gthyni skrev:
...Släng av 10-15 kg skrot som ljuddämpare, startmotor, batterier och strålkastare.
Ja just de´. Så nu ska vi åka utan startmotor, utan strålkatsare med mer. De´ blir en riktigt praktisk gathoj.
Så går det nog om inte med en R1 så iaf med en Gixxer.
Går den med blykälken Hayabusa så .....
Låt mig fråga:
Har du kört en Busa, en R1 eller en Gixxer? Eller en turbohoj?
Hjula med 150 hk i 200+ km/h?
Jag har en Katana med turbo. Den har visserligen längre hjulbas än en R1. Men den är inte mycket längre än en GSX och den är inte tyngre heller. Den hjular bortåt 150 km/h, max. Med uppskattningsvis 200 hk. Och du menar att en 1100R eller en Busa (som också är stor och lång) hjular i högre hastigheter trots lägre effekt?
Jaja. Nån Busa har jag inte kört men däremot 1100R (och RW). Hjular tamejf*n inte i 200+. Hjular sällan i 100+ såvitt man inte provocerar men nu handlar det ju om rena powerwheelies.
Ang Rossi:
Han åker bana. Glöm inte det. I vårt fall handlar det inte om att åka snabbast runt-runt. I det avseendet så är det antagligen ingen av oss som slår Rossi, med eller utan turbo.
Till daniel 2.3-16 som påbörjade tråden:
Turbo är ball, det ger ohyggligt mycket effekt (framförallt i en 1100R) men det förtar lite av det där med "sporthoj". Dvs du får inte lika mjukt och snällt beteende på motorn som en sugmotor har. Detta gäller kanske främst de "hembyggda" anläggningarna. De "proffsbyggda" ska ju enligt uppgift vara bättre i det avseendet men det har inte jag någon erfarenhet av.
Jag fick intrycket att du avser att bygga eget. (Bra initiativ!)
Då ska du nog kalkylera med vad jag skrev ovan om att knarren kanske inte blir så där överdrivet snäll. Men det kan bli en kul knarr för det.
Men som traditionell sporthoj med betoning på "sport" så tror jag faktiskt mer på traditionell trimning. Lite fler cc, ngt större ventiler, mild portning, inte alltför vassa kammar borde ge jätterolig knarr att åka krokvägar och bana med.
Angående att kana ikull i ett gathörn:
Japp. Man måste vara försiktig med en turboknarr. Men det är man också. Åtminstone jag. Vridet ger så mycket respekt att man inte gasar förrän man har massor av plats framför sig. Långt framför. Jag vill till och med påstå att min Katana (just pga respekten) är den säkraste hojen jag kört. Men det är ju jag det.
Slutligen:
Att turboknarrar inte går fort i dragracing är ju sant om än bara delvis. Ett fåtal åker fort, riktigt fort med turboknarrar. Jag tror att problemet här ligger i att en turboknarr ger så mycket effekt att den blir svår att starta effektivt med.
För lågt laddtryck i starten = trött iväg.
För högt laddtryck i starten = ser bara himlen framför knarren.
Svårt att starta effektivt med turboknarr. Tro mig, jag har gjort så många trötta starter med lågt laddtryck och funderat så många gånger på att hoppa av när jag fått för högt laddtryck och bara sett polstjärnan. Ojojoj.
Här finns det utrymme för laborationer med laddtryck kan jag lova!