TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Spooked, tack.

Linjära - progressiva 2-1

Tänkte göra en snikvariant och strunta i RT goldvalve. Hur mycket gör det egentligen kontra att fylla med lite mer / tjockare olja.

Kanske dumt att inte göra "allt" när man väl är igång.

:brinnerup
Linjära, för de är lättare att kontrollera och ställa in om du nu ska modifiera. Det är knappast en touringhoj du ska fixa, då kan du byta till dig en TDM istället ;)

Mer olja ger större progressivitet i dämpningen (ej att förväxla med fjädern) medan tjockare olja i allmänhet ger mer kompression/retur överlag (trögare flöde). Vill du ha en känslig gaffel utan att den bottnar och utan att lägga ner "the whole monty" är det en viktanpassad linjär fjäder, lite tjockare olja för att dämpa returen och lite mer så den inte bottnar vid hårda inbromsningar. Det är mitt ovetenskapliga tips, så gjorde jag i min och det funkade rätt bra som budgetlösning både på Monzta och Gelleråsen :D

Å andra sidan, ska du göra "allt" kan du lika gärna jämföra priser och kolla på gaffel från R1/R6 ;)
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Linjära, för de är lättare att kontrollera och ställa in om du nu ska modifiera. Det är knappast en touringhoj du ska fixa, då kan du byta till dig en TDM istället ;)

Mer olja ger större progressivitet i dämpningen (ej att förväxla med fjädern) medan tjockare olja i allmänhet ger mer kompression/retur överlag (trögare flöde). Vill du ha en känslig gaffel utan att den bottnar och utan att lägga ner "the whole monty" är det en viktanpassad linjär fjäder, lite tjockare olja för att dämpa returen och lite mer så den inte bottnar vid hårda inbromsningar. Det är mitt ovetenskapliga tips, så gjorde jag i min och det funkade rätt bra som budgetlösning både på Monzta och Gelleråsen :D

Å andra sidan, ska du göra "allt" kan du lika gärna jämföra priser och kolla på gaffel från R1/R6 ;)
Tyvärr så förlorar man då ett svekfullt originalutseende. :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Spooked, tack.

Linjära - progressiva 2-1
...
Nja, du ska nog inte räkna mitt uttalande som för progressiva. Det är mycket bättre med progressiva med rätt fjädringskoefficient jmf med original. För en gathoj duger det utmärkt, och det går att åka bana med också. Jag hade progressiva från början, men har linjära nu (som då i och med detta är bättre ;)).

Tyvärr så förlorar man då ett svekfullt originalutseende. :D

Rätt, sleeper är det som gäller! :yoparty

Och inte att förglömma, R1-piloter moddar också sina gafflar... Man bör åtminstone skaffa rätt fjädrar till dem hur som helst. Emulatorerna emulerar just den typen av fjädring (alltså inte USD, men innanmätet)

Edit: fast är det ett "svekfullt originalutseende" man förlorar :va

...Mer olja ger större progressivitet i dämpningen (ej att förväxla med fjädern).
Helt rätt, fast det jag lärt mig är att det bara är sista tredjedelen som påverkas. Å andra sidan, när jag fyllde olja till 130 mm med okomprimerade gafflar, så blev fronten stenhård, inte bara sista tredjedelan... Det där har f.ö. inte hänt, ifall någon frågar :rolleyes:
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Tyvärr så förlorar man då ett svekfullt originalutseende. :D
Jag vet, det är många poäng som försvinner där. Inget jag egentligen skulle rekommendera annat än till rena prestandasökare som borde köpa nåt mer könlöst ändå :tungan
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Håller villigt med. Sen är det en viss tjusning i att få originalskiten att fungera så optimalt som möjligt utan att det står med neonbokstäver "OMBYGGD" på hojen.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
BTW Jåke, är du något involverad i begivenheterna i Bålsta till helgen?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
BTW Jåke, är du något involverad i begivenheterna i Bålsta till helgen?
Nej, inte alls. Så till den milda grad att jag inte ens är uppdaterat på vad det är... :rolleyes:

Jag får skylla på förkylning och att jag haft fullt upp med att se fram emot körningen på Arlanda igår.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kurs för ,förhoppningsvis, blivande GI
Så var det, verkar som rotax:en gör äggröra av huvet...

Det sköter Patrik och Ole, jag är inte så politiskt korrekt att jag tas in i såna sammanhang. Men lycka till, inga större problem tror jag, lite självdistans och några nyfikna frågor kommer man långt med. :)
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Fint forum det här.

Nu känner jag mig övertygad om att linjärt is the way. Tack Jåke - jag provar först med snikvariant och att labba med oljan. Lite budget får jag försöka hålla på detta :D

Lustigt att en del leverantörer säljer fjädrar utan att undra vad jag väger osv. Funderar på 0,85 eller 0,9 fjädrar till mina 80 kg (med utrustning något mer) samt något tjockare olja. Vad har ni andra för luftspalt?
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
ja fjädringar har inte jag gjort nåt åt..första ägaren hade bytt. men skulle ibland vilja ha bättre fram..ska byta olja, har jag inte gjort på den än fast jag haft den sen 2005 ..så det behövs väl säkert nu..hur ofta ska man byta framgaffelolja egentligen..
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Helt rätt, fast det jag lärt mig är att det bara är sista tredjedelen som påverkas.
Jupp, man kan i viss mån bli av med att gaffeln dyker fullt vid hård inbromsning. Den biten av rörelsen använder man inte så mycket vid vanlig infjädring om övrigt är hyfsat rätt inställt.

Fyllningsgrad kan vi väl lämna därhän :D

j..hur ofta ska man byta framgaffelolja egentligen..
Beror lite på hur och hur mycket du kör, men varannat år är väl ett lämpligt intervall för "normal" användning.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
...

Fyllningsgrad kan vi väl lämna därhän :D
Vad pratar du om? No pics, so it didn't happen... :D

Beror lite på hur och hur mycket du kör, men varannat år är väl ett lämpligt intervall för "normal" användning.

Tycker jag med. Ska man döma av hur min gaffelolja sett ut då jag bytt, och det har nog nästan varit 2 ggr per pga testande, så är det nog t.o.m. i underkant...

Fast hur många gör sånt med rekommenderade intervall? Bromsvätska, hand upp alla som byter den regelbundet (utom då man byter slang, pump eller liknande).
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Hallå igen.

Spooked och andra med bra tips om framgaffel.

Jag har faktiskt lyckats få tag på en komplett uppsättning innanmäte som är färdigombyggda med RT både fjädrar och goldvalve.

Fick tips om (för min vikt) 130 mm luftspalt och 15w olja för detta. 2 varv in på racetech emulatorerna, samt läge 2 på retur.

Helt okej pris också så jag slipper görat och får hela istället för budgetlösningen. Ibland ska man ha tur :yoparty
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå igen.

Spooked och andra med bra tips om framgaffel.

Jag har faktiskt lyckats få tag på en komplett uppsättning innanmäte som är färdigombyggda med RT både fjädrar och goldvalve.

Fick tips om (för min vikt) 130 mm luftspalt och 15w olja för detta. 2 varv in på racetech emulatorerna, samt läge 2 på retur.

Helt okej pris också så jag slipper görat och får hela istället för budgetlösningen. Ibland ska man ha tur :yoparty

Gôtt! Jag har lite mindre luftspalt, 20w olja, RT fjädrar 0.95 har jag för mig, 2 varv på emulatorerna, och väger ca 90 kg. Fast vad menas med läge 2 på returen? Är det verkligen Goldvalve monterat, så måste man kapa returjusteringsstången (man plockar bort justeringsventilen också...)
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Gôtt! Jag har lite mindre luftspalt, 20w olja, RT fjädrar 0.95 har jag för mig, 2 varv på emulatorerna, och väger ca 90 kg. Fast vad menas med läge 2 på returen? Är det verkligen Goldvalve monterat, så måste man kapa returjusteringsstången (man plockar bort justeringsventilen också...)

Du har rätt Hans och det var jag som läste för fort/fel på infon jag fick. Tydligen är locken till gafflarna också omgjorda (?).

Glöm det jag sa om läge två på retur och jag hävdar härmed motsatsen =). De fjädrar som kommer med kitet är 0,9 vilket borde passa mig och bli en schysst kompromiss mellan bana och gata.

:banana
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Du har rätt Hans och det var jag som läste för fort/fel på infon jag fick. Tydligen är locken till gafflarna också omgjorda (?).

Glöm det jag sa om läge två på retur och jag hävdar härmed motsatsen =). De fjädrar som kommer med kitet är 0,9 vilket borde passa mig och bli en schysst kompromiss mellan bana och gata.

:banana
Antagligen menar säljaren att stången är kapad, och den sitter hyfsat permanent i locket. Kolla upp om du får med dig den igenlödda dämpkolven också (den som sitter längst ned inuti gaffeln, som hålls fast av insex från undersidan av gaffelbenen). Man ska löda igen befintliga returhål och borra nya. Kan ju vara bra att dels slippa arbetet, och dels att ha en komplett originaluppsättning också.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hallå igen.

Spooked och andra med bra tips om framgaffel.

Jag har faktiskt lyckats få tag på en komplett uppsättning innanmäte som är färdigombyggda med RT både fjädrar och goldvalve.

Fick tips om (för min vikt) 130 mm luftspalt och 15w olja för detta. 2 varv in på racetech emulatorerna, samt läge 2 på retur.

Helt okej pris också så jag slipper görat och får hela istället för budgetlösningen. Ibland ska man ha tur :yoparty

...och Finland är ju nära!! :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top