TRX-tråden

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Haha! Ja det stämmer bra. Lasses grejor från internationella forumet :D

Du missar inget verkar det som :Bugar

Hans; som du kanske förstår på mitt svar till KW så är det helt kompletta grejor med dämparstången och korrekt utförda lock etc.

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Jupp, man kan i viss mån bli av med att gaffeln dyker fullt vid hård inbromsning. Den biten av rörelsen använder man inte så mycket vid vanlig infjädring om övrigt är hyfsat rätt inställt.

Fyllningsgrad kan vi väl lämna därhän :D

Beror lite på hur och hur mycket du kör, men varannat år är väl ett lämpligt intervall för "normal" användning.

jo vartannat år e nog bra...ska byta snart ha det bra....

Gustavied

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2010
Hoj
Honda VTR1000F
originalljuddämparna

Någon som har testat att laborera med insatsen på ljuddämparn, nån som kör utan , nån som har kortat den ? eller kanske kortat hela ljuddämparna?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Någon som har testat att laborera med insatsen på ljuddämparn, nån som kör utan , nån som har kortat den ? eller kanske kortat hela ljuddämparna?

Flera på engelska forumet som "debafflat" original, har även för längesedan sett en bild på kortade. Men det är ändå viktsparandet som är nummer ett vid byte till titan eller dlylikt...

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Steg ett i väghållning är nu klart. R6 dämpare (E-bay) med adaptor från Kayla samt kortare "dogbones" för högre bakända är monterat och provkördes till jobbet i morse.

Skillnaden är faktiskt dramatisk. Dels var gamla dämparen helkass (skuren?) och höjningen bak gjorde en hel del för känsligheten i styrningen samt att den känns ganska mycket stabilare vilket jag inte förväntade mig. Spårningen klart bättre (ingen understyrning). :yoparty

Som så många sagt och jag numera kan instämma i så blir framgaffeln från att ha upplevts som okej efter mycket meckande plötsligt alldeles för mjuk och oföljsam med ny och bättre bakre stötdämpare.

Steg två är på ingång - komplett Racetech-kittad gaffel.

Vad fasiken blir det kvar till vintern? Kanske man skulle okynnesbyta alla lager i ram etc. Drivpaket... Puts... :va

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Steg ett i väghållning är nu klart. R6 dämpare (E-bay) med adaptor från Kayla samt kortare "dogbones" för högre bakända är monterat och provkördes till jobbet i morse.

Skillnaden är faktiskt dramatisk. Dels var gamla dämparen helkass (skuren?) och höjningen bak gjorde en hel del för känsligheten i styrningen samt att den känns ganska mycket stabilare vilket jag inte förväntade mig. Spårningen klart bättre (ingen understyrning). :yoparty

Som så många sagt och jag numera kan instämma i så blir framgaffeln från att ha upplevts som okej efter mycket meckande plötsligt alldeles för mjuk och oföljsam med ny och bättre bakre stötdämpare.

Vad fasiken blir det kvar till vintern? Kanske man skulle okynnesbyta alla lager i ram etc. Drivpaket... Puts... :va
Härligt! :tummenupp

Var inte orolig, du kan få en todo-lista ;)

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga

Bromsslangar? Gummmislang till broms bör bytas med intervall på 3-4 år. Odistinkt och svampig broms kan orsakas av gamla slangar.
Blåpunktare och annan bromspump?
Lacka om den till en -95a? Vit ram, rött karosseri och svart motor?
Porta toppen?
Big bore?Lär finnas en sats med smidda kolvar till TDM 900 som skall ge 920cc eller om det var 960? Borde gå att fodra om trx-cylindrarna med dem, eller?

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Skickar lite bilder på installerad dämpare (ja, den är lite skitig i övrigt - regnkörning dagen innan...)

Bifogat

• IMG_2349.JPG
    IMG_2349.JPG
    103.7 KB · Visningar: 49
  • IMG_2350.JPG
    IMG_2350.JPG
    113 KB · Visningar: 56
  • IMG_2351.JPG
    IMG_2351.JPG
    107.6 KB · Visningar: 53
  • IMG_2352.JPG
    IMG_2352.JPG
    90.4 KB · Visningar: 55

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Hoppla, nu fick jag något att fundera på... :)

Det krävs TDM-cylindrar för det antar jag. Hur går det att borra dem, det är väl Nikasil-lopp? De passar väl inte rakt av heller, utan man måste ta bort lite material här och där? Kostnad, har du kollat?

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hoppla, nu fick jag något att fundera på... :)

Det krävs TDM-cylindrar för det antar jag. Hur går det att borra dem, det är väl Nikasil-lopp? De passar väl inte rakt av heller, utan man måste ta bort lite material här och där? Kostnad, har du kollat?

Dom tog BRA betalt för kit, ännu bättre för borr o ny nikasil.
Det enda du behöver göra är att antingen sätta dit 900 vevstakar eller H7 borra toppänden på våran 1mm. Kolla carpe TDM...måååånga har tröttnat på oljeförbrukningen! :D

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Finns det någon länk till det där TTS? Funkade sådär att googla. Tibetanska Terierförbundet Sverige och en massa annat junk.:näsblod

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Med era skriverier ställer ni till kaos i huvet på en gammal man.:confused:
Man har en riven motor, kostar på lite för mycket på delar till den, var ska man stoppa?
Bygga upp till som den var?
Utveckla motorn?
Köpa en maskin som redan har lite mer kräm?
Sen är det ju det där med att TRXen för mig är lite av en personlighet, en gammal hoj som passar till en gammal gubbe.:tummenupp
Jag har saknat den hela sommarn och ångrar att jag inte satte fart med renoveringen direkt som den rasade.
Har visserligen åkt TDM900, 2 dar Kinnekulle, 1 dag Mittsverige och 2 dar Molanda, det går ju, men är långt ifrån samma sak.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Med era skriverier ställer ni till kaos i huvet på en gammal man.:confused:
Man har en riven motor, kostar på lite för mycket på delar till den, var ska man stoppa?
Bygga upp till som den var?
Utveckla motorn?
Köpa en maskin som redan har lite mer kräm?
Sen är det ju det där med att TRXen för mig är lite av en personlighet, en gammal hoj som passar till en gammal gubbe.:tummenupp
Jag har saknat den hela sommarn och ångrar att jag inte satte fart med renoveringen direkt som den rasade.
Har visserligen åkt TDM900, 2 dar Kinnekulle, 1 dag Mittsverige och 2 dar Molanda, det går ju, men är långt ifrån samma sak.
Jag uppfattade det som att du var mycket nöjd med hojen, som den var innan det skar ihop. Eller missuppfattade jag det när vi språkades i Laxå? Original räcker, tycker jag.

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
klåpare har vart i farten och försök sno min moppe så nu är höger bromsskiva paj, förhoppningsvis inget annat, tips på annat som kan ha gott åt helvete? Folksam ska ha 3 tuss i självrisk så det lutar åt e-bukten, några tips? är det spetziales med trx skivor eller är det någon som har koll på vad för specifikationer som gäller?

till saken hör också att jag ska åka på arlanda den 17:e så om nån råkar ha en bromsskiva han inte behöver just den helgen vore det bra

4971099143

http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971099143/
http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971712262/

Last edited:

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
klåpare har vart i farten och försök sno min moppe så nu är höger bromsskiva paj, förhoppningsvis inget annat, tips på annat som kan ha gott åt helvete? Folksam ska ha 3 tuss i självrisk så det lutar åt e-bukten, några tips? är det spetziales med trx skivor eller är det någon som har koll på vad för specifikationer som gäller?

till saken hör också att jag ska åka på arlanda den 17:e så om nån råkar ha en bromsskiva han inte behöver just den helgen vore det bra

4971099143

http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971099143/
http://www.flickr.com/photos/53831932@N08/4971712262/

KEDO har ju en del fina grejer, men de är inte gratis.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln