turbo konv. gixxer 1100?

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha R1 -08
tjena.
nån här som är lite insatt i detta?vad behöver man göra med förgasarna för att dom ska kunna trycksättas och hur ser plenumkammarn ut?nån som har så man kan kopiera eller måste det till nya grejer från tex marklund?
hojen i fråga är en 1100w -96.eftersom ingen vill köpa hojen så kanske man bygger sig en lätt trimmad streetfighter i vinter. ;)
mvh /daniel
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Turbo är för dragracing IMHO.
Med turbokraft blir det lätt okörbart,
dra för hårt i rullen i ett gathörn så kanar
bakhjulet och du ligger där. :crash
såå koolt NOT :D

Bättre meka med portning, kammar och
kanske insprut istället för fuggar så
bör du få mer krut ur en 1100 än du
nånsin behöver.
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
gthyni skrev:
Turbo är för dragracing IMHO.
Med turbokraft blir det lätt okörbart,
dra för hårt i rullen i ett gathörn så kanar
bakhjulet och du ligger där. :crash
såå koolt NOT :D

Bättre meka med portning, kammar och
kanske insprut istället för fuggar så
bör du få mer krut ur en 1100 än du
nånsin behöver.

Sluta larva dig turbohojar e asballa, har aldrig kört en men när mitt bygge e klart så ser jag fram emot +300 ärliga i toppfart och +200 powerwheelies!. :rock
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
daniel 2.3-16 skrev:
tjena.
nån här som är lite insatt i detta?vad behöver man göra med förgasarna för att dom ska kunna trycksättas och hur ser plenumkammarn ut?nån som har så man kan kopiera eller måste det till nya grejer från tex marklund?
hojen i fråga är en 1100w -96.eftersom ingen vill köpa hojen så kanske man bygger sig en lätt trimmad streetfighter i vinter. ;)
mvh /daniel

Glömde säga det, men skicka ett pm till Anders Brink han kan att du behöver veta och är bussig nog att och ta sig tid att förklara det du behöver veta. :tummenupp
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hightuned skrev:
Sluta larva dig turbohojar e asballa, har aldrig kört en men när mitt bygge e klart så ser jag fram emot +300 ärliga i toppfart och +200 powerwheelies!. :rock

Det kan man klara med hälften av 300hk.

Fast jag glömde att ni är bättre än Rossi.
Han har problem få ner 230hk i backen men
så är han inte medlem på sporthoj.com heller :tummenupp
 

gasolis

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Ort
Bruket
Hoj
RM250
Hightuned skrev:
Sluta larva dig turbohojar e asballa, har aldrig kört en men när mitt bygge e klart så ser jag fram emot +300 ärliga i toppfart och +200 powerwheelies!. :rock

WORD! Mer Turbo åt hojfolket :tummenupp
 
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Luleå
Hoj
Letar ny hoj
Välbyggda turbocyklar är snälla och lättkörda , men inte vidare bra om man vill göra långa och kontrollerade wheelies, den där känslan av total kontroll vill inte riktigt infinna sig. Så om det är en stuntcykel du har tänkt dig är nog vanligt trim att rekommendera.

/ Anders (1100 mil utan turbo , 700 mil med)
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
gthyni skrev:
Det kan man klara med hälften av 300hk.

Fast jag glömde att ni är bättre än Rossi.
Han har problem få ner 230hk i backen men
så är han inte medlem på sporthoj.com heller :tummenupp

Påstår du altså t.ex en R1a med 150kusar gör över 300 ärliga och även klarar av powerwheelies i +200, det var tamefaan det roligaste jag hört på länge?. :D hahaha
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hightuned skrev:
Påstår du altså t.ex en R1a med 150kusar gör över 300 ärliga och även klarar av powerwheelies i +200, det var tamefaan det roligaste jag hört på länge?. :D hahaha

Wow skrev jag R1:a? :confused:

Släng av 10-15 kg skrot som ljuddämpare, startmotor, batterier och strålkastare.
Öppna insugen och på med en PC + bänkmappa
Välj utväxlingar för att köra rakt fram
Banta bort :öl magen
Så går det nog om inte med en R1 så iaf med en Gixxer.

Går den med blykälken Hayabusa så .....
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
gthyni skrev:
Wow skrev jag R1:a? :confused:

Släng av 10-15 kg skrot som ljuddämpare, startmotor, batterier och strålkastare.
Öppna insugen och på med en PC + bänkmappa
Välj utväxlingar för att köra rakt fram
Banta bort :öl magen
Så går det nog om inte med en R1 så iaf med en Gixxer.

Går den med blykälken Hayabusa så .....

Jag håller med om att dom flästa turbohojarna snarare är långsammare på strippen. Men det är inte därför man har turbo, tänk på killen med Bladen som fick spö av en Porsche GT2a på motorvägen, jag lovar att han önskade sig en turbo när han maxat ut hojen och bilen ändå sköt förbi. Jag är väl medveten om att jag inte kan utnyttja effekten men det är dels kul att bygga om hojar (jag är en sån där som aldrig kan låta någonting vara orginal, utan måste pilla på allt) och del så är jag jälvig sugen på känslan av att bli rädd när man ligger på motorvägen och ger gas i över 200 blås :eek: .
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
gthyni skrev:
Släng av 10-15 kg skrot som ljuddämpare, startmotor, batterier och strålkastare.
Öppna insugen och på med en PC + bänkmappa
Välj utväxlingar för att köra rakt fram
Banta bort :öl magen
Så går det nog om inte med en R1 så iaf med en Gixxer.

Har svårt att tänka mig att du når 300 km/t med 150 hk om du inte kör cigarrformad hoj.

Det är svårt att komma upp i riktiga 300 med lite effekt. Mest på grund av luftmotståndet och inte rullmotståndet (vilket är vad du minskar med mindre vikt).

Du kan heller inte ändra utväxlingen hur mycket som helst heller; det är knappast så att du kan få en hoj att gå hur fort som helst "bara man drevar" eller "bara man har tillräckligt många växlar" etc. Detta är annars en standard moppe-myt.

För att nå maximal hastighet så ska utväxlingen ge att vid varvtalet för maxeffekt så orkar hojen inte dra längre; dvs en "jämvikt" där hojen inte accellerera längre, och detta vid maxeffekt. Fortare än så kan du aldrig köra, du kan dreva hur mycket du vill.

/J
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
gthyni skrev:
...Släng av 10-15 kg skrot som ljuddämpare, startmotor, batterier och strålkastare.
Ja just de´. Så nu ska vi åka utan startmotor, utan strålkatsare med mer. De´ blir en riktigt praktisk gathoj.


Så går det nog om inte med en R1 så iaf med en Gixxer.
Går den med blykälken Hayabusa så .....
Låt mig fråga:
Har du kört en Busa, en R1 eller en Gixxer? Eller en turbohoj?

Hjula med 150 hk i 200+ km/h?
Jag har en Katana med turbo. Den har visserligen längre hjulbas än en R1. Men den är inte mycket längre än en GSX och den är inte tyngre heller. Den hjular bortåt 150 km/h, max. Med uppskattningsvis 200 hk. Och du menar att en 1100R eller en Busa (som också är stor och lång) hjular i högre hastigheter trots lägre effekt?
Jaja. Nån Busa har jag inte kört men däremot 1100R (och RW). Hjular tamejf*n inte i 200+. Hjular sällan i 100+ såvitt man inte provocerar men nu handlar det ju om rena powerwheelies.

Ang Rossi:
Han åker bana. Glöm inte det. I vårt fall handlar det inte om att åka snabbast runt-runt. I det avseendet så är det antagligen ingen av oss som slår Rossi, med eller utan turbo.

Till daniel 2.3-16 som påbörjade tråden:
Turbo är ball, det ger ohyggligt mycket effekt (framförallt i en 1100R) men det förtar lite av det där med "sporthoj". Dvs du får inte lika mjukt och snällt beteende på motorn som en sugmotor har. Detta gäller kanske främst de "hembyggda" anläggningarna. De "proffsbyggda" ska ju enligt uppgift vara bättre i det avseendet men det har inte jag någon erfarenhet av.
Jag fick intrycket att du avser att bygga eget. (Bra initiativ!)
Då ska du nog kalkylera med vad jag skrev ovan om att knarren kanske inte blir så där överdrivet snäll. Men det kan bli en kul knarr för det. :)
Men som traditionell sporthoj med betoning på "sport" så tror jag faktiskt mer på traditionell trimning. Lite fler cc, ngt större ventiler, mild portning, inte alltför vassa kammar borde ge jätterolig knarr att åka krokvägar och bana med.

Angående att kana ikull i ett gathörn:
Japp. Man måste vara försiktig med en turboknarr. Men det är man också. Åtminstone jag. Vridet ger så mycket respekt att man inte gasar förrän man har massor av plats framför sig. Långt framför. Jag vill till och med påstå att min Katana (just pga respekten) är den säkraste hojen jag kört. Men det är ju jag det.

Slutligen:
Att turboknarrar inte går fort i dragracing är ju sant om än bara delvis. Ett fåtal åker fort, riktigt fort med turboknarrar. Jag tror att problemet här ligger i att en turboknarr ger så mycket effekt att den blir svår att starta effektivt med.
För lågt laddtryck i starten = trött iväg.
För högt laddtryck i starten = ser bara himlen framför knarren.
Svårt att starta effektivt med turboknarr. Tro mig, jag har gjort så många trötta starter med lågt laddtryck och funderat så många gånger på att hoppa av när jag fått för högt laddtryck och bara sett polstjärnan. Ojojoj.
Här finns det utrymme för laborationer med laddtryck kan jag lova!
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag har inga moppemyter med mig,
faktum är att en gixxer är växlad för
sporting körning och inte för max
toppfart. För att nå maximal toppfart
så måste man växla om så att den toppfart
man vill nå ligger strax ovanför puckeln för
vridmomentet. På så sätt får man maximal
kraft på bakslangen gm den sista tunga
accelerationen. För att få detta körbart
så tror jag inte det räcker med att byta
bak- lr framdrev utan vi måste nog ändra
utväxlingarna i lådan på typ 4-5-6:ans växlar.

Så mycket mer vrid har inte ens Busa än en
GSX-R 1100 att det ska vara omöjligt.
Vore ett intressant experiment! :tummenupp

Har inte kört Hayabusa (fast det står 2 st
utanför mitt fönster här på jobbet), och jag
tror inte det är min grej att köra 300 heller
jag är för harig och trivs bäst på mer lättfotade
saker. Kör utan kåpa så man flyger nästan av
innan man nått 200.

Busan drar löjligt hårt på alla växlar och
i alla farter och kan knäcka breakout-gränsen
för street bike 10.10 på stripen helt i original.
Men det är som du säger inte "sporthoj" vi pratar
längre utan det värsta serieproducerade
autobahnloket på 2 hjul.
 

daniel 2.3-16

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2003
Ort
Skaraborg
Hoj
Yamaha R1 -08
tjena
tack för alla inlägg.men frågan var ju lite mer av teknisk art,att det finns olika uppfattningar om turbo eller inte vet jag och jag har inte bestämt mej än.
men jag skulle gärna ha lite mer teknisk info på benen innan jag väljer sida :fakta
har skickat ett pm till anders brink ikväll men om någon annan vet nåt kan ni ju skriva :hej
turbo verkar ju helt klart ball och sukkan är väl ganska stryktålig har jag förstått

mvh Daniel
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Har du tänkt bygga ihop en turbosats själv från scratch så är det nog en uppgift som heter duga. Sen beror det förstås på hur mycket kräm du vill ha i den. Med trycksatta förgasare går det nog inte att komma upp i speciellt högt laddtryck innan det blir bekymmer med bränsletryck, spjällaxlar, bestyckning etc.

Men jag är lite åt det pessimistiska hållet, kanske.
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
gthyni skrev:
För att nå maximal toppfart
så måste man växla om så att den toppfart
man vill nå ligger strax ovanför puckeln för
vridmomentet.
Det är toppeffekten och luftmotståndet som avgör möjlig toppfart, inte vridmomenttoppen.
Max.toppfart får man när motorn ligger på max effekt varv vid toppfarten. För att kunna ta sig dit måste man ha effektkurva och utväxlingar i lådan så att man vid varje hastighet kan få ut mer effekt på bakhjulet än vad som behövs för att övervinna luftmotståndet.
/u
 
Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Tjena!

Jag har pulat ihop ett turbosystem själv som är tänkt att användas för dragracing. Dock lät jag en väldigt insatt kille, Ronny på NCRacing fixa tryckburken och täta förgasarna....MEN som alla som bygger sina turbosystem själv så verkar det som att fuggarna flödar över vid första starten....Jaja, visst kunde man stoppat i nya nålventiler mm redan innan, men dom kostar! Men det enda man gör med förgasarna är och tätar dom vid alla bränsle anslutningar, så tryckburken är ju den riktiga hemligheten med olika väggar inuti.
Sen har ju dom olika förgasarna, 34, 36 ,38 och 40 mm lite olika uppbyggnader på flottörer som lämpar sig olika bra...Jag kör med 40 mm, flödar över lite lättare än 34or...
Men se till att förgasrna är HELT friska o hela och rätt justerade enligt orginal specarna.

Grenröret fixar man lätt om man har tillgång till en svarv o en svets och har lite kunskaper om hur man använder maskinerna.

Sen är det upp till en själv hur avancerat det ska bli med intercooler, luft eller vätskekyld? Ingen alls kanske. Laddtrycksstyrning? Jag har en väldigt fin med egen mapsensor som man kan ställa ramptider o ladtryck med, MMMmmmm!!!

sen är det mest slangdragning.....tryckstyrdbränsle regulator är ju ett måste!!

lite svårt o beskriva allt så här....fråga på istället! kanske mest bara yrar till det hela...
 

Biker_R1

Medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Lidköping
Hoj
BMW M1000R, Aprilia RSV1000R Factory-04 (såld), Dirtbike-06 125cc, YAMAHA R1 Turbo (#stulen#)
Klart att han ska ha Turbo!!!!

Jag har sagt det förut men kan säga det igen.....

Det är inga problem att köra på bana med en turbohoj om den är välbyggd...... men man får vara försiktig med gasen i kurvorna.

Det är inte heller några större problem att köra den på vanlig väg eller i stan.

Och JAAAA den går på bakhjulet lätt i 200+km/h
Min stegrade faktisk i 265km/h utan att det var meningen.

Jag kanske lägger ut en filmsnutt med hojen om ett tag när min kamera är klar på service, filmningen är klar men den ska klippas ner lite först.
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
Man skaaaa haaaaaaa Tuuuuuuuurrbo......eller var det "Husvagn"
trevligt med likasinnade. Hör gärna av sig alla turbo tokar, vorekul att träffa några överladdade :skrämd idioter.
Biker_R10....faan du har ju t.o.m R1 färg på hojen...trevligt :tummenupp
 

Turbo

Built For Speed
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Läbbiga Skogen
Hoj
436 HK....Sålda
ulf_lundin skrev:
Med trycksatta förgasare går det nog inte att komma upp i speciellt högt laddtryck innan det blir bekymmer med bränsletryck, spjällaxlar, bestyckning etc.

Men jag är lite åt det pessimistiska hållet, kanske.
/u

finns faktiskt förgasar r1:eek:r som man laddat ca 1.25 bar med, förvisso med lågkomp kolvar+ dito toppl.packn
.....bekymmer med bränsle tryck...? varför då....?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top