TRX-tråden

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Tebax i sommarsverige, efter en veckas vårvinter i das Vaterland...

@Lomma
Kul att du blev nöjd! Har du möjligen lust att viderebefordra dina diagram? Jag jagar ett försvunnet mellanregister, möjligen har du fått det :D (Nä, inte så allvarligt med mitt mellanregister, men det är alltid kul att jämföra kurvutseende!) Tycker du att du får jobba med att lägga ned? Vad har du för däck, sänkt fram/höjt bak?

Michelin Pilot road. Känns bra tycker jag. Har inga modifieringar med höjd / sänkt vare sig fram eller bak men jag skall kolla tipset om gaffelkronorna.

Spooked. Hur höjde du bak? Färdig sats eller?

Diagram ja. Skall försöka scanna in och fixa det åt dig Hans.


Det kan vara så enkelt som att jag behöver lite ny olja i gaffeln samt bättre fjädrar. Brottas är kanske fel ord utan mer att den känns lätt fram och då är jag någor försiktig när jag går in i kurvan. Lite nervös... Ut ur kurvor är den brutalt bra och jag upplever att jag kan gå på gasen snabbare än bröderna och systrarna på radfyror.

Kan vara så enkelt att det är jag som behöver mer vana och förtroende för materialet.... :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Michelin Pilot road. Känns bra tycker jag. Har inga modifieringar med höjd / sänkt vare sig fram eller bak men jag skall kolla tipset om gaffelkronorna.
Oavsett hur de sitter kan du utan problem släppa upp benen så du får 35 mm uppstick, det blir ganska bra. Höjning bak gör du med nya länk-armar "dogbones". Korta dem 6 mm så ökar ride height ca 35 mm. Kanske lite mycket men det går göra egna samt finns att köpa i olika längd.

Pilot Road är inte de roligaste däcken på bana heller, inget större fel på fästet så länge de har rätt temp, men profilen gör att hojen kan kännas lite osäker just vid nerlägg om man svänger tvärt (som på bana).

Jag förutsätter att du kör 70-profil fram?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Prexis min tanke, 70-profil är lite roligare, men kom ihåg att den de facto höjer fronten med lite grann, så du kan lugnt skjuta upp gaffelbenen mer än de stipulerade 18 (?) mm.

Gött, ser fram mot kurvor :tummenupp
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Michelin Pilot road. Känns bra tycker jag. Har inga modifieringar med höjd / sänkt vare sig fram eller bak men jag skall kolla tipset om gaffelkronorna.

Spooked. Hur höjde du bak? Färdig sats eller?

Diagram ja. Skall försöka scanna in och fixa det åt dig Hans.


Det kan vara så enkelt som att jag behöver lite ny olja i gaffeln samt bättre fjädrar. [I]Brottas är kanske fel ord utan mer att den känns lätt fram och då är jag någor försiktig när jag går in i kurvan. Lite nervös... Ut ur kurvor är den brutalt bra och jag upplever att jag kan gå på gasen snabbare än bröderna och systrarna på radfyror.

Kan vara så enkelt att det är jag som behöver mer vana och förtroende för materialet.... :gnissla[/I]

Andra, kortare hundben, som sagt. Hittade mina på KEDO när de hade rea. Annars hittar du sånna på Evil Bay. Kör inte på mer höjning än 30mm. Kan tydligen bli lite klurigt med att inte kunna använda mindre framdrev utan mankemang.

Min hoj firade 5000mil i helgen. Går som en klocka(peppar, peppar...) Tror det blir Metzeler M5 och styrlager(Får inte bort det knäppet som jag tror är axiellt spel) i present när skatteåterbäringen kommer...och nåra bandagar dårå

Edit: Läste inte ditt inlägg lite slarvigt först. Började sen att fundera på det du skrev i slutet.Det är kanske en körteknisk fråga mer än materialfråga? Jag kan själv känna att min behöver gas tidigt efter att man ansatt svängen. Inte fullpatte men ett litet mjukt pådrag som får hojen stabil. Det är jue rätt många ställen på chassie där det är lagringar och summan av alla glappen kan man försöka att minimera med ett gaspådrag som trycker ihop hojen. Verkar det snurrigt?
 
Last edited:

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Hallå på er,

Fasen vad det är kul att läsa den här tråden, alltid nyttig info som gör att jag vill modda lite på hojen.. dock är jag lite rudis på det mesta:näsblod
Tänkte dra upp gaffelbenen, så hur högt ska de upp med 70-profil fram? Mäter ni från clip-on och upp eller från gaffelkronan?

Hasse, fjädrarna är super, stor skillnad mot innan.. dock lite studsig så jag får ge mig på att justera litegranna så ska det nog blir prima.

Min vattenpump läckte förra säsongen, hade den inne på renovering och först fick jag domen att ny måste inhandlas men här kommer ett tips, det finns en keramisk tätning som ger upp efter ett tag, den finns inte specad i mekanikerboken för TRX och TDM men det är samma del som de flesta Yamaha från början på 90talet, så då kan man spara ett par tusenlappar.. kanske varit uppe förut men jag tipsar ändå:)

Själv ska jag införskaffa nya bromsskivor.. köpte biltemabelägg, största tabben jag gjort, fan vad de ätit på skivorna:mad:
Om jag kommer mig för tänkte jag byta till bluespot-ok, passar de rakt av eller krävs det modifieringar? Är de oken värda priset? blir det markant skillnad?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mät från kronan och till toppen på gaffelrören (inte toppskruven). I teorin så är ju 120/70 ca 12 mm högre (70-60=10, 10% av 120). Nu är ju inte teori alltid detsamma vad som funkar för just dig. Börja med 30 mm, testa sen att skjuta upp ännu mer, några mm i taget tills du hittat det som funkar o känns bra.

Är fronten studsig? Visst bytte vi bara fjädrarna, och inget annat? (Jag tabbade mig i höstas, avbröt framgaffel mekande på kvällen, och nästa dag fyllde jag på olja, men "glömde" att gafflarna skulle vara max utdragna. Jag fick till 110 mm luftkudde med komprimerade gafflar. Det blev "studsigt"...)

Bluepsot blir bättre, helt klart. Jag tror dock starkt på Placeboeffekten, inte bara gällande läkemedel. Jag skulle vilja testa ett par nyrenoverade standard-ok mot ett par lika nyrenoverade blue-spots. Inte säker på att skillnaden är så markant som görs gällande. Men, att renovera ett par original ok är dyrt, och för de pengarna får man ett par yngre bra bluespots, så det rekommenderas ändå... Passar rakt av, köp gärna med bromspumpen som hör till, dels nyare och dels annan diameter än TRX:en, som gör att det lirar bättre.
 

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
Jag har en svår startad TRX 850. jag ska byta tändstift, och batteri... något annat som man måste tänka på
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
På vilket sätt svårstartad? Lätt att springa igång den? Går startmotorn runt med bra fart när batteriet är friskt? Startar den och stannar direkt?

Det behövs lite mer info för att kunna peka i rätt riktning.

(Taskigt ventilspel kan göra hojen svårstartad, när kollades det sist?)
 

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
startmotorn går runt problem! så länge batteriet orkar, det största problemet är när den har stått under några dagar då blir d svårt att starta den.. när jag har försökt ett par ggr utan resultat bruakr jag springa igång den då går det
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
startmotorn går runt problem! så länge batteriet orkar, det största problemet är när den har stått under några dagar då blir d svårt att starta den.. när jag har försökt ett par ggr utan resultat bruakr jag springa igång den då går det

Om den sparkar igång rätt lätt (om nu 850 cc twin kan betraktas som lätt...) när du springstartar den, så låter det som batteribytet är det rimligaste. Kolla att batterianslutningar sitter som de ska och inte är korroderade.

(Fast lite märkligt om startmotorn går runt lätt och "länge"?)
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
startmotorn går runt problem! så länge batteriet orkar, det största problemet är när den har stått under några dagar då blir d svårt att starta den.. när jag har försökt ett par ggr utan resultat bruakr jag springa igång den då går det

Hur är det med bränslepumpen? :confused: Man bytte till elpump på TDM just på grund av de problem du beskriver.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur är det med bränslepumpen? :confused: Man bytte till elpump på TDM just på grund av de problem du beskriver.

Sant, men man bytte väl till samma typ som redan sitter i TRX och nyare TDM? Men det kan fortfarande sitta där. Låter ju som problem med flöde.

Saknar min TRX emellanåt. Fina cyklar.

Dito, så jag köpte mig en Aprilia som ersättning :)
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
:va Min har i alla fall vaccuum-pump? Och varför ska det gå lättare att starta om man springer igång den om det har med soppa-pumpen att göra?
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
70-profil?

Jag har vanlig 60-profil fram. Vad gör 70-profilen för skillnad?

Jåke, Hans och Spooked. Tack för tips om gaffelben samt avstånd. Jag skall testa.

Jåke, extra tack för info om Pilot Road och känsla av profil, det förklarar en del. Bara att fortsätta lägga ner då =)

Spooked. Nej inte snurrigt alls. Jag försöker alltid gå in i en kurva med "rätt" fart och minst grundgas för att sedan lägga på mer efterhand.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
70-profil?

Jag har vanlig 60-profil fram. Vad gör 70-profilen för skillnad?

60-profil må vara standard på TRX och några 600 från 90-talet, men det är inte den vanliga profilen. 70 är de facto standard på moderna (sport)hojar. 60-profilen är lite vingligare att svänga med på bana, skulle jag vilja säga. Du har dessutom lite mindre anläggningsyta vid nerlägg då den är plattare än 70-profilen.

Om jag inte minns helt fel, trampade ju i klaveret angående pumpen tidigare. :rolleyes:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
60-profil må vara standard på TRX och några 600 från 90-talet, men det är inte den vanliga profilen. 70 är de facto standard på moderna (sport)hojar. 60-profilen är lite vingligare att svänga med på bana, skulle jag vilja säga. Du har dessutom lite mindre anläggningsyta vid nerlägg då den är plattare än 70-profilen.

Om jag inte minns helt fel, trampade ju i klaveret angående pumpen tidigare. :rolleyes:

Och är väl möjligen lite spetsigare, och därmed mer lätt att svänga in med, eller?

Klaver, det vet jag inte, det skulle jag märkt. Jag bor där.

:D
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
70-profil?

Jag har vanlig 60-profil fram. Vad gör 70-profilen för skillnad?

Jåke, Hans och Spooked. Tack för tips om gaffelben samt avstånd. Jag skall testa.

Jåke, extra tack för info om Pilot Road och känsla av profil, det förklarar en del. Bara att fortsätta lägga ner då =)

Spooked. Nej inte snurrigt alls. Jag försöker alltid gå in i en kurva med "rätt" fart och minst grundgas för att sedan lägga på mer efterhand.

70 e bättre.....

Och är väl möjligen lite spetsigare, och därmed mer lätt att svänga in med, eller?

Klaver, det vet jag inte, det skulle jag märkt. Jag bor där.

:D
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Max´s racepinnar

Frågar innan ebay, har Max´s prototyp pinnar från hiroshima (lyser grönt i mörker) till salu. Två fästpunkter för vanlig o raceväxling.
Vänster pinne utbytt.
 

Bifogat

  • rearsets 001.jpg
    rearsets 001.jpg
    48.2 KB · Visningar: 59

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Är det möjligen någon som har en blå eller alternativt svart framskärm till övers? Lyckades spräcka min i en ivrig kurva....

NÄRA men allt gick bra förutom framskärmen och snabb lossning och återmontering av gaffelkronor för att få en rak styrning igen. *host-host* Juvenilt? Nääää....
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top