Tung mc först vid 24

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Dr.Bike skrev:
Kanske det faktum att en tradare inte gör flera hundra Km/h...

Det krävs inga bättre eller snabbare reaktioner för att hejda en långtradare i 100 (som de oftast kör) än något annat fordon alls.
Däremot kan KONSEKVENSERNA av ett felaktigt handlande bli större.

Sen får inte 18-åringar köra långtradare. 20 eller 21 ska man vara. Minns inte vilket.

Börjar personligen alltmer luta åt att 24 verkar vara en bra ålder för tung hoj.
Visserligen klarar HUVUDDELEN (som vanligt) att framföra dessa hojar på ett klokt sätt.
Men det är de som inte kan det som ska avstå, och då det inte går att bara låta VISSA få kortet, vilket vore djupt odemokratiskt och orättvist, så får (tyvärr) alla lida.
Genomförs detta vill jag dessutom se att försäkringsbolagen är ärliga och sänker premierna för tunga hojar, vilket vore VÄLDIGT positivt.

Doktorn, jag va inne på vägverket då jag skrev detta inlägg för att kolla så att min information verkligen stämde.. och såhär skriver dom:" CE 18 år Tung lastbil, personbil med en totalvikt över 3,5 ton även med ett eller flera släpfordon oavsett vikt"

länk: http://www.vv.se/templates/page3____123.aspx

sen bara lite off-topic så är det inte allt för många tradare som håller sig på laglig hastighet ^^

men att TUNG HOJ skulle få framföras först vid 24 drabbar ju fler än bara sporthojjsåkarna och som jag förstår på allas resoneman hitils så är det just sporthojarnas tokkörning ni vill förhindra till 24. låter det inte bättre att införa någon bandag för dom som vill framföra sporthoj istället för att det ska drabba dom med mindre kraftig hoj.

Att försäkringsbolagen skulle vara ärliga det har jag svårt att se hur man än vrider och vänder på saken.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
lorkan skrev:
Du jämförde nyss en MC på säg 200kg och 150hk med en lastbil på säg 8ton och 700hk, är du medveten om det ? Rätt svårt att "busköra" med en lastbil o gasa omkring i 200+ .. ?

Jag fortsätter på mitt långsökta tänkade om det är ok? :)

Som Dr Bike skrev tidigare.. Konsekvenserna av ett felaktigt handlande då man kör lastbil blir större än med hoj.. ändå får man köra det så tidigt och vad är det som säger att man inte skulle köra tokigt om man är 18 år o kör lastbil.. bara för att man kör lastbil? har du sett vilka sjuka hastigheter lastbilar håller även på vinterväglag?

Det behöver alltså inte gå 200+ för att man ska kunna ställa till det för sig.

edit:

dessutom är väll inte 24+ en garanti heller. Många här på forumet är väll över 24 och gillar o ta en runda på bulten eller liknande? många filmer läggs ut här och var och jag tror att rätt många är över 24 ändå?

Nej nog borde det väll ändå va bättre att utbilda istället för att mörklägga och göra små försök" till att sopa över?
 
Last edited:

__julle__

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
SALA
Hoj
Honda cbr1000rr 05 blå/svart/silver
fortsomfan skrev:
Håller med dig, erfarenhet är viktigt, kanske rentav att man ska ta och köra bil nåt år innan man börjar med mc. Statistiken säger att unga 20-24 åringar kör sönder sig. Men det är inte bara så, håller även me att alla som tog körkort innan 69 (för bil å fick mc gratis) borde få ta det.
Men ändå, tung mc vid 24 å innan det max 400 kubik.. kan väl sätta ngn lite mer lämplig gräns..
Å dessutom finns det folk som kan tänka å inte kör ihjäl sig heller vars ålder inte passerat 21...
Och du tror inte att statisiken på olyckorna kommer att hamna på 24plus om förslaget går igenom?? Är ju bara skitsnack! en 24 åring med nytaget körkort är väl inge bättre än en 21 åring. Sån skillnad är det inte på tre år i mognad när man är i den åldern som det är när man är tonåring
 

drovy

Ps. guess what
Gick med
30 Jan 2005
Ort
Ludvika
Hoj
Honda CBR600RR, Suzuki SV650-06, Yamaha R6-08
det här förslaget går ju riktigt bra att jämföra med trängselskatten i sthlm.

alla de som drabbas tycker det är skit, medans alla de andra tycker att det är ett mycket bra förslag :)
klart vi ska ha kärnkraftverk i svergie!!! bara inte hos mig!
 

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Sista sovjetstaten
Hoj
953cc japan
Argyle skrev:
Tror inte där finns någon som helst skillnad mellan en 21åring och en 24åring. Jag ser många 30åringar som kör helt vårdslöst.

Jag har vart både 21 och 24 och håller fast vid att det är stor skillnad, jag tror inte att det skulle skada med ännu ett år på de där 24, iaf när det gäller klass 7 cyklar. Och som jag sa tidigare så tror jag givitvis att det finns undantag.

För att vara lite konstruktiv i debatten så skulle jag kanske helst se en prövotid på mc där du inte får köra tung mc, oavsett ålder. Säg ett år med mellanklass sen får du köra tungt. Då slipper du alla extra kostnader någon nämnde och tjatet om vem som är mognast - "min 20 åriga kompis som kört bana i 10 år o kör lätt bättre än dig" eller "såg en 30 årig kille wheela ett rödljus idag".
Enkelt. Politiker, det var det man skulle bli.
 

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Men när ska dom fatta? Om man nu börnar skiten ur sin radfyra i 150 runt slingerbulten så skiter la sånna förare i om lagen så säger 21,22,23 eller whatever.
Jag tror detta kommer leda till att vissa kör utan kort innan de fyllt 24.
Nu har iaf de som kör som dårar kort, men frågan är om dom kommer ha det om gränsen sätts vid 24!?
Detta är ett praktexempel på överbyrokratiska Sverige som alltid ska krångla till allt. Låt folket ha lite skoj föfan, så sjuukt många är det fan inte som där o har sig på sin hoj. Har dom inget vettigare för sig? :kocko :kocko :argpådato
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
körprov

Bearing skrev:
Ett körprov går väll fort?
Eller tror du inte att du kommer klara det?

De som går yrkesgymnasium får ta CE tidigare. Tror det är 18 för dom.


det handlar inte om det ,, men om dom nu vill göra en ny lag så får dom göra det inga problem men vafan ska jag behöva bevisa igen att jag kan hantera min tunga hoj det har jag redan gjort en gång ,
jag skiter la i om man ska få vänta tills man e 24 jag blir 24 i år men det e ju sjukt att man ska få göra om det bara för att man tog det innan man fyllde 24 :huvet när jag ändå fyller om nåra månader ,,
lagen säger att du e tvungen att vara 21 år för att ta A behörighet utan begränsning när jag tog det , ska jag få göra om allt igen bara för att nån jävel inte kan ta det lungt me sin hoj ,eller ännu värre bara för att nån jävla idiot till politiker vill bestämma över oss , :va
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
zajtar skrev:
...jag skiter la i om man ska få vänta tills man e 24 jag blir 24 i år men det e ju sjukt att man ska få göra om det bara för att man tog det innan man fyllde 24 :huvet när jag ändå fyller om nåra månader...
du behöver inte bry dig med tanke på att det OM det nu skulle bli något av med förslaget så skulle det TIDIGAST röra sig om 2007-2008.
 

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
verkar bra egentligen. jag tog a-kort efter 20 år med bil och jag vet att mitt första år med hoj (mille r) var mycket säkrare än det med bil. anledningen är att jag har 20 års trafikerfarenhet och kan lägga större del av koncentrationen på tekniken och göra den säker medan rutinen och trafikerfarenheten räcker till för trafiksäkerheten. naturligtvis med extra "hojuppmärksamhet". 0 trafikerfarenhet och 0 trafikerfarenhet och sporthoj är kanske inte så bra...
5 år går ju ganska fort.
 

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Thunderace 97.a
Corsa skrev:
verkar bra egentligen. jag tog a-kort efter 20 år med bil och jag vet att mitt första år med hoj (mille r) var mycket säkrare än det med bil. anledningen är att jag har 20 års trafikerfarenhet och kan lägga större del av koncentrationen på tekniken och göra den säker medan rutinen och trafikerfarenheten räcker till för trafiksäkerheten. naturligtvis med extra "hojuppmärksamhet". 0 trafikerfarenhet och 0 trafikerfarenhet och sporthoj är kanske inte så bra...
5 år går ju ganska fort.

20 år lär ju göra lite skillnad ja ^^ men vad är det som säger att det kommer bli sån enorm skillnad från 21 - 24.. 3 år! Få folk och vänta längre kommer bli ohållbart utan det måste ju va bättre att utbilda!
Varför kör man halkbana? för att lära sig hantera halkigt väglag right?
Sätt in en bandag som del av utbildningen, en såndär broms och kurvtekniks dag eller liknande.

Tro att folk ska köra lugnt bara för att dom inte får köra största hojjarna tills dom är 24 är att hoppas på lite för mycket.
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Muppi skrev:
1912576 20 år lär ju göra lite skillnad ja ^^ men vad är det som säger att det kommer bli sån enorm skillnad från 21 - 24.. 3 år! Få folk och vänta längre kommer bli ohållbart utan det måste ju va bättre att utbilda!
Varför kör man halkbana? för att lära sig hantera halkigt väglag right?
Sätt in en bandag som del av utbildningen, en såndär broms och kurvtekniks dag eller liknande.

Tro att folk ska köra lugnt bara för att dom inte får köra största hojjarna tills dom är 24 är att hoppas på lite för mycket.

Halkbana har man ju som du säger för att man ska veta hur bilen beter sig när det är halt och veta att stoppsträckan blir 4ggr (minns jag rätt?) längre te.x, man blir ju medveten om vad som händer när det går för fort.

Frågan är om man kan ha samma sak på mc... Ska man låta folk köra så fort som möjligt tills de hamnar i backen för att de ska lära sig sina begränsningar?
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Olof.B skrev:
Frågan är om man kan ha samma sak på mc... Ska man låta folk köra så fort som möjligt tills de hamnar i backen för att de ska lära sig sina begränsningar?

jag tycker att bandagsförslaget var bra iaf..
:tummenupp tror inte muppi menade att man ska ramla, men att få testa att åka fort, för det testar dom flesta i trafiken på egen hand senare.
 

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Nära den billiga ölen!
Hoj
R6 -01
Har inte läst tråden men hur blir det för mig som tar tung begränsad nu om ett år?
Måste jag sen vänta till jag fyller 24 tills det övergår till obegränsad eller 20 år som det är nu?
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Mahti skrev:
2052568 jag tycker att bandagsförslaget var bra iaf..
:tummenupp tror inte muppi menade att man ska ramla, men att få testa att åka fort, för det testar dom flesta i trafiken på egen hand senare.

Kanske det, men han gämförde med halkbanan vilket jag också gjorde sen. :)
 

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Ort
Tranås
Hoj
gixxer
Måste säga att en lag som förbättrar säkerheten vore bra men jag tror knappast att ytterliggare en begränsning av körkorten skulle hjälpa. hur många bryr sig om att de har begränsade körkort "A1" idag? strypta hojjar finns det gott om på pappret men i verkligheten så är det nog få som respekterar de lagar vi har idag och kör med strypning på större mc. synd kanske men man kan lika gärna köra ihjäl sig med 50hk. Problemet med att en viss åldersgrupp överskattar sin förmåga enligt statistiken kommer vi nog knappast ifrån med en ny lag. tror snarare att man tar det lugnare på en 1000cc än på en 125:a då man respekterar den enorma kraft man har (om man inte är helt tom bakom pannan). ett sätt att få yngre att respektera de regler som gäller idag och en eventuell ny lag angående kubik vore kanske att göra försäkringspremien ännu dyrare för allt över en viss cc de första 3 åren lr nått sånt samtidigt som man sänker premien för hojjar med lägre cc. När man haft KK i 3 år då så ska försäkringen reduceras kraftigt.. Har man inte råd vilket inte många har ennan 25 med 20 000 för en trafikförsäkring så håller sig nog folk till de billigare hojarna första åren..
Är för den delen 22 år och kör upp på tung om en månad...
 

Mergen

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
göteborg
Hoj
ch racing 125
I det stora hela kan vi ju förbjuda mopeden ochså :gnissla jag var ju det minsta trafikmedveten när jag körde moppe :3freak och det är väl en del som dör på mopeder ochså, så vf inte sänka cc till typ 39 så vi kan köra mini-bikes om man skall sätta en ny begränsning och ta bort alla andra typer av fordon :rofl
 
Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Mergen skrev:
2052648 I det stora hela kan vi ju förbjuda mopeden ochså :gnissla jag var ju det minsta trafikmedveten när jag körde moppe :3freak och det är väl en del som dör på mopeder ochså, så vf inte sänka cc till typ 39 så vi kan köra mini-bikes om man skall sätta en ny begränsning och ta bort alla andra typer av fordon :rofl

De har ju i princip förbjudit mopeden, eftersom klass 1 blir 16 år och körkortsbelagd, så lär ju ingen vilja ha klass 1 mer, när man lika gärna kan ta A1. Eller får man hålla sig med nyare 25moppar när man e 15, alla mellanting typ äldre DT50 och MT50 kommer ju att försvinna på sikt.
 

Mergen

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
göteborg
Hoj
ch racing 125
fan va surt för mig om dem inför detta :/ för jag är 16 nu och vill ha en motard och sätter de en begränsning på säg 400-500 cc så får jag ju inte chans att ta mellan och därmed köra 600 eller ?? för 600 räknas väl inte till tung nu? beroende på effekt oså så kan väl de göra det :confused: men skit är det isåfall :huvet :död
 

DieselDoris

Gangster rap made me do it
Gick med
13 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Jag orkade bara läsa till sida 4, men håller med någon som skrev att det knappast har något med åldern att göra utan erfarenhet.
Varför inte införa en tidsperiod på 2 år med begränsat innan du får köra tungt, för ALLA oavsett ålder?
 

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Skåne föffan
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Mergen skrev:
2052711 fan va surt för mig om dem inför detta :/ för jag är 16 nu och vill ha en motard och sätter de en begränsning på säg 400-500 cc så får jag ju inte chans att ta mellan och därmed köra 600 eller ?? för 600 räknas väl inte till tung nu? beroende på effekt oså så kan väl de göra det :confused: men skit är det isåfall :huvet :död

Herregud. Antal kubik har inget och göra med huruvida hojen är tung eller ej, det är antalet hästar som avgör. Tung hoj idag = 25kw+ eller en hoj där vikt/effekt förhållandet överstiger 0.16kW/kg. Tung hoj med nya regler = 35kw+ eller en hoj där vikt/effekt förhållandet överstiger 0.20kW/kg.

Du kan köpa en Hayabusa och strypa den och ha den som mellanklasshoj. De ska alltså inte begränsa motorvolymen.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top