Tuneboy + Bredbandslambda

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
hmm, den här tråden har jag varit borta från alltför länge.
Skall försöka hitta på en bra ursäkt...:död

Annars håller jag med Holy Rider, så där är min gamla wbo2 oxå.
Dom kanske sparade in några funtioner på dom nyare mini wbo2:eek:rna??

Ha De
Peppe

Yepp, förmodligen! Det visade sig att schemat för 2J1:an innehöll en potentiometer som wbo2 snålat bort när dom byggde enheten. Finns till och med en dragning för den på kretskortet... Jag hittade ett liknande tips på Innovatives forum när jag letade liknande problem och lösningar.

Ingen körning i Schweden eller Suomi planerad för 2010?

Det verkar som jag redan har den inbyggd i min 2Y1 från WBo2 ...

Perfekt, då slipper Du ju löda in kretsen själv:tummenupp. Lite andra värden på komponenterna bara, jag räknade lite själv på mitt filter och försökte säkerställa ett omfång upp mot 15k RPM om jag kommer ihåg det rätt och skolelektronikkunskaperna var korrekta...:gnissla
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Yepp, förmodligen! Det visade sig att schemat för 2J1:an innehöll en potentiometer som wbo2 snålat bort när dom byggde enheten. Finns till och med en dragning för den på kretskortet... Jag hittade ett liknande tips på Innovatives forum när jag letade liknande problem och lösningar.

Ingen körning i Schweden eller Suomi planerad för 2010?

Man kan ju inte få allt. Dom nyare enheterna är ju betydligt mindre
och lättare att hitta plats för.

Jag har inte planerat något än, det är ju för f*n snöstorm och en hel
hög minusgrader ....

Schweden ligger ju så långt norrut, men vi får väl se ....

Ha D
Peppe
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Hur ändrar man ignition advance i Tuneboy?

Hej Tuneboys gurus, hur gör man en ändring av tändningen i Tuneboy gör man det i mappen. Kopplade in tunedit på hojen och den visade ignition advance 30.0, kan det stämma. Tänkte ställa den på 3 grader förtändning, enligt Wayne.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hej Tuneboys gurus, hur gör man en ändring av tändningen i Tuneboy gör man det i mappen. Kopplade in tunedit på hojen och den visade ignition advance 30.0, kan det stämma. Tänkte ställa den på 3 grader förtändning, enligt Wayne.

Det är två olika saker.....

Total förtändning kan absolut ligga kring 30 grader vid lite last men det regleras av ECU. Det haynes pratar om är säkerligen positionen för tändningspickupen/pulsgivaren...
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Rätt så, Boris, men vi är ju faktiskt inne och programmerar om ECU:t med Tuneboy, och Wayne är nog Wayne MacDonald, killen som utvecklar och säljer Tuneboy. Det är därför vi micklar med tändmappen i ECU i stället för att mekaniskt ändra läget på tändgivaren:)

...Total förtändning kan absolut ligga kring 30 grader vid lite last men det regleras av ECU. Det haynes pratar om är säkerligen positionen för tändningspickupen/pulsgivaren...

Hej Fransson,

Menade inte Wayne att Du skulle ÖKA förtändningen med tre grader? Tre grader låter lite för magert med mina mått mätt, men om Du ger mig numret på Din basmapp kan vi ju kolla efter?

Jag bifogar en bild från min tändmapp, det är den som heter TP som ska användas. Grönmarkera genom att hålla ned musknappen och dra de rutor Du vill förändra och tryck PgUP för att öka förtändningen i steg av 0.1 grad (eller Shift och PgUP samtidigt för att stega 1 grad per tryckning). Spara sedan den modifierade mappen med ett nytt namn, ladda ned till ECU och prova.

Ett annat sätt är att som Holy Rider säger använda "Ign Trim"-mappen. När Du sedan väljer "Tools - Commit trim to main tables" slår förändringarna igenom i alla tändmappar, även för de som är i funtion under varmkörning.

Med SAGEM ECU tror jag Du kan ladda upp den mapp som finns i ECU till datorn, det går tyvärr inte med våra Keihin. Peppe är ju vår expert på SAGEM, han kanske kan komma med fler tips eller ge råd om bra mappar om Du talar om vilka moddar Du har på hojen?

Hej Tuneboys gurus, hur gör man en ändring av tändningen i Tuneboy gör man det i mappen. Kopplade in tunedit på hojen och den visade ignition advance 30.0, kan det stämma. Tänkte ställa den på 3 grader förtändning, enligt Wayne.
 

Bifogat

  • Tändmapp TP.jpg
    Tändmapp TP.jpg
    238.7 KB · Visningar: 101
Last edited:

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Hej då var jag nog inne på rätt när jag ändrade i ignition trim, har mapp 9860. Inga större mods mer än highpipe och matchat trottelhuset mot toppen. Jag gick in i ignition trim och okade värdet till 2,9 (var 0 förut) sparade sedan mappen, har ej kört över till hojen än.

Glömde och tacka er grabbar, gött för en gammal gubbe å få lite hjälp med det tekniska:D
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ingen fara, och förresten måste Du nog vara en god bit över 50 för att vara märkbart äldre än andra gubar i denna tråd :rodnar

Öppnade 9860 och det ser ju rätt ut, då kör Du med förtändning ca 30 grader på topplast/-varv vilket verkar vara lämpligt. Just 595 och 955 har enligt många svarat bra på lite tidigare förtändning, en kille som hette Cerberus på t595.net gjorde en mycket populär mapp som jag vet att Peppe testade, han lyckades dock väl så bra med sina egna hojar och en bredbandslambda...:)

Fördelen med att använda ign trim är att Du alltid kommer ihåg hur stora justeringar som gjorts, det funkar alltså så att ECU ser värdena från Ign-tabellen plus det värde Du angett i Ign Trim-tabellen. Så för 10k RPM/100% Trottel blir förtändningen 27.2 + 2.9 grader = 30.1 grader.

Det blir nog bra ska Du se, Peppe kanske har ytterligare några råd att ge när han får syn på tråden.

...då var jag nog inne på rätt när jag ändrade i ignition trim, har mapp 9860. Inga större mods mer än highpipe och matchat trottelhuset mot toppen. Jag gick in i ignition trim och okade värdet till 2,9 (var 0 förut) sparade sedan mappen, har ej kört över till hojen än.

Glömde och tacka er grabbar, gött för en gammal gubbe å få lite hjälp med det tekniska:D
 

Bifogat

  • Tändmapp T595.JPG
    Tändmapp T595.JPG
    195.8 KB · Visningar: 61

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Hej då var jag nog inne på rätt när jag ändrade i ignition trim, har mapp 9860. Inga större mods mer än highpipe och matchat trottelhuset mot toppen. Jag gick in i ignition trim och okade värdet till 2,9 (var 0 förut) sparade sedan mappen, har ej kört över till hojen än.

Glömde och tacka er grabbar, gött för en gammal gubbe å få lite hjälp med det tekniska:D

Tillbaka vid en dator i sydeuropa...
Hej Franzon,

du har nog gjort rätt, eller så där har jag också gjort.
På den map jag använder mest kör jag med +2.9 generellt.
Vet inte om jag rent vetenskapligt kan säga att det är så väldigt mycket bättre än innan, men min rumpdyno tycker det är bra.

generellt bör man alltid ändra i trimflikarna, sedan när man är näjd kan man spara hela klabbet som en ny map och då samtidigt föra över värdena till huvudflikarna.

/peppe

Rätt så, Boris, men vi är ju faktiskt inne och programmerar om ECU:t med Tuneboy, och Wayne är nog Wayne MacDonald, killen som utvecklar och säljer Tuneboy. Det är därför vi micklar med tändmappen i ECU i stället för att mekaniskt ändra läget på tändgivaren:)



Hej Fransson,

Menade inte Wayne att Du skulle ÖKA förtändningen med tre grader? Tre grader låter lite för magert med mina mått mätt, men om Du ger mig numret på Din basmapp kan vi ju kolla efter?

Jag bifogar en bild från min tändmapp, det är den som heter TP som ska användas. Grönmarkera genom att hålla ned musknappen och dra de rutor Du vill förändra och tryck PgUP för att öka förtändningen i steg av 0.1 grad (eller Shift och PgUP samtidigt för att stega 1 grad per tryckning). Spara sedan den modifierade mappen med ett nytt namn, ladda ned till ECU och prova.

Ett annat sätt är att som Holy Rider säger använda "Ign Trim"-mappen. När Du sedan väljer "Tools - Commit trim to main tables" slår förändringarna igenom i alla tändmappar, även för de som är i funtion under varmkörning.

Med SAGEM ECU tror jag Du kan ladda upp den mapp som finns i ECU till datorn, det går tyvärr inte med våra Keihin. Peppe är ju vår expert på SAGEM, han kanske kan komma med fler tips eller ge råd om bra mappar om Du talar om vilka moddar Du har på hojen?

Har inte så mycket att tilläga just nu, ni verkar ha full koll tillsammmans!
Roffe, Daytonan(Edit: storbrumbrum 955 alltså) från 2006 har keihin sprut/ecu, det borde väl vara samma system som sitter på 675??

Ingen fara, och förresten måste Du nog vara en god bit över 50 för att vara märkbart äldre än andra gubar i denna tråd :rodnar

Öppnade 9860 och det ser ju rätt ut, då kör Du med förtändning ca 30 grader på topplast/-varv vilket verkar vara lämpligt. Just 595 och 955 har enligt många svarat bra på lite tidigare förtändning, en kille som hette Cerberus på t595.net gjorde en mycket populär mapp som jag vet att Peppe testade, han lyckades dock väl så bra med sina egna hojar och en bredbandslambda...:)

Fördelen med att använda ign trim är att Du alltid kommer ihåg hur stora justeringar som gjorts, det funkar alltså så att ECU ser värdena från Ign-tabellen plus det värde Du angett i Ign Trim-tabellen. Så för 10k RPM/100% Trottel blir förtändningen 27.2 + 2.9 grader = 30.1 grader.

Det blir nog bra ska Du se, Peppe kanske har ytterligare några råd att ge när han får syn på tråden.

Cerberus map är för nya motorn och kommer inte gå använda till gamla motorn. Man kan ju plocka isär den och flytta värdena till en map som funkar för gamla motorn, men det är onödigt mycket jobb.
Franzon, vilken årsmodel är din hoj? 9860 är en gammal map. Har du gamla ecu'n är det rätt till den.

Cerberus mappar(med smeknamnet Massive Midrange) är
ganska ok. Det finns 3 varianter på den.
Funkar bra till inspirerad gatkörning, men börjar man köra fort är den åt h**vete för fet. Fort=fullgas i några kilometer. Fick hojen och dra 1.5 liter milen på Nürburgring. Nån dag när jag drabbas av inspiration skall ja g ta tag i det där, tyvärr är det lite knöligt att få till en bra mappning
just på fullgas, även Autobahn har ju sina begränsningar liksom...
 
Last edited:

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Hej Peppe min hoj är en 97a och jag mappade den igår med en mapp från T595 net som heter 9860 mod 2. Ökade på tändningen 2,9 grader men har ej testat vad det gav än, är ont om mappar till 97 or med hjulsensor verkar det som. Har även lite inställning av CO kvar, har matchat spjällhuset mot toppen samt planslipat anläggnings ytan på spjällhuset samt bytt skruv och packningar dit. Hade lite problem med orolig tomgång förra året och det problemet är borta i år.
mvh Fransson
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Hej Peppe min hoj är en 97a och jag mappade den igår med en mapp från T595 net som heter 9860 mod 2. Ökade på tändningen 2,9 grader men har ej testat vad det gav än, är ont om mappar till 97 or med hjulsensor verkar det som. Har även lite inställning av CO kvar, har matchat spjällhuset mot toppen samt planslipat anläggnings ytan på spjällhuset samt bytt skruv och packningar dit. Hade lite problem med orolig tomgång förra året och det problemet är borta i år.
mvh Fransson

Hej Fransson,

Matcha spjällhusen är en bra ide. Mina diffade uppåt två mm här och var...
Likadant var det på avgassidan, blev en hel del slipande med dremeln på grenröret.
Kan nog stämma att det inte finns så många mappar till 97-or.
Har för mig att det finns nåt kit till dom där med annan avgaskam, eller om det räckte att synka om avgaskammen så öppningstiderna blir mer som på nyare Daytona.
I så fall kan du kopiera bränslemappen från en nyare map och klistra in den i din 9860 map om du vill. Kankse inte är nödvändigt men urvalet kanske ökar lite. Bäst är naturligtvis att mappa med bredbandslambda.

Ha D
Peppe
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ny programvara som inte verkar behöva licens för att ladda ned custommappar har precis kommit ut som Freeware:

http://www.triumphrat.net/ecm-and-fi...8-tuneecu.html

En kabel för 7£ (VAG-kod) verkar vara vad som behövs, om någon vill ha ett alternativ till Tuneboy.

Nu har jag testat det och med Tuneboykabeln var det bara att extrahera programmet ur ZIP-filen, kopiera licensnyckeln till biblioteket, koppla in sig på hojen och starta programmet. Det verkar ha i princip alla finesserna i Tuneboy med det tillägget att det även läser filerna ur ECU! Gränssnittet är bättre än TuneEdit, bland annat vad gäller funktioner som klipp ut/klistra in.

Så nu kan man faktiskt vad det verkar installera custommappar i alla trecylindriga Trajjor utan licensnyckel. Intressant Tyvärr är mapparna inte kompatibla med TuneBoy men alla OEM-mappar samt Waynes mappar verkar han ha konverterat.

Rekommenderas
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top