Tuffaste sporten

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Metallsilhuett skytte .... inte speciellt farligt alls inga brutna fingar eller dödsfall , möjligen ömma händer och värkande armbågar och handleder

Men mycket manligare än att panga S&W500 magnum , 454Casull eller 50.AE blir det knappast :hihi

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Varför inte det? 300 dödsfall/år, människor, inte hästar som någon skrev innan. Du kan ju testa själv att få 600 kg över dig, som rör sig i typ 40 km/h och sen landar på dig, från 1,5-2 meters höjd.

Höga siffror, men hur många utövar sporten.

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Höga siffror, men hur många utövar sporten.

Det har jag ingen aning om. Detta är statistik från en artikel jag läste för ett par år sedan också, så saker och ting kan ju givetvis ha ändrats. Men det säger ju sig själv att det är farligt att hoppa över saker som inte går att riva, tycker ju jag iaf.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det har jag ingen aning om. Detta är statistik från en artikel jag läste för ett par år sedan också, så saker och ting kan ju givetvis ha ändrats. Men det säger ju sig själv att det är farligt att hoppa över saker som inte går att riva, tycker ju jag iaf.

Ja, dom borde lyssnat på sin mor.

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Hoj
Husqvarna TC610 Motard
Varför inte det? 300 dödsfall/år, människor, inte hästar som någon skrev innan. Du kan ju testa själv att få 600 kg över dig, som rör sig i typ 40 km/h och sen landar på dig, från 1,5-2 meters höjd.
300/år säger mig inte så mycket när jag inte vet hur många som utövar sporten..vilket jag bör vara en ganska viktig del av ekvationen. :tungan
600kg, 40km/h, 2 meters höjd? Öööh, base jumping då? :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Spelar ingen roll. Det är hästar med och då är det en cheysport.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Precis! Trots allt finns det massor av udda, konstiga sporter i världen varav en del måste vara av typen "Bara-för-folk-som-har-vikingablod-i-kroppen" och därför bara utövas av 14 personer boende på en dimmig ö utanför Skottlands kust där Whisky anses vara den optimala energidrycken eller av indiander i Anderna som ägnar periodpauserna åt att offra barn till Gudarna. (Ta nu inte detta sista för bokstavligt!)

Precis som Korivs antyder måste jag jobba med min manliga image...

Vi satt ett par killar/gubbar och pratade om manliga idrotter en dag. Svårt att definiera "manligt" men det brukar betyda tufft, skitigt, smärtsamt och obekvämt. Manligt verkar ju ibland vara synonymt med korkat.

Tazerball var ju suveränt som tips!

Rysk underground cage fighting... Tränade en kort period med en galen ryss som åkte över och gick en del underliga matcher.

Där tvekas det inte på att knäcka nåns ben eller slita en axel ur leden osv.. Och folk har dött i buren mer än en gång. Väldigt få "seriösa" proffs som håller på, för de kör inom förbunden där det finns mer pengar, ordning och reda och regler. De som håller på där är som längst ner på samhällsstegen, eller har mest att bevisa i sin kamp om att va mest macho. Tydligen väldigt mkt värre än det vi ser på TV från MMA och betting osv sker jättesvart och matcherna går lite sådär lagom oannonserat.

Kandidat?

Killen jag kände (löst) som var över var ingen direkt korgosse heller, uppväxt i ryssland, uppfostrad på svensk anstalt och med rätt trist relation till "kemi". En sån man inte vill va ovän med...

MrsZ

Anpassar farten efter omständigheterna
Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
300/år säger mig inte så mycket när jag inte vet hur många som utövar sporten..vilket jag bör vara en ganska viktig del av ekvationen. :tungan
600kg, 40km/h, 2 meters höjd? Öööh, base jumping då? :)

Siffran 300 kanjag inte kommentera, men jag kan citera svt: "Det är tveksamt om det finns någon annan sport som är lika livsfarlig för de aktiva som fälttävlan, om man nu bara tittar på statistiken."

http://svt.se/2.91965/1.1126851/hog...&lid=aldreNyheter_1117848&lpos=rubrik_1126851

Kampsport i all ära, men utövarna brukar överleva. Det har i vilket fall min karl gjort. :):kär Vad gäller familjens olycksstatistik så ligger jag som hållit på med hästar mycket sämre till än han som hållit på med kampsport och motorcyklar. :lol

Men tuff sport är kanske inte detsamma som farlig sport? :va

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Siffran 300 kanjag inte kommentera, men jag kan citera svt: "Det är tveksamt om det finns någon annan sport som är lika livsfarlig för de aktiva som fälttävlan, om man nu bara tittar på statistiken."

http://svt.se/2.91965/1.1126851/hog...&lid=aldreNyheter_1117848&lpos=rubrik_1126851

Kampsport i all ära, men utövarna brukar överleva. Det har i vilket fall min karl gjort. :):kär Vad gäller familjens olycksstatistik så ligger jag som hållit på med hästar mycket sämre till än han som hållit på med kampsport och motorcyklar. :lol

1. SVT som vetenskapligt pålitlig källa i ett uttalande där de uttrycker: "Svårt att tänka mig att..." ställer jag mig minst sagt frågande till.

2. Nej, det är farligt att gå över gatan i vissa städer också, det är inte heller macho.

3. Fälttävlan har inte som syfte att få en häst kastad på sig, hade det varit så, DÅ hade det varit en macho sport. Smärta som följd av failure är bara dumt. Smärta som en del av sporten = macho :mattias

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej precis, bara om farlig innebär mycket och regelbunden smärta samtidigt som du biter ihop och fortsätter utföra din grej.

Och dessutom har ni fortfarande inte fått fram några siffror på hur många utövare det finns inom sporten. Det dör 4-500 personer i trafiken varje år men det betyder inte att bilkörning är vare sig tufft eller farligt.

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Spelar ingen roll. Det är hästar med och då är det en cheysport.

Njaaaaa....:rolleyes: Bredden i ridsport är tjejer. Men toppen domineras av killar, iaf i fälttävlan. Mest legendarisk nu: Mark Todd, nya zeeländare.

Det kanske inte är en manlig sport, men det är nog svårt att hitta något som är tuffare, som är klassat som sport. Ni som inte tror mig: Prova på själva! :D:tummenupp Känslan att ladda mot ett fast hinder är speciell. :hihi Antingen är går det skitbra :) eller så går det åt helvete rejält :kryckor Något mellanting brukar inte finnas. :( Och det går inte att ångra sig i sista sekunden och bromsa :D Man stannar inte 600 kg häst lika lätt som en mc.

Till skillnad från Swish så har jag slutat med fasta hinder. Måste tänka på att jag har två barn att ta hand om :rolleyes:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Njaaaaa....:rolleyes: Bredden i ridsport är tjejer. Men toppen domineras av killar, iaf i fälttävlan. Mest legendarisk nu: Mark Todd, nya zeeländare.

Såklart:hihi

Ändå inte macho utan mer en aristokratisk brittsport. Monokel, knickers, fasaner, etc.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nåväl, eftersom inte ni aktiva ryttare kan få fram relevanta siffror så googlade jag.

Fakta/Svenska Ridsportförbundet

Antal medlemmar: 201.946 (år 2001)
Antal klubbar: cirka 900
Antal aktiva: cirka 16.000 tävlingsryttare

Så hur många svenskar dog i fälttävlan under 2011?
Jag hittar ingen, Och inte heller förra året eller året där före..... 2008 dog en häst i Strömsholm

MrsZ

Gick med
30 Nov 2011
Hoj
Ducati 900SS
Nej precis, bara om farlig innebär mycket och regelbunden smärta samtidigt som du biter ihop och fortsätter utföra din grej.

Och dessutom har ni fortfarande inte fått fram några siffror på hur många utövare det finns inom sporten. Det dör 4-500 personer i trafiken varje år men det betyder inte att bilkörning är vare sig tufft eller farligt.

"Drygt 350 000 tävlingsstarter inom ridsporten gjordes under 2009. Hoppning är den största grenen med 78%, dressyr 19%, fälttävlan 2% och övriga grenar 1%. Till övriga räknas körning, distansritt, voltige och ponnygalopp."

Räkna med att varje aktiv gör flera starter, då skulle du ha ca 1000 aktiva (tävlande) utövare i Svergie. Det dör inte fälttävlansryttare varje år i Sverige. Men det händer olyckor. :( http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article11144886.ab

Att jämföra med bilkörning skulle jag inte göra, då det som sagt är relativt få utövare av sporten. Skulle tro att olika varianter på kampsport har fler utövare. :va

...mycket och regelbunden smärta... :lol Jo tack, det känner jag igen... :D Gissa vad som är det vanligaste stället man får skavsår? :arsele

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Skavsår ? Joråsåatte... Tyvärr så tyder din skavsår inte på att det är en hård sport utan snarare på att du bara tränar sporadiskt ochdärför har du för tunt skinn.

Kampsport 69000 aktiva,inga döda men vem har sagt att kampsport är farligt? Ingen i denna tråd tror jag?

Motocross, 5000 licensierade förare, tre svneskar dog förra året men jag tycker nog fortfarande att det är hårdare/tuffare att gå in i en boxningsring.

16000 licensierade ryttare, ca 5% är fälttävlande dvs ca 800 st. Och senast någon dog var 2007. dvs 1 på 5 år och 800 aktiva blir att sannolikheten för dödsfall är 1 på 4000.
Så ni slår inte ens motocrossen, men som sagt var anser jag ändå inte att sannolikheten för dödsfall har någon betydelse för om sporten är hård/tuff.

Fallskärmshoppning, 2500 licensierade, 1 död 2011 men ärfallskärmshoppning en tuff sport? Jag tycker inte ens det är en sport även om det är en cool och tuff aktivitet.

Last edited:

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Den mest testosteronkrävande sporten måste väl ändå vara Rytmisk Gymnastik:
(Att stå ut med att titta på alltså.)

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
"Drygt 350 000 tävlingsstarter inom ridsporten gjordes under 2009. Hoppning är den största grenen med 78%, dressyr 19%, fälttävlan 2% och övriga grenar 1%. Till övriga räknas körning, distansritt, voltige och ponnygalopp."

Räkna med att varje aktiv gör flera starter, då skulle du ha ca 1000 aktiva (tävlande) utövare i Svergie. Det dör inte fälttävlansryttare varje år i Sverige. Men det händer olyckor. :( http://www.aftonbladet.se/sportbladet/ridsport/article11144886.ab

Att jämföra med bilkörning skulle jag inte göra, då det som sagt är relativt få utövare av sporten. Skulle tro att olika varianter på kampsport har fler utövare. :va

...mycket och regelbunden smärta... :lol Jo tack, det känner jag igen... :D Gissa vad som är det vanligaste stället man får skavsår? :arsele
Min tjej har sysslat med trav och kan säga att hon har brutit rätt många ben i kroppen .Det gör nog ont när en massa hästar faller över en

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!