TRX-tråden

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Ouch... Går den som den ska i övrigt? Knack är svåra att placera, men testa att lägga en metallstav mot olika delar på motorn, toppen, vevhuset etc, och lyssna vid staven. Kan ju vara allt från dieseltankning till vevlager... Tappa lite olja från pluggen på vänstra avtappningen. Är det spån eller metallskimmer i oljan så är det tungt.

...

Jag får inte grepp om varifrån det kommer, min måg som är ganska skruvkunnig på mc har provat med att lyssna med metallstavsmetoden, det verkar höras mest på vänster sida och när han lyssnar via öljetanken. Dieseltankning kan helt uteslutas. Konstigt i sammanhanget att frilägeslampan började lysa hela tiden och att stoppfunktionen med utfällt sidostöd inte fungerar. Det är ett kraftigt metalliskt knack som kommer efter 3000 varv och sen ökar i styrka. :confused:
Nu skall jag på kurs på bana på fre-lörd, inte så speciellt kul att köra TDM istället dom dagarna, det blir ju helt fel körställning men vad gör man inte, pengar betalas ju inte tillbaka så här sent.
Just nu känns det mest som att skrota skiten, men det går väl kanske över. :mad:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter det när du står still med växeln i friläge? Låter det likadant om du rullar med friläge, alternativt med olika växlar, dvs motorvarvsrelaterat och inte hastighetsrelaterat?

Frilägeslampan lyser jämnt på min, förutom om stödet fälls ner, då slocknar den om jag har växel i. Man vänjersig... Det borde inte ha med det hela att göra, men om, så är det något runt drivningen, dvs växellåda/stödkontakt. Därav frågorna om växel/hastighetsrelaterat.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Låter det när du står still med växeln i friläge? Låter det likadant om du rullar med friläge, alternativt med olika växlar, dvs motorvarvsrelaterat och inte hastighetsrelaterat?

Frilägeslampan lyser jämnt på min, förutom om stödet fälls ner, då slocknar den om jag har växel i. Man vänjersig... Det borde inte ha med det hela att göra, men om, så är det något runt drivningen, dvs växellåda/stödkontakt. Därav frågorna om växel/hastighetsrelaterat.

Det verkar inte vara växel/hastighetsrelaterat utan mera hänga ihop med varvtalet, lite skumt att det inte hörs under 3000, men det verkar bli värre varje gång jag startar och kollar. Det med lampan gör mig undrande eftersom den aldrig lyst förut annat än när friläget varit i.
Nu får det ligga på is till i nästa vecka eftersom jag åker bort i morron.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jag får inte grepp om varifrån det kommer, min måg som är ganska skruvkunnig på mc har provat med att lyssna med metallstavsmetoden, det verkar höras mest på vänster sida och när han lyssnar via öljetanken. Dieseltankning kan helt uteslutas. Konstigt i sammanhanget att frilägeslampan började lysa hela tiden och att stoppfunktionen med utfällt sidostöd inte fungerar. Det är ett kraftigt metalliskt knack som kommer efter 3000 varv och sen ökar i styrka. :confused:
Nu skall jag på kurs på bana på fre-lörd, inte så speciellt kul att köra TDM istället dom dagarna, det blir ju helt fel körställning men vad gör man inte, pengar betalas ju inte tillbaka så här sent.
Just nu känns det mest som att skrota skiten, men det går väl kanske över. :mad:


Om man tänker på hur många gånger vissa herrar här på tråden har vänt ut och in på sina motorer så tror nog jag att det går att kirra det där.:)

Kul att pratas vid förresten! Du får knacka ner lite om hur du tyckte TDMen funkade på bana.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jaupp, så äre tydligen. Vet oxå en annan instruktör som förra året körde på Tuvängen med en TDM. Håriga nedlägg utan knäskrapshäng och inga som helst problem att hålla jämt skägg med vad/vem som helst på banan.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
[/B]

Om man tänker på hur många gånger vissa herrar här på tråden har vänt ut och in på sina motorer så tror nog jag att det går att kirra det där.:)

Kul att pratas vid förresten! Du får knacka ner lite om hur du tyckte TDMen funkade på bana.

Det var kul att träffa dig och få knyta en trevlig person till signaturen. Ganska konstigt att träffa på dig så där på en mack mitt på skogen (Laxå), slumpen kan föra med sig nåt gott ibland. :)
TDM.en funkade mycket bättre än jag förväntat mig, det blev ett par skojiga dagar trots allt. Jag körde näst snabbaste gruppen av fyra, där hängde den med utan större problem (som jag upplevde det i alla fall. :D Men den åt mycket bakdäck (Dunlop Sportmax nånting), på TRX med Michelin Pilot Power ct2 går det åt avsevärt mindre med däck.
Ska försöka börja riva motorn på TRXen på onsd.- om jag får ork, när jag var ung för många år sen var det kul att skruva, nu vill jag helst att det bara ska funka.
Det var förresten en TRX med på Kinnekulle också, en kille som nyss hade köpt den.
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
I bland känns det nästan som att man bor på väg 205 mellan Laxå och Askersund. Åker gärna och ofta där.
Skönt att höra att det inte blev totalfiasko med att köra TDM på Kullen.
Fler kurser inbokade?
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
I bland känns det nästan som att man bor på väg 205 mellan Laxå och Askersund. Åker gärna och ofta där.
Skönt att höra att det inte blev totalfiasko med att köra TDM på Kullen.
Fler kurser inbokade?

Inte just nu, eventuellt Molanda i början av sept och kanske Mittsverige före det.
Synd att alla banor ligger så långt bort, man bor på fel ställe. Det tog mig sex timmar att köra bilen med släp hem från Kinnekulle, men då gjorde jag ju stopp i drygt 12 min och tankade förstås.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Inte just nu, eventuellt Molanda i början av sept och kanske Mittsverige före det.
Synd att alla banor ligger så långt bort, man bor på fel ställe. Det tog mig sex timmar att köra bilen med släp hem från Kinnekulle, men då gjorde jag ju stopp i drygt 12 min och tankade förstås.

Molanda är väll bradiga biten även från där du bor, om jag har uppfattat det rätt?
 

Mange M

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Yamaha TRX 850 -96
Tjo!
Är på jakt efter följande delar:
Motorkåpa över oljepumpen (dvs. höger sida)
Höger ljuddämparfäste/passagerarfotpinne
Bromshandtag

Hör gärna av er om nån har något av detta till övers!

Nått tips på vart man annars kan få tag på oljepumps-kåpan??? Har vaskat en del på ebay men det verkar va klent, hittar inget alls. Även kollat ett par skrotar men ingen framgång där heller.
Nått förslag på vart jag bör leta?

//Mange
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Tjo!
Är på jakt efter följande delar:
Motorkåpa över oljepumpen (dvs. höger sida)
Höger ljuddämparfäste/passagerarfotpinne
Bromshandtag

Hör gärna av er om nån har något av detta till övers!

Nått tips på vart man annars kan få tag på oljepumps-kåpan??? Har vaskat en del på ebay men det verkar va klent, hittar inget alls. Även kollat ett par skrotar men ingen framgång där heller.
Nått förslag på vart jag bör leta?

//Mange
Olepumpskåpan ska vara samma som TDM850. Chansen till sökträff kanske ökar en aning.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tjo!
Är på jakt efter följande delar:
Motorkåpa över oljepumpen (dvs. höger sida)
Höger ljuddämparfäste/passagerarfotpinne
Bromshandtag

Hör gärna av er om nån har något av detta till övers!

Nått tips på vart man annars kan få tag på oljepumps-kåpan??? Har vaskat en del på ebay men det verkar va klent, hittar inget alls. Även kollat ett par skrotar men ingen framgång där heller.
Nått förslag på vart jag bör leta?

//Mange
Testa den här:
http://www.funnymachine.com/trx/

(lägger in länken på första sidan i tråden också, så hittas den lättare!)

Scannar av lite fler evilbay-sidor.

Låter oroväckande, gick det bra annars?
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
............ till vevlager... Tappa lite olja från pluggen på vänstra avtappningen. Är det spån eller metallskimmer i oljan så är det tungt

Oljan glittrar som om det vore guld i den. Alltså lager, förmodligen vevstakslager- eller kan det vara ramlager? Vevstakslager borde väl förresten knacka redan från från start - eller?????????
Sen nästa fundering efter att ha tittat på sprängskissen, kan man vända hojjen uppochner och ta bort underdelen av vevhuset (för att slippa plocka ur motorn) när man ska kolla och byta lager.
En annan tanke, varför pajade lagren, drygt 5000 mil borde ju inte vara några problem, har tidigare ägare kört med för lite olja? Är det fel på oljepumpen?
Lönar det sig att fixa? Går det att få tag i en komplett motor att sätta dit?
Som synes är det många frågetecken. :confused:
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Oljan glittrar som om det vore guld i den. Alltså lager, förmodligen vevstakslager- eller kan det vara ramlager? Vevstakslager borde väl förresten knacka redan från från start - eller?????????
Sen nästa fundering efter att ha tittat på sprängskissen, kan man vända hojjen uppochner och ta bort underdelen av vevhuset (för att slippa plocka ur motorn) när man ska kolla och byta lager.
En annan tanke, varför pajade lagren, drygt 5000 mil borde ju inte vara några problem, har tidigare ägare kört med för lite olja? Är det fel på oljepumpen?
Lönar det sig att fixa? Går det att få tag i en komplett motor att sätta dit?
Som synes är det många frågetecken. :confused:

Verkar nästan som att du åkt på samma skit som T-rex. Storänden på vevstaken gick på hans på Mantorp för 2 år sedan.
Känns den trött ?
När T-rex gixk så fanns en gammal chefsmek från Yamaha på plats som tillfrågades, och det tog honom ca ½ sekund att konstatera "storänden". Enl honom väldigt vanligt på den motorn, dock första jag hört talas om.

Läge att konvertera till 900 ????? :glömdet

//P
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Oljan glittrar som om det vore guld i den. Alltså lager, förmodligen vevstakslager- eller kan det vara ramlager? Vevstakslager borde väl förresten knacka redan från från start - eller?????????
Sen nästa fundering efter att ha tittat på sprängskissen, kan man vända hojjen uppochner och ta bort underdelen av vevhuset (för att slippa plocka ur motorn) när man ska kolla och byta lager.
En annan tanke, varför pajade lagren, drygt 5000 mil borde ju inte vara några problem, har tidigare ägare kört med för lite olja? Är det fel på oljepumpen?
Lönar det sig att fixa? Går det att få tag i en komplett motor att sätta dit?
Som synes är det många frågetecken. :confused:

Allt är inte guld som glimmar :D Mässing glimmar det med, så jo, låter tyvärr som ett lager.

Motorn måste ur och klyvas, lagren sitter mellan motorhalvorna. Kika på bilden, de kraftigare skruvskallarna håller ihop ramlagren.

Varför lagren rasat (om det nu är de), det vetefan. Ett tips är du nog inne på, slarv med oljenivå så att den gått torrt ett tag, men vem vet.

Om det lönar sig att fixa? Lager i sig kostar knappt nånting. Det beror ju på hur veven ser ut, om lagerytorna måste slipas om. Sen är det ju arbetet, ska du lämna bort det så blir det dyrt, men kan du göra det själv så är det inte något problem (fast du ville ju inte meka längre...). Sen är det väl så, att river du motorn, så finns ju risken att man börjar byta en massa annat också, "utifallatt", eller börjar trimma t.o.m., och då kan det ju dra iväg.

Ang. T-rex/Froven, hoppas han inte ironiskt avser mig med Yamaha-mek, utan att det var ngn annan som fällde kommentaren. Det var första gången jag hört en motor med skuret vevlager/storända. Vad jag vill säga är att det kan ju vara något annat också, om det nu ite var en f.d. chefsmek som kom med domen.
 

Bifogat

  • DSCN7583.jpg
    DSCN7583.jpg
    160.1 KB · Visningar: 52
  • DSCN7584.jpg
    DSCN7584.jpg
    190.5 KB · Visningar: 53
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tjo!
Är på jakt efter följande delar:
Motorkåpa över oljepumpen (dvs. höger sida)
Höger ljuddämparfäste/passagerarfotpinne
Bromshandtag

Hör gärna av er om nån har något av detta till övers!

Nått tips på vart man annars kan få tag på oljepumps-kåpan??? Har vaskat en del på ebay men det verkar va klent, hittar inget alls. Även kollat ett par skrotar men ingen framgång där heller.
Nått förslag på vart jag bör leta?

//Mange

Du har PMx2.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Nja, inte för att ta ifrån HansJ någon form av cred för sina kunskaper men personen som åsyftades i tidigare inlägg hade alltså jobbat på Yamaha på något sätt. Kan tom varit som så att han var garantiansvarig för han påstod sig ha hört ett gäng TDM/TRX-motorer med detta ljudet.

Lite märkligt är det ändå. Om man hade problem medans det fanns garanti
borde ju vi hört om det mer frekvent även senare, om man inte gjorde en total återkallelse och byggde om motorerna.
T-rex motor kan vara bland topp 10 mest välanvända TRXmotorerna i europa, att den rasade kom väl kanske inte som en blixt från klar himmel i ärlighetens namn.
Vad jag försöker säga är att om det vore någon form av generalfel borde vi hört om betydligt fler ras. I annat fall är det väl ett mindre välkommet besök av Murphy.

//P
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top