TRX-tråden

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
Hur många liter ska man ha i en TRX 850?
jag har haft i 4 liter men fortfarande så syns det inte i olje fönstret?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hur många liter ska man ha i en TRX 850?
jag har haft i 4 liter men fortfarande så syns det inte i olje fönstret?

Jag har fått i 4,2L men det är med oljefilterbyte och öppna oljeskruvar över natten. Du skall kolla oljan med varmkörd motor, efter 4L dra en sväng på en kvart...låt den stå en liten stund och kolla sedan.

Den polarn köpte var fylld över fönstret kall och vi fick hälla ut en halvliter!!

Ädit: Du skall även tappa oljan med varm motor....
 
Last edited:

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
Jag har fått i 4,2L men det är med oljefilterbyte och öppna oljeskruvar över natten. Du skall kolla oljan med varmkörd motor, efter 4L dra en sväng på en kvart...låt den stå en liten stund och kolla sedan.

Den polarn köpte var fylld över fönstret kall och vi fick hälla ut en halvliter!!

Ädit: Du skall även tappa oljan med varm motor....

När jag köpte min så var den överfull... men jag när jag tömde den på olja så fick jag ut 7liter......
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
När jag köpte min så var den överfull... men jag när jag tömde den på olja så fick jag ut 7liter......
Tidigare ägare har alltså inte förstått att det är en torrsump utan fyllt både motor och tank med olja tills det synts i nivåfönstret. Hoppas ingenting är trasigt invärtes efter det...

Med byta av olja och filter (kom ihåg att tömma ur från bägge bultarna) ska du som KW säger fylla på med ca 4 liter olja. Kör sedan en sväng, låt motorn stå på tomgång en ltien stund när du kommer hem och stäng sedan av. Ta av dig hjälm och handskar
och kontrollera sedan oljenivån. Fyll på om det fortfarande saknas.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
När jag köpte min så var den överfull... men jag när jag tömde den på olja så fick jag ut 7liter......

7!!!! Liter, han måste ju fyllt upp till kanten på påfyllningen kall. KAN ju inte kört så. Glömde locket en gång efter bytt olja och bara en rotation gav en stråle på över en meter mot en vägg...hade säkert fortsatt en bit till annars. Bra tryck alltså!
 

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
7!!!! Liter, han måste ju fyllt upp till kanten på påfyllningen kall. KAN ju inte kört så. Glömde locket en gång efter bytt olja och bara en rotation gav en stråle på över en meter mot en vägg...hade säkert fortsatt en bit till annars. Bra tryck alltså!


Jag körde så ett bra tag för att han sa att hojen va helt ny servard.... sedan så tyckte jag att hojen gick dåligt,,
eftersom en av mina gamla alfor hade för mycke olja en gång och gick ungefär som hojen... så tömde jag lite olja det bhände inget.. så jag tömde allt då visade sig att det va 7 liter olja i.....
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag körde så ett bra tag för att han sa att hojen va helt ny servard....
Du är inte den förste som råkat ut för det.

När jag bytte in min TRX på en större firma i Linköping kollade verkstaden såklart över min redan nyservade (av mig själv) hoj och fyllde på olja eftersom det inte syntes i glaset. Då hade säljaren kört den kall 50 meter från vår bil till verkstadsporten...

Jag kan lova att inget fordon jag har nånsin kommer att lämnas in där, kommer inte ens att köpa nåt mer där efter erfarenheterna med Honda'n jag bytte till mig.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Ojojoj, nu är det lite jobbigt. Riktigt I-landsproblem. Frågan är om man skall uppgradera mera eller köpa en annan/en hoj till. Eller banta. Ligger väll 20-30 pannor + , gämfört med de flesta.
 

Traktorföraren

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gbg
Hoj
Tr (aktor) x850
Ja efter att ha skummat tråden lite så tänkte jag öppna runt luftburken och ta bort snorkeln för att förhoppningsvis få lite mer power :D

har sett att vissa rekomenderar att gå upp en storlek eller 2 i huvudmunstycke så jag köpte 2st 145or

Nu är saken den att jag får inte ihop det med haynes manualen , det är för det dom menar är huvudmunstycke är inte samma som jag fick av handlarn?

Det är dom som är på bilden ,är det dom jag skall byta eller fick jag fel ?

Vore bussig om nån kan hjälpa mig med detta :)
 

Bifogat

  • DSC00127.jpg
    DSC00127.jpg
    96.3 KB · Visningar: 59
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ja efter att ha skummat tråden lite så tänkte jag öppna runt luftburken och ta bort snorkeln för att förhoppningsvis få lite mer power :D

har sett att vissa rekomenderar att gå upp en storlek eller 2 i huvudmunstycke så jag köpte 2st 145or

Nu är saken den att jag får inte ihop det med haynes manualen , det är för det dom menar är huvudmunstycke är inte samma som jag fick av handlarn?

Det är dom som är på bilden ,är det dom jag skall byta eller fick jag fel ?

Vore bussig om nån kan hjälpa mig med detta :)

Lite suddig bild, men det ser bestämt ut som huvudmunstycken. Det bör inte finnas ngt annat som det kan stå 145 på heller, det är helt andra siffror på övriga munstycken.

Vänta dig inga underverk av modifikationen, lite ger det nog, men framförallt mer insugsljud, vilket i och för sig inte är så tråkigt! :)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Lite suddig bild, men det ser bestämt ut som huvudmunstycken. Det bör inte finnas ngt annat som det kan stå 145 på heller, det är helt andra siffror på övriga munstycken.

Vänta dig inga underverk av modifikationen, lite ger det nog, men framförallt mer insugsljud, vilket i och för sig inte är så tråkigt! :)

Har googlat lite i afton och det verkar som att main jets till originalfuggarna är "push in" och INTE gängat....någon som kan verifiera?
Sålde ju av mina så fort jag bytte så kan inte kolla...:rolleyes:

...har verifierat på factory pro´s sida....
 
Last edited:

Traktorföraren

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Ort
Gbg
Hoj
Tr (aktor) x850
Ja det är tydligen i trx orginalförgasaren så är dom starterjets på min bild ovan, fast main i många andra mikunis.

Som kw skriver här så är är det slot in munstycken som manijets , står ju klart och tydligt i haynes .... men jag kolla ju bara bilderna som vanligt :)

Det positiva med detta är att jag slipper riva ner förgasarna för att kolla vad som sitter i...... den var något fet när jag fick den bänkad i höstas, nu e det sommar och då vill man vara körbar !

En annan rolig sak är ju att den har varit Dynojetkittad innan och efter det enligt kvitto så har mcverkstan bytt nålar , och förmodligen rör och har han gjort en notering att huvudmunstycke är 75 - samma som starterjet är i haynes :D

Så gissa vad jag har för mainjet i då , jag tänker inte ens skruva isär och kolla ..... :tungan

Har provkört lite och så och det känns som den går bättre , kan iofs vara placebo men det tror jag inte

Tackar för svar i tråden och här är en bild som kw hitta från factorypro på mainjets om nån är intresserad :tummenupp
 

Bifogat

  • Mikuni,N208_099.jpg
    Mikuni,N208_099.jpg
    21.2 KB · Visningar: 39

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Häh?

Jag har bara haft 2 veckors semester, men jag fattar ändå inte riktigt...

Så, du har vad för main jets i, nu och innan byte (om du nu gjorde byte?)
Och de som var på bilden är starterjets för TRX, men inte på andra hojar?
Varför slipper du riva förgasarna?
Och vad var det med DynoJet/kvittot/noteringen?
Vad har du gjort för förändring, om du tycker att den går bättre, bara luftburksmoden, eller?

/S. E. Mestertrög

PS Det var nytt att huvudmunstyckena inte var gängade, jag har ju bara kört Mikuni flattisar...
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Köpråd

Hej, står äntligen i begrepp att köpa TRX, har funderat på detta länge. Jag vet att all info står i denna tråd, men jag tyckte det var enklare att fråga och få lite updated koncentrerad info. Så, vad skall jag titta på? Vad ska jag fråga specifikt om? Tillåtna tickanden från motorn etc.. Objektet ifråga är detta http://www.blocket.se/kristianstad/Yamaha_Trx_850_98_a_valutrustad_28475899.htm?ca=11&w=3 och är enligt säljaren, som framstod som seriös, i mycket bra skick. Synpunkter?? Tack!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top