TT600R Byggtråd

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Tack det samma, hur har det gått med justeringarna då????

Mnjaa som du vet så trodde jag ju att jag var klar.
Så var icke fallet....
Hur som helst funkar modden av autodekompen finfint och allt injysterat väl nu. Tyst vart det också:näsblod


Vid den ultrakorta testkörningen eller snarare därefter konstaterade jag att jag behöver svetsa även primärrören på min header ihop med kollektorn då dem börjat glappa av vibrationerna och sätter eld på headersbandaget där det läcker:brinnerup Nåja, det var ju ungefär det jag hade räknat med då jag tänkte tanken "jag testar så får vi se om man har flyt". Dumt.

En liten soppaläcka på sekundärsidan hittade jag idag som åtgärdades den med. Kedjan spänd...igen...bromsoket bultat med ordentliga bult och Loctite,
RF rörsnutt hämtad och nersågad och inpassad till rökröret och ramfästet, så nu vet jag hur jag skall lösa det också efter lite hjälp med svetsen.
När det är klart så hoppas jag att det bara är headern kvar att ordna som kanske lite pill på förgasarna allt eftersom.
Kör med den kommer jag fortsätta med, -får ha en vattenspruta med mig så man har något att släcka med ifall det blir Majbrasa av headersbandaget tiden till ära.:D

Detta bygget har jag så missat! Otroligt välgjort! :tummenupp

Man får tacka så hemskt mycket! Tro mig, -det är mycket uppskattat då hojen fungerar till utséendet precis som jag tänkt. Det vill säga att den skulle se ut att kunna vara Yamaha original. Det gör tyvärr att den går under radarn för de flesta som ser den....inklusive Motardmaffian:D

Anledningen till att jag flyttade tråden hit var just för att fler kanske får upp ögonen för hojen och kanske kan hitta ett tips eller två:tummenupp

När är det dags för lite actionfoto?:)

Någon gång framöver när jag hunnit tvätta den! Den ser ut som fasen nu pga allt vägdamm och kladd från kedja och överblivet lagerfett som kastats runt.

Hur ser din Valborgshelg ut? Är det bra väder på Söndag kanske det kan passa?
 
Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Solna
Hoj
Såld
Mnjaa som du vet så trodde jag ju att jag var klar.
Så var icke fallet....
Hur som helst funkar modden av autodekompen finfint och allt injysterat väl nu. Tyst vart det också:näsblod


Vid den ultrakorta testkörningen eller snarare därefter konstaterade jag att jag behöver svetsa även primärrören på min header ihop med kollektorn då dem börjat glappa av vibrationerna och sätter eld på headersbandaget där det läcker:brinnerup Nåja, det var ju ungefär det jag hade räknat med då jag tänkte tanken "jag testar så får vi se om man har flyt". Dumt.

En liten soppaläcka på sekundärsidan hittade jag idag som åtgärdades den med. Kedjan spänd...igen...bromsoket bultat med ordentliga bult och Loctite,
RF rörsnutt hämtad och nersågad och inpassad till rökröret och ramfästet, så nu vet jag hur jag skall lösa det också efter lite hjälp med svetsen.
När det är klart så hoppas jag att det bara är headern kvar att ordna som kanske lite pill på förgasarna allt eftersom.
Kör med den kommer jag fortsätta med, -får ha en vattenspruta med mig så man har något att släcka med ifall det blir Majbrasa av headersbandaget tiden till ära.:D

soppa läcka och brinnande header kan ju bli hur festligt som helst, Burn maddafakka buuuurrrn :D :yoparty

Så, tar du hojjen till jobbet i morrn då? :banana
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
soppa läcka och brinnande header kan ju bli hur festligt som helst, Burn maddafakka buuuurrrn :D :yoparty

Så, tar du hojjen till jobbet i morrn då? :banana

Fan vad känslig du skall va då, -lite eld har väl ingen dött av:va :D :D :D

Nope, tar inte hojen till jobbet i morgon. Jag har fortfarande headern att lösa, fästet till du vet vad och en ordentlig tvätt. Köra kommer jag nog inte göra förrän Fredag då den går upp till Grissle och tillbaka - med eller utan headersbandage:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hoppas du hinner klart!

Noterade att du monterat samma kedja på hojen som vi gjort. Redig kedja det där. :tummenupp
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Någon gång framöver när jag hunnit tvätta den! Den ser ut som fasen nu pga allt vägdamm och kladd från kedja och överblivet lagerfett som kastats runt.

Hur ser din Valborgshelg ut? Är det bra väder på Söndag kanske det kan passa?

Nja kanske det vi får se, ska till Bulten & Uringe "same place" på lördag, du får fundera på att hitta nåt bra ställe vad det du vill fota på för plats.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hoppas du hinner klart!

Noterade att du monterat samma kedja på hojen som vi gjort. Redig kedja det där. :tummenupp

Tackar tackar!
Missa inte utmaningen jag lagt in i din byggtåd:)

Syftar du på Biltemakedjan så är den bytt mot en Renthal crosskedja:tummenupp Anledningen är att Biltemakedjan har liiiite för kort länkavstånd för att jag skulle kunna korta ner den en länk och ha hjulet låńgt fram. Med Renthalkedjan går det finfint.
B-Tema kedjan kommer säkert till pass ändå n'r det skall bytas nästa gång då drevningen kanske blir annorlunda.

Nja kanske det vi får se, ska till Bulten & Uringe "same place" på lördag, du får fundera på att hitta nåt bra ställe vad det du vill fota på för plats.

Senare kan nog passa mig väl det med.
Annars får jag väl leta mig ner till Bulten och sTecKa SpårrThOj Å dRaBombarEpPor när du står där med kameran:tummenupp :D
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Happ! :)

Då var det bara TRE frågor kvar då!

1. När kan jag hämta den? ;)

2. Hur får man bort all tjock färg från toppen så den kan få lite kylning?

3. Har du varit och kollat A/F-ratio?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Happ! :)

Då var det bara TRE frågor kvar då!

1. När kan jag hämta den? ;)

2. Hur får man bort all tjock färg från toppen så den kan få lite kylning?

3. Har du varit och kollat A/F-ratio?

1: När du vill!
2: Cellulosaförtunning....det luktar gott också. -Färgen är lövtunn.
3: Nej, men jag har pillat lite och kör på "känn", men det skall helt klart göras.
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Snyggt bygge, jag passar på att fråga dig som renoverat det mesta på hojen hur man kan göra för att snygga till framgafflarna. Jag har köpt en 99:as TTR och mycket av lackeringen på gafflarna har slitits av så det ser inte så roligt ut.

Nu hör det till saken att jag inte är någon smidig mekaniker så därför frågar jag..finns det någon spray eller måste man montera loss och lämna in för lackering e.t.c?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Snyggt bygge, jag passar på att fråga dig som renoverat det mesta på hojen hur man kan göra för att snygga till framgafflarna. Jag har köpt en 99:as TTR och mycket av lackeringen på gafflarna har slitits av så det ser inte så roligt ut.

Nu hör det till saken att jag inte är någon smidig mekaniker så därför frågar jag..finns det någon spray eller måste man montera loss och lämna in för lackering e.t.c?

Visst går det att lackera dem på plats men det blir nog enklare att ta väck gaffelbenen, ett i taget, för att komma åt ordentligt.
Lyfter du upp dammtätningarna en bit och maskerar av allt som inte skall ha färg så skall det inte vara några problem. Det trista är ju att originalfärgen bör tas bort helt för att få en vettig yta att lackera på då färgen är tjock och repor/skador blir djupa och syns alltför väl.
 

HerkeyBerkey

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Drogheda
Hoj
2004, Yamaha TT600RE
Grymt bygge. Hittade denna tråden för en vecka sedan och har spenderat all surf tid till att läsa hela tråden. Ville bara säga TACK för en toppen tråd det är den bästa jag har hittat om TTR byggen.

Bor på Irland men kommer från Väsby. Kör en TT600RE och har blivit väldigt inspirerad till att börja riva isär den (kanske inte lika mycket som du).
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Grymt bygge. Hittade denna tråden för en vecka sedan och har spenderat all surf tid till att läsa hela tråden. Ville bara säga TACK för en toppen tråd det är den bästa jag har hittat om TTR byggen.

Bor på Irland men kommer från Väsby. Kör en TT600RE och har blivit väldigt inspirerad till att börja riva isär den (kanske inte lika mycket som du).

Kul att höra!

Man kanske borde ha skrivit allt matnyttigt på Engleska så resten av Europa kan läsa:va

Inkubationstiden från idé till totalt nedriven hoj brukar ligga på ganska sprick tre månader för mig. Det skall bli intressant att se hur lång tid det tar för dig:)
-Annars kan du ju gå den enkla vägen och köpa min!
 

HerkeyBerkey

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Drogheda
Hoj
2004, Yamaha TT600RE
Hade jag tillräckligt med €€€€€ så skulle jag utan tvekan köpa din. :tummenupp

Med tanke på hur min Kawasaki GT550 renovering går så kommer det gå fortare att få ihop cash så jag kan köpa din. Har satt som mål att ha denna hoj klar nästa sommar. Sen blir det TT600RE.
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Hade jag tillräckligt med €€€€€ så skulle jag utan tvekan köpa din. :tummenupp

Med tanke på hur min Kawasaki GT550 renovering går så kommer det gå fortare att få ihop cash så jag kan köpa din. Har satt som mål att ha denna hoj klar nästa sommar. Sen blir det TT600RE.

Hahahaha jaa jag vet hur det brukar vara. Hojar kan, precis som entusiastbilar eller brudar för den delen, bli som svarta hål som kan sluka i sig oändliga summor pengar:D
Kawa 550.....det blir hälften av vad min Kawa blir när den är klar då med andra ord:tungan
Vad blir det för stuk på den? Rensad räser eller vad?
Det är definitivt ett udda projekt!
 

flierman

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2004
Ort
Östersund
Hoj
1999 Yamaha TT600R
Visst går det att lackera dem på plats men det blir nog enklare att ta väck gaffelbenen, ett i taget, för att komma åt ordentligt.
Lyfter du upp dammtätningarna en bit och maskerar av allt som inte skall ha färg så skall det inte vara några problem. Det trista är ju att originalfärgen bör tas bort helt för att få en vettig yta att lackera på då färgen är tjock och repor/skador blir djupa och syns alltför väl.

Okaj, låter hyfsat enkelt men vad är det för färg..är det spray och säljer Yamaha denna eller en färghandel? Räcker det med att köra 2-3 olika sandpapper för att ta bort det värsta och rugga upp ytan?
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Okaj, låter hyfsat enkelt men vad är det för färg..är det spray och säljer Yamaha denna eller en färghandel? Räcker det med att köra 2-3 olika sandpapper för att ta bort det värsta och rugga upp ytan?

Jag vet inte om Yamaha säljer dne, men Competition Silver heter den i alla fall.
Hur mycket du behöver slipa beror ju helt på hur sliten ytan på dina gaffelben är.
 

HerkeyBerkey

Ny medlem
Gick med
5 May 2009
Ort
Drogheda
Hoj
2004, Yamaha TT600RE
Hahahaha jaa jag vet hur det brukar vara. Hojar kan, precis som entusiastbilar eller brudar för den delen, bli som svarta hål som kan sluka i sig oändliga summor pengar:D
Kawa 550.....det blir hälften av vad min Kawa blir när den är klar då med andra ord:tungan
Vad blir det för stuk på den? Rensad räser eller vad?
Det är definitivt ett udda projekt!

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu vilket stuk. Några förslag? Först blir det renovering till bruks skick sen för vi se. Troligen så kommer jag använda denna hoj medan jag fixar min TT600RE. Funderar på att starta en renoverings tråd så jag inte "highjackar" din.
Här är en länk till hur hojen såg ut innan jag tog hem den

http://3.bp.blogspot.com/_Z7eif4HAdzA/SNkJgxA8vzI/AAAAAAAAABA/EmPedRlQIVA/s1600-h/Image008.jpg
 

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Ort
Skogen
Hoj
CBR954RR
Här har det inte hänt något på länge!!

Jag har mest ägnat mig till att köra för att sortera ut hojen lite.
En hel del nya delar är beställda för att toppa av tårtan så att säga, dock så ligger en ny Barnett koppling på beställingslistan då det inte har hunnits införskaffats ön. -Originalet plus 20% hårdare fjädrar orkar inte hålla emot på högre varv:D

Framemot siommarens slut så kommer jag nog vara ganska nöjd med den om jag inte har blåst den i bitar då:tummenupp
Hionner jag få fart på Kawan under sommaren så kommer jag nog vidta åtgärde på kubiksidan och förgasarsidan på Hammer.
Hakno har ju redan bokat kolven, cyllen, toppen och kammen om jag skall stega vidare och det är inte omöljligt att jag tar steget fullt ut med +++borr och TM34 med omplastad tank i vinter:)

Vad tror Ni alla om det?
Något mindre komp, ca 5mm mer borr och riktiga förgasare borde i alla fall få den att bli lite vildare:banana
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top