Dr.Bike skrev:Kanske det faktum att en tradare inte gör flera hundra Km/h...
Det krävs inga bättre eller snabbare reaktioner för att hejda en långtradare i 100 (som de oftast kör) än något annat fordon alls.
Däremot kan KONSEKVENSERNA av ett felaktigt handlande bli större.
Sen får inte 18-åringar köra långtradare. 20 eller 21 ska man vara. Minns inte vilket.
Börjar personligen alltmer luta åt att 24 verkar vara en bra ålder för tung hoj.
Visserligen klarar HUVUDDELEN (som vanligt) att framföra dessa hojar på ett klokt sätt.
Men det är de som inte kan det som ska avstå, och då det inte går att bara låta VISSA få kortet, vilket vore djupt odemokratiskt och orättvist, så får (tyvärr) alla lida.
Genomförs detta vill jag dessutom se att försäkringsbolagen är ärliga och sänker premierna för tunga hojar, vilket vore VÄLDIGT positivt.
Doktorn, jag va inne på vägverket då jag skrev detta inlägg för att kolla så att min information verkligen stämde.. och såhär skriver dom:" CE 18 år Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt"
länk: http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx
sen bara lite off-topic så är det inte allt för många tradare som håller sig på laglig hastighet ^^
men att TUNG HOJ skulle få framföras först vid 24 drabbar ju fler än bara sporthojjsåkarna och som jag förstår på allas resoneman hitils så är det just sporthojarnas tokkörning ni vill förhindra till 24. låter det inte bättre att införa någon bandag för dom som vill framföra sporthoj istället för att det ska drabba dom med mindre kraftig hoj.
Att försäkringsbolagen skulle vara ärliga det har jag svårt att se hur man än vrider och vänder på saken.