Tsunamin i Japan

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
hoppsan en 7a på skalan

Frigyes Reisch är en av Sveriges ledande experter på kärnkraftssäkerhet.

I 27 år jobbade han på Statens kärnkraftsinspektion, SKI.

Han har arbetat för IAEA och utbildat kärnfysiker utomlands i hur man bedömer allvaret i kärnkraftsincidenter.

Frigyes Reisch vet vad han talar om.

Nu säger han – i en exklusiv intervju med Aftonbladet – att olyckan i Fukushima är lika allvarlig som Tjernobyl. Utsläppet av radioaktivitet handlar med all sannolikhet om dödliga doser.

Att japanska myndigheter klassar läget som en fyra på den sjugradiga Ines-skalan avfärdar han som mörkläggning:

– Det säger de på grund av ekonomiska intressen. Det här är en sjua. Under mina år på SKI skulle jag inte ha pratat lika fritt, men nu är jag pensionär och kan säga som det är.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Exklusiv intervju med Aftonbladet är ungefär lika säkert som att läsa något i Kalle Anka. Men Frigyes Reisch vet säkert vad han talar om.

Något jag funderat över är markpriserna i Japan just nu? Kanske dags att köpa upp lite av de utslagna bönderna...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
hoppsan en 7a på skalan

Frigyes Reisch är en av Sveriges ledande experter på kärnkraftssäkerhet.

I 27 år jobbade han på Statens kärnkraftsinspektion, SKI.

Han har arbetat för IAEA och utbildat kärnfysiker utomlands i hur man bedömer allvaret i kärnkraftsincidenter.

Frigyes Reisch vet vad han talar om.

Nu säger han – i en exklusiv intervju med Aftonbladet – att olyckan i Fukushima är lika allvarlig som Tjernobyl. Utsläppet av radioaktivitet handlar med all sannolikhet om dödliga doser.

Att japanska myndigheter klassar läget som en fyra på den sjugradiga Ines-skalan avfärdar han som mörkläggning:

– Det säger de på grund av ekonomiska intressen. Det här är en sjua. Under mina år på SKI skulle jag inte ha pratat lika fritt, men nu är jag pensionär och kan säga som det är.

Läste det där också och man kan undra var en gammal pensionär från Sverige får uppgifter som gör att han kan dra sådana tvärsäkra slutsatser om japanska kärnkraftsverk(av annan typ en Tjernobyl)...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Läste det där också och man kan undra var en gammal pensionär från Sverige får uppgifter som gör att han kan dra sådana tvärsäkra slutsatser om japanska kärnkraftsverk(av annan typ en Tjernobyl)...

han verkar ju inte vara en nybörjare inom området och kanske kan lägga ihop 1+1 med sin erfarenhet, ett plus är ju att han är oberoende som han säger.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
han verkar ju inte vara en nybörjare inom området och kanske kan lägga ihop 1+1 med sin erfarenhet, ett plus är ju att han är oberoende som han säger.

Pensionärer skall man aldrig lita på:gnissla

Dom gör allt i sin makt för att driva ner inflationen för att kattmaten skall vara så billig det bara går:huvet

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Mes!!! hur svårt är det egentligen. åka runtrunt på en vadderad bana:va

Nog med OT nu.

Det känns lite som faktan som kommer från Japan är vinklad för att rädda ekonomin..

ok, nåt får mig att tro på han när han säger att TZ750 är ett monster :D

The one area where Japan did not adequately prepare itself was economics.

Japan has not managed its economy with the awareness that it might suffer from earthquakes and thus need room to be able to take on the large-scale debt that rebuilding its economy would require.

Quite to the contrary, Japan has a debt load almost twice the size of its total GDP. This is the worst of all rich countries. The International Monetary Fund says that in four years, Japan’s debt will equal 250% of GDP. That’s before this earthquake, which will add tens of billions of dollars to the debt.

http://globalpublicsquare.blogs.cnn...t-the-devastation-in-japan-teaches-us/?hpt=C2

här var det några pip

http://edition.cnn.com/video/#/video/world/2011/03/14/sot.japan.miagi.tsunami.flee.nhk?hpt=C2

klart att folk ska leka på vågorna också :D

http://cnn.com/video/?/video/ireports/2011/03/11/irpt.tsunami.surfing.cnn

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Man vill ju gärna att kärnkraftverk ska vara säkra. Att det ska finnas en massa
kontroll- och styr-system. En massa knappar och instrument och dataskärmar
och gubbar som har koll på läget och vad de gör. Att de kan se vad som händer
och dra i några spakar.

Men vad händer här?

"Nej, det är nog ingen fara."

"Oj, där exploderade viss huset med reaktorn i, men det behöver ju inte innebära någon fara, tror jag."

"Nej, vi har nog ingen härdsmälta ... än ... tror jag."

"Jo, det kanske vi hade. Vi har nog kanske en liten härdsmälta."

"Men lite radioaktivitet är det väl ingen som har dött av."

"Ja, jo det kanske det är, men det är nog ingen riktig fara ... än."

Finns det någon på det där kärnkraftverket som vet vad som händer och vad som har hänt?
Finns det någon som kan göra något åt situationen? Mer än att be till Buddha?
Vad hände med alla sladdar och sensorer och aktuatorer och kontrollrum och
gubbar när det där huset exploderade.

En härdsmälta i ett kärnkraftverk är typ det läskigaste som kan hända.
Det är så läskigt att det knappt kan hända liksom.

Men ett kärnkraftverk är å andra sidan så säkert att bara är de mest extremistiska
miljöpartisterna som kan hålla sig från att få utlösninga av att bara titta på det.
Det är så säkert att det går liksom inte att tala om hur säkert det är.

När den där olycksaliga jordbävningen och tsunamin skakade om Fukushima I,
hade de tre (av sex, tre var avstängda för underhåll) rektorer i drift.

Nu har det gått tre, snart fyra, DYGN.

Hur ända in i glödheta reaktorn kan man KANSKE ha härdsmältor
i TRE av TRE reaktorer.

Men man kanske inte ska klaga.
Om JAG hade jobbat på det där kraftverket så hade jag helt klart tagit kompledigt
eller semester eller VABat idag.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Fukushima I,
hade de tre (av sex, tre var avstängda för underhåll) rektorer i drift.

DYGN.

Hur ända in i glödheta reaktorn kan man KANSKE ha härdsmältor
i TRE av TRE reaktorer.

tror nog det är bättre med 3 av 3 än 6 av 6 :gnissla

kanske bara behöver vaba halva tiden då :brinnerup

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Pensionärer skall man aldrig lita på:gnissla

kan ju hoppas den här också är pensionär.

Japanska myndigheter har graderat haveriet i Fukushima 1 som en fyra på den sjugradiga Ines-skalan, vilket innebär en olycka utan betydande konsekvenser för allmänheten. Men John Large, brittisk kärnexpert som bland annat lett riskbedömningsteamet vid bärgningen av den havererade ryska kärnubåten Kursk, gör en annan bedömning. Han menar att det inträffade visst utgör en fara för allmänheten. Det baserar han bland annat hur japanska myndigheter agerar.

– De har satt igång en väldigt stor evakuering, det skulle de inte göra om det inte finns någon risk, säger Large till SvD.se

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/expert-situationen-ar-utom-kontroll_6005511.svd

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
better safe than sorry...

är väl så

Hotet från kärnkraftverken fick Sara Söderholm att bestämma sig. Precis som många andra utlänningar flyr hon nu Japan. - Jag vill inte vara kvar här om det blir panik landet, säger hon till TT.

Biljetterna har blivit allt mer svåråtkomliga och priserna stigit till 20 000 kronor

Under måndagen gick också bland annat franska myndigheter ut och ombad fransmän på plats i Tokyo att lämna staden.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/svenskar-lamnar-japan

börjar de med radioaktiva kontroller på flygplatserna snart? får man åka ifall det ger utslag?

Last edited:

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Den här chatten på DN med Lars Gunsell, expert på Strålsäkerhetsmyndigheten, ger en del grundläggande bra info som kan klargöra bilden något: http://www.dn.se/chattar/chattarkiv/chatt-om-karnkraftshaveriet-i-japan

Utdrag från DN, idag 05.42:
Kyodo News rapporterar att fyra av de fem pumparna som ska förse kärnkraftsverkets reaktorer med kylvatten har slutat fungera medan den femte nu används för att få in havsvatten som ersättning.

Trots det svåra läget så tror Ian Hore-Lacy vid World Nuclear Association att de försök som nu görs att kyla de tre reaktorerna kan komma att lyckas.

– Personalen på kärnkraftverket gör ett otroligt jobb och vi kan hoppas på en positiv förändring inom 24 timmar, säger han till Sky News.

Låt oss hoppas att de klarar kylningen nu! :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning