Tung mc först vid 24

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Sålda
Förstår inte resonemanget, även om personer under 24år står större delen av dödsfallen så kan man ju inte förbjuda dom från att köra tunga MC. När får man sin frihet egentligen? Hade för mig det var när man fyllde 18, SNART HAR DOM JU FLYTTAT UPP ÅLDERSGRÄNSERNA SÅ LÄNGT UPP ATT VI ALDRIG BEHÖVER TA AV OSS BLÖJORNA HELA VÄGEN FRÅN BB IN PÅ LÅNGVÅRDEN!!!!!!!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Borde ju ta till vapen och göra en statskup! :yoparty
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
avfartsgatan skrev:
2052847 Förstår inte resonemanget, även om personer under 24år står större delen av dödsfallen så kan man ju inte förbjuda dom från att köra tunga MC. När får man sin frihet egentligen? Hade för mig det var när man fyllde 18, SNART HAR DOM JU FLYTTAT UPP ÅLDERSGRÄNSERNA SÅ LÄNGT UPP ATT VI ALDRIG BEHÖVER TA AV OSS BLÖJORNA HELA VÄGEN FRÅN BB IN PÅ LÅNGVÅRDEN!!!!!!!!!!! :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad: :mad:

Borde ju ta till vapen och göra en statskup! :yoparty


Det är val till hösten. :tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
stoooffe skrev:
2053137 Jaja, då är det väl bara att hoppas att man hinner ta mellankortet innan iaf. Undrar hur det blir då? För som det är nu så övergår det ju i obegränsad när jag fyller 20 år.

skrevs det inte att person med tidigare mc erfarenhet skulle dom tidigare lagarna gälla typ
 

Mergen

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
göteborg
Hoj
ch racing 125
lorkan skrev:
2052803 Herregud. Antal kubik har inget och göra med huruvida hojen är tung eller ej, det är antalet hästar som avgör. Tung hoj idag = 25kw+ eller en hoj där vikt/effekt förhållandet överstiger 0.16kW/kg. Tung hoj med nya regler = 35kw+ eller en hoj där vikt/effekt förhållandet överstiger 0.20kW/kg.

Du kan köpa en Hayabusa och strypa den och ha den som mellanklasshoj. De ska alltså inte begränsa motorvolymen.

jaa men det skrev jag jue ochså :p men tack för infon :fyllisar :yoparty
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Mr Helmut skrev:
2053184 skrevs det inte att person med tidigare mc erfarenhet skulle dom tidigare lagarna gälla typ


Jo det har du rätt i. Men låt säga att lagen träder i kraft vid årsskiftet till 2007 och jag inte hinner ta A-begränsad.

Räknas A1 kort som tidigare MC erfarenhet då? För en 125a är ju inte mycket MC om man jämför med en 1000ccare.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
stoooffe skrev:
2053207 Jo det har du rätt i. Men låt säga att lagen träder i kraft vid årsskiftet till 2007 och jag inte hinner ta A-begränsad.

Räknas A1 kort som tidigare MC erfarenhet då? För en 125a är ju inte mycket MC om man jämför med en 1000ccare.

Du har ju inte moppe körkort utan de är ju A1, mc körkort :arsele

vi får la hoppas på de bästa
 

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Boden
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Nitrogen skrev:
2052795
Varför inte införa en tidsperiod på 2 år med begränsat innan du får köra tungt, för ALLA oavsett ålder?

Ja en "prövotid" skulle nog inte skada.....inte så kul för dom det drabbar men väl så behövligt för man blir ingen Rossi över en natt, även om många tror det.
Började själv med en cb400n 25kw som man plågade och med tanke på hur tempot hade blivit med en riktig skrevraket så är jag glad att man fick vänta ett tag och lära känna sina begränsningar.

//Valium
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Olof.B skrev:
2052562 Halkbana har man ju som du säger för att man ska veta hur bilen beter sig när det är halt och veta att stoppsträckan blir 4ggr (minns jag rätt?) längre te.x, man blir ju medveten om vad som händer när det går för fort.

Frågan är om man kan ha samma sak på mc... Ska man låta folk köra så fort som möjligt tills de hamnar i backen för att de ska lära sig sina begränsningar?

jag hoppas då verkligen att man inte far på broms och kurvteknikskurs på bana för att åka tills man crashar? för då vill inte jag va med
:hihi man åker väll dit för att bättra på sina kunskaper om det? Man far ju inte på halkbana för att sladda och sen åka hem :p (ja jag vet, dålig jämförelse men jag får skylla på att det är sent hoppas jag :3freak )
 

Generix

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2006
Ort
södra skåne
Hoj
KTM Lc4 men ska byta mot Yamaha WR
Känner att jag får dra mitt strå till stacken... (kan bli lite stavfel pga att jag är sömning :trött )

Ontopic

Jag tror faktiskt att jag är en livs levande försöks-kanin i detta ålder/körkosrts hysteri. jag är 20 år (mycket snart 21) jag tog mitt A-kort precsic när jag var 19 år (allltså A med begränsning)

Första och sista gången hitentills som jag har kört mc själv på vägen var när jag klara mitt mc kort (fick köra hem hojen till körskolan) sen har jag alldrig kört på vägen pga många olika anledninga. Mest pga att jag inte hitta någon hoj som passa mig (enduro) angående vikt och kw.

Lite extra info/orbajs
Precis när jag blev 20 så tog jag mitt "CE"-kort plus ADR-tank (dvs tung lastbil med tungt släp och jag får köra en tanker med 25 000L benisn som är 25,25m lång på 60 ton :banana och det är mitt nuvanrande jobb)

CE-körkort får man ta vid 18 års ålder om man har ett yrkeskomeptens bevis (fick även ta det) annars får man vänta med att köra lastbil tills man är 21.

Ontopic igen
Nu efter 2 år som jag har haft mitt mc körkort så ska jag ÄNTLIGEN ut i trafiken och köra min tunga mc. MEN! jag har faktiskt inte kört mc på 2ÅR! men nu är det helt lagligt för mig att köra en hyabusa,gixxer eller någon annan "raket" fast jag är helt helt ur gängorna :3freak

Jag vill påstå att detta "18år=mellan och 21=tung" är helt åt skogen.......... ÄR man myndig så ÄR MAN! och då ska man få köra alla mc tycker jag. Man KAN FAKTISKT sjäv påvärka hur man uppträder i trafiken.

Jag kan faktiskt med handen på hjärat säga att jag inte är en trafik-dåre och därför har jag lagt mc körning på hyllan dom här 2 åren. Men Jag blir alltid lite smått förtvivlad när jag vet att jag får köra min lastbil (se förklaring ovan för er som inte har läst det än) men inte en mc på 250cc och 30 hk :3freak
 

mojjsan

Killar sökes
Gick med
18 Sep 2005
Ort
skövde
Hoj
r1
Generix skrev:
2078128 Känner att jag får dra mitt strå till stacken... (kan bli lite stavfel pga att jag är sömning :trött )

Ontopic

Jag tror faktiskt att jag är en livs levande försöks-kanin i detta ålder/körkosrts hysteri. jag är 20 år (mycket snart 21) jag tog mitt A-kort precsic när jag var 19 år (allltså A med begränsning)

Första och sista gången hitentills som jag har kört mc själv på vägen var när jag klara mitt mc kort (fick köra hem hojen till körskolan) sen har jag alldrig kört på vägen pga många olika anledninga. Mest pga att jag inte hitta någon hoj som passa mig (enduro) angående vikt och kw.

Lite extra info/orbajs
Precis när jag blev 20 så tog jag mitt "CE"-kort plus ADR-tank (dvs tung lastbil med tungt släp och jag får köra en tanker med 25 000L benisn som är 25,25m lång på 60 ton :banana och det är mitt nuvanrande jobb)

CE-körkort får man ta vid 18 års ålder om man har ett yrkeskomeptens bevis (fick även ta det) annars får man vänta med att köra lastbil tills man är 21.

Ontopic igen
Nu efter 2 år som jag har haft mitt mc körkort så ska jag ÄNTLIGEN ut i trafiken och köra min tunga mc. MEN! jag har faktiskt inte kört mc på 2ÅR! men nu är det helt lagligt för mig att köra en hyabusa,gixxer eller någon annan "raket" fast jag är helt helt ur gängorna :3freak

Jag vill påstå att detta "18år=mellan och 21=tung" är helt åt skogen.......... ÄR man myndig så ÄR MAN! och då ska man få köra alla mc tycker jag. Man KAN FAKTISKT sjäv påvärka hur man uppträder i trafiken.

Jag kan faktiskt med handen på hjärat säga att jag inte är en trafik-dåre och därför har jag lagt mc körning på hyllan dom här 2 åren. Men Jag blir alltid lite smått förtvivlad när jag vet att jag får köra min lastbil (se förklaring ovan för er som inte har läst det än) men inte en mc på 250cc och 30 hk :3freak

inget att undra över.. olika behörigheter på olika fordon,så är det som du tänker gjorde dom med gratis kortet med "a b ".
Sedan fram till -90 eller vad det var vet inte så noga fick man ju c kort gratis med typ räckte med att du skrev in till länstyrelsen att du övningskört med en som har c kort "plus lite påskrifter" så fick man ju det med,så det var ju lika illa som ab gratis, eller värre som sagt skillnat på en hoj och 20 ton lastbil.
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Generix skrev:
Jag vill påstå att detta "18år=mellan och 21=tung" är helt åt skogen.......... ÄR man myndig så ÄR MAN! och då ska man få köra alla mc tycker jag. Man KAN FAKTISKT sjäv påvärka hur man uppträder i trafiken.

Även om du inte kört mc under den tiden så har du trots allt mognat en gnutta. Mognad är väl individuellt men skadar verkligen inte.
Jag tror dessutom att de allra flesta faktiskt fixar mellankort och kör under "inlärningstiden".
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Undra hur många "strypta" hojar det kommer att gå då :tuttar

Hur många 18 åringar kommer seriöst att köra alla 6 år strypt med en prestandahoj?

Vi snackar säkert om cirka 50- 70% på sporthoj. Resten kommer att köra ostrypt.

helmert skrev:
2078552 ska man avvakta med att ta körkort nu i sommar eller vadå?
är 22...

Verkar vara så faktiskt, eller?
 

J.R

DET E SÅ ROLIGT O GASA=)
Gick med
29 Jun 2005
Ort
På vägen
Hoj
Suzuki GSXR 750
2007???
Jag har läst en artikel om de där..o har nästan till 100% för mig att det stod att det skulle dröja nästan 6år innan något sånt gick igenom!!!!
Och att det skulle bli tror jag inte beror på dödsiffror på unga under 24 utan för att vi ska ha ett EU-körkort o de var när det togs ikraft som de skulle börja gälla...?

Jag kan jue ha fel men de e vad jag har läst!!! :rofl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top