Tuneboy + Bredbandslambda

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej xyx - ett litet tips från en som provat det mesta är att fatta lite beslut innan man tar fram kabelskalaren:

1 . Logga via Tuneboy eller TEWBlog. Jag tror att både jag och Winddrifter fastnat för TEWBlog.

1 a - Kan Du använda loggern i TuneEdit är det ett bra alternativ, men det har ingen av oss erfa ifrån. Du är ju faktiskt helsäker på att exakt samma TP och RPM loggas både från bränslemapp och AF. Jag lyckades mata WB-signalen till ECU via NB-ingången med släckt engine-light, men då Keihin-ECU inte noterade högre spänning än 1.25V valde jag bort detta. Fördelen är att Du slipper fippla med annat än NB-kablarna för att vara igång.

1 b - Väljer Du TEWBlog och svetsar ny bung för WB:n stjäl Du bara matningsströmmen från NB:n och låter NB:n mata ECU. Vilken kabel som används från TPS ger sig från elschemat. Visar elschemat separat kabel till varvräknaren har Du lätt att få tag på RPM-signalen. I nödfall får Du gå göra som jag och koppla in Dig på kabeln mellan ECU och en tändspole. Jag blev tvungen att "tvätta" signalen via ett enkelt bandpassfilter för att få detta att funka, och en skiss på det kan Du få. Jag är ingen proffslödare, men tror att jag har grejor hemma för att snickra ihop ett till om Du skulle vilja ha hjälp med detta...

2 - Köra med bägge sonderna anslutna eller plocka bort NB?

2 a - väljer Du 1 a finns inte detta problem, då Du matar ECU med WB-signalen och driver WBO:n med strömmatningen.

2 b - Vill Du köra utan NB men med extern loggning (TEWBlog) matar Du ECU:n med NB-utgången från WBO:n.

2 c - Vill Du eller kan Du använda bägge sonderna lämnar Du NB:n kvar att mata ECU och snor bara 12V för att mata WBO:n.

Winddrifter kan säkert förklara detta vidare med sin erfa, men jag ville bara sammanfatta vilka val jag skulle fatta om jag var i Din sits:)

Lycka till!

...drar mig lite för att in och splicea i elsystemet utan att riktigt veta vad jag ska göra än för att få dit WBO2n, behålla NB-input till ECUn och få ut RPM till ECUn på bästa sätt...


Tjena! För att sammanfatta den gemensamma uppfattningen i tråden så.... JA - det är värt det.

Motiveringar hittar Du tidigare i tråden, men sammanfattningsvis har Du diagnosdelen "på köpet", och kan ladda vilken TB- eller PCIII-mapp som Du önskar. Dessutom - på topp kan ju smalbandslambdan faktiskt indikera om hojen går för magert någonstans i registret (AF>14.7).

Loggning via Tuneboy görs idag via laptop. Nackdelen är en långsam samplingshastighet (se mitt test tidigare i tråden).

Wayne jobbar med en ny lösning för "on-board"-logging med minneskort enligt ett mail tidigare i vår (jmf Ducce 1098S etc):) MEN - då med ingång för WB!

Hola,

Jag funderar på att beställa en TB till min Superduke idag.
Är det värt det utan att ha lambda sond? Kan man justera/förbättra hojen tillräckligt utan lambda?

Hur funkar DataLogger programmet?
Kan man ha en laptop på ryggen och köra DataLogger och få en massa bra input att basera sina justeringar på?

Mvh,
Nicke
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jag överväger att strunta i kompabilitet och bara skaffa HP:s 2940 PDA enbart för loggningen. Men tyvärr verkar siten ha en runtime-error... Vet Du något om detta? Har Du fått igång UltraCDL än?

PS - Ringen...?:)

njae. jag måste bygga om min dell seriekabel innan det kan fås att funka. Ligger och vilar i projekthögen för tillfället...

Ringen... jag skall sluta åka dit, det regnar per automatik alltid när jag är där och det är ju synd att förstöra för alla andra... :rolleyes:

/peppe


Drar mig lite för att in och splicea i elsystemet utan att riktigt veta vad jag ska göra än för att få dit WBO2n, behålla NB-input till ECUn och få ut RPM till ECUn på bästa sätt.Winddrifter, du som har en 955i-hoj, har du någon input där?

jo.
Ström för att driva wbo2-enheten har jag snott från en kabel vid tändningslåset.

Signal från trottellägesgivaren: det är 3 sladdar på den, brukar alltid vara den i mitten, mät först! om man kopplar in ett instrument och mäter när man vrider på gasrullen hittar man snart rätt sladd.

RPM, har jag tagit från sladden som går upp till instrumenten, på min gamla och min något mindre gamla daytona är det röd sladd. På -03 är det lite lurigt, det går 2 röda sladdar i kabelstammen, men den ena är tjockare, jag chansade på den tunnaste och det var rätt!(jag var slö och orkade inte plocka av alla kåpor igen och tog helt enket upp ett hål i kabelstammen för att hitta sladdarna, om man gör rätt och identifierar sladden direkt vid instrumenten borde risken för misstag vara mindre.)

Jord har jag dragit direkt till batteriet.

/peppe
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...nu är det snart färdigpillat...

...för ett tag då en kompis hotar med att riva loss min WBO för att mappa sin Warrior 1700( :skrämd ) och sin kommande SV banräser...:D

Jag har pillat på det mesta nu - och det verkar stämma det man pratar om att EXUP i standardutförande är nästan lika mycket för ljud som för mellanregister. Jag sänkte nivån för full öppning från 7k till 5k RPM och fick bort mycket av svackan mellan 5-7k som man pratat om (och jag själv upplevt).

Förtändningen är ställd upp till +3% (med ökande varv och tp) och det verkar fungera alldeles utmärkt.

FYI - ett nytt gruppköp pågår på www.triumph675.net - om nu någon skulle vara intresserad av att tjäna några AUD på inköpspriset...

Ha de!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu får det vara nokk...

... nu ska här testas fullt!

Peppe - har Du möjlighet att lägga upp tändmappen från MM2:an? Alternativt maila hela mappen? Jag skulle bara vilja se hur Cerberus löste 100%tp nära maxvrid och maxeffekt... Det är en förarglig dipp i originalmapparna som jag tänkte jämna ut - men det ger ca 6.5 grader högre förtändning i värsta cellen (har testat 3 grader med utmärkt resultat). Så det vore bra med lite feedback och benchmarking innan jag laddar fullt på testrundan...

Ha de!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nördigt eller...?

...men ikväll fick jag UltraCDL att funka via blåtandskommunikation på min nya lilla PDA/GPS:tummenupp

Jag skaffade en liten Mitac Mio 550 (den med inbyggd GPS) för ett par veckor sedan trots att den saknade RS232-kompabilitet på kabeln. Efter lite mailväxling med Mark som gör UltraCDL kom vi fram till att vi bägge var lite intresserade av att göra ett skarpt försök att få igång programmet via en blåtandsport i stället!

Sagt och gjort - en Rs232 to Bluetooth konverter införskaffades som drivs med 5V, vilket passar utmärkt då jag tänker ta ström även till PDA:n (USB).

Efter lite strul med att få igång hans "freeware" och att hitta inställningarna för portarna fick jag nu programmet att funka!

Så nu ska jag bara försöka förpacka konverter samt fixa 12V->USB-strömmatning på ett propert sätt. Sedan kan min lilla PDA monteras på sin MC-svanhals och leda mig rätt - både geografiskt såväl som tekniskt vad gäller loggning samt visning av realtidsvärden för TP, AFR samt RPM!

Nu är den stora frågan - är detta kewlt eller endast ultranördigt...:confused: :va :gnissla

Ha de:)
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
... nu ska här testas fullt!

Peppe - har Du möjlighet att lägga upp tändmappen från MM2:an? Alternativt maila hela mappen? Jag skulle bara vilja se hur Cerberus löste 100%tp nära maxvrid och maxeffekt... Det är en förarglig dipp i originalmapparna som jag tänkte jämna ut - men det ger ca 6.5 grader högre förtändning i värsta cellen (har testat 3 grader med utmärkt resultat). Så det vore bra med lite feedback och benchmarking innan jag laddar fullt på testrundan...

Ha de!

ups. det var ju ett tag sen... jag kan maila mappen.
/peppe


Nu är den stora frågan - är detta kewlt eller endast ultranördigt...:confused: :va :gnissla
Ha de:)

hmm, bra fråga. Jag skall fundera på den över en whisky. :fyllisar

/peppe
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Nu kom den igång...

Lite touring kanske, men nu fungerar min blåtandsloggning via UltraCDL/PDA utmärkt. Att PDA:N även har inbyggd GPS får väl ses som en bonus:rolleyes:

En bild på installationen bifogas. Den som vill ha en bättre upplösning kan kolla på http://www.cig.canon-europe.com/a?i=CKCZLyETLC

På bilden som visar hojens högra sida snett framifrån skymtar WBO-dosan på ramen under tanken. Under högra cockpit-panelen sitter convertern samt USB-strömmatningen.

Peppe - min Hustru hälsar förresten att fler tips och ideer vänligt men bestämt undanbedes (i alla fall till dess att målning, ved och omläggning av markstenen vid entre'n är färdigställda):tungan

Ha de!
 

Bifogat

  • IMG_0220_1.jpg
    IMG_0220_1.jpg
    81.7 KB · Visningar: 87

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...några fler bilder...

Jag upptäckte ett underligt felmeddelande från originallambdan i Tuneboy när jag laddade upp en ny mapp. Det visade sig att anslutningen av PDA + blåtandskonverter förmodligen belastade värmekretsen från NB:n (därifrån jag stulit all ström) till den grad att ECU:n vägrade gå in i closed loop. Eller så har detta att göra med att ECU förvirras av en felaktig temperaturangivelse från tempgivaren i luftburken (garantiärende)... I alla fall är detta en anledning till att:

Göra om - Göra rätt! Jag drog i a f en ny separat avsäkrad krets från batteriet till WBO+PDA-utrustningen (relästyrd från NB-kretsen) och passade då på att fota lite fler bilder med kåpan demonterad. Om någon skulle vara intresserad (XYX?) kan jag komplettera med en PDF över elschemat och hur jag kopplat in enheterna.

Bilderna finns på den tidigare länken.

Ha de!
 
Last edited:

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Om någon skulle vara intresserad (XYX?) kan jag komplettera med en PDF över elschemat och hur jag kopplat in enheterna.

Bilderna finns på den tidigare länken.

Ha de!

Väldigt intresserad! :)

Imponerande konstruktion roffe :tummenupp
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Väldigt intresserad! :)

Imponerande konstruktion roffe :tummenupp

Tack - det värmer:)

Jag har laddat upp enkel handskiss på samma plats som jpg, då siten inte gillar pdf-dokument (den är mer läsbar där än vad nedanstående bilaga är :va ). Du har det nog lite lindrigare då Du kan ta RPM från varvräknaren och därmed förhoppningsvis slipper bandpassfilter. Däremot är jag glad för kåporna - det blir mycket kabel över från 2J1:ans originallängder. Med Din öppna design kanske skarvning blir ett måste för att få till utseendet?

Jaja, nu är det bara till att fortsätta leka. Jag är nöjd med tändmappen (låg faktiskt nära värdena i MM2-mappen - tack Peppe!) men bänkningarna från triumph675.net pekar på att AF 13.1 ger bäst prestanda där mina tidigare mappar legat på 12.75.

Så jag har snart en moddad mapp klar och tänker bänka även den på MCX för att ha koll på leget:D . Denna gång blir det ju enkelt att logga AF samtidigt så det ska väl ge en fingervisning om vilken inverkan den trycksatta luftburken egentligen har...

Ha de!
 

Bifogat

  • Kopplingsskiss WBO2.JPG
    Kopplingsskiss WBO2.JPG
    72.5 KB · Visningar: 106
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...kompletterat med lite skärmdumpar.

FYI - jag har fått lite frågor ikring hur jag använder programmen och mätvärdena för att få fram en modifierad mapp. På den tidigare nämnda Canon-siten finns nu några kompletterande skärmdumpar med kommentarer runt framför allt sorteringsfunktionen i TEWBlog samt mappupplägget i TuneEdit.

Trevlig helg!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Sista uppdateringen för säsongen...

Äntligen kom jag iväg till årets sista bankörning! Trots regn större delen av lördagen hann det bli 235 km på Mittsverige i temperaturer runt 10 grader.

Med PDA:N kunde jag utan besvär logga under varenda meter körning under de bägge dagarna. Det är ju rätt intressant att bl.a. jämföra luftfuktighetens inverkan på mätningarna...

Nåja - loggningen resulterade i följande mätmatris: http://www.cig.canon-europe.com/ph/AIG/wCpCgbQ0J47sCNBM3603ks3kskXL0003kskXLV1pK9pmg.jpg

Jag är så nergången att jag tycker det är lite fränt att t ex ha 4 155 mätvärden som underlag för justering av t. ex värdet i rutan 11.000 varv/100% TP:)

Den fick sedan ligga till grund för de sista justeringarna av mappen. Skulle någon vara intresserad av en Tuneboymapp för D675:an kan den laddas ned på följande länk: http://www.friendlyshare.de/files/0TBR_M2_P1R_DT1_street2_mixaf.dat

Hur gick körningen då? Jovars, gubben masade sig runt på tider runt 1.08 under en del pass, vilket jag är helnöjd med under rådande väderlek. Dock får jag nog medge att bra hjälp med inställning av fjädring (från triumph675.net) gjorde mer än mappningen denna gången. Mitt personliga mål är att harva runt banan på stadiga 1.05-tider med en gathoj/gatdäck, så då finns det ju något att se fram emot även för nästa säsong...

Trevlig höst på Er - Ha de!
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Peppe - min Hustru hälsar förresten att fler tips och ideer vänligt men bestämt undanbedes (i alla fall till dess att målning, ved och omläggning av markstenen vid entre'n är färdigställda):tungan

Ha de!

Va f**n. Här försöker man hjälpa vilsna själar som förlorat sig i det digitala
mörkret. Och så hamnar man direkt i onåd????

Livet är hårt. Men av dina senaste utläggningar här i tråden verkar du inte behöva några nya tips. Inte på denna sida om nyår i alla fall.

Hälsa hustrun! :tummenupp

/peppe
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Jag är så nergången att jag tycker det är lite fränt att t ex ha 4 155 mätvärden som underlag för justering av t. ex värdet i rutan 11.000 varv/100% TP:)

Det är fullkomligt normalt du behöver inte vara orolig. När upphetsningen från att hitta den perfekta tändpunkten överstiger den att umgås med frun är det dock dags att besöka doktorerna i vita rockar.:tungan
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Hurpass mycket nytta har man av bredbandslambda vid ommappning av en förgasarmotor? Är det värt kostnaden i form av besparat besvär vid mappning, eller klarar man sig vettigt utan?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hurpass mycket nytta har man av bredbandslambda vid ommappning av en förgasarmotor? Är det värt kostnaden i form av besparat besvär vid mappning, eller klarar man sig vettigt utan?
Tja det beror på hur många moppar du har och hur duktig du är på att göra saker själv. En lambda är kanon även för förgasarbestyckning fast det kräver lite mer känsla för feeling än att pilla in nya värden i en ECU.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Va f**n. Här försöker man hjälpa vilsna själar som förlorat sig i det digitala
mörkret. Och så hamnar man direkt i onåd????

Livet är hårt. Men av dina senaste utläggningar här i tråden verkar du inte behöva några nya tips. Inte på denna sida om nyår i alla fall.

Hälsa hustrun! :tummenupp

/peppe

Ved - check! Marksten - check! Målning - :näsblod ... Nåja, 2 av 3 gör mig välkommen in i huset igen och gör att min hustru tillåter mig att hälsa tillbaka:D

Men efter att jag informerat henne om Ditt lilla projekt med 955:an vete väl tusan... Graden av "tuning" på den lilla tingesten hade jag tänkt använda som mitt alibi för kommande inköp av WP/Öhlins/Penske eller kanske Elka samt lite nya prylar i gaffelbenen:näsblod

Det är fullkomligt normalt du behöver inte vara orolig. När upphetsningen från att hitta den perfekta tändpunkten överstiger den att umgås med frun är det dock dags att besöka doktorerna i vita rockar.:tungan

Hustrun tackar för bekräftelsen på symptomen, att åkomman äntligen fått en diagnos och ser i detta en bekräftelse över sjukdomsbilden/-förloppet:tummenupp

Hurpass mycket nytta har man av bredbandslambda vid ommappning av en förgasarmotor? Är det värt kostnaden i form av besparat besvär vid mappning, eller klarar man sig vettigt utan?

Lambdan ger Dig ju avgasvärden under drift, så att Du vet hur Du ligger till under verkliga förhållanden och med Din körstil.

Precis som BorisJR säger är det ju lite mer komplicerat att utvärdera detta på rätt sätt och korrigera förgasarbestyckningen. Min hoj t ex är ju nedlusad med sensorer för t.ex. lufttryck och temperatur, vilka används av ECU för att korrigera mappen. Detta måste Du själv kompensera för vid ombestyckning.

Vilket målvärde för AFR som ger högst effekt är ju också något som en serie bänkkörningar bör besvara. Testningar av andra D675:eek:r är det jag gått på...

Är Du van att bestycka vet Du väl redan detta, men annars har Brink, BorisJR m fl gjort en bra handledning här på siten om hur Du fipplar med förgasarna för att påverka registren...

Men visst är det en bra hjälp - i alla fall för oss med vissa musikaliska brister i motorörat:D

Ha de!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
SAI...- hur kompenserar Ni för denna?

Jag väcker denna tråden till liv ur sin Törnrosasömn för en fråga angående själva förutsättningarna för loggningen:

SAI - Secondary Air Injection - är väl en relativt gemensam benämning på fabrikanternas metod att injicera en mängd friskluft i avgaserna för att underlätta vissa avgastester? Kanske finns något annat syfte?

Nåväl - vissa väljer att täppa igen SAI när man mappar hojen på bänk eller för permanent bruk. Just med Triumph 675 finns det däremot någon som menar att detta inte alls tillför något positivt!

Själv har jag hitintills levt efter följande logiska axiom:
1 - Folk med bänk har kommit fram till att D675:an går bäst på AF 13-13.5 mätt med SAI inkopplat. Jag antar att SAI utkopplat skulle visa att motorn går något fetare.
2 - Jag anser detta rimligt och mappar därför min maskin mot 13.1. Jag lever med att jag egentligen inte vet exakt vilket AF som motorn rullar mot.

Min fråga blir nu: Har jag tappat något väsentligt när jag inte kopplat bort SAI eller har detta inte någon större betydelse för prestanda? Hur stor inverkan har egentligen SAI på AF-värdena under normal körning/loggning?

För övrigt är det snöstorm och -2 grader utanför fönstret.

:mad:
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Vilken map?

Har nu senaste Tuneboy 3.5 och är på gång att lägga in en ny map i min D675.
Har TOR och VIN är 280XXX, alltså i det första intervallet.
Vilken map bör jag utgå ifrån, finns ju 20204 på tuneboy.au, men ni kanske har ett bättre förslag?

Vill bänka min D675 tillsammans med Tuneboy för att göra en egen map, någon som har rekommendation på bänk i närheten av Göteborg?
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top