TT600R Byggtråd

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Då jag ser att detta är en insomnad tråd ger jag er byggherrar chansen att ge mig ett bra tips på fuggar till min TT 600-95:a
vill kasta bort orginalfuggarna för dom känns inte bra, så jag vill veta om det finns några som passar bolt on så att säga, läste om att det fanns 2 taktsfuggar som skulle passa men vad har dom suttit på? blir enklare o hitta sånna om jag vet vad jag ska leta efter,,
jag är inte intresserad av att köpa några från tyskland för 5-6000:- utan vill hitta ett vettigt alternativ.
// Jocke
 

moddlaren

Guest
Då jag ser att detta är en insomnad tråd ger jag er byggherrar chansen att ge mig ett bra tips på fuggar till min TT 600-95:a
vill kasta bort orginalfuggarna för dom känns inte bra, så jag vill veta om det finns några som passar bolt on så att säga, läste om att det fanns 2 taktsfuggar som skulle passa men vad har dom suttit på? blir enklare o hitta sånna om jag vet vad jag ska leta efter,,
jag är inte intresserad av att köpa några från tyskland för 5-6000:- utan vill hitta ett vettigt alternativ.
// Jocke


Grizzly 660 har större föggar men välj rätt år bara dom tidiga är dubbel fögge men betydligt större än på 600. Dom senare grizzly 660 har ett 2-1 insug som passar på 600 o med en 45mm cv om jag inte minns fel.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
jag hittade en uppsättning på ebay.nl för vettiga slantar i orinalkarting från Kedo, aldrig monterade :)

så om orken finnes ska det monteras i morgon fm,
min motor är strd förutom en högkompkolv så jag hoppas att det iaf ska bli bättre gensvar på motorn när jag gasar än tidigare,,

plasten som sitter på hojen är ganska sliten, vet någon vart man kan hitta ny sådan till vettiga priser ?
kanske svårt med en så gammal hoj att hitta delar ?

Grizzly 660 har större föggar men välj rätt år bara dom tidiga är dubbel fögge men betydligt större än på 600. Dom senare grizzly 660 har ett 2-1 insug som passar på 600 o med en 45mm cv om jag inte minns fel.
 

moddlaren

Guest
Ebay där finns allting billigt och om din är gammal vad är då min 1983 o till den finns allting både på ebay och via vilken yamaha återförsäljare som helst.. Yamaha är överlägset bäst på att lager hålla delar till gamla hojar..

Mvh
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Jag har faktiskt letat och till min fövåning så är det ett tidsglapp på just -95 årsmodell,, massor till -94 och från 96 o nyare,, jäkligt märkligt tycker jag,

jag provmonterade förgasarna idag, det är för trångt helt enkelt, iaf med dessa insugsgummin som följde med, förgasarna tar i ramen i bakkant så jag uppskattar att insugsgummit inte får vara mycket mer än 10 mm långt, har någon här erfarenhet av det ? o hur gjorde ni isf ??

mvh jocke

Ebay där finns allting billigt och om din är gammal vad är då min 1983 o till den finns allting både på ebay och via vilken yamaha återförsäljare som helst.. Yamaha är överlägset bäst på att lager hålla delar till gamla hojar..

Mvh
 

moddlaren

Guest
Det är detta som är problemet.. Det finns bara ett par ramar som förgasarna passar i.. Och det är xt o tenere..

Din ttr är till o med trängre i ramen så jag tror inte ens du får i xt,n s föggar pga att vacum huset är lite större på xt..
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
aj fan !
då kan jag ju säga att det var ett onödigt inköp,, såvitt jag inte moddar ramen :/ men det känns onödigt.
det roliga är att jag kikat på kedos site och där har jag inte sett att det står något om att det inte passar min TT, men när jag såg hur tajt det var ida så började jag misstänka att det aldrig skulle funka :(

Det är detta som är problemet.. Det finns bara ett par ramar som förgasarna passar i.. Och det är xt o tenere..

Din ttr är till o med trängre i ramen så jag tror inte ens du får i xt,n s föggar pga att vacum huset är lite större på xt..
 

moddlaren

Guest
Om du skaffar mikunis korta insug ca 20mm långa o sedan försiktigt knackar en mjuk bula i rören på bägge sidor så precis föggarna får plats.. Det finns någrabsom gjort så o det påverkar inte ramens hållfasthet.

Sedan går det inte få till gas wiren på vissa ramar utan att bygga om lite på förgasarna..

Kom på att det ligger ett par mikunisar även till min hoj. Men av samma anledning ligger dom o jag portade upp original till 31,5mm o det räcker tillsammans med kolv att få kopplingen att protestera..
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Ahhh !
så det finns en lösning ändock :)
jag mailade Kedo nyss, får se vad dom svarar,
menar du att effekten blir så pass mycket mer att kopplingen inte hänger med längre
med detta på ? jag bytte prexis lameller som tur är då :)
jag har fattat det som att det är mest ett mycket bättre gensvar med TM 34:eek:rna,,
blir ju bonus då om man får ut 5-10Hk åxå ,,
tack för att du berättade detta om att det går att knöla till rören lite om det krisar.
föresten ! vart hittar jag dom korta insugen ?

mvh jocke

Om du skaffar mikunis korta insug ca 20mm långa o sedan försiktigt knackar en mjuk bula i rören på bägge sidor så precis föggarna får plats.. Det finns någrabsom gjort så o det påverkar inte ramens hållfasthet.

Sedan går det inte få till gas wiren på vissa ramar utan att bygga om lite på förgasarna..

Kom på att det ligger ett par mikunisar även till min hoj. Men av samma anledning ligger dom o jag portade upp original till 31,5mm o det räcker tillsammans med kolv att få kopplingen att protestera..
 
Last edited:

moddlaren

Guest
Bra i gasen.hjälper dej med mikunin insugsgummin det finns som passar Bolt on.. Dryga 100 st
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
så det grizzly insuget passar rakt av ? jag har kikat på ett sånt insug som du refererar till men det ser ut som om pinnbultarna till att hålla fast insuget inte riktigt passar,, bara en magkänska,,, rätta mig om jag har fel gärna.

Grizzly 660 har större föggar men välj rätt år bara dom tidiga är dubbel fögge men betydligt större än på 600. Dom senare grizzly 660 har ett 2-1 insug som passar på 600 o med en 45mm cv om jag inte minns fel.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
0F1496C8-24B9-4A06-AC38-64877EB96CEB_zps9jkxdovl.jpg
[/URL][/IMG]


Jag lyfte ur motorn på min tt600r-00 idag.Den har börjat blåryka främst vid kallstart och konsumerar en del olja.
Tänkte fjöla i en ny högkompskolv. Har ett dunkelt minne av att vissa kolvar/ringar var avsedda för gjutjärnscylindrar och inte skulle användas i aluminiumcylindrar men det kan vara något jag drömt också.....

Är mest ute efter lite mer ooomph på låg/mellandå jag mest pluttrar runt på skogsstigar.
Kollade in kedo och där står det att kolven ska passa r modellen. Är det rätt?

Item 31220: WISECO 11.5:1 Piston Kit, Complete, 95.00mm
Application: SRX600, TT600E/S/R, XT600/Z/K/E
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top