Kan addera lite, ändrar inget i sak direkt. Det verkar vara ventilerna, inte sätena, som är dåliga, fram t.o.m. ett visst ramnummer '96. Personlig reflektion: det enda det innebär i praktiken är att man måste kolla ventilspelet oftare. Så länge det finns tillräckligt tunna shims så är det ingen fara. Först när shimsen tar slut börjar det bli jobbigt.Lord Melchet skrev:Hej
Det är väl vad jag vet 2 grejor som man kan kolla lite extra, förutom det vamliga som gäller alla hojar.
Pga av förgasarna nästan helt lodrätta placering så slits vissa komponenter i dem ( emulsionsrör mm) vilket inte är så dyrt eller svårt att fixa. Man märker det på att dem vid lättförslitning bara går fett, men om det blir illa slitet så går de ganska illa och ryker mörkt, som om man glömt choken ute. Inte en så stor grej egentligen.
Det andra är det som ofta tas upp, och det är det här med det mjuka ventilsätena.
...
Har själv precis köpt nya ventiler, hade egentligen inte behövts, men eftersom toppen ändå var isärplockad, och ventilerna ändå skulle bearbetas, så tyckte jag det var lika bra. Ventilerna är inte så dyra, ca 200:- stycket. Min är en 96:a, och har gått mer än 4000 mil.