TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Polarn har rivit klart nu, dags att bygga ihop extramotorn... :lol
 

Bifogat

  • 20211230_131805.jpg
    20211230_131805.jpg
    848.6 KB · Visningar: 17

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Konstgjord andning på denna tråden. Status på senaste bygget... :lol
 

Bifogat

  • 20220317_172529.jpg
    20220317_172529.jpg
    1.7 MB · Visningar: 47

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Godkväll gott folk, jag ska riva gaffelbenen imorgon, hur mycket olja ska det vara? :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Godkväll gott folk, jag ska riva gaffelbenen imorgon, hur mycket olja ska det vara? :)
Vill du ha lite vettigare mer progressiv dämpning, 115 mm. Vill du köra original, 130 mm.

Luftspalt från kant ner till olja med helt hoptryckt ben alltså.

Fast efter 3 dagar borde det vara löst.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Vill du ha lite vettigare mer progressiv dämpning, 115 mm. Vill du köra original, 130 mm.

Luftspalt från kant ner till olja med helt hoptryckt ben alltså.

Fast efter 3 dagar borde det vara löst.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Kanon, tack! :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ha ha, trodde jag tog bort det inlägget för när jag såg det själv blev jag osäker om jag kom ihåg rätt och ville dubbelkolla. Sen hittade jag inte anteckningen osv...

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 
Last edited:

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Hej !

Som jag nämnt tidigare i TRX-tråden hämtade jag hem en TDM i vintras.
Nu när jag börjar åka märker jag att den inte går riktigt bra bestyckningsmässigt.
Bl.a. tappar den kraft vid landsvägsfart på jämn gas (surging om jag skulle välja
ett engelskt ord).

Det är en -99:a så den ska väl ha de uppdaterade förgasarna, tror jag. Ni som har
erfarenhet av dessa motorer, är det någon som vet om även dessa förgasare lider
av problemen med slitna emulsionsrör + nålar? Vilka är symptomen om de är slitna,
går den konsekvent fett eller kan man få andra konstiga fenomen?

Tack på förhand / Mikael
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hej !

Som jag nämnt tidigare i TRX-tråden hämtade jag hem en TDM i vintras.
Nu när jag börjar åka märker jag att den inte går riktigt bra bestyckningsmässigt.
Bl.a. tappar den kraft vid landsvägsfart på jämn gas (surging om jag skulle välja
ett engelskt ord).

Det är en -99:a så den ska väl ha de uppdaterade förgasarna, tror jag. Ni som har
erfarenhet av dessa motorer, är det någon som vet om även dessa förgasare lider
av problemen med slitna emulsionsrör + nålar? Vilka är symptomen om de är slitna,
går den konsekvent fett eller kan man få andra konstiga fenomen?

Tack på förhand / Mikael
Om du tankar 95 oktan som alla andra skulle jag spontant säga att ditt problem är E10. Den gör magert just där, jämn fart med väldigt lite gas. Gissningsvis runt 3000 varv samtidigt som den går som den ska om du gasar på?

Större pilotmunstycken och skruva ut luftskruvarna borde hjälpa. Nya förgasarna slits inte som de äldre så det tror jag inte du behöver oroa dig för. Men då går den fett i mellanregistret och ryker svart vid pådrag. Luktar även påtagligt bensin om hojen i så fall. Men som sagt ovanligt på -99.

Om du har möjlighet, börja med det enkla och skruva ut luftskruvarna ett varv och se om det gör skillnad.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

Mikael_1150

Medlem
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
TDM 850 -99, GSX 1100 -84, YZ 250 -79, XT125R
Tack för bra input !

Det är precis så den beter sig. Jämn fart när man backar av på gasen då börjar den tveka,
men går rent om man gasar på igen. Allt tyder på att den går magert. Jag tänker att om
det vore ett problem med bränslematningen från tank så skulle den väl fortsätta tveka när
man öppnar spjällen.

Det är kanske så enkelt att E10 märks på bestyckningen, på de ställen i registret där den
redan ligger snålt. Jag tror jag börjar där. Det är enkelt att tanka något med mindre etanol
och se om det gör skillnad.

Jag hittar inget om det i manualerna, men blandningsskruvarna reglerar alltså bränsle på
de här förgasarna? Dvs att man skruvar ut dem för en fetare blandning?

/ Mikael
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Tack för bra input !

Det är precis så den beter sig. Jämn fart när man backar av på gasen då börjar den tveka,
men går rent om man gasar på igen. Allt tyder på att den går magert. Jag tänker att om
det vore ett problem med bränslematningen från tank så skulle den väl fortsätta tveka när
man öppnar spjällen.

Det är kanske så enkelt att E10 märks på bestyckningen, på de ställen i registret där den
redan ligger snålt. Jag tror jag börjar där. Det är enkelt att tanka något med mindre etanol
och se om det gör skillnad.

Jag hittar inget om det i manualerna, men blandningsskruvarna reglerar alltså bränsle på
de här förgasarna? Dvs att man skruvar ut dem för en fetare blandning?

/ Mikael
Ja, de reglerar bränslet. Lite felaktigt benämnda som "luftskruvar". :lol

Skruva ut dem så blir blandningen fetare. Standard på din är 2 varv ut.

Jag har precis servat en TRX som beter sig exakt likadant. När jag skruvade ut skruvarna slutade den nästan helt misstända på tomgång, fortfarande tvekar och misständer om man ger för lite gas mellan 2-3000 rpm. Synkroniseringen är klockren så det är inte problemet heller. Ger man på mer gas går den hur fint som helst och svarar kanonfint även i det dåliga området och man vrider handtaget tillräckligt.

Jag har beställt 2 steg större pilot munstycken till den och hoppas det hjälper. På just den ska jag se över tändkablar också för säkerhets skull men det är knappast ett bekymmer för dig.
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
713433E7-A0DD-49B7-8150-5D4222E57C9A.jpegHej gott folk, när jag skulle sätta tillbaka bromsoket som jag har renoverat så kunde jag konstatera min galloperande alzheimer gjort att jag inte hittar sprintarna som ska hålla fast beläggen, har ni några förslag på var jag kan hitta nya?
 

Joliet

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2017
Ort
Sollentuna
Hoj
CBR100RR TRX850

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag kan ta hem pinnarna originaldelar för typ 60-80,-/st (plus frakt om de inte hinner med liggande order), de små R-sprintarna finns på eBay.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top