TRX-tråden

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
ni som åker lite hårdare och river av ett par bandagar per år brukar ni lyxa till det med extra oljebyten eller annan omsorg? iofs är min moppe omtänksam och byter ut lite olja kontinuerligt...

har betat av 3 dagar hittils i år och pluskan får ta ytterligare lite stryk, 2 dagar till inbokade nu i helgen...:)

På två och en halv säsong som jag har haft min så har jag lyckats skrapa ihop närmare 3000mil från det att den hade gått 2600 när jag köpte den. 5dagar med SMC. Tror det är ca 10 kvällskörningar på Sviestad. En massa Knix. Allmänhetens avåkning på Bike week.
Oljebytena har jag gjort vid 500 mil på en höft och alltid till vinterförvaringen. 5600 mil alltså och inga konstigheter mer än att det tenderar att ibland vara en lätt åtgång på olja . Olja? Biltema racing 10/40.

Nån expert påstår att min -96a egentligen är en -95a, svart motor, vit ram och Brembo-ok. Men vem bryr sig, huvudsaken är ju att den går bra - men det gör den ju förstås inte - just nu i alla fall.

95orna är fränast :yoparty
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
ni som åker lite hårdare och river av ett par bandagar per år brukar ni lyxa till det med extra oljebyten eller annan omsorg? iofs är min moppe omtänksam och byter ut lite olja kontinuerligt...

har betat av 3 dagar hittils i år och pluskan får ta ytterligare lite stryk, 2 dagar till inbokade nu i helgen...:)

Nja, jag är ganska anal när det gäller motorer öht. Oljebyte innan varje vinter, oavsett antal mil. Kommer jag upp i 500 mil innan dess byter jag också, men det var länge sen jag fick ihop 500 mil på en säsong. Kikar också på ventilspel varje vinter.
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Hejsan

Har efter sista markstyrningen på Gelleråsen skaffat mig en skada på höger förgasarhus utsida som gör att det läcker soppa.

Är det någon som har förgasare liggandes som kan tänkas byta ägare?
Om inte, något tipps på någon Alu svettsare i sthlm?

mvh NLX567
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Ska byta olja på TRX:en. Någon sa att det är lite speciellt att fylla på olja på dessa hojar, på vilket sätt är det de? Jag vet att det är två dräneringar. Jag har också olika volymuppgifter, 3,6 liter eller 3,8 l, med filterbyte, vilket är korrekt? / Mvh Daniel
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Jag har kvar mina originalförgasare efter att jag bytt till FCR 41´or.

Skicka PM.

Hejsan

Har efter sista markstyrningen på Gelleråsen skaffat mig en skada på höger förgasarhus utsida som gör att det läcker soppa.

Är det någon som har förgasare liggandes som kan tänkas byta ägare?
Om inte, något tipps på någon Alu svettsare i sthlm?

mvh NLX567

Med filterbyte så fick jag i nästan 4 liter innan hojen var nöjd. Det var iofs efter att låtit den dränera ett par timmar, men flera stycken har samma uppgift.

Ska byta olja på TRX:en. Någon sa att det är lite speciellt att fylla på olja på dessa hojar, på vilket sätt är det de? Jag vet att det är två dräneringar. Jag har också olika volymuppgifter, 3,6 liter eller 3,8 l, med filterbyte, vilket är korrekt? / Mvh Daniel
 
Last edited:

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Tack för svar, underlättar tillvägagångssätt vid oljebyte. Återkommer med förslag betr tid för gemensam körning o snack / Mvh Daniel
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Engelska forumet 2-1

Keyla på engelska forumet har dragit igång en intressetråd angående ett nytillverkat 2-1 system. Jag har lagt lite önskemål och vi kan få piporna 42mm (till skillnad från akrapovic´s 38mm) och slutröret i 60mm så i stort sett alla burkar till 1000cc passar. Även så det passar YZF sving och passar i bärplockare.
Det kommer gå på runt 300£, kanske blir det även 2-1-2 för runt 350£.

För att firman skall göra en jig kräver dom minst 5 beställare, vi är väl 3-4st hittills.

...om inte annat kommer mitt akra vara till salu i framtiden :tuttar

Tråden:

http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=5628
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
ska vi inte anordna en trx träff köra ihop, kanske på lör mälarn runt då..men det går sakta..
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Fjädring

Jaja. Jag ÄR fast i modifieringsträsket. Nästa sak är först och främst bakdämparen som verkar ha sett sina bästa dagar (den är mjuk och följsam som en planka ungefär).

Finns det andra modellers dämpare som passar rakt av och som är bra?

Vilka eftermarknadsdämpare rekommenderas? Budget är en faktor förstås. Det kommer att bli fortsatt mest gatåkning med en och annan spontan bandag utan ambitioner annat än att det är kul.

Framgaffeln kan man ju lika gärna ta tag i då. Linjära fjädrar verkar vara det som gäller eftersom det är jag och (i princip) ingen annan som kör hojen. Dessutom då med 10w ny gaffelolja.

Ös på med era erfarenheter och gärna om det är någon som har erfarenhet av eftermarknadsdämpare bak. Jag har kollat in HAGON som verkar billiga men.........

Länkar och köptips tages tacksamt emot för inte kan man vara sysslolös i garaget när det blir dags!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fick ni ihop nån körning i helgen? Blev inget åka för mig, hade annars gärna kört en repa i lördags, men jag fick, underligt nog utan kontakt med vare sig kollektivåkande snörvlande resenärer eller barn eller föräldrar, en fet förkylning. Det är synd om karlar som blir förkylda! :mattias

Bakdämpare... Bang for the buck, renovera original och sätt i en matchande fjäder. Det gjorde jag och det blev himmelsk skillnad. Nästa steg på min utvecklingsväg blev en Öhlinare, inte full lyx varianten, utan en beggad rostig sak som också renoverats. Den kom från en YZF 750 SP. Inte lika stor skillnad (men det kan bero på att det var lite klåpare inblandade i första renoveringen/anpassningen), fast nu är jag riktigt nöjd.

Köperåd, jag vet att Anehall kört med Wilbers, och varit riktigt nöjd. Sen finns ju Öhlins också, men då skulle jag nog snarare satsa pengar på fronten först. Hagon vet jag inte mkt om. Sett på engelska forumet att Kayla (busy little bee) gör konverteringssatser så man får på R6 dämpare av modernt slag, med hög/låg-fartsjusteringar o krejjer. Mycket att skruva på, men kan tänka mig att det blir för mkt... I vart fall, en fjäder som är anpassad till din vikt är A och O, oavsett om du köper ny eller beggad eller renoverar.

Framgaffel, absolut nya fjädrar. Linjärt är ju mer "race" och egentligen mer rätt, men progressiva är inte så tokiga de heller, så länge man inte är Schwantz. Jag har RaceTech emulatorer och Öhlins fjädrar nu, riktigt bra skit! Emulatorerna ger dämparna lite mer följsamhet när man väl ställt in dem, abret är att (den obefintliga) returdämpningsjusteringen ryker. Kompression ställs genom att man tar ut emulatorerna o skruvar på en skruv, retur genom att byta viskositet. Jag ha f.ö. 20w olja nu, men det är som sagt med emulatorer och modifierade dämparrör.

Sommaren känns f.ö. redan slut, och jag har bara hunnit med 2 bantillfällen, totalt 5 dagar. Undrar varför man inte blir snabbare :va Men nästa sommar, då dj-vlar (sa jag inte så i år också? :D)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
:D
Jaja. Jag ÄR fast i modifieringsträsket. Nästa sak är först och främst bakdämparen som verkar ha sett sina bästa dagar (den är mjuk och följsam som en planka ungefär).

Finns det andra modellers dämpare som passar rakt av och som är bra?

Keyla på engelska forumet gör adapters så man kan sätta en ny R6 dämpare på TRX:en, det finns en uppsjö av R6 dämpare på evilbay och dom flesta har kommit undan med under 100£!! :tummenupp

....eller så kollar man vad Hasse redan skrivit *asg*
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Bra tips. Kollade lite mer på bakdämparen och jag släpper den tillsvidare. Kayla levererar hennes adapterkit till mig (inklusive lite kortare dogbones för något högre ride height) och på tyska Ebay hittade jag en R6 dämpare (2007) som gått endast 400 mil för 1000-lappen. Ska bli kul att se vad det ger. Gaffelfjädrar borde väl finnas för ungefär lika mycket pengar hemmavid, eller?

Läste nog för mycket om linjärt kontra progressivt men summan av det hela blev att om jag inte kör ofta med olika last så är linjära lättare att få en bra setup på. Och då skriver Hans att "Linjära är nog rätt MEN....". Va fan, nu får man ju bara fler myror i skallen. Snart vill säkert någon sälja mig en färdigkittad gaffel "För jag har ju ändå bytt till R1-gaffel". *hint-hint*

Så projektet är på gång och STORT tack för tipset om Kaylas adpatersats som ska bli riktigt kul att se vad det ger.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Så här i backspegeln; Det jag har nu som sist gjort med gaffeln kunde jag lika gärna ha gjort från början dvs linjära fjädrar och emulatorer från RaceTech. Nu är den riktigt civiliserad och trevlig.
RaceTech-pryttlar i Sverige hittar du här http://www.kumlinsmotor.se/index.html De hade allt hemma när jag ringde och beställde. Riktigt schyssta priser( 800 bagis för fjädrarna) jämfört med om jag skulle ha handlat från tex en motorcykelaffär i Kumla.
Förutom modifieringen av gaffelspindlarna ( rören inne i gaffeln) så fick jag maskinarbeta emulatorerna så att de gick att få i gaffelrören. Skall noteras att det var exakt de som RT rekommenderade på sin hemsida. Kan det vara så att silvergafflar och svartgafflar skiljer sig åt mer än det kosmetiska?
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Spooked, tack.

Linjära - progressiva 2-1

Tänkte göra en snikvariant och strunta i RT goldvalve. Hur mycket gör det egentligen kontra att fylla med lite mer / tjockare olja.

Kanske dumt att inte göra "allt" när man väl är igång.

:brinnerup
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Spooked, tack.

Linjära - progressiva 2-1

Tänkte göra en snikvariant och strunta i RT goldvalve. Hur mycket gör det egentligen kontra att fylla med lite mer / tjockare olja.

Kanske dumt att inte göra "allt" när man väl är igång.

:brinnerup

Gört!:tummenupp

Det där med snikvarianter har jag gjort och visst, det blir bättre men det är nu som det funkar bra.Får man sen till en schysst injustering så vågar jag påststå, riktigt bra.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top