Tuneboy + Bredbandslambda

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
nån som har testat den där UltraCDL?...
/peppe

Nope - den PDA jag tänkte använda har någon på firman strulat bort:gnissla Så jag letar f n efter en GPS-PDA-combo med RS232-kompatibelt interface. ASUS eller Fujitsu-Siemens verkar vara de jag hittat, men priset är ju inte direkt lockande...

Hur som haver - jag såg att Mark skrivit i WBO2-forumet att han lagt ut en ny, buggfixad version - är det den Du testat?
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Nope - den PDA jag tänkte använda har någon på firman strulat bort:gnissla Så jag letar f n efter en GPS-PDA-combo med RS232-kompatibelt interface. ASUS eller Fujitsu-Siemens verkar vara de jag hittat, men priset är ju inte direkt lockande...

Hur som haver - jag såg att Mark skrivit i WBO2-forumet att han lagt ut en ny, buggfixad version - är det den Du testat?

Ja, jag har testat den senaste, och jag har mailat med Mark.
Fantastisk kille. Jag har inte köpt hans produkt ännu, men hans support hittills har varit otrolig. Han surfade runt på internet några timmar och hittade en sida som diskuterade problem med serieporten på dell axim, och några andra givande länkar.
Förhoppningsvis går det att ordna så det fungerar.
Kommer definitivt köpa om jag kan få det fungera ihop med dell pda'n.

/peppe
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
originallamdba

Vad gör ni med originallamdban? Kan man bara klippa sladdarna till den och dumpa den i reservdelslådan i källaren...? :rolleyes:
Har för mig jag läste någonstans om att montera nåt motstånd på sladden men kan inte hitta det igen.
Kan man låta lambdan hänga i luften bara för att återmontera den när man
lekt klart med wbo2:n? (ja, jag är lat! )

/peppe
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Vad gör ni med originallamdban? Kan man bara klippa sladdarna till den och dumpa den i reservdelslådan i källaren...? :rolleyes:
Har för mig jag läste någonstans om att montera nåt motstånd på sladden men kan inte hitta det igen.
Kan man låta lambdan hänga i luften bara för att återmontera den när man
lekt klart med wbo2:n? (ja, jag är lat! )

/peppe

Min ECU protesterar högljutt om den avlägsnas - och jag låter den helt enkelt sitta kvar och inkopplad till ECU för att hålla den lugn:) Motstånd kan användas (finns lite skrivet om det på en gixxersida samt på t595.net vill jag minnas - dock utan att ange storleken eller effekt på motståndet).

Min NB hade dessutom 12mm gänga och kunde därför inte användas av WB:n.

Varför inte låta strömkablarna driva din WBO2 och mata ECU:ns signalkablar med NB-signalen från WBO2:an? Då kan Du både låta NB:n vila i lådan samt undvika felmeddelanden:) Då jag testade den uppställningen fick jag inga felmeddelanden i a f... Detta förutsätter en fyra trådars NB, och jag har en bild på vilken NB-tråd som var vilken tidigare i tråden...

Vill Du låta den hänga och dingla är väl det OK :)rolleyes: :tungan ), Du bör väl kanske skydda gänga + givardelen med ett metallrör...

@XYX - är Du igång än?
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Ok, rapport om MassiveMidrange mappen utlovades för ett tag sedan.
Fick äntligen ihop allt skrot ikväll så det blev en kort tur i mörkret...
och precis innan regnet..

Bilden är MassiveMidrange 2 i originalskick.

Nu har jag bara gjort en testrepa med denna, och rent genrellt kan man säga att
Den är bra. Jämna och fina lamdba värden. Enda smolket är att den går väldigt mycket fetare än A/F tabellen. Men rent genrellt går hojen som satan!
Inga tvekningar, bra vrid, bra på topp.

A/F är ställt på 14.3 rakt över, men jag får genomgående värden från höga 12
till mitten 13.

En bra bandagsmapp mao..
Skall jobba ett tag med och försöka få ner värdena i vettig nivå.

Kan ju skilja på ljuddämpare och luftfilter men det skilljer lite väl mycket tycker jag.

Mer kommer senare när jag hunnit med fler körningar.

/peppe
 

Bifogat

  • mm2.jpg
    mm2.jpg
    128.8 KB · Visningar: 84

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Det här är min moddade mm2 map.
De ljusblåa fälten är dom jag ändrat, och här genomgående tunnat
ur blandingen. Alla dessa låg mellan 12 och 13.6.

Vilket är "nästan" ok, men nu har ju denna map som mål att gå runt 14.3 och då blir det lite väl mycket soppa.

/peppe
 

Bifogat

  • mm2_mod_14.jpg
    mm2_mod_14.jpg
    41.3 KB · Visningar: 79

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det här är min moddade mm2 map.
De ljusblåa fälten är dom jag ändrat, och här genomgående tunnat
ur blandingen. Alla dessa låg mellan 12 och 13.6.

Vilket är "nästan" ok, men nu har ju denna map som mål att gå runt 14.3 och då blir det lite väl mycket soppa.

/peppe


Ser ju riktigt bra ut - Har Du kvar Cerberus tändmapp i den Du jobbar med nu? Jag håller fortfarande på med "grundinställningen" - så den mapp jag kalibrerar mot ligger på 13.5 - 12.75 så fort man lämnar tomgången. Triumphs målmapp verkar ju mer ligga mot 14 i stora delar av registret - jag tänkte dock vänta till dess att jag kalibrerat in de tre cyllarna innan jag fixar utseendet på mappen.

Vad är Din erfarenhet av hur en vettig vardagsmapp ska se ut (AF-värden)? Har Du en liten tabell någonstans i Dina binära gömmor kanske?:)

Ha de!
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ny version av wbo2-analyzer...

Tja!

Jag kollade T595 och såg att Homertrix släppt en ny version av sin programvara.

Den hämtar (vad jag förstått) info dels från Tuneboy (TP och RPM) samt WBOn (AF) och ger möjlighet att analysera och skriva resultat till en PCIII-mapp.

Länk till tråden:
http://t595.net/messageboard/thread/WBO2-Analyzer/52297.aspx

Tyvärr är jag inte premium member själv, så jag har ingen möjlighet att hämta eller testa denna, men någon av Er andra kanske är intresserade av att testa och lämna en recension.

@XYX - är Du igång än? Tydligen har han använt en WBO 2J1 när han tagit fram detta, så det borde ju funka i alla fall för oss:)

Ha de!

Edit - blandade ihop Cerberus och Homertrix...
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Tja!

Jag kollade T595 och såg att Homertrix släppt en ny version av sin programvara.

Den hämtar (vad jag förstått) info dels från Tuneboy (TP och RPM) samt WBOn (AF) och ger möjlighet att analysera och skriva resultat till en PCIII-mapp.

Länk till tråden:
http://t595.net/messageboard/thread/WBO2-Analyzer/52297.aspx

Tyvärr är jag inte premium member själv, så jag har ingen möjlighet att hämta eller testa denna, men någon av Er andra kanske är intresserade av att testa och lämna en recension.

@XYX - är Du igång än? Tydligen har han använt en WBO 2J1 när han tagit fram detta, så det borde ju funka i alla fall för oss:)

Ha de!

Edit - blandade ihop Cerberus och Homertrix...

hmm, intressant.
Får hålla koll på det där tror jag.
Är tyvärr inte heller Premium Member.

/peppe
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Hej, ni verkar ju ha lite erfarenhet av Tuneboy och mappning. jag har en triple med arrow 3-1 och Triumphs mapp för detta och bänkade hojen på en mobil bänk som LQT racing hade. Så här blev resultatet.

S3BLs.jpg

Kan man få mer pulver genom att mickla med mappen tex mer soppa mellan 4k och ca 7K ?

Vad skulle ett K&N kunna göra ?

Man går ju och funderar på en Tuneboy, kanske mest fär att jag tycker det är kul att mickla med grejer och när man läser i denna tråd blir man ju ännu mer inspirerad.:tummenupp

Spelar inte golf men 1 juste klubba = 1 Tuneboy som exempel:)
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Kan man få mer pulver genom att mickla med mappen tex mer soppa mellan 4k och ca 7K ?

Vad skulle ett K&N kunna göra ?

Man går ju och funderar på en Tuneboy, kanske mest fär att jag tycker det är kul att mickla med grejer och när man läser i denna tråd blir man ju ännu mer inspirerad.:tummenupp

Spelar inte golf men 1 juste klubba = 1 Tuneboy som exempel:)

Tjena Papsen:) Peppe aka Winddrifter kan säkert fylla i, men...

Yepp - det är prexis det vi micklar med. Med Tuneboy justerar vi bränslemappen precis i det intervall där man tycker att det behövs. Sedan får man bänka (eller så gör man som många här - skaffar en bredbandslambda från Innovative eller WBO2.com för ca 1 700:- och loggar själv AF-värden under en testrunda) och justera igen till man är nöjd. Det finn exempel både på sorterade loggningar och mappar tidigare i tråden.

Med Tuneboy får Du ju dessutom diagnosdelen...

KN-filter: effekten beror väl mest på huruvida lufttillförseln är en begränsande faktor eller ej. Men till min spis så säljs det ett OEM racefilter, så något kanske det ger utan att man för den delen monterat hela racekittet. Blir nog till att testa efter det att jag är färdig med gatmappen jag jobbar med just nu... Winddrifter eller någon annan kanske har testat effekten på de större tripplarna?

Vad det ger? När jag känner mig nöjd med mappen kan det väl hitta på att hända att jag åker förbi någon verkstad med bänk bara för att testa. Men det är lite trist att jag inte har någon bänkning från innan jag började mckla med detta:gnissla

Kör hårt - detta är en tidstjuv av stora mått:D
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Tjena Papsen:) Peppe aka Winddrifter kan säkert fylla i, men...

Yepp - det är prexis det vi micklar med. Med Tuneboy justerar vi bränslemappen precis i det intervall där man tycker att det behövs. Sedan får man bänka (eller så gör man som många här - skaffar en bredbandslambda från Innovative eller WBO2.com för ca 1 700:- och loggar själv AF-värden under en testrunda) och justera igen till man är nöjd. Det finn exempel både på sorterade loggningar och mappar tidigare i tråden.

Med Tuneboy får Du ju dessutom diagnosdelen....................


Kör hårt - detta är en tidstjuv av stora mått:D

Alla talar ju om Power commander men så lyckades jag halka in på Tuneboys hemsida och det kändes lite som att se ljuset, mickla med ECUn istället för att permanent hänga på en pryl till. Varför gå över ån efter vatten när man kan ta det från källan direkt. Och så verkar ju källan mycket roligare.

Jag kan gissa att man kan göra av med en hel del tid på detta men man kan ju spela med detta på datorn istället för att spela spel på datorn. Det ger ju dessutom en real-life kick. :D

Kanske en tidig julklapp till sig själv..... när mörkret kommer.

När det gäller bänkning så har man ju lite tur för då och då kommer dom med en mobil bänk till stuntkvällarna i Lunda industriområde.
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Alla talar ju om Power commander men så lyckades jag halka in på Tuneboys hemsida och det kändes lite som att se ljuset, mickla med ECUn istället för att permanent hänga på en pryl till. Varför gå över ån efter vatten när man kan ta det från källan direkt. Och så verkar ju källan mycket roligare.
TuneBoy är LJUSET! Wayne McDonald for President!
PC III känns ju som rena skrotet när man har micklat med TuneBoy en stund.

Jag kan gissa att man kan göra av med en hel del tid på detta men man kan ju spela med detta på datorn istället för att spela spel på datorn. Det ger ju dessutom en real-life kick. :D
Lite tid... hehe.. jo så skulle man ju kunna sammanfatta det hela.

Allvarligt talat, för mig personligen, är det det överlägset bästa verktyg jag köpt i hela mitt liv.
Och som du redan konstaterat, man kan slippa mycket dötid om man grottar ned sig i TuneBoy.

Do it, you know you want to!

MVH
/peppe

Hej, ni verkar ju ha lite erfarenhet av Tuneboy och mappning. jag har en triple med arrow 3-1 och Triumphs mapp för detta och bänkade hojen på en mobil bänk som LQT racing hade. Så här blev resultatet. Kan man få mer pulver genom att mickla med mappen tex mer soppa mellan 4k och ca 7K ?Vad skulle ett K&N kunna göra ?

Tja, det där såg väl inte helt tokigt ut. Men det är väl antagligen en fullgasrepa och lite mer soppa i mellanregistret skulle kanske inte skada. Säger ju inte så mycket om hur hojen går i resten av registret dock.

Om man i slutändan kan få mer effekt vetifan, det skulle ju vara om hojjen är helt felmappad på fullgasläget från början.
Däremot kan man få den att gå betydligt bättre i hela registret upp till fullt. Detta eftersom Triumph originalmappar oftast lämnar en del önskemål om förbättringar.

På min gamla hoj har jag nått sånt där skumgummifilter från Rallybranchen, skulle vara "da shit". Det låter trevligt från insuget iallafall..
Alltså, jag är inte missnöjd med det, men om det ger något har jag egentligen ingen aning om, det är bra att kunna ta ur och tvätta och inte behöva köpa nytt original hela tiden.

ha de
/peppe
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag blir ju inte mindre sugen. Jag har lagt till denna tråd och Tuneboys hemsida i Favoriter och följer tråden med intresse. Vi ses kanske i Tuneboyträsket till hösten.:nicka
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Ser ju riktigt bra ut - Har Du kvar Cerberus tändmapp i den Du jobbar med nu? Jag håller fortfarande på med "grundinställningen" - så den mapp jag kalibrerar mot ligger på 13.5 - 12.75 så fort man lämnar tomgången. Triumphs målmapp verkar ju mer ligga mot 14 i stora delar av registret - jag tänkte dock vänta till dess att jag kalibrerat in de tre cyllarna innan jag fixar utseendet på mappen.
Vad är Din erfarenhet av hur en vettig vardagsmapp ska se ut (AF-värden)? Har Du en liten tabell någonstans i Dina binära gömmor kanske?:)
Ha de!
Ja, det där är MassiveMidrange2. Tändningsmappen från MM2 har jag i helt ograverad. Jag känner att jag måste skaffa mig lite mer information, vill inte mickla med tändmapparna innan dess.

Vettig vardagsmapp: Bra fråga. jag brukar genrellt försöka sikta på 14 ungefär
men också framförallt på "touringgaslägen" kan man ju gå mot 14.5, och typ 13 på fullgas i alla lägen. Det ger hyffsad förbrukning och ändå tillräckligt med soppa även på fullgas så man slipper bränna ventiler.

På banmappar brukar jag ligga på 13 - 13.5 , kanske 12.8 på fullgas.
Ungefär liksom alltså...

Har inte haft tid med några mer mappningar sedan sist, håller på och provkör och ställer in hojjen med nya gaffeln. (Och nya bromsar och ny bakdämp)
Så just nu vill jag fokusera på fjädringen, och inte drömma mig bort i digitala 1:eek:r och 0:eek:r.
Å andra sidan såg ju min map ganska ok ut, jag kanske skulle ta och prova den på nurburgring någon dag. Det suger rejält i åktarmen nu. Om jag hinner få ordning på fjädring och bromsar kanske jag åker dit på söndag.

/peppe

Jag blir ju inte mindre sugen. Jag har lagt till denna tråd och Tuneboys hemsida i Favoriter och följer tråden med intresse. Vi ses kanske i Tuneboyträsket till hösten.:nicka

Absolut. Kul hela vintern!

/peppe
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...eehhh, Ringen? Söndag? Bara sådär....:mad:

Jag har 40 mil till Mo i Rana, 43 till Mittsverige och 50 mil till Kemora... Enkel väg så klart:näsblod Men in't e ja bitter....:D

Det låter faktiskt som Du vet att roa Dig i landet som dryper av Bratwurst och gott öl:tummenupp

Jag bytte basmapp själv i helgen och har äntligen fått fason på lägre registret! Dessutom valde jag en rimligare AF-mapp än tidigare. Så nu ska jag bara få ett par kvällar till över för att optimera de två resterande cylindrarna...

Ha de!
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
...eehhh, Ringen? Söndag? Bara sådär....:mad:
Jag har 45 mil till Mo i Rana, 49 till Mittsverige och 50 mil till Kemora... Enkel väg så klart:näsblod Men in't e ja bitter....:D
:) visst. Det är som att åka Stockholm - Karlskoga ungefär, lite längre är det
27 - 28 mil har jag för mig.
25 mil autobahn på söndagmorgon fixar man i ett nafs!
:)

45 mil till Mo i Rana, det är ju nära... Tänk på vad mycket vacker natur du får se på vägen dit... :D

/peppe
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag överväger att strunta i kompabilitet och bara skaffa HP:s 2940 PDA enbart för loggningen. Men tyvärr verkar siten ha en runtime-error... Vet Du något om detta? Har Du fått igång UltraCDL än?

PS - Ringen...?:)

...Fantastisk kille. Jag har inte köpt hans produkt ännu, men hans support hittills har varit otrolig. Han surfade runt på internet några timmar och hittade en sida som diskuterade problem med serieporten på dell axim, och några andra givande länkar.../peppe
 
Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Såld! :(
TB för Superduke

Hola,

Jag funderar på att beställa en TB till min Superduke idag.
Är det värt det utan att ha lambda sond? Kan man justera/förbättra hojen tillräckligt utan lambda?

Hur funkar DataLogger programmet?
Kan man ha en laptop på ryggen och köra DataLogger och få en massa bra input att basera sina justeringar på?

Mvh,
Nicke
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Homertrix har nyligen släppt en version av sin WBO2 Analyzer som genererar PC3/TB-mappar utifrån WBO2 loggar:
http://www.t595.net/messageboard/thread/WBO2-Analyzer/52297.aspx

Kan kanske vara av intresse?

Har själv inte ens kommit så långt som att montera mitt WBO2-kit än :(

Drar mig lite för att in och splicea i elsystemet utan att riktigt veta vad jag ska göra än för att få dit WBO2n, behålla NB-input till ECUn och få ut RPM till ECUn på bästa sätt.

Winddrifter, du som har en 955i-hoj, har du någon input där?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top