roffe_s
nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Hej xyx - ett litet tips från en som provat det mesta är att fatta lite beslut innan man tar fram kabelskalaren:
1 . Logga via Tuneboy eller TEWBlog. Jag tror att både jag och Winddrifter fastnat för TEWBlog.
1 a - Kan Du använda loggern i TuneEdit är det ett bra alternativ, men det har ingen av oss erfa ifrån. Du är ju faktiskt helsäker på att exakt samma TP och RPM loggas både från bränslemapp och AF. Jag lyckades mata WB-signalen till ECU via NB-ingången med släckt engine-light, men då Keihin-ECU inte noterade högre spänning än 1.25V valde jag bort detta. Fördelen är att Du slipper fippla med annat än NB-kablarna för att vara igång.
1 b - Väljer Du TEWBlog och svetsar ny bung för WB:n stjäl Du bara matningsströmmen från NB:n och låter NB:n mata ECU. Vilken kabel som används från TPS ger sig från elschemat. Visar elschemat separat kabel till varvräknaren har Du lätt att få tag på RPM-signalen. I nödfall får Du gå göra som jag och koppla in Dig på kabeln mellan ECU och en tändspole. Jag blev tvungen att "tvätta" signalen via ett enkelt bandpassfilter för att få detta att funka, och en skiss på det kan Du få. Jag är ingen proffslödare, men tror att jag har grejor hemma för att snickra ihop ett till om Du skulle vilja ha hjälp med detta...
2 - Köra med bägge sonderna anslutna eller plocka bort NB?
2 a - väljer Du 1 a finns inte detta problem, då Du matar ECU med WB-signalen och driver WBO:n med strömmatningen.
2 b - Vill Du köra utan NB men med extern loggning (TEWBlog) matar Du ECU:n med NB-utgången från WBO:n.
2 c - Vill Du eller kan Du använda bägge sonderna lämnar Du NB:n kvar att mata ECU och snor bara 12V för att mata WBO:n.
Winddrifter kan säkert förklara detta vidare med sin erfa, men jag ville bara sammanfatta vilka val jag skulle fatta om jag var i Din sits
Lycka till!
Tjena! För att sammanfatta den gemensamma uppfattningen i tråden så.... JA - det är värt det.
Motiveringar hittar Du tidigare i tråden, men sammanfattningsvis har Du diagnosdelen "på köpet", och kan ladda vilken TB- eller PCIII-mapp som Du önskar. Dessutom - på topp kan ju smalbandslambdan faktiskt indikera om hojen går för magert någonstans i registret (AF>14.7).
Loggning via Tuneboy görs idag via laptop. Nackdelen är en långsam samplingshastighet (se mitt test tidigare i tråden).
Wayne jobbar med en ny lösning för "on-board"-logging med minneskort enligt ett mail tidigare i vår (jmf Ducce 1098S etc) MEN - då med ingång för WB!
1 . Logga via Tuneboy eller TEWBlog. Jag tror att både jag och Winddrifter fastnat för TEWBlog.
1 a - Kan Du använda loggern i TuneEdit är det ett bra alternativ, men det har ingen av oss erfa ifrån. Du är ju faktiskt helsäker på att exakt samma TP och RPM loggas både från bränslemapp och AF. Jag lyckades mata WB-signalen till ECU via NB-ingången med släckt engine-light, men då Keihin-ECU inte noterade högre spänning än 1.25V valde jag bort detta. Fördelen är att Du slipper fippla med annat än NB-kablarna för att vara igång.
1 b - Väljer Du TEWBlog och svetsar ny bung för WB:n stjäl Du bara matningsströmmen från NB:n och låter NB:n mata ECU. Vilken kabel som används från TPS ger sig från elschemat. Visar elschemat separat kabel till varvräknaren har Du lätt att få tag på RPM-signalen. I nödfall får Du gå göra som jag och koppla in Dig på kabeln mellan ECU och en tändspole. Jag blev tvungen att "tvätta" signalen via ett enkelt bandpassfilter för att få detta att funka, och en skiss på det kan Du få. Jag är ingen proffslödare, men tror att jag har grejor hemma för att snickra ihop ett till om Du skulle vilja ha hjälp med detta...
2 - Köra med bägge sonderna anslutna eller plocka bort NB?
2 a - väljer Du 1 a finns inte detta problem, då Du matar ECU med WB-signalen och driver WBO:n med strömmatningen.
2 b - Vill Du köra utan NB men med extern loggning (TEWBlog) matar Du ECU:n med NB-utgången från WBO:n.
2 c - Vill Du eller kan Du använda bägge sonderna lämnar Du NB:n kvar att mata ECU och snor bara 12V för att mata WBO:n.
Winddrifter kan säkert förklara detta vidare med sin erfa, men jag ville bara sammanfatta vilka val jag skulle fatta om jag var i Din sits
Lycka till!
...drar mig lite för att in och splicea i elsystemet utan att riktigt veta vad jag ska göra än för att få dit WBO2n, behålla NB-input till ECUn och få ut RPM till ECUn på bästa sätt...
Tjena! För att sammanfatta den gemensamma uppfattningen i tråden så.... JA - det är värt det.
Motiveringar hittar Du tidigare i tråden, men sammanfattningsvis har Du diagnosdelen "på köpet", och kan ladda vilken TB- eller PCIII-mapp som Du önskar. Dessutom - på topp kan ju smalbandslambdan faktiskt indikera om hojen går för magert någonstans i registret (AF>14.7).
Loggning via Tuneboy görs idag via laptop. Nackdelen är en långsam samplingshastighet (se mitt test tidigare i tråden).
Wayne jobbar med en ny lösning för "on-board"-logging med minneskort enligt ett mail tidigare i vår (jmf Ducce 1098S etc) MEN - då med ingång för WB!
Hola,
Jag funderar på att beställa en TB till min Superduke idag.
Är det värt det utan att ha lambda sond? Kan man justera/förbättra hojen tillräckligt utan lambda?
Hur funkar DataLogger programmet?
Kan man ha en laptop på ryggen och köra DataLogger och få en massa bra input att basera sina justeringar på?
Mvh,
Nicke
Last edited: