Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Tack för de värmande orden :)
Idag var det barmark bitvis på vägen till garaget. Fortfarande nära metern snö i terrängen, men det är inte utan att man blir lite stressad hehe...


The struggle continues...

Ville integrera den nya hastighetsmätaren i instrumenteringen på ngt bra sätt...

5.jpg


Skar ut ett hål som var lämpligt stort, ville även ha den lite vinklad inåt så den kommer rakt mot betraktaren. Sen klädde jag mätaren i eltejp(inte nog bra visade det sig i senare skede).




6.jpg

Sen plastades (m. glasfiber) den över den för att få en mall.





7.jpg

Efter den torkat så limmades den fast med världens bästa lim, PL400.


Efter att jag tagit bort eltejpen så har jag nu en perfekt avgjutning så att mätaren sitter som berget, men ändå går ta bort :)

Har gjort en hel del mer, får se om jag lyckas fixa in bilderna ikväll...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Here goes...

1.jpg

Nu börjar det ta sig, varvräknare och dator på plats. Ska bara dit med två mätare till, samt dioder för blinkers, neutral, soppa och oljenivå. Sen ska en shiftlight även tillkomma.





2.jpg

De små mätarna bygger rätt mkt bakåt, så jag var tvungen att montera dom i ett par rör för att dom inte ska ta i lamphusen.
Problem: kolfiberrör med inv diameter 52mm växer inte på träd. Faktum är att rör med 52mm inv oavsett material är lika vanligt som de nätter dolly parton sover på mage, så det närmaste jag kunde komma var ett plaströr från en centraldammsugare som var 51x1.5. Med hjälp av en svarvad träpåle och hutlösa mängder varmluftspistol så hade jag fått mig ett rör med 52mm inv.




3.jpg

Provmonterade rören för att testa lite vinklar...




4.jpg

För att mina snygga vita rör skulle smälta in lite bättre så klädde jag in dom i kolfiberfilm. Sen limmades dom dit, bilder på den någotsånär färdiga intrumenteringen kommer ikväll...




5.jpg

Har nu även kapat ljuddämparen till rätt längd, aluminiumbiten som är inne i ljuddämparen ska inte vara där, den är bara nu för att hålla formen på det hela. Frågan är vad jag ska göra för slags gavel på dämparen? Måste forska runt lite. Trycker den vart riktigt rå som den är faktiskt, men det alternativet går bort då jag måste kunna fylla den med ljuddämparull. Tanken var ju att hojjen skulle bli lite tystare, inte tvärtom...:gnissla



Vad tror ni?


Nu bär det av ut till garaget igen. Ska monteras ny dump och drickas kaffe. Det är vad jag nog mäktar med idag...
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Garanterat häftigaste bygget i sporthoj.coms historia! Helt sjukt snyggt blir det! :tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Garanterat häftigaste bygget i sporthoj.coms historia! Helt sjukt snyggt blir det! :tummenupp

Ojoj, stora ord nu...haha.:krama Finns många andra byggen som är coolare... :) Men en skön egoboost gav det där, tackar :tummenupp



1.jpg

Nu är instrumenteringen farligt nära att vara klar. Mätarna passade som en smäck i rören. Vet inte vad jag kommer ha för mätare där. En kommer vara vattentemp iaf. Den andra vet jag inte, det som finns i lådan är voltmätare, och laddtrycksmätare samt soppatrycksmätare i fel skala... Funderar om det går byta urtavlan på laddtrycksmätaren och köra den som soppatrycksmätare???





2.jpg

En liten bild på de små mätarna från sidan. Jag säger: De funka!





6.jpg

Även fått t-stycket till nya dumpen på plats. Tur att allting är så servicevänligt!:brinnerup
Inte nog med att det är ett smärre h-vete att få loss den slangen, så blir jag tvungen att flytta tändspolarna till något nytt boende... Men då ska de fasen gå :) Behöver en 90graders 25mm inv slang innan det blir helt klart, men det värsta är nu gjort iaf....


Försökte även knacka en plåt som ska bli gavel till ljuddämparen, men efter 2 timmar med kulhammaren insåg jag varför det finns långa utbildningar för sånt här. Fick slut plåt, så försöka mig på en annat teknik till veckan. Tratt-tekniken... hehe vi får väl se :)


Nu ska jag dricka öl. :fyllisar Hinner nog inte skruva nå förrän på ons pga jobb. Men man vet aldrig...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ta åt dig av berömmet, det ser jävligt bra ut det du gör.:tummenupp

(skryter hejvilt så jag är garanterad en sovplats på Pitedragracingen i sommar)
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ta åt dig av berömmet, det ser jävligt bra ut det du gör.:tummenupp

(skryter hejvilt så jag är garanterad en sovplats på Pitedragracingen i sommar)

Haha :) Då är det bara att fortsätta o skryta... :hihi
Har ju lovat att hålla dig med öl:fyllisar Och sängplats eller iaf soffplats finns också så det är bara att masa sig upp! Detta förutsätter ju att du kommer på turbohoj. :7peta

:D
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan att du bor på Nordpolen.
Vi skulle ju annars kunna stå och posera som fan med våra turbohojar !
Riktigt snyggt.:tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Fan att du bor på Nordpolen.
Vi skulle ju annars kunna stå och posera som fan med våra turbohojar !
Riktigt snyggt.:tummenupp

Haha, tror avståndet är vårat minsta problem. Sannolikheten att vi båda blir klara nångång är ett värre kapitel... :D Iaf gällande den av oss som bygger på en R1a...:gnissla Känns som ett evighetsprojekt...:hihi

Men en får tacka för berömmet!


Vilken klass du håller på bygget! Skitsnyggt!
Fortsätt så, är sugen på att se slutresultatet :)

Tackar och bockar!:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Haha :) Då är det bara att fortsätta o skryta... :hihi
Har ju lovat att hålla dig med öl:fyllisar Och sängplats eller iaf soffplats finns också så det är bara att masa sig upp! Detta förutsätter ju att du kommer på turbohoj. :7peta

:D

Låter bra det där, det ser inte helt omöjligt ut att gammeln är körduglig innan dess faktiskt. Frågan är bara om det finns etanolpumpar så det räcker när man kör inlandet...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det blir klass på den instrumenteringen, bara att stämma upp i hyllningskören.

läste nånstans att man var tvungen att ha min 100mm från närmsta böj till pitotrören, vilket jag oroade mig för på min hoj, men för dig verkar det ju funka ändå.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Haha, tror avståndet är vårat minsta problem. Sannolikheten att vi båda blir klara nångång är ett värre kapitel... :D Iaf gällande den av oss som bygger på en R1a...:gnissla Känns som ett evighetsprojekt...:hihi

Men en får tacka för berömmet!

Well u are not alone.....:huvet

Allt tar ju sån sjuk jävla tid.
MEN vilket år som helst blir vi klara !
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Låter bra det där, det ser inte helt omöjligt ut att gammeln är körduglig innan dess faktiskt. Frågan är bara om det finns etanolpumpar så det räcker när man kör inlandet...
Kollade lite snabbt bara på OKQ8s hemsida och dom har e85 i Strömsund, dorotea, vilhelmina, storuman, arvidsjaur & älvsbyn. Så bara där har du max 5 mil mellan pumparna, för jag antar att ni kör e45an? Bra mkt roligare väg än motorvägen. :tummenupp

Det blir klass på den instrumenteringen, bara att stämma upp i hyllningskören.

läste nånstans att man var tvungen att ha min 100mm från närmsta böj till pitotrören, vilket jag oroade mig för på min hoj, men för dig verkar det ju funka ändå.

Också hört det där... Vet inte riktigt hur långt från böjen jag är? Kanske 60-70mm? Har då inte haft några som helst problem. Klockren lambda genom hela registret oavsett ladd eller belastning. :)


Well u are not alone.....:huvet

Allt tar ju sån sjuk jävla tid.
MEN vilket år som helst blir vi klara !

Haha, det känns så va? :D


Idag har jag varit och hämtat en 5mm plåt som jag ska bocka på jobbet i natt så jag kan förlänga mitt lyftbord så att jag rymmer hojen med depåstöd på. Sådär lagomt i tid när man i det närmaste är klar med allt golvkrypande rörande bygget av avgassystemet :huvet
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Haha :) Då är det bara att fortsätta o skryta... :hihi
Har ju lovat att hålla dig med öl:fyllisar Och sängplats eller iaf soffplats finns också så det är bara att masa sig upp! Detta förutsätter ju att du kommer på turbohoj. :7peta

:D

Det där lät ju intressant ! Gäller det där erbjudandet alla som kör dit med en turbohoj ? :tummenupp
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Du har ju bra fart i bygget om man jämför med vissa andra.. hrrmm...hehe

Från sidan ser ju hojjen ut som en tjur i attackställning! Elakt och bra :tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Det där lät ju intressant ! Gäller det där erbjudandet alla som kör dit med en turbohoj ? :tummenupp

Hehe, känns som att det kan vara en farlig sak att lova...:D Turbofolket är ett törstigt folk..:fyllisar

Klart du ska komma upp och dricka bärs och ljuga! Blir det fullt får vi väl fylla på hos Jonas G, hehe :tungan

Du har ju bra fart i bygget om man jämför med vissa andra.. hrrmm...hehe

Från sidan ser ju hojjen ut som en tjur i attackställning! Elakt och bra :tummenupp



Jag kör lite intervallskruvning, hehe. Jobbets tidsåtgång varierar rätt mkt och då varierar även garagetiden... Men nu är det full kaviar som gäller i garaget, det tinar ju som bara den även här uppe!

Tackar för berömmet! Är bästa sortens spark i röven :)
 
Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fan att du bor på Nordpolen.
Vi skulle ju annars kunna stå och posera som fan med våra turbohojar !
Riktigt snyggt.:tummenupp


Tönt. Jag ska försöka ta mig de 120milen upp med turbohojen, så häng på! Vi kan slå följe från dalarna eller nåt. Hoppas att man får höra lite ångvissel i östersund oxå.
D.s vore bra om nån som jobbar på Jetpack/DHL eller liknande kunde hänga på så man kan få bra pris när hojjäveln havererar och behöver skeppas hem..
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Hehe, känns som att det kan vara en farlig sak att lova...:D Turbofolket är ett törstigt folk..:fyllisar

Klart du ska komma upp och dricka bärs och ljuga! Blir det fullt får vi väl fylla på hos Jonas G, hehe :tungan

Jo, hos han lär det ju inte vara nåt problem att fylla på, den lägenheten står väl ändå tom 90 % av tiden, han är ju på resande fot hela tiden.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kollade lite snabbt bara på OKQ8s hemsida och dom har e85 i Strömsund, dorotea, vilhelmina, storuman, arvidsjaur & älvsbyn. Så bara där har du max 5 mil mellan pumparna, för jag antar att ni kör e45an? Bra mkt roligare väg än motorvägen. :tummenupp

Är det så tätt mellan etanolpumparna? Fan också, då kan jag ju inte skylla på det heller...:gnissla

Tönt. Jag ska försöka ta mig de 120milen upp med turbohojen, så häng på! Vi kan slå följe från dalarna eller nåt. Hoppas att man får höra lite ångvissel i östersund oxå.
D.s vore bra om nån som jobbar på Jetpack/DHL eller liknande kunde hänga på så man kan få bra pris när hojjäveln havererar och behöver skeppas hem..

Väl mött! Om det inte blir något ångvisslande så kan jag i alla fall spela Drömmen om Elin för er på nyckelharpan.

För min del blir det då inte DHL om hojen rasar, jag tar med mig en ask tändstickor och en femhundring till bussbiljetten.:tummenupp
 

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
Är det så tätt mellan etanolpumparna? Fan också, då kan jag ju inte skylla på det heller...:gnissla



Väl mött! Om det inte blir något ångvisslande så kan jag i alla fall spela Drömmen om Elin för er på nyckelharpan.

För min del blir det då inte DHL om hojen rasar, jag tar med mig en ask tändstickor och en femhundring till bussbiljetten.:tummenupp

Haha, se bara till att du inte går förbi systembolaget då innan du har kommit till busstationen, för kanske femhundringen mystiskt försvinner där istället och du vaknar upp i pite dagen efter istället med en fruktansvärd huvudvärk.:fyllisar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top