Vi behöver nog inte knapra Jod nu heller, men svensk grundberedskap är urusel...
Halveringstiden på jod är väl sisådär 8 dagar, så så länge vi inte tänker frakta det hit via flyg så sparar jag mina (som tillhandahålls av våran eminenta beredskap).
Vi behöver nog inte knapra Jod nu heller, men svensk grundberedskap är urusel...
Svenska utrikesdepartementet avråder nu från alla resor till Japan.
Men några planer på att hjälpa svenskar hem finns inte.
– Alla som vill hem kan ta sig hem, enligt våra uppgifter, säger Cecilia Juhlin presschef på UD.
källa: Greenpeace så ta det med en nypa salt (med jod såklart)Approximately 3,830 kilograms of plutonium has been left in the ground as a result of all underground nuclear testing and some 4,200 kilograms of plutonium has been discharged into the atmosphere as a result of atmospheric nuclear testing.
Om man gämför den här lilla olyckan med de 711 atombombstester som utförts i atmosfären eller under vatten, hur farligt är det i gämförelse globalt sett?
källa: Greenpeace så ta det med en nypa salt (med jod såklart)
Äntligen en ljuspunkt i all elände.
I dessa tider av utanförskap och arbetslöshet finns det trots allt saker att glädjas åt.
Den japanska kärnkraftsindustrin nyanställer!
Så du som gillar utmaningar hör av dig!
Vi ser gärna att du brinner för ditt arbete.
Vana att bära foliehatt är meriterande.
"Hos oss möter du en strålande framtid?"
Risk och konsekvensbedömningar har väl aldrig varit sporthojspiloternas starka sida
tror knappast det är sh:are som köpt upp alla jodtabletter i stockholm så du letar nog på fel ställe för att hitta oroliga
Det gick tydligen åt en jäkla massa jod-berikat salt för att motsvara en enda jod-tablett(närmare bestämt ca 80st matskedar).
Nu vet jag inte hur mycket jod-tabletter man knaprar vid sådant behov.
Skulle nog själv spy efter 3'e skeden...
sr.se
Chatt med Lembit Sihver, svensk professor i kärnteknik
Den svenske professorn i kärnteknik, Lembit Sihver kom hem från Japan i måndags. Han har tidigare besökt de havererade reaktorerna i Fukushima.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4406354
Bra med information från en kunnig människa med förstahandsinformation
Halveringstiden på jod är väl sisådär 8 dagar, så så länge vi inte tänker frakta det hit via flyg så sparar jag mina (som tillhandahålls av våran eminenta beredskap).
Ja.. Jag har ingen aning om din källa, men det du citerar pratar om 3-4 ton.
I Japan är det 6 bassänger med 80 - 130 ton aktivt avfall i vardera, ca 5-600 ton alltså.
Ganska mkt mer helt enkelt!
Som bonusuppgift: Gämför mängden radioaktivitet ett koleldat kraftverk släpper ut gämfört med ett kärnkraftverk...
Jo, klart mer, men jag har svårt att tro att särskilt mycket av det lättat och svävat iväg....
Plutonium är ju klart nasty, men det är väl knappast det de kör kraftverken på. Var mer ute efter om någon kunde göra en jämförelse på hur hälsovådligt detta är jämfört med de prov som utfördes förr i tiden.
Som bonusuppgift: jämför mängden radioaktivitet ett koleldat kraftverk släpper ut jämfört med ett kärnkraftverk...
Jag brukar inte vara språkpolis men..
Jo, klart mer, men jag har svårt att tro att särskilt mycket av det lättat och svävat iväg....
Plutonium är ju klart nasty, men det är väl knappast det de kör kraftverken på. Var mer ute efter om någon kunde göra en gämförelse på hur hälsovådligt detta är gämfört med de prov som utfördes förr i tiden.
Som bonusuppgift: Gämför mängden radioaktivitet ett koleldat kraftverk släpper ut gämfört med ett kärnkraftverk...
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|