdalen var det -36 i 2 veckor.................

(För körning på den banan rekommenderas KN-filter (KNott-filter))
//Peter

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Last edited:

Froven

Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Jåke, har du någon idé om prisnivå vid säg 15 deltagare ??

Misstänker att ambulanspersonal etc inte står i kö för att deltaga ??

//Peter

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Froven skrev:
Jåke, har du någon idé om prisnivå vid säg 15 deltagare ??

Misstänker att ambulanspersonal etc inte står i kö för att deltaga ??

//Peter
Utan ambulans, kanske 600,-/person för en dag. Mellan tummen och pekfingret...

Finns just inte så många privata ambulanser där ute i skogen, det har du rätt i. Men jag tror att Olle kollar på alternativ, kan vara bra om möjligheten till sjukvårdare finns åtminstone.

Det skulle förmodligen gå att få upp ambulansen från Gelleråsen, men det kostar en del i rese-ersättning.

Last edited:

Froven

Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Utan ambulans, kanske 600,-/person för en dag. Mellan tummen och pekfingret...

Finns det möjlighet till övernattning och så ?

45 mil är ju inget man gärna klämmer på morgonen innan körning.

//P

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Froven skrev:
Finns det möjlighet till övernattning och så ?

45 mil är ju inget man gärna klämmer på morgonen innan körning.

//P
Älvdalens hotell är inblandade, så oförskämt billiga rum finns. De fixar även catering ut till banan om man vill :tummenupp

Froven

Gick med
3 Sep 2003
Hoj
R6 02
:yoparty Pratade lite med en trevlig kvinna hos Bilsport-Mc nyss.

Jag har flyttat ca 800m och på köpet bytt postnummer och tydligen även församling. I samma veva har B & Mc ändrat reglerna så att om man är 30 :( fyllda räknas automatiskt körkortsinnehavet till 5år. Detta tillsammans sänkte min premie från 7700:- till 3500:-, sedan tillkommer SMC-rabatten så slutsumman blir 3200:- hel/helår. :yoparty

(Fast nu kostar en Tuono eller en Superduke samma som jag betalade för TRXen förra året.. :va )

//Peter

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...