roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Hej
Jag har under det senaste dygnet läst trådar från 2003 och till dags dato här på sporthoj, t595.net samt triumph675.net. Mitt förstånd är lite klent och min sinnesnärvaro lätt rubbad, så därför vill jag testa mina tankar på Er gurus inom området.
Hoj: Triumph Daytona 675 -06 med Keihin ECU
Sensor: OEM Smalbands-lambda med förvärmning (4 kablar)
Add-on: Tuneboy USB - ger tillgång till all information från de inbyggda sensorerna i motorn samt möjlighet att ladda ned egna mappar. Vidare laddas en loggprogramvara till ECU som via laptop ger möjlighet att logga de viktigaste värdena under drift.
Bränslemapp: matrisuppbyggnad typ PC3 med rpm på rad och last(pådrag) i kolumn. Vidare kan målvärden för AF anges i samma matrisform, systemet är pc3-kompatibelt vad gäller mappning och simulerar PC3 vid uppkoppling mot Dyno 250. I programmet finns en "instant trim"-funktion som medger att systemet under loggning avläser AF och föreslår justering av ECU-mapp för att nå målvärden - dessa justeringar dokumenteras i lap-topen för senare granskning och nedladdning till ECU.
Mer info finns på:
www.tuneboy.com.au
Fråga: De som tidigare arbetat med Tuneboy på framför allt Sagem ECU har förespråkat montage av bredbandslambda, t ex www.wbo2.com och sedan loggat AF och tuneboy separat för att manuellt eller via programvara köra ihop värdena för att hitta föreslagna förändringar till den loggade mappen.
Nu finns ju all information i ECU på D675:an - för att snabba upp processen skulle ju ett utbyte av OEM-sensorn till en bredbandslambda kunna lösa detta! För att detta ska fungera bör ju bägge sonderna generera samma spänning i intervallet runt lambda 1 (som ju är det enda intervall där smalbandlambdan är tillämpbar).
Skulle ett sådant utbyte kunna fungera, eller är jag helt fel ute?
Jag är medveten om att herrarna och damerna här kanske inte är helt bekanta med dessa brittiska klenoder, men om Ni kunde ta Er tid att läsa in Er, fundera och avge en diagnos/prognos i ärendet vore jag Er stort tack skyldig!
Detta blev långt, men jag antar att informationen behövs för att kunna fundera kring mitt "case"...
Ha de!
Jag har under det senaste dygnet läst trådar från 2003 och till dags dato här på sporthoj, t595.net samt triumph675.net. Mitt förstånd är lite klent och min sinnesnärvaro lätt rubbad, så därför vill jag testa mina tankar på Er gurus inom området.
Hoj: Triumph Daytona 675 -06 med Keihin ECU
Sensor: OEM Smalbands-lambda med förvärmning (4 kablar)
Add-on: Tuneboy USB - ger tillgång till all information från de inbyggda sensorerna i motorn samt möjlighet att ladda ned egna mappar. Vidare laddas en loggprogramvara till ECU som via laptop ger möjlighet att logga de viktigaste värdena under drift.
Bränslemapp: matrisuppbyggnad typ PC3 med rpm på rad och last(pådrag) i kolumn. Vidare kan målvärden för AF anges i samma matrisform, systemet är pc3-kompatibelt vad gäller mappning och simulerar PC3 vid uppkoppling mot Dyno 250. I programmet finns en "instant trim"-funktion som medger att systemet under loggning avläser AF och föreslår justering av ECU-mapp för att nå målvärden - dessa justeringar dokumenteras i lap-topen för senare granskning och nedladdning till ECU.
Mer info finns på:
www.tuneboy.com.au
Fråga: De som tidigare arbetat med Tuneboy på framför allt Sagem ECU har förespråkat montage av bredbandslambda, t ex www.wbo2.com och sedan loggat AF och tuneboy separat för att manuellt eller via programvara köra ihop värdena för att hitta föreslagna förändringar till den loggade mappen.
Nu finns ju all information i ECU på D675:an - för att snabba upp processen skulle ju ett utbyte av OEM-sensorn till en bredbandslambda kunna lösa detta! För att detta ska fungera bör ju bägge sonderna generera samma spänning i intervallet runt lambda 1 (som ju är det enda intervall där smalbandlambdan är tillämpbar).
Skulle ett sådant utbyte kunna fungera, eller är jag helt fel ute?
Jag är medveten om att herrarna och damerna här kanske inte är helt bekanta med dessa brittiska klenoder, men om Ni kunde ta Er tid att läsa in Er, fundera och avge en diagnos/prognos i ärendet vore jag Er stort tack skyldig!
Detta blev långt, men jag antar att informationen behövs för att kunna fundera kring mitt "case"...
Ha de!
Last edited: