Tuneboy + Bredbandslambda

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
....
Vilken map bör jag utgå ifrån, finns ju 20204 på tuneboy.au, men ni kanske har ett bättre förslag?...

20204 är ju den nya TOR-mappen och en bra startpunkt. Om Du tittar på bänkningarna från Triumph675.net (Hordboy bänkade en medlems hoj) visade att den gick lite fett i något register, magert i andra. Tändkurvan är lite konservativ, det finns vassare numera...

Madas - börjar ha något år på nacken nu. Ger en fin gång men är lite mager och faktiskt inte lika höga prestanda som 20204 när man testade ett nytt slip-on i höstas...

Mina mappar, med AF13.1 har gett bra prestanda i MCX bänk och har ganska vass tändkurva (kombination mellan Arrow och Race-ECU). Jag har ett Twobros M2 slip-on och ett DR-1 luftfilter (som ärligt talat inte gjorde någon större skillnad i bränslekurvan eller upplevd effekt). Jag mappar under verkliga förhållanden och har lite rikare kurva på topp än de andra - en del av förklaringen kan vara RAM-Air, en annan att jag inte kopplar från SAI (frisklufttillsats till avgaserna) under körningen... Är Du intresserad av att testa - PM:a Ditt mail så skickar jag senaste varianten...

Wayne MacDonalds Jardine-mapp (20109_2) är ett annat bra alternativ med vass tändkurva. Observera att smalbandslambdan är avstängd i den mappen - för att vara säker att den inte beckar igen kanske Du skulle skruva bort den från avgassystemet? Annars kanske Du ska kryssa i rutan för O2-sensor under menyn "edit - tune constants". Nackdelen sägs vara att closed loop-styrningen ger en lite mager blandning och ryckig gång vid små trottelöppningar (on-off). Jag tycker dock att det gått att få till tillräckligt bra med mina mappar och behåller därför detta med lite av en miljötanke bakom...:rolleyes:

Jag skulle rekommendera Dig att testa ett par mappar och välja den som praktiskt funkar bäst i de lägre registren som basmapp för Din mappning. Det är faktiskt enklast att få till fullgaskurvan:) ...

Observera att den AF-targetmapp som finns i race-mappen faktiskt stämmer mycket bra mot mina erfarenheter av i vilket register bästa vridmomentet erhålls! Ta gärna med den till Din bänkare!

Lycka till och välkommen till beroendet:tummenupp

Edit - bänkfirmor kring Göteborg känner andra till bättre. Har dom en Dynojet 250 kan Din laptop och Tuneboy emulera en PCIII och Du kan använda Dynolink. Det funkar vad jag förstått så att Du kör en repa och låter Dynon tro att den skriver till PCIII när den istället snackar med Tuneboy. När repan är klar ligger de föreslagna förändringarna i Tuneboy. Du sparar sedan ned filen och laddar in den till ECU innan nästa repa körs.

Alternativet är ju att köra manuellt - Köra några repor och logga AF, justera i mappen (lämpligen i fönstret "fuel % trim") innan nästa körning. Det är här Du kan tjäna tid och pengar genom att börja med så bra mapp som möjligt...

Vid justering under 5% trottelöppning måste Ni komma ihåg att D675 i stället använder L-mapparna som indexeras av manifold pressure i detta intervall. Så vill Ni höja 0-5% TP med till exempel 10% skriver Ni in 10% i rutorna 0-5%. Dock är det bara rutan för 0-1% som styr justeringen av hela kolumnen i L-tabellerna, så det är därför bättre att se hela intervallet 0-5% som en enda gemensam justering. Tar Ni hänsyn till detta tappar man inte greppet över vilka förändringar som gjorts i mappen.

Det börjar ju finnas ett antal hojar utefter Malmö/Göteborgskusten, så den Dynoägare som lär sig Tuneboy kan ju räkna med ett antal kunder under våren/ sommaren... - Edit
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
SAI - Secondary Air Injection - är väl en relativt gemensam benämning på fabrikanternas metod att injicera en mängd friskluft i avgaserna för att underlätta vissa avgastester? Kanske finns något annat syfte?

Nåväl - vissa väljer att täppa igen SAI när man mappar hojen på bänk eller för permanent bruk. Just med Triumph 675 finns det däremot någon som menar att detta inte alls tillför något positivt!

Själv har jag hitintills levt efter följande logiska axiom:
1 - Folk med bänk har kommit fram till att D675:an går bäst på AF 13-13.5 mätt med SAI inkopplat. Jag antar att SAI utkopplat skulle visa att motorn går något fetare.
2 - Jag anser detta rimligt och mappar därför min maskin mot 13.1. Jag lever med att jag egentligen inte vet exakt vilket AF som motorn rullar mot.

Min fråga blir nu: Har jag tappat något väsentligt när jag inte kopplat bort SAI eller har detta inte någon större betydelse för prestanda? Hur stor inverkan har egentligen SAI på AF-värdena under normal körning/loggning?

För övrigt är det snöstorm och -2 grader utanför fönstret.

:mad:
SAI är mycket riktigt för att pytsa in friskluft i avgaserna och därmed späda ut dem och på så vis klara avgaskrav. Nackdelen med detta är att när du pytsar in luft i avgasröret så späder du ut avgaserna och när du sedan får en returpuls i systemet så trycker du in mer oönskade gaser i förbränningsrummet.
Detta är teorin men om det eg har någon verklig betydelse är jag lite mer tveksam till, anledningen till att man plockar bort den för racebruk är ofta mer att det är en grej mindre som kan strula och man sparar lite vikt än att det verkligen spelar så stor roll effektmässigt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
SAI är mycket riktigt för att pytsa in friskluft i avgaserna och därmed späda ut dem och på så vis klara avgaskrav...

Metodiken är ju faktiskt lite mer raffinerad än blott spädning. Syftet är ju att det sker en sekundär oxidering/förbränning av CO till CO2 när man pytsar in ytterligare syre i flamman ut från avgasporten. (Eftersom ottomotorer går luftunderskott till skillnad från diesel). Det är tex därför de kromade krökarna blåfärgas av hetten på moderna Triumph Bonneville om man inte kopplar ur systemet innan man driftsätter hojen.
:mattias
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Nackdelen med detta är att när du pytsar in luft i avgasröret så späder du ut avgaserna och när du sedan får en returpuls i systemet så trycker du in mer oönskade gaser i förbränningsrummet.
Detta är teorin men om det eg har någon verklig betydelse är jag lite mer tveksam till, anledningen till att man plockar bort den för racebruk är ofta mer att det är en grej mindre som kan strula och man sparar lite vikt än att det verkligen spelar så stor roll effektmässigt.

Tack för svaret:tummenupp . Jag var faktiskt på väg att fimpa den från hojen, men det kändes lite märkligt att rensa bort den från en gathoj... Det finns folk som bänkat D675orna med resp utan SAI utan någon positiv effekt i varje fall. Jag har valt att hålla mina A/F något på den magra sidan av målvärdet för att motverka ev negativa effekter i varje fall...

...sker en sekundär oxidering/förbränning av CO till CO2 när man pytsar in ytterligare syre i flamman ut från avgasporten. (Eftersom ottomotorer går luftunderskott till skillnad från diesel). Det är tex därför de kromade krökarna blåfärgas av hetten på moderna Triumph Bonneville om man inte kopplar ur systemet innan man driftsätter hojen.
:mattias

Yepp - frågan är ju om detta har någon större inverkan på AF mätt i krök/kollektor då ju avgaserna från cylindern borde innehålla en något rikare blandning än den jag mäter efter en sådan förbränning?

Du har ju kört en hel del i bänk - har Din Sportster något av detta otyg?
 
Last edited:

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
20204 är ju den nya TOR-mappen och en bra startpunkt. Om Du tittar på bänkningarna från Triumph675.net (Hordboy bänkade en medlems hoj) visade att den gick lite fett i något register, magert i andra. Tändkurvan är lite konservativ, det finns vassare numera...... - Edit

Tack för ett som vanligt utförligt svar!
Jag börjar med 20204 för att bekanta mig med Tuneboy och dess möjligheter.
Känner att jag måste ha full koll på EXUP, SAI och annat först.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tack för ett som vanligt utförligt svar!
Jag börjar med 20204 för att bekanta mig med Tuneboy och dess möjligheter.
Känner att jag måste ha full koll på EXUP, SAI och annat först.

Jag förstår Dig fullt ut:tummenupp

Bonus - länken där en kille med Shark slip-on dynotestat sin D675:a. Hordboy verkar i o f s ha en "amerikanskt" optimistisk dyno, men titta på A/F-kurvorna så får Du en ide om var Du kan ligga och vilka justeringat som kan erfordras:
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=11101&highlight=shark+dyno+run

Lycka till!
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
mycket aktivitet kring tuneboy o D675.. kul.
Själv har jag tuneboy för WM15 på Guzzin men det är inte lika hett,
var sugen på att byta till en D675, snygg o kul med tuning, men tyvärr
så kände jag mig inte helt bekväm på hojen när jag provade.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
mycket aktivitet kring tuneboy o D675.. kul.
Själv har jag tuneboy för WM15 på Guzzin men det är inte lika hett,
var sugen på att byta till en D675, snygg o kul med tuning, men tyvärr
så kände jag mig inte helt bekväm på hojen när jag provade.

Tjena gtyni, kul att höra av Dig! Vi träffades ju för två år sen på macken i Jävre och samåkte sedan till SMC-dagen på gocartbanan i Skellefteå:tummenupp .

Fick Du till Din mapp - du har väl också en WBO2-lambda eller? Tjaa, D675:an är väl kanske inte optimal för Din rygg, men nu finns ju Tuneboy också för Street Triplen:tungan Det verkar finnas en del att göra även i de mapparna och jag tror att bl a Wayne jagade ett par standard-kammar från en D675:a för att testa hur prestanda förändrades!

Kemora till våren?
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Lite kvalitetstid kring en dyno…

Jag hälsade på i Altersbruk hos Erik Marklund på MCX tidigare i dag för att undersöka några teser. Det är en imponerande verksamhet pojkarna har etablerat i skogarna utanför Piteå.

Dagens uppgifter i prioritetsordning:
• fastställa eventuella differenser mellan loggning av A/F under drift på väg och loggning i bänk. Luffarturbon har ju en teoretisk betydelse, och även andra parametrar kan påverka mätvärdena. Metoden var att jag loggade fullgasrepor på väg till Erik, varefter vi direkt körde hojen i bänk med samma mapp. Efter dagens slut fick också mappen loggas på vägen hem.
• Undersöka vilka A/F som ger bästa prestanda vid WOT (etablera målvärden).
• Hitta en bra tändkurva för bästa effekt.
• Finjustera mappen för att få en ”bänkmapp” med rätt A/F

Förutsättningar:
• Daytona 675 -06 med TwoBrothers M2 slip-on samt DT-1 luftfilter. 98 oktan vid mättillfället.
• Bredbandslambda WBO2 2J1, loggning med UltraCDL.
• Valde 3:dje vxl för optimering gentemot banåkning.
• Ca 15-18 grader varmt under dagen
• Dynon hade trasig mätare för luftfuktighet så reella effektsiffror ligger lägre än verklig prestanda. Detta påverkar dock inte slutsatserna då detta gäller samtliga körningar.

Med grund i A/F-kurvor från en finsk 675-ägare som bänkat med en tidigare mapp hade jag förberett en (trodde jag) vettig startmapp för Dynon.

Körning med den normala mappen på väg till MCX resulterade i följande A/F: ftp://bv3.lindata.se/street/Tuning/AFR-diag%20F%F6re.pdf

Efter första Dyno-repan samt efter hemkomsten kunde vi konstatera att ansatsen med en betydande skillnad mellan rullande och bänkad logg inte är relevant för denna hoj denna dag. Skillnaden mellan logg på väg resp i bänk ligger inom AFR 0.2, se: ftp://bv3.lindata.se/street/Tuning/AFR-jfr%20F%F6re.pdf

Trots att det kanske varit klokare att fortsätta jobba med den normala mappen (på grund av den lilla skillnaden i AFR) valde jag att fortsätta mätningarna med den förberedda dyno-mappen. Skillnaden mellan dessa är egentligen att Dyno-mappen var ansatt som magrare.

Vi gjorde ett antal mätningar med att justera soppan +/- 10% och kunde konstatera att AFR mellan 13.1 och 13.5 fungerade bäst vid fullgas (lambda 0.9 – 0.92).

Som referenskurva valde vi att köra Triumphs egen uppdaterade slip-on mapp nummer 20204. AF-värdena för denna mapp hittar Du här: ftp://bv3.lindata.se/street/Tuning/AFR-diag 20204 TOR.pdf

En överlagring av kurvorna visade på bra mellanregister för den egna mappen, men inga dramatiska övertag i toppeffekt. Nu valde vi att undersöka hur förändringar i tändmappen påverkade effekten. Vi började med att öka förtändningen ytterligare 2 grader och tappade då någon hästkraft på topp. Därför valde vi att sänka förtändningen och då kom effekten på topp fram.

Den slutliga mappen vi avslutade med lyckades faktiskt öka toppeffekten med 1.5 hk gentemot Triumphs egen mapp trots att AFR-kurvan inte ännu var optimal: http://street.lindata.se/Tuning/AFR-diag Dynofinal.pdf

Slutsatserna från dagen blir därmed att förtändningen justeras nedåt i f t race ECU samt att målvärdet för AFR förändras från 13.1 till 13.25 vid effekttopp och fullgas. Vidare att differensen mellan AFR-logg vid verklig körning respektive vid körning i bänk ligger inom 1-2 %.

Min ”Dyno in the pants” tycker sig uppleva att den nya mappen ”håller i” något bättre än tidigare. Mappen publiceras när det nya AFR-målet är nått. Effektsiffror för den nya TOR-mappen och den sista körningen med min mapp hittar Du här: http://street.lindata.se/Tuning/Dyno sheets.pdf

Jag hoppas att dessa erfarenheter kan komma någon till godo i a f - Ha de!
 
Last edited:

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
APPCRASH Tuneboy?

Hej nu har jag lite problem igen, får ett felmedelande om appcrash när jag ska starta TuneEdit i Vista. Tuneboy startar och fungerar som det ska. Använde TuneEdit förra sommaren och då funkade det. Någon som råkat ut för samma?
mvh Fransson
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej Fransson,

Jag har inte själv erfarenhet av TuneEdit på Vista, men kan väl ställa lite kluriga frågor och länka till några dokument:

Problem med startkrascher brukar ha att göra med drivrutin och/eller körläge om jag förstår denna manual rätt, drivrutinerna för Vista hittar Du här.

Har Du senaste versionen av TuneEdit installerad samt USB- eller COM-kabel? Här finns den bästa infon för folk med com-kablar.

Om Du högerklickar på programikonen, kan Du välja "properties" eller "Egenskaper" och välja något alternativt drivläge, t. ex. win98?

En hel maual för Vista-installation hittar Du här.

Får Du inte till det m h a ovanstående kanske jag kan provinstallera på grabbens dator (själv kör jag XP). Peppe är ju dataguru, så han kanske kan fylla på med mer handfasta råd.

Lycka till!

Hej nu har jag lite problem igen, får ett felmedelande om appcrash när jag ska starta TuneEdit i Vista. Tuneboy startar och fungerar som det ska. Använde TuneEdit förra sommaren och då funkade det. Någon som råkat ut för samma?
mvh Fransson
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Hej Roffe har provat och installerat på en annan dator som har XP och får samma felmedelande även där. Jag får väl fortsätta luska lite, tack för hjälpen!
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Tuneboy T595/ Daytona 675?

Hej Tuneboys, kan jag läsa av felkoder på en 675 Daytona med mitt Tuneboy till en Daytona T595. Kan väl inte vara samma kontakt tex?
mvh Fransson
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tjena Fransson,

Jodå, jag tror det är samma kontakt, de nya Tuneboykablarna har bara USB-kontakt till datorn medan de äldre hade com-port på datasidan.

Men - vi behöver uppenbarligen en speciell nyckel för att diagnosticera, och Wayne håller på att hjälpa mig att få den att funka nu. Jag har skickat honom mina uppstartsfiler då det inte funkade när jag testade på Shooters S3.

Tyvärr är koden specifik för varje PC, så Du måste skriva till Wayne för att få ut en diagnos-nyckel för just Din dator.

Jag hoppas få klart min installation inom de närmaste dagarna, då kan jag berätta mer...

Ha de!

Hej Tuneboys, kan jag läsa av felkoder på en 675 Daytona med mitt Tuneboy till en Daytona T595. Kan väl inte vara samma kontakt tex?
mvh Fransson
 

Fransson

Medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
LIDKÖPING
Hoj
Triumph Thruxton -07
Tjenis Roffe, kontakten var mycket riktigt samma men det funkade inte för oss heller. mvh Fransson
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bandpassfilter

Då det efterfrågats bifogar jag ett schema över det bandpassfilter jag lödde ihop för att rensa signalen från tändspolen.

Jag satte en reostat som R1 men efter att ha optimerat signalen stod den mycket nära 10kOhm varför det förmodligen inte finns någon anledning att mixta med justerbara motstånd.

Jag bifogar även en alternativ konstruktion som endast dämpar signalen, den kanske fungerat lika bra men jag valde som sagt att gå direkt på bandpassfiltret.

Det är lite förvånande att denna typ av krets inte finns integrerade i lambdan som standard men Innovatives och WBO2:s billigare konstruktioner verkar behöva denna hjälp när signalen tas från tändspolen.
 

Bifogat

  • Bandpass.jpg
    Bandpass.jpg
    214 KB · Visningar: 114
  • Dampfilter.jpg
    Dampfilter.jpg
    208.2 KB · Visningar: 100

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
.

Det är lite förvånande att denna typ av krets inte finns integrerade i lambdan som standard men Innovatives och WBO2:s billigare konstruktioner verkar behöva denna hjälp när signalen tas från tändspolen.

Det verkar som jag redan har den inbyggd i min 2Y1 från WBo2

tack för hjälpen
 

Bifogat

  • WBo2.JPG
    WBo2.JPG
    22 KB · Visningar: 61

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Det verkar som jag redan har den inbyggd i min 2Y1 från WBo2

tack för hjälpen

hmm, den här tråden har jag varit borta från alltför länge.
Skall försöka hitta på en bra ursäkt...:död

Annars håller jag med Holy Rider, så där är min gamla wbo2 oxå.
Dom kanske sparade in några funtioner på dom nyare mini wbo2:eek:rna??

Ha De
Peppe
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top