Tuneboy + Bredbandslambda

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Kan man påverka accelerationstillskottet?...

Tyvärr har jag inte hittat något sätt att påverka acctillskottet.

Triumph får ibland kritik för en "av-på"- känsla hos insprutet, och jag har nog upplevt detta även med originalmappen såväl som med de Dyno-mappar jag testat. Nu blev det så att jag aktiverade closed-loop samt drog ned rätt rejält på soppan vid låga RPM/TP - dock är jag fortfarande högre än originalmapparna.

Ikväll har jag fixat utseendet på mapparna för cylinder 1 och 2 - följer man slaviskt AF-loggningarna blir mappen som ett "alplandskap" i stället för mjuka skotska kullar när man tittar på den i 3D (X-axel RPM, Y-axen TP, Z-axel inpulsvärde). På min kom ihåg-lista: efter första loggningen är det lika bra att börja fixa utseendet på mappen innan man kastar sig över nästa cylle - nu hann jag logga både 1 och 2 innan jag fixade lay-outen. Jag får testa utfallet av detta arbetssätt till helgen när jag tar 3:an.

Fler tips? Jag bifogar en 3D-bild över mappen för cylinder 1 efter städning. Den är fortfarande lite stökig - vad säger Ni Esteter om att utgå från detta?
 

Bifogat

  • TB-20109TBR_M2_c12_v0_5.JPG
    TB-20109TBR_M2_c12_v0_5.JPG
    100.9 KB · Visningar: 109

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Rent konkret har jag problem längst ned i mappen vid påslag från tomgångskörning.

Detta problem återfinns ibland hos vissa Aprilia RSV oxå. Då brukar man behöva justera trottel-synken. Jag har ingen aning om det är samma på din Traja men Aprilian har en tomgång styrd av ECU'n och när trottlarna inte synkar riktigt så uppkommer det fenomen som du beskriver.

Har länge "gluttat" på din tråd och njuter av allt grottande.....

/J
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2

Ikväll har jag fixat utseendet på mapparna för cylinder 1 och 2 - följer man slaviskt AF-loggningarna blir mappen som ett "alplandskap" i stället för mjuka skotska kullar när man tittar på den i 3D (X-axel RPM, Y-axen TP, Z-axel inpulsvärde). På min kom ihåg-lista: efter första loggningen är det lika bra att börja fixa utseendet på mappen innan man kastar sig över nästa cylle - nu hann jag logga både 1 och 2 innan jag fixade lay-outen. Jag får testa utfallet av detta arbetssätt till helgen när jag tar 3:an.
Fler tips? Jag bifogar en 3D-bild över mappen för cylinder 1 efter städning. Den är fortfarande lite stökig - vad säger Ni Esteter om att utgå från detta?
Jag tror inte man skall bry sig om att mappen ser ut som alperna.
Det är inte hur snygg den ser ut på din skärm som räknas...

Jag höll på med det där för några år sedan, tyckte jag gjorde väldigt fina mappar, för en 3D estet då...
Sedan när jag kopplade in min lambdamätpryl visade det sig inte stämma alls.
Så nu för tiden går jag stenhårt på vad lambdamätningen säger.

Det var en kille på ett engelskt forum som gjorde snygga(3D snygga alltså) mappar som han hävdade gav 149 hkr på bakhjulet(955 daytona). Jag frågade ett flertal gånger vad han använde för mätningar för att göra mapparna, men fick adrig något svar. Min uppfattning är att han använde sin datorskärm för att mapparna skulle se snygga ut när man tittade på dom.

Sedan får man väl använda lite sunt förnuft, om ett uppmätt värde skiljer väldigt mycket från dom bredvid kan man ju börja fundera på om ens mätning är korrekt eller om man kanske skall ändra lite runtomkring det uppmätta värdet. Testa och provmät igen. Och igen. Och igen. Och igen... :)

Angående lågvarvsegenskaper som du skrev om tidigare, jag upplever det som väldigt svårt, och det känns mest som tur när man får till det.

/peppe
 

Bifogat

  • schwäbische_alb.jpg
    schwäbische_alb.jpg
    122.5 KB · Visningar: 78

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Detta problem återfinns ibland hos vissa Aprilia RSV oxå. Då brukar man behöva justera trottel-synken. Jag har ingen aning om det är samma på din Traja men Aprilian har en tomgång styrd av ECU'n och när trottlarna inte synkar riktigt så uppkommer det fenomen som du beskriver.

Har länge "gluttat" på din tråd och njuter av allt grottande.....

/J

Tjena - Jo Du, jag har nog kollat Din tråd också, och Ditt projekt är nog liite hårigare än detta:rolleyes: :) . Nöjd? Personligen är jag kolossalt impad! Jag vet att Marklund kör en liten turbofläkt på sin egen gixxer som ger ca 220 hk, och Du har nog alla möjligheter att få en fantastisk körbarhet med Din set-up.

Jodå - visst styr ECU tomgången och den kan justeras via Tuneboy. Jag kan också läsa balansen mellan trottlarna via programmet - tyvärr verkar det inte vara några stora fel på inställningarna i nuläget:(

Men jag ska ta och kolla upp detta igen nästa gång jag går ut i garaget. Som sagt så verkar det bli mycket bättre när jag aktiverar closed loop, och "av-på" uppe i registret är nu helt OK - det retar mig bara att jag inte lyckas få till detta utan "automatiken":gnissla

Hur var det nu - Kör Du med originalsprutet (extra munstycken i plenumet?) eller går Du över till separat styrning för bränsle/tändning? Jag får nog titta till Din tråd igen...!

Jag tror inte man skall bry sig om att mappen ser ut som alperna.
Det är inte hur snygg den ser ut på din skärm som räknas...

Jag höll på med det där för några år sedan, tyckte jag gjorde väldigt fina mappar, för en 3D estet då...
Sedan när jag kopplade in min lambdamätpryl visade det sig inte stämma alls.
Så nu för tiden går jag stenhårt på vad lambdamätningen säger.

Det var en kille på ett engelskt forum som gjorde snygga(3D snygga alltså) mappar som han hävdade gav 149 hkr på bakhjulet(955 daytona). Jag frågade ett flertal gånger vad han använde för mätningar för att göra mapparna, men fick adrig något svar. Min uppfattning är att han använde sin datorskärm för att mapparna skulle se snygga ut när man tittade på dom.

Sedan får man väl använda lite sunt förnuft, om ett uppmätt värde skiljer väldigt mycket från dom bredvid kan man ju börja fundera på om ens mätning är korrekt eller om man kanske skall ändra lite runtomkring det uppmätta värdet. Testa och provmät igen. Och igen. Och igen. Och igen... :)

Angående lågvarvsegenskaper som du skrev om tidigare, jag upplever det som väldigt svårt, och det känns mest som tur när man får till det.

/peppe

Hej Peppe - Din mapp såg ju helt OK ut. Bra, då kan jag fortsätta jobba utifrån den mapp jag visade! Jag tycker att AF-mätningen just vid lågvarven har varit struligast - jag verkar kunna mata hur mycket soppa som helst utan att det "ger sig" i AF-värdena. Jag antog då att jag troligen fetade upp för mycket, men att detta inte visade sig i loggen förän varvtalet hunnit upp några hundra RPM.

Så jag har tagit ett steg tillbaka i soppatillförseln och tänkte få klart de grova injusteringarna först för att sedan ge mig på lågvarven igen, denna gång koncentrerat på en liten del av mappen för att kolla vad en hyggligt stor justering ger för återkoppling i loggen.

149 hk - var det på t595 eller? Jag tycker jag känner igen diskussionen, men det är kanske inte "massivemidrange"-serien som Cerberus (?) utvecklade som Du menar?

Tack för Dina råd!
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2

149 hk - var det på t595 eller? Jag tycker jag känner igen diskussionen, men det är kanske inte "massivemidrange"-serien som Cerberus (?) utvecklade som Du menar?

Tack för Dina råd!

Jo det är precis vad jag menar. Många har testat hans mappar och alla är såå nöjda. Multi placebo effekt... möjligen...
Inte vet jag, mapparna är ju solklart bättre än Trumpet-orginal, det är ju å andra sidan inte så svårt att åstadkomma.
Jag har hans mapp i min nya hoj, och en del positiva effekter har den, den tråkiga Triumph fördröjningen är borta, men om den ger något mer vetifan, inte på min hoj iallafall. Den nya skall ju från fabrik ha ca, 21 hk mer än den gamla, men jag tycker fortfarande min gamla går bättre.
(Å andra sidan är ju inte den hojen helt original i topplocket...bra går den iallafall! )

Just nu håller jag på och mappar om den gamla hojen eftersom jag modifierat min micron dämpare med en hembyggd niocekiller, tyska politzei är inte så nöjda när man kör förbi med öppna fina väljudande micronrör... :rolleyes:
Nån gång nästa vecka hoppas jag kunna montera wbo2n på nya hojen och kolla närmare på den där Cerberus mappen. Efter det kan jag komma med en rapport!

/peppe
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Jag har hans mapp i min nya hoj, och en del positiva effekter har den, den tråkiga Triumph fördröjningen är borta, men om den ger något mer vetifan, inte på min hoj iallafall. Den nya skall ju från fabrik ha ca, 21 hk mer än den gamla, men jag tycker fortfarande min gamla går bättre....

Just nu håller jag på och mappar om den gamla hojen eftersom jag modifierat min micron dämpare med en hembyggd niocekiller, tyska politzei är inte så nöjda när man kör förbi med öppna fina väljudande micronrör... :rolleyes:
Nån gång nästa vecka hoppas jag kunna montera wbo2n på nya hojen och kolla närmare på den där Cerberus mappen. Efter det kan jag komma med en rapport!

/peppe

Jag ser fram emot att höra vad den loggen ger:) Vad jag begrep hade Cerberus främst kastat sig på tändmappen - själv trodde han i a f att det gett bästa och mesta förbättringen i någon tråd:confused: Men kan man egentligen lita på någon som bytt Trajja mot en CBR1k (han svarade på en fråga jag ställde):rolleyes: :D

Men jag tror nog annars Du kan ha rätt i det med placebo... Å andra sidan kan det ju vara så att Din gamla mår rätt bra av portningen och öppnare andningsvägar:). Fast det kanske inte hjälper att anföra hälsoskäl när man har att göra med der Politzei:gnissla .

Jag blev glad när jag såg nedre registret på Din mapp - då är jag nog inte helt fel ute med mina antaganden.

Det blir i a f skoj att se vad Du får fram för värden!
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag ser fram emot att höra vad den loggen ger:) Vad jag begrep hade Cerberus främst kastat sig på tändmappen - själv trodde han i a f att det gett bästa och mesta förbättringen i någon tråd:confused: Men kan man egentligen lita på någon som bytt Trajja mot en CBR1k (han svarade på en fråga jag ställde):rolleyes: :D
Jo, det stämmer att tändningsmappen är ganska omgjord. Själv kan jag för lite om tändningssystem för att våga mig på det. Jag har hittills bara micklat med bränslemapparna.
Men jag tror nog annars Du kan ha rätt i det med placebo... Å andra sidan kan det ju vara så att Din gamla mår rätt bra av portningen och öppnare andningsvägar:). Fast det kanske inte hjälper att anföra hälsoskäl när man har att göra med der Politzei:gnissla .
Fri andning är viktigt, och "der alte engländer" går som en raket! Jag ska prova det där med der Politzei nästa gång. Jag hälsar från dig!
Jag blev glad när jag såg nedre registret på Din mapp - då är jag nog inte helt fel ute med mina antaganden.
Jo, den där mappen börjar jag bli nöjd med, jag började fixa den i oktober -03 så den borde vara hyffsad snart... :tungan
Det blir i a f skoj att se vad Du får fram för värden!
Jo, jag återkommer med mätresultat på Cerberusmappen.

/peppe
 

Dr.Bike

Guest
Sickna pöjkar! :)
Alltid kul å se/läsa när snillen på riktigt spekulerar!
Intressant!
:tummenupp
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Sickna pöjkar! :)
Alltid kul å se/läsa när snillen på riktigt spekulerar!
Intressant!
:tummenupp
hmm, nu skall du inte komma här och placera mig i nån snillelåda. Det är där jag brukar placera dig!

Läste några tidigare inlägg i denna tråd från dig och Olsson, om "real world mapping". Jag håller med.
Nu vet jag inte hur Keihin eller något annat system, förutom Sagem fungerar. På Sagem har man en trevlig extra flik som heter A/F target mapping, ett slags tabell med målvärden för A/F. Sedan försöker systemet att nå detta målvärde (på nåt sätt, faan vet hur!). Nåväl, när jag mappar brukar jag ställa målvärdena till 13.5. Sedan mappar man mot det och när man sedan är nöjd har man förhoppningsvis en liten trevlig mapp att gosa med. En sådan mapp är nästan alltid för fet för normal gatkörning.
Det skojiga är att man sedan kan ändra målvärdet till t.ex. 14.5, och då har man vips en mapp som fungerar utmärkt för gatkörning!
Som extra plus i kanten behöver man inte tanka så ofta! :tummenupp

/peppe
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sickna pöjkar! :)
Alltid kul å se/läsa när snillen på riktigt spekulerar!
Intressant!
:tummenupp

Herr Doktor Bike! Härmed erbjuder undertecknad en st bättre begagnad lambdautrustning inklusive stulen och/eller av nåder erhållen kompetens inklusive en icke försumbar andel spekulation som dellikvid i utbyte mot ett professionellt genomfört plastiskt ingrepp i patientens andningsvägar under kommande vinter:tungan

Skämt åsido, men visst är det roligt när Winddrifter, #Olsson#, XYX, VR-8 m fl inklusive överläkaren själv tar sig tid att spekulera och kommentera hur man med överkomliga medel får ut mesta möjliga av sitt tillgängliga material:tummenupp .

Ni får väl säga till om/när Ni blir less, men alltid kan väl en tråd som även dokumenterar tillkortakommanden och/eller små triviala funderingar tjäna som uppslag eller inspiration när någon annan funderar på att ge sig in i liknande äventyr:)

Mitt nya stora bekymmer är egentligen att en snubbe på triumph675.net, som för övrigt testar mina små framsteg inom mappningskonsten, nu monterat ventiler, fjädrar samt kammar från Triumphs racingsortiment samt portat kanalerna:gnissla . Han är inte lite entusiastisk över resultatet, så det kan vara dags att slå sönder ungarnas spargrisar när den kalla årstiden åter lägger sin frostiga iskalla filt över favoritvägarna...

*tyskbrytning on* "I'll be back... *Tyskbrytning off*

...På Sagem har man en trevlig extra flik som heter A/F target mapping, ett slags tabell med målvärden för A/F. Sedan försöker systemet att nå detta målvärde (på nåt sätt, faan vet hur!). Nåväl, när jag mappar brukar jag ställa målvärdena till 13.5. Sedan mappar man mot det och när man sedan är nöjd har man förhoppningsvis en liten trevlig mapp att gosa med. En sådan mapp är nästan alltid för fet för normal gatkörning.
Det skojiga är att man sedan kan ändra målvärdet till t.ex. 14.5, och då har man vips en mapp som fungerar utmärkt för gatkörning!
Som extra plus i kanten behöver man inte tanka så ofta! :tummenupp

/peppe

Aha - det är så man jobbar med "målmappen"! Som jag förstått det enligt användarmanualen för 3.0 används dessa AF-värden för att beräkna korrekt mängd soppa utifrån en given luftmängd (tack och lov har jag valt denna som target mapp för mina tweakningar). Sedan är jobbet för oss att logga och justera bränslemapparna tills dess att avläsningarna är så nära denna målmapp som möjligt.

Därefter borde det vara så att en förändring till t ex från AF 13.5-14 ger en reduktion av soppamängden med 3.6% utan att man behöver tafsa i bränslemapparna! Smaaart:)

Det gör det ju rejält mycket trevligare och lättsamt att ändra karaktär hos mappen, samt att förändringarna har en utomordentlig spårbarhet:tummenupp .

FYI - i en av trådarna på T595 (se XYX tidigare inlägg) så kör en kille i USA omkring på en turbomatad S3 med "Tuneboy advanced", vilket innebär att en on-boardPC kontinuerligt läser av AF och justerar bränslemappen gentemot målvärdet i AF-mappen - alltså ett "closed loop"-förfarande i hela registret...

Han beskriver det dock själv som en möjlig overkill för normala ändamål.
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
hmm, nu skall du inte komma här och placera mig i nån snillelåda. Det är där jag brukar placera dig!

Läste några tidigare inlägg i denna tråd från dig och Olsson, om "real world mapping". Jag håller med.
Nu vet jag inte hur Keihin eller något annat system, förutom Sagem fungerar. På Sagem har man en trevlig extra flik som heter A/F target mapping, ett slags tabell med målvärden för A/F. Sedan försöker systemet att nå detta målvärde (på nåt sätt, faan vet hur!). Nåväl, när jag mappar brukar jag ställa målvärdena till 13.5. Sedan mappar man mot det och när man sedan är nöjd har man förhoppningsvis en liten trevlig mapp att gosa med. En sådan mapp är nästan alltid för fet för normal gatkörning.
Det skojiga är att man sedan kan ändra målvärdet till t.ex. 14.5, och då har man vips en mapp som fungerar utmärkt för gatkörning!
Som extra plus i kanten behöver man inte tanka så ofta! :tummenupp

/peppe

Det där låter som musik i mina öron!
Hur väl följer är och börvärden varandra? (givet att de ligger inom insprutarnas kapacitetsområde)
Gör man någonsin jämförelser mellan programmerad önskekurva ochj det verkliga utfallet?
Eller konstaterar man bara att "aha, den blev si där och så där, och sedan ändrar man lite i de intervallerna och fiddlar tills kurvan blir rak?

Och isåfall: Vad gör att det blir avvikelser i vissa intervall? (övergångar mellan olika fartregister? Noder/bukar i insugningsluftpelarens egenfrekvenser m.a.p aktuellt varvtal?)

Herr Doktor Bike! Härmed erbjuder undertecknad en st bättre begagnad lambdautrustning inklusive stulen och/eller av nåder erhållen kompetens inklusive en icke försumbar andel spekulation som dellikvid i utbyte mot ett professionellt genomfört plastiskt ingrepp i patientens andningsvägar under kommande vinter:tungan

Skämt åsido, men visst är det roligt när Winddrifter, #Olsson#, XYX, VR-8 m fl inklusive överläkaren själv tar sig tid att spekulera och kommentera hur man med överkomliga medel får ut mesta möjliga av sitt tillgängliga material:tummenupp .

Ni får väl säga till om/när Ni blir less, men alltid kan väl en tråd som även dokumenterar tillkortakommanden och/eller små triviala funderingar tjäna som uppslag eller inspiration när någon annan funderar på att ge sig in i liknande äventyr:)

Mitt nya stora bekymmer är egentligen att en snubbe på triumph675.net, som för övrigt testar mina små framsteg inom mappningskonsten, nu monterat ventiler, fjädrar samt kammar från Triumphs racingsortiment samt portat kanalerna:gnissla . Han är inte lite entusiastisk över resultatet, så det kan vara dags att slå sönder ungarnas spargrisar när den kalla årstiden åter lägger sin frostiga iskalla filt över favoritvägarna...

*tyskbrytning on* "I'll be back... *Tyskbrytning off*

Jag nappar direkt!
Så gör vi! :tummenupp
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Hur väl följer är och börvärden varandra? (givet att de ligger inom insprutarnas kapacitetsområde)
Gör man någonsin jämförelser mellan programmerad önskekurva och det verkliga utfallet?
Eller konstaterar man bara att "aha, den blev si där och så där, och sedan ändrar man lite i de intervallerna och fiddlar tills kurvan blir rak?

Och isåfall: Vad gör att det blir avvikelser i vissa intervall? (övergångar mellan olika fartregister? Noder/bukar i insugningsluftpelarens egenfrekvenser m.a.p aktuellt varvtal?)

Hej Doktorn - jag kanske kan hoppa in och försöka svara...

1 - överensstämmelse Är- och Börvärde: Jag tycker dom stämmer förvånansvärt bra! Jag har kört ca 15 loggningar på cylinder 2 och 5 på cylinder 1, och i de flesta fall ligger värdet mellan är och bör inom ca 1-2% när man studerar medelvärdena. Ett exempel från min senaste logg:
RPM:5250-5750; TP 9-12%
samples: 490
Min AFR:13.40
Max AFR:14.35
Average AFR: 13.74
Target AFR:13.50

2 - Jämförelse mellan programmerad och verklig: Japp - det var det Peppe fick mig att fatta i sitt senaste inlägg: Jag får loggningen sorterad med AFR i en exakt likadan matris som insprutet använder (se exempel i tidigare mail).

Jag kopierar sedan in "utfallsmatrisen" in till Excel där "ECU:ns målmatris" också finns inlagd. Därefter jämförs värde mot värde och jag kan se om jag ska feta eller magra blandningen för att bättre nå målmappen (i % eller i nytt insprutningsvärde)

Sedan korrigerar jag värdet i insprutningsmappen (impulslängden till insprutningsmunstycket) - INTE AF-målmatrisen - och loggar igen. Detta upprepas till dess jag har en god överensstämmelse mellan målmatris och loggningsmatris (jag bifogade ett exempel på en ganska fin loggningsmapp tidigare)

Finessen är sedan att jag bara ändrar AFR-tabellen i ECU för att få en bättre mapp - t. ex. från 13.5-14 om jag vill spara bensin. Jag behöver alltså inte gå in och peta i insprutningsmatrisen igen - om jag inte byter luftfilter, portar eller på annat sätt förändrar min setup! Detta är vad jag inte fattat innan Peppe påpekade vitsen med AF-matrisen i mappen:tummenupp

3 - Varför får man en så "oregelbunden" lay-out i insprutningsmappen (se Peppes och mina 3D-impulsmappar i tidigare inlägg". Detta kan Du nog bättre än jag, men jag tror Du har rätt - gashastighet, ytråhet, turbulenser etc påverkar "alplandskapet" som blir vårt sätt att kompensera för dessa fenomen. Peppe vet nog mer om hur detta påverkar då han karvat i sin topp och förmodligen sedan sett hur han behövt korrigera sin mapp för att komma tillbaka till "målmappen" igen...

Hoppas detta förklarar arbetssättet lite bättre.

Vill Du slå ihjäl några timmar är det gratis att ladda ned Tuneboy och installera det för att undersöka programmet. Det är Tuneedit vi använder för mappning, Tuneboy är diagnosverktyget och det som visar felkoder, sensorvärden etc.

Vill Du ha en testmapp kan Du få min som ett "torrsimningsexperiment" tillsammans med lite loggar (vanliga textfiler):D.

Ha de!
 

Dr.Bike

Guest
Låter fantastiskt bra och ffa SMART att bara kunna gå in i AFR-tabellerna, och s.a.s höja eller sänka hela mappen unisont.
För mappen blir ju motorns "fingeravtryck" och om inte helt individspecifikt så iaf modellspecifikt. (ja sålänge ingen klåfingrig fräsmupp varit inne i kanaler och förbränningsrum med sina höghastighetsprylar ;))

Tacksamt att när allt mappande är klart så kan man, som du säger bara välja vart kurvan/3D-mappen skall ligga i höjd, s.a.s
Liknar f.ö väldigt mycket en effektkub som används vid utvärdering av t.ex bra förstärkare.

M.v.h
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2

Aha - det är så man jobbar med "målmappen"! Som jag förstått det enligt användarmanualen för 3.0 används dessa AF-värden för att beräkna korrekt mängd soppa utifrån en given luftmängd (tack och lov har jag valt denna som target mapp för mina tweakningar). Sedan är jobbet för oss att logga och justera bränslemapparna tills dess att avläsningarna är så nära denna målmapp som möjligt.
Därefter borde det vara så att en förändring till t ex från AF 13.5-14 ger en reduktion av soppamängden med 3.6% utan att man behöver tafsa i bränslemapparna! Smaaart:)
Det gör det ju rejält mycket trevligare och lättsamt att ändra karaktär hos mappen, samt att förändringarna har en utomordentlig spårbarhet:tummenupp .
FYI - i en av trådarna på T595 (se XYX tidigare inlägg) så kör en kille i USA omkring på en turbomatad S3 med "Tuneboy advanced", vilket innebär att en on-boardPC kontinuerligt läser av AF och justerar bränslemappen gentemot målvärdet i AF-mappen - alltså ett "closed loop"-förfarande i hela registret...

Han beskriver det dock själv som en möjlig overkill för normala ändamål.

Ursäkta dröjsmålet, jag har varit borta hos landet med hål i alla ostarna och jobbat lite.
Jo, det är ganska trevligt att bara kunna ändra target rakt över. Smidigt.
Det stämmer kanske inte 100%, men tillräckligt bra för gatåka. Om jag har 13.5(som jag brukar använda som standard när jag mappar) och ändrar target
till 14.5, så brukar det iallafall hamna runt 14.2-14.3, vilket får anses som helt ok tycker jag!


/peppe

Det där låter som musik i mina öron!
Hur väl följer är och börvärden varandra? (givet att de ligger inom insprutarnas kapacitetsområde)Gör man någonsin jämförelser mellan programmerad önskekurva ochj det verkliga utfallet?Eller konstaterar man bara att "aha, den blev si där och så där, och sedan ändrar man lite i de intervallerna och fiddlar tills kurvan blir rak?
Och isåfall: Vad gör att det blir avvikelser i vissa intervall? (övergångar mellan olika fartregister? Noder/bukar i insugningsluftpelarens egenfrekvenser m.a.p aktuellt varvtal?)

Som roffe redan svarat så funkar det ganska ok. Under förutsättning att inte mappen är helt åt skogen från början då får man kanske tilläga.

"Vad gör att det blir avvikelser...", ja nu börjar vi närma oss centrum av pudeln liksom... jag tror nyckelcitatet ur mitt tidigare inlägg är "(på nåt sätt, faan vet hur!)" .. vilket betyder att jag inte har en susning om hur det fungerar egentligen. För tillfället nöjer jag mig med att veta att det fungerar inom rimliga värden.

Någon direkt återkoppling till börvärdet finns ju inte i ECU'n. Möjligen någon slags statisk halvrealistisk algoritm som ger ett värde i hyffsad riktning.
Åtminstone på min gamla hoj som inte har någon lamdasond från början. Om det är annorlunda på nyare hojar med lamda original kan man kanske fundera på. Så man tar helt enket sin logg och ändrar bräsnle lite lagom tills man så småningom har en rak A/F kurva.
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2

2 - Jämförelse mellan programmerad och verklig: Japp - det var det Peppe fick mig att fatta i sitt senaste inlägg: Jag får loggningen sorterad med AFR i en exakt likadan matris som insprutet använder (se exempel i tidigare mail).

Jag kopierar sedan in "utfallsmatrisen" in till Excel där "ECU:ns målmatris" också finns inlagd. Därefter jämförs värde mot värde och jag kan se om jag ska feta eller magra blandningen för att bättre nå målmappen (i % eller i nytt insprutningsvärde)

Sedan korrigerar jag värdet i insprutningsmappen (impulslängden till insprutningsmunstycket) - INTE AF-målmatrisen - och loggar igen. Detta upprepas till dess jag har en god överensstämmelse mellan målmatris och loggningsmatris (jag bifogade ett exempel på en ganska fin loggningsmapp tidigare)
Du vet att det finns ett nice trix för det där va? Ställ dig på den ruta du vill ändra och tryck F9. Så matar du in ditt uppmätta A/F värde i rutan, så räknas bränsleändringen ut av Tuneboy! .. mysigt .... :)
VARNING! På min gamla 2.x version finns det lite buggar som gör att den ändrar åt fel håll ibland... bara för att förvilla fienden... så det är bra att ändå ha koll på vilket håll värdet borde ändras!
3 - Varför får man en så "oregelbunden" lay-out i insprutningsmappen (se Peppes och mina 3D-impulsmappar i tidigare inlägg". Detta kan Du nog bättre än jag, men jag tror Du har rätt - gashastighet, ytråhet, turbulenser etc påverkar "alplandskapet" som blir vårt sätt att kompensera för dessa fenomen. Peppe vet nog mer om hur detta påverkar då han karvat i sin topp och förmodligen sedan sett hur han behövt korrigera sin mapp för att komma tillbaka till "målmappen" igen...
Jo, det där är ne fråga för topplocksexperter...
Men visst, det vart en ganska stor skillnad innan och efter topp/insugsmeck.
Tyvärr är det idag svårt att veta vad som gjort största förändringen, bra mappar eller bra toppjobb(hehe..)
Dom som provat tycker iallafall att min Triumph är som en japansk symaskin i motorkaraktären. Vid närmare eftertanke är jag osäker på om det är ett bra eller ett dåligt betyg... japansk ..... mutter mutter grrr..

Jag har ju byggt om några småsaker, insugen till luftburken, större diameter rakare kanaler. Spjällaxlarna var 8 mm i diameter, jag filade ner dom så dom blev platta och fina(som på japanska hojjar...), vilket gör en areaförändring på 14% i insugsrören, kräver naturligtvis en liten mappninsgövning sedan.
Trattar, insugsrör är lite ändrade också. I toppen har jag mest filat bort allt gjutskägg som dom envisades med att lämna kvar i toppen. Och vi snackar GJUTSKÄGG, intå nåt litet japansk pubishår här inte!
Lite omstrukturering runt ventilerna och sådär, inget stort egentligen, men skillnaden på motorgången är definitivt märkbar!
Nu var det ju ganska enkelt, de gamla trajjatopparna såg helt enkelt för djävliga ut. Dom nyare(efter -02) är det mycket högre kvalitet på toppjobbet, dom ändrade gjutmetod.

/peppe

Låter fantastiskt bra och ffa SMART att bara kunna gå in i AFR-tabellerna, och s.a.s höja eller sänka hela mappen unisont.
För mappen blir ju motorns "fingeravtryck" och om inte helt individspecifikt så iaf modellspecifikt. (ja sålänge ingen klåfingrig fräsmupp varit inne i kanaler och förbränningsrum med sina höghastighetsprylar ;))

Tacksamt att när allt mappande är klart så kan man, som du säger bara välja vart kurvan/3D-mappen skall ligga i höjd, s.a.s
Liknar f.ö väldigt mycket en effektkub som används vid utvärdering av t.ex bra förstärkare.

M.v.h
Ja visst! Jag brukar göra så, fet på bankörning, och slimline, typ 14.5 på touring!

Tycker det bra!

/peppe
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2

3 - Varför får man en så "oregelbunden" lay-out i insprutningsmappen (se Peppes och mina 3D-impulsmappar i tidigare inlägg". Detta kan Du nog bättre än jag, men jag tror Du har rätt - gashastighet, ytråhet, turbulenser etc påverkar "alplandskapet" som blir vårt sätt att kompensera för dessa fenomen. Peppe vet nog mer om hur detta påverkar då han karvat i sin topp och förmodligen sedan sett hur han behövt korrigera sin mapp för att komma tillbaka till "målmappen" igen...
Jo, efter dom ändringarna jag nämnde tidigare, så kan man nog säga att jag fick börja om, ingenting stämde.

Hojen gick överhuvudtaget inte att köra med orignalljuddämpare efter det där jobbet. Nu har jag fått ording på mapparna hyffsat, så det går åka till besiktningen, men hojjen går fortfarande skit med originalburken, jag tror den helt enkelt stryper så mycket så hojjen svimmar hur man än gör.
Kan också delvis bero på att jag inte lagt ned så mycket tid på den mappen, eftersom jag brukar använda den 10 minuter vart annat år, när det är dags att åka till besiktningen.
 

Dr.Bike

Guest
Vore intressant att se en jämförelse i linjäritet hos A/F mellan sprut och riktigt bra tunade gasare.

Blir det verkliga övergångar mellan gasarnas olika register, eller går de att "släcka ut"?
Jag antar (utan att veta) att man i varje övergång får en överrikning av bränsle.
Stämmer det?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Du vet att det finns ett nice trix för det där va? Ställ dig på den ruta du vill ändra och tryck F9. Så matar du in ditt uppmätta A/F värde i rutan, så räknas bränsleändringen ut av Tuneboy! .. mysigt .... :)

:näsblod Det skulle bespara mig ca 3 timmars jobb per mappning! Min matris för Keihin är 20 rader * 30 kolumner! Tyvärr får jag det inte att funka med version 3.2.6 (senaste):gnissla. Det kan vara en Keihin-pryl... Kan Du kolla om Du får det att funka med en Keihin-mapp:) ...
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
:näsblod Det skulle bespara mig ca 3 timmars jobb per mappning! Min matris för Keihin är 20 rader * 30 kolumner! Tyvärr får jag det inte att funka med version 3.2.6 (senaste):gnissla. Det kan vara en Keihin-pryl... Kan Du kolla om Du får det att funka med en Keihin-mapp:) ...

jupp, fungerar tyvärr inte på Keihin mapp.
Dags för en bugrapport till Wayne kanske.

/peppe
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
UltraCDL

nån som har testat den där UltraCDL?

Får det inte och funka. Händer inte någonting.

Normal kör jag en liten XP dator och loggar med och den funkar klockrent.
PDA'n är ju lite behändigare, och därför skulle det vara trevligt om det gick att
få ihop.

Någon med erfarenhet av UltraCDL?

/peppe
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top