roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
....
Vilken map bör jag utgå ifrån, finns ju 20204 på tuneboy.au, men ni kanske har ett bättre förslag?...
20204 är ju den nya TOR-mappen och en bra startpunkt. Om Du tittar på bänkningarna från Triumph675.net (Hordboy bänkade en medlems hoj) visade att den gick lite fett i något register, magert i andra. Tändkurvan är lite konservativ, det finns vassare numera...
Madas - börjar ha något år på nacken nu. Ger en fin gång men är lite mager och faktiskt inte lika höga prestanda som 20204 när man testade ett nytt slip-on i höstas...
Mina mappar, med AF13.1 har gett bra prestanda i MCX bänk och har ganska vass tändkurva (kombination mellan Arrow och Race-ECU). Jag har ett Twobros M2 slip-on och ett DR-1 luftfilter (som ärligt talat inte gjorde någon större skillnad i bränslekurvan eller upplevd effekt). Jag mappar under verkliga förhållanden och har lite rikare kurva på topp än de andra - en del av förklaringen kan vara RAM-Air, en annan att jag inte kopplar från SAI (frisklufttillsats till avgaserna) under körningen... Är Du intresserad av att testa - PM:a Ditt mail så skickar jag senaste varianten...
Wayne MacDonalds Jardine-mapp (20109_2) är ett annat bra alternativ med vass tändkurva. Observera att smalbandslambdan är avstängd i den mappen - för att vara säker att den inte beckar igen kanske Du skulle skruva bort den från avgassystemet? Annars kanske Du ska kryssa i rutan för O2-sensor under menyn "edit - tune constants". Nackdelen sägs vara att closed loop-styrningen ger en lite mager blandning och ryckig gång vid små trottelöppningar (on-off). Jag tycker dock att det gått att få till tillräckligt bra med mina mappar och behåller därför detta med lite av en miljötanke bakom...
Jag skulle rekommendera Dig att testa ett par mappar och välja den som praktiskt funkar bäst i de lägre registren som basmapp för Din mappning. Det är faktiskt enklast att få till fullgaskurvan ...
Observera att den AF-targetmapp som finns i race-mappen faktiskt stämmer mycket bra mot mina erfarenheter av i vilket register bästa vridmomentet erhålls! Ta gärna med den till Din bänkare!
Lycka till och välkommen till beroendet
Edit - bänkfirmor kring Göteborg känner andra till bättre. Har dom en Dynojet 250 kan Din laptop och Tuneboy emulera en PCIII och Du kan använda Dynolink. Det funkar vad jag förstått så att Du kör en repa och låter Dynon tro att den skriver till PCIII när den istället snackar med Tuneboy. När repan är klar ligger de föreslagna förändringarna i Tuneboy. Du sparar sedan ned filen och laddar in den till ECU innan nästa repa körs.
Alternativet är ju att köra manuellt - Köra några repor och logga AF, justera i mappen (lämpligen i fönstret "fuel % trim") innan nästa körning. Det är här Du kan tjäna tid och pengar genom att börja med så bra mapp som möjligt...
Vid justering under 5% trottelöppning måste Ni komma ihåg att D675 i stället använder L-mapparna som indexeras av manifold pressure i detta intervall. Så vill Ni höja 0-5% TP med till exempel 10% skriver Ni in 10% i rutorna 0-5%. Dock är det bara rutan för 0-1% som styr justeringen av hela kolumnen i L-tabellerna, så det är därför bättre att se hela intervallet 0-5% som en enda gemensam justering. Tar Ni hänsyn till detta tappar man inte greppet över vilka förändringar som gjorts i mappen.
Det börjar ju finnas ett antal hojar utefter Malmö/Göteborgskusten, så den Dynoägare som lär sig Tuneboy kan ju räkna med ett antal kunder under våren/ sommaren... - Edit
Last edited: