Turbo R1 -99 Updated Version 2008 ed.

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Skönt att läsa att det löste sig:tummenupp
Är som sagt erat fel att mitt bygge blev av, blev så grymt inspirerad av era trådar här på forumet, håll nu tummarna att jag hinner få i hop mitt Blåa Tåg tills Speed Weekend och att allt fungerar direkt....
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Mycket fint bygge!

Jag har en par frågor:

Reggar man denna cykel som ombyggd eller amatörbygge?

Hur försäkrar man den sedan och vad kostar det?


//K
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Skönt att läsa att det löste sig:tummenupp
Är som sagt erat fel att mitt bygge blev av, blev så grymt inspirerad av era trådar här på forumet, håll nu tummarna att jag hinner få i hop mitt Blåa Tåg tills Speed Weekend och att allt fungerar direkt....
Kul att man inspirerat :) Nu är du fast för alltid... :hihi

Mycket fint bygge!

Jag har en par frågor:

Reggar man denna cykel som ombyggd eller amatörbygge?

Hur försäkrar man den sedan och vad kostar det?


//K

Får se hur jag gör med reggningen, men det är isf ombyggt fordon som gäller.

Du kommer aldrig att få den godkänd med mer än originaleffekten (som ombyggt fordon dvs) eftersom att yamaha inte vill intyga att ram, bromsar etc tål mer än original. Dvs på pappret kommer den ha originaleffekt(eller under, pga att originalvridet ej heller får överstigas).

Försäkringsbolag idag försäkrar nästan allihop på ursprungseffekten, så det blir ingen skillnad mot turbolös på premien.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Det var just där jag tänkte lite, kollade på bilsport MCs hemsida. Där kan man försäkra en amatörbyggd MC för småpengar, men om man har en ombyggd MC så utgår de ifrån ursprungsmodellen.

Då kan det vara ekonomiskt lönsamt att besiktiga in den som amatörbygge istället och köra den på en billig försäkring, även om det kostar mer att besiktiga om den på detta vis.

Ni får gärna rätta mig om jag har fel, jag kan ingenting alls om MC byggnationer utan har bara kollat runt på hemsidorna.

//K

Kul att man inspirerat :) Nu är du fast för alltid... :hihi



Får se hur jag gör med reggningen, men det är isf ombyggt fordon som gäller.

Du kommer aldrig att få den godkänd med mer än originaleffekten (som ombyggt fordon dvs) eftersom att yamaha inte vill intyga att ram, bromsar etc tål mer än original. Dvs på pappret kommer den ha originaleffekt(eller under, pga att originalvridet ej heller får överstigas).

Försäkringsbolag idag försäkrar nästan allihop på ursprungseffekten, så det blir ingen skillnad mot turbolös på premien.
 

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Ort
Alunda
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Hur går det med hojen?
Sommaren är ju nästan här......
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har rätt mkt att göra, gjort klart racehojen så allt är i ordning till första bankörningen.

På turbofronten går det fint även om jag inte lagt så mycket fokus just där på sistone. Har brottats med det elektriska utan någon större framgång. Men iaf kommit mig så långt att det inte ska hindra mig från att kunna köra en sväng.

Har även svetsat ihop en liten vevhusventilationsburk, behöver ett litet filter till den också. Sen ska det nog bli en provtur tror jag.

Även om det är barmark, så är det kallt och grusigt så jag känner inte någon superstress än.

1.jpg
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har nu gjort klart i princip allt. Mycket småtjafs som tar tid men måste göras.

Vevhusventilationen blev klar idag:
1.jpg


Fick aldrig riktigt till det med mina elektriska strapatser på hastighetsmätarefronten. Hade tänkte använda signalen från växellådsgivaren och omvandla den, men fick det aldrig att fungera riktigt 100, så kommer att köra med originalgivaren. Gjorde ett litet fäste i kolfiber för givaren. Sen svarvade jag en mutter till bakdrevet som var lite längre där jag försänkte in en neodymmagnet så nu borde det fungera.

2.jpg


Till ändamålet så har jag köpt mig en svarv. Kul med maskiner, sen är det skönt att det börjar finnas det man behöver i garaget :)

4.jpg


Tänkte ta en testsväng imorrn. Skulle ha gjort det idag, men hade ingen bromsvätska och då både bak och framsystemet är tömda så känns det på något sätt som ett nödvändigt ont :)

Börjar brännas nu. Även om det är luftkallt ute.(svår att starta då det är E85 med i leken).
3.jpg




Over änd ut.

T
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Får se om det blir nån film, tänkte mest bara testa att hjulen går att snurra på och så :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Härligt att du också börjar få nån ordning på grejjerna. :tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Idag fick bettan komma ner från lyftbordet efter 2 år. Efter diverse startproblem, relaterade till turbomaskinernas all time favorit: "den veckade soppaslangen" så blev jungfruturen av.

HE-RE-JÄV-LAR. :yoparty:yoparty:yoparty

:D

Hade som hunnit glömma hur det var att köra turbohoj. Efter att ha skådat insidan av kraniet pga ögonens G-kraftsförskjutning så var det efterlängtade öra-till-öra turboflinet äntligen tillbaks bakom visiret:hihi

Lite luftkallt ute (+5) så hojen gick lite magert på lågfarten, så blev bara en kortare sväng för att se att allt verkade sitta fast och är tätt.

Blev ingen film från åkturen, men en liten film efteråt finns. Dock så är jag på jobbet nu så kan inte lägga upp den.

Nu känns det bra.:)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Idag fick bettan komma ner från lyftbordet efter 2 år. Efter diverse startproblem, relaterade till turbomaskinernas all time favorit: "den veckade soppaslangen" så blev jungfruturen av.

HE-RE-JÄV-LAR. :yoparty:yoparty:yoparty

:D

Hade som hunnit glömma hur det var att köra turbohoj. Efter att ha skådat insidan av kraniet pga ögonens G-kraftsförskjutning så var det efterlängtade öra-till-öra turboflinet äntligen tillbaks bakom visiret:hihi

Lite luftkallt ute (+5) så hojen gick lite magert på lågfarten, så blev bara en kortare sväng för att se att allt verkade sitta fast och är tätt.

Blev ingen film från åkturen, men en liten film efteråt finns. Dock så är jag på jobbet nu så kan inte lägga upp den.

Nu känns det bra.:)

Men sjung då för fan !:mad::arsele

Inte det minsta avundsjuk.....:tummenupp:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Oj oj oj så unga vi var !:D

Well tror fan jag korar dig till vinnare då Ellfors hoj lider av Strypus-förgasus och kronisk laddförstoppning.

Laffan finns i Huvudstaden.
Kom å hämta !:tummenupp

App app app!!:mattias
Hojen har ju meckats ihop, börnats o rasat om o om igen en zillion gånger.:blah
Dessutom har ju vinst laffan levererats en gång, samt en ardbeg från lapphelvetesele redan:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
App app app!!:mattias
Hojen har ju meckats ihop, börnats o rasat om o om igen en zillion gånger.:blah
Dessutom har ju vinst laffan levererats en gång, samt en ardbeg från lapphelvetesele redan:yoparty

Du ser, all Laffa gör mig snurrig.....:D
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är beredd att hålla med Elffors där, han hade ju kunnat vinna en zillion buildoffs mot oss :D Däremot de två folkölen som var i potten för den goda tvåan kommer jag att göra anspråk på. :mattias

Synd att det är så oförskämt nära till stockholm bara.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Är beredd att hålla med Elffors där, han hade ju kunnat vinna en zillion buildoffs mot oss :D Däremot de två folkölen som var i potten för den goda tvåan kommer jag att göra anspråk på. :mattias

Synd att det är så oförskämt nära till stockholm bara.

ÄÄÄÄ det går fort med turbohoj.
Ställer ut dom i solen så får dom stå där tills du kommer ner.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Schysst!

Kan inte du möta upp mig med din? Typ i Sundsvall?:arsele

Jag skakade lite när jag kom tillbaks. :hihi
[YOUTUBE-ID]nMwzvvZcgfI[/YOUTUBE-ID]
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top